Recenze XIII. Století - Ritual

XIII._stoleti_-_Ritual_cropPřed několika týdny vyšla výběrová deska XIII. století s názvem "Ritual". Co na ní najdeme a může nás ještě něčím překvapit? To pro vás zjišťoval Nephilim.

XIII. století - Ritual

Jeden fakt je nepopiratelný. Posledních dvacet let českého gothic rocku a XIII. století k sobě neodmyslitelně patří. Těžko u nás budeme hledat jiného interpreta, který v Čechách definoval zvuk některého hudebního žánru tak, jako se to povedlo jihlavské partě, zrozené na troskách punkové legendy HNF. Symbolicky třináctý oficiální počin formace je zároveň bilančním dvojalbem, oslavujícím dvě dekády její činnosti. Asi by nemělo příliš smysl procházet a hodnotit notoricky známé skladby, z nichž většinu prověřil čas a desítky (stovky?) odehraných koncertů. Zaměříme se tedy především na nové kusy mezi sedmadvaceti vybranými tracky, reprezentujícími nejen XIII. století samotné, ale i žánr jako takový.

První disk otevírá jediná autorská novinka, kterou na kompilaci najdeme. Střednětempý "Fénix" nijak nevybočuje ze standardní tvorby Třináctky. Dominantní basa Mirka Palečka je poznávacím znamením aktuální sestavy a nejinak je tomu i u této skladby. Přesto se nemohu ubránit dojmu, že se v něm opakuje všechno, co v minulosti kapela vytvořila.

Následujících šedesát minut je ve znamení průletu dosavadní diskografií jihlavanů. Nechybí koncertní jistoty jako "Justina", "Nosferatu" nebo "Vendetta", objevuje se tu i (z mého pohledu) nejvýraznější kus z poslední řadovky "Dogma", zahloubaný "Měsíc lovce". Závěr kotouče obstarává někdejší velký hit britských The Mission, balada "Buttefly On A Wheel", kde hlas Petra Štěpána doprovází pouze harfa. Sice nedosahuje kvalit originálu, ale chválím osobité uchopení této klasiky.

xiii

Obsah druhého cédéčka tvoří převážně různé alternativní verze a edity. Osobně kvituji zařazení "Posledního letadla do Buenos Aires", mého favorita z comebackové desky "Vendetta". Samozřejmě nemůže chybět ani nesmrtelná "Elizabeth", nepsaná královna českých jukeboxů a zřejmě největší hit kapely. Potěší i přítomnost skladby "Smutné časy", pocházející z 'kazetového' alba "Vampire Songs for Agnes", které nejen saxofonovým sólem evokují ranou tvorbu gotických pistolníků Fields of the Nephilim.

V předposledním tracku uslyšíme jedinou skladbu tohoto výběru, ve které hlavní vokál obstarává někdo jiný, než leader kapely. Jana Havlová, (dnes už bývalá) klávesistka Třináctky, si suverénním způsobem podala slavnou skladbu Dolly Parton "Jolene". Pokud některý z fanoušků váhá nad koupí kompilace, je toto jeden z pádných důvodů, proč tak učinit. Samotný závěr více než stočtyřicetiminutového kompletu patří nealbové "Iglau", která vznikla v době hibernace kapely v polovině minulého desetiletí. Jedná se o intimní vyznání rodnému městu a důstojnou tečku celého dvojalba.

Jak už to u podobných bilančních výběrovek bývá, každý by si rád dosadil některou ze svých oblíbených. Zamrzí třeba absence výborné "Macbeth" i mrazivých "Květů zla", které se neobjevily ani na první bestofce "Karneval". Ale kdo ví, možná se objeví na dalším výběru ke 30 letům Třináctky...

bez hodnocení

xiii._stoleti_-_Ritual

Disc 1