Recenze: Mareux - Lovers from the Past

Jednu z nejzajímavějších desek minulého roku nahrál americký muzikant a producent s kořeny v Íránu známý jako Mareux a my jsme si řekli, že bude dobré jeho potomka připomenout a mrknout se na něj trochu blíž...

Mareux - Lovers from the Past
Vydal: Mareux, (35 min)

Zástupce ředitele na základní škole, pan Vybíral, který nás mimo jiné (nechtěně) bavil v hodinách hudební výchovy svým pravidelným netrefováním správného cíle při hře na klávesy jedním prstem, které vždy doprovázel roztrpčeným „kuš“, popisoval chvíle dospívání chlapců jako moment, kdy se nám zachlupatí pytlík. Kdyby tak Mirek tušil, že brzy přijde doba, kdy budou mít chlupatý pytlík už jen ti největší srdcaři a fajnšmekři. Když tak poslouchám dlohohrající debut Mareux a měl bych ho popsat v krátkosti, potom je na místě říci, že se jeho tvůrci Aryanu Asthianimu zachlupatil pytlík. Tedy dospěl.

 


Mareux - Night Vision

 

Ten rozdíl je ve srovnání s víc než dekádu starým EP „Decade“ markantní. Bezstarostný DIY sound je mnohem vážnější a z rozjuchaného synka ze vsi se stal nočními podniky ostřílený chlapík, který se svěřuje se svými radostmi i starostmi prostřednictvím devíti nových tracků. Aryan vyrostl na polské MTV, kterou chytal coby mládežník v Íránu a až časem do svých synthpopových kořenů začlenil také temnější výrazivo cold wave, darkwave či postpunku. Momentálně v Los Angeles pobývající muzikant zaujal značně neortodoxním a chytlavým coverem songu „The Perfect Girl“ od The Cure, který můžete zaslechnout na jakékoliv žánrove párty a vyvrcholením jeho dosavadního snažení je dlouhohrající debut „Lovers from the Past“.

Stejně jako je mázlá fotografie ženy na obale alba, je často rozostřený i zvuk, který se nehodlá podbízet snadno konzumovatelnými melodiemi a vypráví jakoby upraven různými drinky a vylepšováky. V úvodu to vypadá na poněkud ospalou a melancholickou schůzku, protože „Night Vision“ rozjímá posmutněle a do zamžené kytary Aryan šeptá svoje stesky. Situace se ale mění s příchodem hostující zpěvačky King Woman, která vypomohla se svižnějším kusem „Glass“ a vytáhla nás na taneční párty, která pokračuje i nadále. Více prostoru dostává elektronika a titulní „Lovers from the Past“ i další kus „Killer“ gradují stran hitovosti a chytlavosti. Skvěle roztančené věci, které si však zachovávají intimní a sexy náboj.

 


Mareux - Killer

 

„DTLA“ je potom jednoznačným party trackem, který má jediný úkol a tím je, rozházet vaše končetiny po celém pokoji. Na úkor emocí Aryan sází do prostoru nekompromísní a studené taneční vibrace. Ale v tomhle směru jde o ojedinělou smažbu, kterou následuje dvojice tuze příjemných a osmdesátkovými synťáky ochucenými fláky „Little Lies“ a „Heaven on Earth“, které vás roztančí taky, ale mají úplně jiný feeling, který zahřeje u srdénka. „Diosa“ a „Hurt“ nás potom vrátí zpět z této krátké letní párty k baru a vrátí vše na začátek k posmutnělému vyprávění a poklidnému doznění nahrávky.

Debut Mareux se drží v mantinelech mezi černou a bílou, ale přesto je dostatečně barevný. Umí být totiž nešťastný, energický, nostalgický, sexy i rozjásaný. Co je však to nejdůležitější – je zábavný a osobitý. „Lovers from the Past“ je moderní temná deska, která se rozhlíží kolem sebe a bere si ze všech subžánrů to, co se jí zrovna hodí. Je dost možné, že se vám oblíbený song bude měnit podle nálady, ale potěšitelné rozhodně je, že třeba takový „Killer“ zastane roli bangeru a klidně vystrnadí i „kjůří“ klasiku. Mareux ještě rozhodně neřekl poslední slovo!

 

Hodnocení: 80 %

 

  
Tracklist:

01 Night Vision
02 Glass (feat. King Woman)
03 Lovers from the Past
04 Killer
05 DTLA
06 Little Lies
07 Heaven on Earth
08 Diosa
09 Hurt

mohlo by vás také zajímat