Kina jsou uzavřená, knihy téměř nevycházejí a Strašání tak nemá příliš novinek k nabídnutí. Všechno zlé je však pro něco dobré. Využijme tedy tuhle kulturní pauzu a pojďme se zeptat nakladatelů, kteří pro nás vydávají hororové klasiky, specialitky i tuzemské autory, jak se jim vede v téhle pro umění složité době. Odpovídají Milan Žáček (Carcosa), Jakub Němeček (Gnóm!) a Martin Štefko (Golden Dog). Mimochodem - pro ty, kdo nemají v lásce delší texty, si dovolím pro jednou prozradit pointu hned na začátku. Lidi zlatí, kupujte knížky přímo u nakladatelů - pomůžete jim vydat víc hororů a to přeci všichni chceme, ne? Ale určitě se chcete dozvědět víc...
Sanctuary.cz: Ahoj. Všichni u nás mimo jiné vydáváte knižní horory. Můžete svoje nakladatelství našim čtenářům trochu představit? Proč to děláte, co z toho máte, co můžete čtenářům nabídnout…?
Milan: Carcosa funguje od října 2017, zatím tedy dost krátkou dobu. Jsme mikronakladatelé, já a manželka; já se starám o výběr knih a překlady + část komunikace, všechny ostatní věci zařizuje Táňa, která si také ponechala právo veta při výběru knih. Třeba za to, že jsme hned jako druhou knihu v pořadí vydali Strašidelnou vaginu může ona. Já jsem ji měl na seznamu až asi jako 10. v pořadí. :-) Přitom nás právě Vagina docela nastartovala. Takže záběr: hlavně angloamerický horor a k tomu přidružené bizarro, temnější věci.
K založení nakladatelství jsme směřovali už delší dobu, jednou z pohnutek byla snaha přivést na český trh světově sice zavedené, ale u nás neznámé autory a typ knih, které tady nevycházely, a já jsem chtěl po dvaceti letech překládání zkusit něco jiného, přijmout tu pověstnou novou výzvu. Odrazili jsme se od výběru z Lovecraftových povídek, vyzkoušeli bizarro, zkusili si antologii, současný halloweenský román, navázali spolupráci s Markem E. Pochou a vydali dva jeho zběsilé krváky, na které se jiní nakladatelé necítili, přišli jsme s prvním hororovým románem Miroslava Pecha a uvedli amerického veterána Edwarda Lee. Zatím je to dobrodružství, vydělané prostředky hned dál investujeme. Zrovna teď máme zainvestováno do práv a ilustrací docela hodně, a bác ho, teď jsme s Covidem napálili do zdi.
Jakub: Gnóm! byl založen roku 2016 s cílem vydávat kvalitní, nadprůměrnou fantastickou literaturu – například science fiction, fantasy, horor, new weird. Jde o nakladatelství „jednomužné“, tedy: jeden člověk vybírá autory, překládá knihy, sází je.
Dělám to proto, že mě to baví a že jsem chtěl zkusit dělat knížky od začátku až do konce, mít kontrolu jak nad textem, tak i nad vzhledem knihy; byl to pro mě velký experiment.
Mám z toho především obrovskou radost. Možná, že pokud vydržím, budu z toho mít i skromnou obživu. (Tato věta platila až do současné pandemicko-ekonomické krize, po ní nebude jisté asi už nic.) Myslím si, že čtenářům můžu nabídnout značku, která má určitý „ksicht“, odlišuje se od ostatní produkce, především od produkce masové.
Martin: Jmenuji se Martin Štefko a jsem majitelem nakladatelství Golden Dog, které vzniklo v roce 2015, ale pořádně jsem se do toho opřel až v roce 2019, kdy jsem začal vydávat to, co jsem chtěl – české hororové autory. Je to žánr, který u nás nemá příliš výraznou podporu, ale za roky, co píšu a co jsem se mohl setkávat s hororovými autory, jichž máme dost, ale jsou v podstatě jen undergroundem, jsem si uvědomil, že je škoda, že tihle autoři nemají pořádnou propagaci, že se nedostávají více k lidem po celé zemi a zůstávají jen malou uzavřenou komunitou. Ta kvalita zde je a v nakladatelství bych chtěl právě na tohle upozornit a vydávat dobré české horory. Kromě toho chci dát prostor i začínajícím českým autorům jiných žánrů (sci-fi, fantasy, thriller, detektivka, ale i western), protože vím, jak těžké je na českém trhu získat nakladatelskou smlouvu a prosadit se.
Golden Dog tedy nabízí neotřelé české autory, kteří jsou kvalitní a rozhodně si svou knihu na trhu zaslouží. A snažíme se vytvářet společenství, které bude sdružovat české hororové autory, protože tohle prostě na celonárodní úrovni potřebují a musí se o nich vědět. Není potřeba číst jen kingovky, protože i to, co je doma, je skvělé.
A kdybych měl přímo odpovědět na to, proč to dělám, tak z čiré radosti. Ač mám ekonomické vzdělání, tak Golden Dog je prostě o radosti z toho, že mohu vydávat zajímavé autory, že mohu vydávat český horor. Zatím je to pořád nakladatelství, které si sám dotuji a které se bude do plusu dostávat horko těžko, už jen proto, že jedním z cílů Golden Dog je změnit názor na český horor, který je většinově chápán jako něco neexistujícího nebo podřadného.
Sanctuary.cz: Jak se vám daří v době řádění Covid-19? Člověk by si řekl, že když mají lidi sedět doma, budou asi číst víc než obvykle. Ale ono to asi tak růžové nebude což? Máte existenční starosti nebo tohle období zvládáte bez větších potíží?
Milan: Tato doba nás přiměla odsunout plánované projekty na pozdější dobu, abychom minimalizovali náklady. Zasekli jsme se v rozjezdu. Já sám naštěstí, nebo naneštěstí - jak se to vezme - překládám fantastiku pro jiná nakladatelství, a věřím a tajně doufám, že nepřijde nějaký mohutný krach a za tu práci dostanu zaplaceno. Jsme domácnost existenčně závislá na knihách. Uvidíme, jak se dál bude vyvíjet trh, zatím nemáme přehled, jak velké jsou ztráty. Ale už samozřejmě sonduju i jiné možnosti, zjistil jsem třeba, že pošta a kurýři ještě berou, tak třeba se někdy potkáme při doručování balíčku.:-)
Jakub: Překvapilo mě, že si ode mě lidi objednávají během krize více než jindy, často vyloženě chtějí Gnóm! podpořit, nechtějí slevu apod. S existenčními starosti je to u mě tak, že musím oddělovat rozpočet nakladatelství od svého osobního a na složenky si vydělávat jinde. Protože si částečně vydělávám jako grafik a jako překladatel pro jiné nakladatele, budu to mít možná těžší, to se uvidí. Nakladatelství jako takové na tom překvapivě až tak špatně není. Ale bavíme se o relativně krátkém období jednoho měsíce.
Martin: Nedělám v současné chvíli nakladatelství pro to, aby mě uživilo. Mám normální práci, naštěstí můžu pracovat z domova, a tak jednoduše pracuji, a když dodělám svou práci, vrhnu se na nakladatelství, dělám redakci, snažím se o nějaké promo, hledám nové cesty, jak o nás dát vědět, a to způsoby, které mě finančně nezruinují.
Takže samotná krize na mě nedolehla v tom smyslu, že ani před ní to z ekonomického hlediska nebylo nic růžového. Jak jsem říkal, dělám to pro radost. Naopak mě překvapilo, že i v téhle době, když jsem se rozhodl vydat novou knihu, tentokrát svůj vlastní detektivní thriller Mrtvé ženy, tak na to lidé slyší, jdou do předobjednávek a knihu kupují. Ještě víc mě překvapilo, že se přes náš e-shop v předobjednávce kniha prodávala nejlépe ze všech knih, co jsem vydal. Potěšilo to moje ego, samozřejmě, ale ukázalo mi to, že se lidé možná mohou naučit kupovat přímo u nakladatele, což by bylo skvělé. Zatím to pořád není tolik knih, které jdou standardně přes distribuci. Tam to bude hodně špatné a příjmy z ní nejspíš odpadnou, snad jen dočasně.
Krizi tedy přece jen pocítím – žádné finance z distribuce, protože se nic neprodává, odpadl Svět knihy, kde se měl Golden Dog také prezentovat a samozřejmě už jsem zaplatil i všechny poplatky, které jsou s možností mít stánek na Světě knihy spojené, odpadají další akce, kde jsme se měli prezentovat, atd. Ty dopady tu rozhodně jsou a mít Golden Dog jako jediný zdroj příjmů, mohu to rovnou zabalit.
Sanctuary.cz: Určitě je dost čtenářů, kteří jsou zvyklí si zkrátka seběhnout do nejbližšího knihkupectví a něco si vybrat v bohaté nabídce řetězců jako je Dobrovský či Neoluxor. Co to pro menší nakladatelství znamená v praxi? Je to stejná pomoc, jako když si vaši knihu čtenář koupí přímo u vás? A pokud ne, v čem je rozdíl?
Milan: Máme své věrné čtenáře, kteří si knihy pravidelně kupují u nás, a těch si moc vážíme a děkujeme jim za to, a přímý prodej je pro nás nejlepší. Taky je jasné, že někdo rád kupuje knihu v knihkupectví, prohlédne si ji a má ji hned. Nakonec není zas tak důležité, kde si naši knihu čtenář koupí, jen u těch řetězců se teď šeptá o snahách zadržovat platby. Neviděli jsme zatím vyúčtování za březen, těžko říct, jak to bude a co si kdo dovolí. Míváme u nich docela velké prodeje. Při nákupu přímo u nás odpadá řetězec prostředníků a v této době je to velká výhoda. Jinak u osobního prodeje se snažíme lidem i vysvětlovat, co máme a co děláme.
Nabízíme dost velké novoty... bizarro, vlastně i hardcore horory tady nebyly a nejsou běžné čtení, máme několik u nás dosud neznámých autorů. I když s tím vysvětlováním... napadá mě historka, když letos na knižním festivalu v Ostravě Táňa upozorňovala jednoho pána v důchodovém věku, že kniha od Marka E. Pochy je hodně drsná a že opravdu není pro každého, pán nakonec Táňu odzbrojil slovy: Já Marka znám osobně, je to skvělý autor! Do té doby jsme si mysleli, že Mark má své fanoušky hlavně mezi mladými lidmi.
Jakub: Rozdíl je v tom, že nakladatel (alespoň tak malý jako já) musí za to, aby se jeho knihy objevovaly v kamenných knihkupectvích po celé republice, odevzdat distribuční síti (která zahrnuje i knihkupce samotné) více než 50 % z ceny knihy. Oproti tomu při objednávce z e-shopu získá nakladatel všechny peníze pro sebe, já z toho hradím za kupujícího ještě poštovné a i tak se mi to vyplatí. Na druhou stranu, bez kamenných knihkupectví se téměř nikdo neobejde, ty objemy jsou řádově vyšší než u prodeje z e-shopu.
Martin: Ten rozdíl je obrovský. Dejme tomu, že prodávám knihu za 200 Kč. Pokud si jí čtenář koupí na e-shopu nakladatele, zaplatí například 200 Kč + poštovné. Nakladateli se tedy dostává plná cena, za jakou se kniha prodává. V případě, že prodá tu samou knihu přes distributora, dostává se z té samé knihy do kasy místo 200 Kč, zhruba 45 až 55 % této částky. A to je obrovský rozdíl. Když si čtenář knihu koupí na Golden Dog e-shopu, ten příjem je nesrovnatelně vyšší. I proto jsem se rozhodl, že v současné době budeme mít dopravu při koupi na e-shopu zdarma. Vyplatí se nám to a chceme nabízet knihy za co nejlepší ceny. S tou cenou se dá na e-shopu docela dobře pracovat, jen se toho nebát. Samozřejmě, je jasné, že díky distribuci se knihy dostanou k potenciálně výrazně většímu množství čtenářů, protože – jak říkáš – lidé jsou zvyklí přijít do knihkupectví a tam si pro knihu sáhnout.
Bylo by skvělé, kdyby si lidé díky stávající situaci uvědomili, že nakladatelé, minimálně ti malí, na tom nejsou nijak dobře a že to je dřina za celkem málo peněz. A to mohou být mnohdy rádi, že těch peněz je pořád dost, aby mohli vydat další knihu. Bylo by skvělé, kdyby nám současná krize na knižním trhu – a ta krize tu rozhodně je – nejen ukázala tyhle problémy, ale přiměla nás vytvářet nové platformy, nové možnosti, jak se dostat ke čtenářům, přímo k zákazníkům, případně přes kanály, které nebudou tak komplikované, jak tomu v současnosti je. Není to totiž tak, že kniha jde po cestě nakladatel-distributor-knihkupec, ale ty řetězce jsou komplikovanější: nakladatel-distributor-knihkupec-úplně jiný e-shop-knihkupec, apod.
Sanctuary.cz: Jak je možné, že internetová knihkupectví jako Megaknihy prodávají knížky levněji než jejich vydavatel? Jaký je pro vás rozdíl v zisku, když si vaši knihu koupím u zmíněného e-shopu nebo přímo u vás?
Milan: Megaknihy, jejich zrcadlové servery a další podobní prodejci nabízejí knihy levněji než my hlavně proto, že jejich robot ve srovnávači jde neustále pod cenu nejbližšího konkurenta. S tím se nedá soupeřit. Stačí jim i pak jen pár korun zisku a jedou hlavně velké objemy. A pak si něco z toho vezmou zpátky na poštovném, ale je to praktika, se kterou asi nic nenaděláme. Musíme s tím počítat, maximálně jim pak knihy nedávat.
U nás chybí velký prodejce typu Amazon, s nímž bychom byli v přímém kontaktu. Pavučiny přeprodejců jsou šílené. Tady by bylo dobré na nějakou dobu nedovolit kouzlení se slevami, něco jak mají třeba ve Francii. Rozdíl v zisku při nákupu u nás je, ale hlavně máme peníze přímo, bez těch několika článků distribučního řetězce, kvůli nimž dlouho trvá přeúčtovávání, a navíc, pokud se, nedejbože, některý článek rozhodne peníze dál neposílat, jsme nahraní.
Jakub: Jak už plyne z předchozí odpovědi, já musím prodat knihu do distribuce za cenu poloviční (ve skutečnosti je to ještě méně, ale pro zjednodušení uvažujme 50 %). Jestliže jsem vydal knihu za 300 Kč, distribuce ji ode mě má za 150 Kč. Za normálních okolností se kniha prodává v knikupectví za doporučenou cenu 300 Kč a zisk 150 Kč si mezi sebe rozdělí distributor a knihkupec jako odměnu za práci, kterou mají s prodejem. No jo, ale firmy jako Megaknihy apod. jsou založené na tom, že knihu koupí od distributora dejme tomu za 180 Kč (distributor má tedy zisk 30 Kč na knize) a prodají ji v e-shopu za 210 Kč (prodejce má tedy také zisk 30 Kč na knize). Ve velkém objemu knih se jim taková politika jistě dobře vyplatí.
Ovšem k tomuhle účelu ten systém nemá sloužit, ten má financovat provoz kamenných knihkupectví a firem, které jim knihy dodávají. Jinými slovy, firma Megaknihy (resp. firma Internet-Handel s.r.o., která ji provozuje) a všechny podobné nejsou nic jiného než sprostí paraziti na systému. Je to jmelí. Pro mě jako nakladatele to znamená, že mi někdo kazí cenu a dělá ze mě vola. Ale zároveň s tím nemůžu dělat, protože nemůžu ovlivnit, co se s knihou děje v distribuční síti. A zpravidla nemám čas ani energii do této problematiky pronikat.
Ale abych odpověděl na vaši otázku, pro mě není rozdíl v zisku (mezi vaším nákupem buďto u Megaknih, nebo jinde) žádný, protože já jsem se svého podílu vzdal už předem, když jsem knihu „poslal do světa“. Je pro mě ale rozdíl mezi vaším nákupem u Megaknih a nákupem na mém e-shopu (viz předchozí otázka), a navíc je to, troufám si říct, srovnatelná cena i pro vás. Například, abych byl konkrétní, Megaknihy nabízejí moji novinku „Americká modlitební příručka“ za 245 Kč, ale mají k tomu balné 10 Kč a poštovné 79-99 Kč, celkem tedy 334-354 Kč, já ji nabízím za 350 Kč včetně poštovného i balného, ale pokud si k ní objednáte ještě aspoň jednu knihu, tak cena klesne na 300 Kč a ta druhá kniha je také levnější.
Martin: Na tohle už jsem asi trochu odpověděl. Ale asi takhle, já mám dohodu s distributorem. Ten mi zaplatí 45 % z každé prodané knihy. Takže u nás systém jednoduše funguje tak, že nakladatel vždy dostane tu svou částku (většinou je to kolem 50 % z maloobchodní ceny), to má jisté. Ten zbytek si mezi sebe nějak rozdělují knihkupci. Je na nich, jakou částku si nastaví. Ale je jasné, že třeba Megaknihy hrají jednoduše na to, že jdou pod cenu, protože očekávají, že toho prodají opravdu hodně – lidi budou spíš slyšet na nižší ceny, a tak v konečném součtu, kdy otočí více knih než obchody, kde jsou knihy dráž, na tom nakonec celkem vydělávají, i když mají na jedné knize méně než třeba kamenný knihkupec.
Vlastně dochází k tomu, že se část zisku prostě obětuje, protože se počítá s tím, že za nižší cenu se prodá více kusů. U nás prostě letí akce, a jakmile je něco někde ve slevě, proč to kupovat za standardní cenu, že jo. Pro nakladatele je ale vždy lepší, když se kniha koupí u něj na e-shopu za plnou cenu, protože pak mu jde celá částka. Jakmile je to přes knihkupectví a e-shopy někoho jiného, už je to jen 50 % nebo i méně.
Sanctuary.cz: Nabízíte na svých stránkách něco, co by mohlo být pro čtenáře lákadlem a důvodem, proč se nesnažit ušetřit pár korun u těchto kolosů a raději se mrknout ke Carcose, na stránky Golden Dog či Gnóm a podpořit tak přímo vydavatele?
Milan: Ano, ke všem našim knihám nabízíme velkoformátovou pohlednici, na které je obálka knihy, kterou si zákazník kupuje, a někteří naši zákazníci už u nás nakupuji právě kvůli těmto pohledům. Přidáváme i různé samolepky a záložky, aby ze zásilek měly něco třeba i děti, protože vydáváme knihy pouze pro dospělé. Umíte si to představit, že jste dítě a Váš tatínek opět dostane balík a vy zase nic a najednou je uvnitř i malá nálepka pro Vás. Ceny nemáme zase tak hrozné:), nabízíme i osobní odběr a hlavně jsme rychlí. Běžně se stává, že dopoledne objednaná knihu je odpoledne už na cestě. Pobočku Zásilkovny i poštu máme kousek od domu. V pohodě posíláme i na Slovensko.
A ještě máme jeden tip: míváme nějaké knihy s dopravou zdarma. Zatím jsme tedy vydali jen deset knížek, což naši nabídku nutně omezuje, ale snažíme se, jak to jde. Aktuálně máme takto Děti Halloweenu a Mainstream, knihy pro objevování; třeba Mirek Pech je výborný autor!
Jakub: No, na to jsem asi už odpověděl výše. No a kromě toho se můžete podívat na hezké webovky :)
Martin: Za Golden Dog se snažím vymýšlet různé akce – například pokud je kniha v předprodeji, dostane ji nakupující podepsanou, pokud ji koupí přes náš e-shop. V distribuci podepsané knihy nejsou. Vždycky dávám nějaký malý bonus navíc, ať už je to záložka ke knize, slevový kupón na příští nákup. Teď je na našem e-shopu dlouhodobě doprava zdarma, protože i s tou máme z jedné knihy více než z knihy prodané v distribuci. A chceme, aby se knihy dostali ke čtenářům i v téhle době, kdy jinak moc možností ke koupi nemají.
Vlastně bych rád, aby u nás lidé kupovali přednostně, a tak je pravděpodobné, že se budeme snažit najít takovou cestu, která bude výhodná pro nás i pro čtenáře, aby měl skutečně důvod nakoupit u nás a ne jen v kamenném obchodě. Snažíme se také o to, aby byly knihy dobře zabalené a došly ke čtenáři v co nejlepším možném stavu. Prodávám knihy, které jsem vydal, někdy i napsal, chci, aby měl čtenář co nejlepší možný zážitek. Nechci, aby mu poštou přišel zmetek. Navíc jsme otevření, jsme na sítích, chceme se čtenáři komunikovat. Golden Dog není jen nějaká ekonomická entita, v první řadě jsme lidé, kteří chtějí vydávat knihy, jež jsou pro lidi, chtějí je vydávat co nejlépe. Líbí se mi, že kolem Golden Dog už vzniká určitá komunita, jsou tu fanoušci, co se vrací.
Sanctuary.cz: Momentálně probíhá projekt 451 aneb Zachraňte knihu (bližší info o akci hledejte ZDE). Všichni jste se jí zúčastnili nebo se účastníte. Můžete k akci něco říct? Co díky ní můžou čtenáři získat a v čem naopak může akce pomoct vám?
Milan: Do projektu 451 jsme s jistým zpožděním taky naskočili, a ačkoliv nejsme ani zdaleka mezi favority (upřímně jsme spíše někde na konci pelotonu), líbí se nám. Jsme tam jedním z nejmladších a nejmenších nakladatelství, větší základnu fanoušků si teprve potřebujeme vybudovat. Je ohromující, kolik lidí se do tohoto projektu zapojilo a přispělo. Odvážným přispěvatelům nabízíme skoro celou naši produkci. Měli jsme některé věci vyprodané, po dotiscích jsme zase doplnili zásoby... i když vlastně brzo budeme na nule s nechvalně proslulými ONI.
Jakub: K této akci jsem přišel jako slepý k houslím a žasnu nad tím, jak je úspěšná. I v tomto případě zde prodávám knihy zhruba za polovic ceny, ale přímo koncovým zákazníkům (Startovač to v tomto případě dělá grátis, bez zisku pro sebe), takže toto mohou čtenáři získat – určitě slevu.
No a protože jde o celkem značný počet objednávek a peníze mají být vyplaceny hned po ukončení akce, znamená to, že já přijdu poměrně rychle zhruba ke stejné měsíční částce, jako kdyby „nebyla korona“ a normálně fungovala knikupectví. Což je výborné. Urychlí to vydání příští knihy. Díky organizátorům za tuto akci.
Martin: Na akci mě zaujalo, že je to něco, co se snaží nezištně podpořit nakladatele. Nakladatel jen určí, že nabídne čtenářům balíček. Já jsem vybral celkem 8 knih a 1 časopis, které by si čtenář jinak koupil za zhruba 2 000 Kč. V rámci tohohle projektu si balíček koupí jen za 1 000 Kč, takže hodně ušetří, i když samozřejmě s tím, že si může koupit i knihu, která se mu tolik líbit nebude, protože v rámci projektu přesně neví, které knihy v balíčku budou. Ale i tak, od nás dostane celkem 9 publikací za skvělou cenu, které jim pošleme, samozřejmě krásně zabalené, aby se jim nic nestalo, my pak obdržíme částku, která je v našem případě i za takový balík pořád lepší než částka, kterou bych měl za prodej v distribuční síti, a tak na tom vydělají všichni zúčastnění. Navíc se tu bok po boku postavili nakladatelé, kteří jsou známější, s těmi opravdu malými, jako jsme my. Využívá se zde synergický efekt, který pomůže hlavně těm menším, ale pořád je to zajímavý kanál, jak knihy dostat k lidem, zajímavá forma propagace a distribuce, která navíc ukazuje, že je pro čtenáře zajímavá.
Kampaň není v době tohoto rozhovoru u konce, ale nebudu lhát, takhle masový zájem o knihy Golden Dog ještě nebyl! Těší mě, že se lidé neleknou českého hororu a že je láká, i když třeba pořádně neví, do čeho půjdou. Nečekal jsem, že jsou lidé ochotní se za své malé nakladatele takhle postavit, ale postavili se a jsem nadšený. Všem patří můj velký dík, jak organizátorům, tak i těm, kdo podpořili nejen Golde Dog.
Sanctuary.cz: Jak dlouho můžete stávající situaci přežít a co je pro vás momentálně nejvýznamnějším zdrojem příjmů?
Milan: Pořád máme několik vystavených faktur, které ještě nejsou splatné, ale věříme, že nám budou uhrazeny. Je pravda, že prodeje knih teď půjdou určitě dolů. Příjmy máme víceméně jen z knížek, takže asi bude veselo, ale pořád věříme, že se situace brzy změní a vše se vrátí do normálu. Nakladatelství momentálně hibernuje.
Jakub: U jednomužných nakladatelství, která sídlí doma a nemají kancelář ani zaměstnance, je to vlastně jedno. Paradoxně se pro nás nic nezměnilo, na rozdíl od velkých nakladatelských domů. My totiž přežíváme kdesi v koutě, „v garáži“, ať je virus nebo ne.
Nejvýznamnějším zdrojem příjmů jsou pro mě teď bohužel úspory. Jako asi pro většinu živnostníků v republice.
Martin: Jak už jsem popsal, nejsem na příjmech z vydávání závislý. Kdybych byl, už bych to zabalil. Ale pokud by stav trval rok, nevydal bych žádnou další knihu. Když se lidé naučí nakupovat na e-shopech, přímo od nakladatele, nebo vznikne nová forma distribuce, bude fungovat crowdfunding, dá se to. Zatím ale musíme zkoušet a ty nové cesty hledat a hlavně čtenáře přesvědčit, že jsou to cesty, kterými dostanou, co chtějí, že nedostanou žádné šméčko a že se rozhodně nemusí bát kupovat přímo od nakladatele, protože ten primárně chce, aby se ke čtenářům dostaly knihy v té nejlepší kvalitě.
Sanctuary.cz: Využíváte jako nakladatelé danou situaci k aktivitám, na které jinak moc času není? Víc času na hledání dalších titulů, psaní, překládání, promo… Co děláte ve volném čase, pokud ho tedy momentálně vůbec máte víc než obvykle?
Milan: Já jako překladatel funguju úplně normálně jako vždy, karanténa nekaranténa, překládám zrovna román o světě zdecimovaném virem. Jako nakladatelé... Ano, načítáme nové věci, jsme v kontaktu s malými nakladateli po Evropě a sledujeme, jak situaci řeší oni. Vymysleli jsme nejméně dva nejspíš šílené projekty, hlavy kypí nápady, uvidíme, co z toho vznikne. Potřebujeme, aby zase fungoval svět. Byli jsme rozjetí. A většinu volného času věnujeme dětem. Dlouhodobá izolace doma pro nás není nic moc nového, žijeme tak běžně.
Jakub: Nemám víc času než obvykle. Mám volný čas jen tehdy, když si ho udělám, čili „za časů cholery“ mám víceméně podobný pracovní režim jako jindy. Vždycky je co dělat, ať zdokonalovat web, nebo překládat další knihu, nebo se pokoušet vydělat peníze prací pro někoho jiného.
Martin: Víc času moc nemám, ale je pravda že vzhledem k tomu, že knihy se teď samy neprodají, snažím se tomu promu víc věnovat, vymýšlet nové cesty, nové způsoby, pracujeme na nějakých grafických věcech. Ale mohl jsem se taky víc pustit do čtení rukopisů, protože ty se docela nahromadily. Našel jsem mezi nimi pár knih, které bych rád vydal, takže už máme v přípravě jednu hororovou novelu, jedno sci-fi, které se mi líbí a mohlo by být zatím největší knihou, kterou vydáme (tím myslím co do počtu stran) a ještě na mě nějaké rukopisy čekají. Času tedy až tak víc nemám, ale o to víc se ho snažím využít i pro nakladatelství.
Sanctuary.cz: Může být momentální krize do budoucna v něčem i prospěšná? Vnímáte nějak pozitivně podporu vašich aktivit z řad čtenářů?
Milan: Ano, rozhodně, i prospěšná může být. Pokud jde o nakládání, určitě bude nějaké poučení z krizového vývoje. Bylo by fajn zjednodušit určité zavedené, „tradiční“ mechanismy, spletité distribuční trasy. Otázka je, co s tím jako mikronakladatelé zmůžeme. Ale co tak víme od podobných projektů z ciziny, fungují na jiných principech. Zamýšlíme se nad limitovanými vydáními, crowdfundingem, posílením přímého prodeje, různými exkluzivitami. I když nás tedy ještě dost limituje malý trh.
Jakub: To je zajímavá otázka a odpovědí by bylo jistě nepřeberně. Krize jsou prospěšné vždy. Napadá mě spousta možností, jak nám mohou krátkodobé vypnutí světové ekonomiky a připomínka naší smrtelnosti otevřít nové obzory, ale to by bylo na dlouho.
Určitě ano – jak už jsem uvedl, fanoušci mého nakladatelství reagují skvěle.
Martin: Ten přínos vidím v tom, že se poukázalo na problémy, které knižní trh má. Jsou tu neskutečně dlouhé doby splatnosti, nakladatelé žijí od faktury k faktuře, pokud nejsou zaštítěni velkou společností, tak se nedostanou do distribuce tak, aby je čtenáři skutečně našli, protože malí nakladatelé prostě nemají takový prostor pro marketing a především finance na něj, ale jak se ukazuje, ani velké jméno nedokáže v krizi své společnosti zaštítit.
V krizi se ukázalo, že tu jsou lidé, kteří chtějí podpořit nakladatele, kterým nevadí nakupovat přímo od něj, ale jdou ještě dál. Podílejí se na dalších projektech, sdílejí projekty a snaží se o vás mluvit. Myslím, že tohle skvěle ukázalo, že tu je solidarita a že tu jsou lidé, kteří chtějí, aby přežili i knihy malých nakladatelů, a to i těch nejmenších a žánrových. Líbilo by se mi, kdyby tohle bylo něco, co ukáže směr novým možnostem, novým distribučním sítím, co vytvoří větší hlad po knihách přímo od nakladatele, větší napojení přímo na nakladatele, snahu s ním komunikovat, být součástí komunity. Osobně bych byl rád, kdyby vznikaly i další cesty, jak knihy ke čtenářům dostat, třeba i odvislé od technologického vývoje, ale jsme přece jen malý trh, tak zatím budu jen doufat. Aktuálně jsem rád za to, že se trh nepoložil, že tu je jeho podpora přímo od čtenářů a že lidé knihy chtějí. Já jim je chci ve velmi specifickém žánru dávat.
Sanctuary.cz: Co plánujete do budoucna? Máte už teď v hlavě nějaké tituly, se kterými byste rádi vyrukovali, až se tahle paráda trochu přežene?
Milan: Ještě před krizí jsme měli v plánu teď někdy vydat další výběrovou sbírku H. P. Lovecrafta, tu jsme momentálně odsunuli. Máme nakoupená práva k dalším knihám, jako je halloweenský Dům u hřbitova Johna Eversona, nějaké ilustrace a také rozjednané nové autory, velká, vzrušující jména; to se bohužel vše zastavilo, všude vázne komunikace, všichni čekají, až se tohle všechno přežene.
Jakub: To samozřejmě mám, ale „vyrukovat“, to u mě znamená mít koupená práva a být rozhodnutý, že jdu do toho. Tyto tituly najdete vyjmenované u mě na webu na stránce „Co vyjde“. To, co mám jenom v hlavě, to musí zůstat tajemstvím. :)
Závěrem bych rád pozdravil oba kolegy a popřál jim úspěšné vydávání a pevné nervy i zdraví.
Martin: Na září jsem ještě před krizí plánoval vydat první román Terezy Kadečkové, fantasy O dracích a lidech, to je kniha, která už je v podstatě teď připravená, jde už jen na finální korekturu. Přichystáme k tomu obálku a se zářím 2020 stále počítám. Dostala se mi pak do ruky hororová novela Smrt bývá nehezká od Jiřího Sivoka, což je jen další skvělá ukázka toho, že na jihu Čech máme skutečně silné hororové autory. Tohle je kniha, kterou bych rád vydal v říjnu 2020. S úspěchem se setkala i tištěná podoba časopisu Howard, s nímž bychom také rádi pokračovali. Pro letošek by se tedy mělo jednat o výběr článků z roku 2013. Ještě mám nějaké rukopisy na posouzení, takže na vydávání toho bude docela dost. Mile mě překvapuje, že když už mi přijde nějaký hororový, tak stojí za to. Bohužel těch hororových rukopisů celkově moc není.
Jako autor pokračuji ve své tvorbě a určitě bych rád vydal svou další knihu. Aktuálně mám dokončenou třetí knihu z akční série Agentura, mám rozepsaný další detektivní případ Hanka Giorgia, který se objevil v novince Mrtvé ženy, dokonce mám i dopsaný zombie román, který se odehrává v českém prostředí, což je pro mě něco neobvyklého, svoje příběhy většinou do českého prostředí nezasazuji. Myslím, že je na co se těšit. Na závěr bych rád poděkoval všem čtenářům, kteří nám dávají najevo svůj zájem. Díky vám stále žijeme.
mohlo by vás také zajímat
Přidat komentář
Vzhledem ke zvýšenému množství spamu je diskuse moderována. Schválení vašeho komentáře může trvat až 48 hodin.