Rozhovor s Danielem Myerem

danielmyer_sPřed týdnem se Daniel Myer prohnal Prahou se svým projektem Haujobb. To ale není naposledy, co ho v srpnu v našem hlavním městě uvidíme. Příští týden totiž vystoupí jako hlavní DJ elektronické stage osmého Prague Gothic Treffen. Proto jsme Danielovi zavolali a popovídali si třeba o pauze mezi deskami Haujobb, působení a odchodu z Covenant, začátcích kariery, důvodu hromady vedlejších projektů, remixech, DJování, vzorech, rozpačitém vystoupení Douglase McCarthyho na WGT, stěhování do Lipska a spoustě dalších zajímavostí.

 

CZ SANCTUARY: AHOJ DANIELI, JSME MOC RÁDI, ŽE SI S TEBOU MŮŽEME KONEČNĚ POPOVÍDAT. MIMOCHODEM, TOHLE JE ASI TVOJE VŮBEC PRVNÍ INTERVIEW PRO ČESKÁ MÉDIA, JE TO TAK?

Daniel Myer:
Jo, já myslím, že je. Rozhodně si na žádný jiný rozhovor nevzpomínám…

CZ SANCTUARY:  TAK TO BY MOŽNÁ BYLO HEZKÉ, KDYBYCHOM ZAČALI TÍM, ŽE BYS NÁM ŘEKL PÁR SLOV O ZAČÁTCÍCH SVÉ HUDEBNÍ KARIÉRY

Daniel Myer:
No, to už je hodně dávno! Uteklo už 21 let od té doby, co jsme založili Haujobb. Předtím jsme s Dejanem pracovali na hudbě po našich dětských pokojících a pak roku 1993 vydali své první album „Homes and Gardens“. Pak už šlo jenom o to, že jsme začínali být čím dál úspěšnější a skoro každý rok jsme přišli s novou deskou. V roce 1997 jsem vydal debut svého prvního vedlejšího projektu….

CZ SANCTUARY:  … A OD TÉ DOBY VŠECHNO JEDE RYCHLEJI A RYCHLEJI…

Daniel Myer:
Jo, přesně tak. Akorát jsem k tomu přidával víc a víc vedlejších projektů a čím dál častěji jsem pomáhal i dalším lidem s hudbou. Tak jsem začal pracovat jako producent, což dělám doteď. Velmi záhy jsme začali dělat remixy pro ostatní kapely, vedli jsme třeba tzv. remixovou válku s :wumpscut: na kompilacích „The Remix Wars“. Všechno se tím pádem začalo vyvíjet celkem rychle.

CZ SANCTUARY: A KDO BYLI TVÍ HUDEBNÍ HRDINOVÉ, KDYŽ JSI ZAČÍNAL?

Daniel Myer:
Když jsme úplně začínali, milovali jsme Metallicu a Sepulturu, i když jsme měli kořeny v elektronické hudbě jako New Order, Depeche Mode, Pet Shop Boys a podobně. Ty jsme žrali, ale stejně tak i The Cure, The Mission a tyhle kapely. Pak Skinny Puppy vydali „Too Dark Park“, což pro nás byl takový počáteční impulz k tomu, abychom začali dělat něco podobného – tu tvrdou, temnou elektroniku. Já se taky zamiloval do desky „Solitary Confinement“ od Leæther Strip a EPčka „Object V“, které vyšlo předtím. Moc se mi líbil jejich zvuk a taneční přístup k elektronice.

 


Haujobb – Haujobb's State


CZ SANCTUARY:  LETOS JE TO DVACET LET OD VYDÁNÍ „HOMES AND GARDENS“ – CHYSTÁŠ NĚCO NA TOHLE VÝROČÍ?

Daniel Myer:
Plánovali jsme takové „best of“ album, ale Dejan není moczastáncem takových věcí – asi ještě z dob, kdy vydavatelství Off Beat vydalo něco takového poté, co jsme tento label opustili. To bylo kolem roku 1997. Tam se to asi zlomilo a od té doby nemáme moc rádi vydávání starého materiálu. Čili plánovali jsme sice udělat takovou kompilaci, ale měla být něčím zvláštní, takže teď pracujeme na bonusovém materiálu, prohledáváme počítače a různá místa, kde bychom mohli najít něco speciálního pro tuto příležitost. Myslím, že nám ještě chvilku zabere, než dáme dohromady dobrý výsledek. Pevně doufám, že to budeme mít hotové před dalším Planet Myer festivalem, který bude v lednu 2014.

CZ SANCTUARY:  TO ZNÍ DOBŘE! NICMÉNĚ JAK UŽ JSME TO NAKOUSLI, TY MÁŠ KROME HAUJOBB JEŠTĚ SPOUSTU SVÝCH VLASTNÍCH VEDLEJŠÍCH PROJEKTŮ. KDYŽ SE TAK SEČTOU, JE JICH DOHROMADY NĚJAKÝCH DESET-DVANÁCT. PROČ JSI VŮBEC VYTVOŘIL TOLIK VEDLEJŠÁKŮ?

Daniel Myer:
No… to je tak – všechno, co dělám, je hudba a když jsem začínal, měl jsem spoustu nevyužitého materiálu pro Haujobb. Proto jsem se rozhodl vytvořit vedlejší projekt a dát mu v něm prostor. Tak vzniknul můj první vedlejšák Cleen. Chtěl jsem v něm dělat něco jiného, než co tvořili Haujobb – tanečnějšího a spojenějšího se scénou, abych tak řekl. To bylo roku 1997 a já miloval spoustu hudebních stylů, takže jsem potřeboval nějakou kreativní „výpust“ pro svou tvorbu. Proto jsem vytvořil Architect, který byl experimentálnější a šel až někam směrem k drum’n’bass a podobně. Teď pracuji s různými lidmi na různých projektech – třeba DSTR (dříve Destroid) se Sebastianem Ullmanem nebo Radioaktivists s Krischanem, Saschou a Frankem. Jsou to tedy různá jména pro různé spolupráce s lidmi, s nimiž teď pracuji.

 

Daniel_Myer2


CZ SANCTUARY:  TAKŽE BY SE DALO ŘÍCT, ŽE CO NOVÁ KOLABORACE, TO NOVÉ JMÉNO PROJEKTU, ABY SE TO NEPLETLO…

Daniel Myer:
Jo, přesně tak. Když totiž pracuju s různými lidmi, pokaždé to má jiný zvuk. Třeba s Haujobb – nikdy bych nedokázal dělat Haujobb jenom sám, a nemyslím si, že by to stejně tak zvládnul sám Dejan. Je to kombinace našich myslí, která vytváří tuhle kapelu a hudbu.

CZ SANCTUARY:  ABYCHOM SE V TOM LÉPE VYZNALI – KTERÉ Z TĚCH PROJEKTŮ JSOU MOMENTÁLNĚ „ŽIVÉ“

Daniel Myer:
Tak hlavně je to Haujobb, což je Dejan Samardzic a já, pak DSTR (dříve známý jako Destroid), který máme se Sebastianem Ullmanem. Pak jsou to Radioaktivists s Krischanem Wesenbergem z Rotersand, Frankem M. Spinathem ze Seabound a Saschou Langem, což je můj kamarád z Lipska. Taky mám čistě sólový projekt Architect, ve kterém dělám hudbu, kterou miluju – nevím, jak to mám lépe vysvětlit. Na novém albu, které vyjde září, jsem spolupracoval se zpěvačkou. A nesmím zapomenout ani na Liebknecht, což je můj techno projekt. Myslím, že to je asi tak všechno, čemu se aktuálně věnuju.

CZ SANCTUARY:  CO PROJEKT BRUDERSCHAFT? ŠLO JENOM O JEDNU SKLADBU, NEBO…?

Daniel Myer:
Jo, myslím, že to byla jenom tahle jedna skladba. Možná spácháme i něco v budoucnu, ale myslím, že to byla spíš nárazová akce.

 


Bruderschaft – Falling (single edit) 


CZ SANCTUARY:  MEZI ALBY „VERTICAL THEORY“ A „NEW WORLD MARCH“ OD HAUJOBB UBĚHLO OSM LET. PROČ JSME NA NOVINKU MUSELI ČEKAT TAK DLOUHO

Daniel Myer:
Já jsem se roku 2003 přestěhoval do Lipska a Dejan pořád žil v Bielefeldu, což naší spolupráci trochu zkomplikovalo. Stejně jsme si ale celou tu dobu posílali různé tracky sem a tam. Roku 2008 jsme se rozhodli skončit s živým hraním, protože s tím byly jen nepříjemnosti, jak jsme na koncerty jezdili z různých koutů Německa. Bylo to příliš náročné a moc drahé. Pak se ale roku 2009 Dejan přestěhoval do Lipska a všechno bylo zase mnohem jednodušší. Už předtím jsme byli dobří kamarádi, ale od té doby naše přátelství ještě zesílilo – a stejně tak i společná práce, kterou to hodně nakoplo. Bylo to něco nového, vzrušujícího… ale chtěli jsme to udělat pořádně. Proto nám taky práce na "New World March" zabraly tři roky. Chtěli jsme udělat něco velkého.

CZ SANCTUARY: TO ÚPLNĚ CHÁPEME. MIMOCHODEM, PROČ SES PŘESTĚHOVAL DO LIPSKA? ONO TO DĚLÁ CELKEM DOST MUZIKANTŮ, TAKŽE CHCEME PŘIJÍT NA TO, PROČ…

Daniel Myer:
Já jsem vyrostl ve východním Německu a do Bielefeldu jsem se přestěhoval asi tři roky před tím, než padla Zeď. Taky jsem od roku 2000 do roku 2003 hodně jezdil na turné po Spojených státech a celkem jsem tam vyváděl, takže jsem potřeboval za tímhle obdobím udělat tlustou čáru a začít znovu. V Lipsku jsem se vždycky cítil jako doma a navíc tu tou dobou sídlilo vydavatelství Out of Line, které mi nabídlo práci. Proto jsem se rozhodli přestěhovat sem… a zůstal jsem, protože jsem se tu zabydlel.

CZ SANCTUARY: A JE PRO TEBE DŮLEŽITÉ, ŽE JE V LIPSKU KAŽDÝ ROK WAVE GOTIK TREFFEN?

Daniel Myer:
Ne, to není, je to jenom bonus. Je vždycky dobré vidět se s přáteli.



Douglas J McCarthy (feat. Daniel Myer) – Someone Like Me (živě WGT) 


CZ SANCTUARY:  TAKŽE TO NEMÁ SOUVISLOST S TÍM, ŽE NA WGT VĚTŠINOU HNED NĚKOLIKRÁT VYSTUPUJEŠ S TOLIKA PROJEKTY? TŘEBA LONI NA SÓLO KONCERTU DOUGLASE MCCARTHYHO, S BINARY PARK A PODOBNĚ?

Daniel Myer:
Tím, že lidi ví, že tu žiju – myslím kolegy, se kterými pracuju – tak se prostě občas zeptají, jestli bych je na pódiu nedoprovodil nebo jim nějak nepomohl. S Douglasem jsme odehráli pár koncertů mimo Lipsko i mimo Evropu, jel jsem s Nitzer Ebb jako předskok, on chodil na koncerty ve Státech, kde jsem byl s Recoil a podobně. Navíc tím, že jsem v Lipsku, můžu kapelám půjčit vybavení, které potřebují – syntetizátory, stojany na klávesy a podobně. K tomu znám město a kluby, protože celkem často hraju jako DJ, když mám čas. Když jsou tedy v Lipsku, jdou za mnou a já jim rád pomůžu.

CZ SANCTUARY:  KDYŽ UŽ JSME TAK NAKOUSLI TEN SÓLO KONCERT DOUGLASE MCCARTHYHO NA WGT, MUSÍME PŘIZNAT, ŽE TO BYLO JEDNO Z NEJKONTROVERZNĚJŠÍCH VYSTOUPENÍ, KTERÉ JSME POSLEDNÍ DOBOU VIDĚLI… CO K TOMU ŘEKNEŠ TY

Daniel Myer:
(záchvat smíchu) Moc ne (smích). Bylo to divné… moc divné. Myslím, že to byl první koncert s touhle sestavou… a že to po Lipsku zopakoval už jen tak jednou, dvakrát. Podle mého chtěl vyzkoušet něco nového, jiného než Nitzer Ebb. Problémem bylo, že deska nebyla dodělaná a živě to prostě moc nezafungovalo. Na druhou stranu kdybyste viděli jeho pozdější vystoupení, kdy jel pár koncertů s Depeche Mode, ty byly fakt dobré. To, co teď dělá se svým aktuálním albem, je vážně podařené.

CZ SANCTUARY: ALE TO ZNÍ O TOLIK JINAK NEŽ TEN KONCERT NA WGT…

Daniel Myer:
Máte pravdu. Myslím, že to prostě bylo jen příliš brzy na vystoupení, že nebyl připravený. Nevím.

Covenant_-_by_Silent_View_-_DSC_0393gr

CZ SANCTUARY: TAK TO NECHME BÝT. NICMÉNE NEMŮŽEME MINOUT TVOJE PŮSOBENÍ V COVENANT. JAK SE TO PŘIHODILO, ŽE SES STAL ČLENEM KAPELY?

Daniel Myer:
První turné s Covenant proběhlo roku 1996 – tehdy s námi jeli na turné jako předskok Haujobb. Od té doby se z nás stali velmi dobří přátelé. V době, kdy Clas odešel, žil Eskil ještě v Berlíně, kam jsem jezdil celkem často hrát jako DJ a on tam chodil pařit. Jednou se mne na takovém večírku prostě zeptal, jestli bych s nimi nezahrál na dvou vánočních koncertech. To byl rok 2006. Vzal jsem to a koncerty se povedly, takže jsem pro Covenant začal psát demáče, které se jim ohromně líbily. Ani ne o půl roku později tedy přišla nabídka, jestli se nechci stát stálým členem Covenant. Souhlasil jsem.

CZ SANCTUARY:  TAKŽE JSI BYL SOUČÁSTÍ KAPELY ŠEST LET…

Daniel Myer:
Ano, přesně šest let. Můj první koncert s nimi byl o Vánocích roku 2006 a ten poslední o Vánocích 2012.

CZ SANCTUARY:  A CO TO, ŽE JSI OD NICH ODEŠEL?

Daniel Myer:
Asi hlavně proto, že mne to vlastně příliš neuspokojovalo. Dodal jsem kapele spoustu demoskladeb a tím, že jsme s Eskliem oba takoví ti „alfa samci“, nedělalo to dobrotu. Každá skupina může mít jenom jednoho leadera. Možná jsem chtěl do Covenant vložit příliš mnoho svého kreativního vstupu a navíc jsem měl co dělat i se svými ostatními hudebními projekty. Prostě jsem potřeboval na chvíli pauzu... Ale kdo ví, třeba se jednou do Covenant vrátím.

 

eskil_myer


CZ SANCTUARY:  COVENANT TEĎ BUDOU VYDÁVAT NOVOU DESKU, MÁŠ TAM NĚJAKÉ SVOJE VĚCI?

Daniel Myer:
Ano, jsou tam dvě moje skladby.

CZ SANCTUARY:  KROMĚ DĚLÁNÍ HUDBY SES TEĎ VRHNUL I DO VYDÁVÁNÍ A ZALOŽIL SIS LABEL BASIC UNIT PRODUCTIONS. CO TĚ K TOMU VEDLO?

Daniel Myer:
Já už jsem ho měl v devadesátých letech, vydal jsem na něm dvě kompilace a dvě desky, ale protože nejsem příliš dobrý obchodník, tak mi to moc nešlo.  Teď je celá oblast vydávání hudby velmi složitá, takže jsme se s Dejanem rozhodli udělat si vlastní platformu. Za vydavatelstvím teď stojí hlavně Dejan, já mu spíš tak pomáhám a zaštiťuji ho svým jménem, ale moc se mu do toho nepletu. Pomáhám s produkcí, mícháním a touhle prací, ale cokoliv společného s obchodem je Dejanova parketa. Chtěli jsme si prostě zkusit, jestli to dokážeme – pro Haujobb i další hudbu. A protože máme kamarády, kteří jsou šikovnými muzikanty, rozhodli jsme se jim takhle pomoci.

CZ SANCTUARY:  PODLE TOHO, CO NA BASIC UNIT PRODUCTIONS VYCHÁZÍ, SE ZDÁ, ŽE LIPSKO JE OPRAVDU VELMOCÍ, KDYŽ PŘIJDE NA TEMNOU TANEČNÍ HUDBU. BYL TO TVŮJ ZÁMĚR, VYDÁVAT HLAVNĚ TUHLE MUZIKU, NEBO SE TO SPÍŠ TAK SEŠLO?

Daniel Myer:
Já myslím, že je to spíš náhoda. Všichni milujeme temnou hudbu, analogové vybavení, chladnější atmosféru a tyhle věci. Je tedy vlastně asi přirozené, že to zní takhle, navíc když všichni pocházíme ze stejných hudebních základů, ze scény. Stejně tak se ale vyvíjíme i mimo ní, děláme techno, hrajeme jako DJs na parties v housových klubech a tak. Ale myslím, že ne všechny kapely na Basic Unit Productions budou tak temné jako Blac Kolor nebo skupiny z první Frost kompilace.

CZ SANCTUARY:  TAKÉ DĚLÁŠ SPOUSTU REMIXŮ. CO PRO TEBE TVORBA REMIXŮ ZNAMENÁ?

Daniel Myer:
Pro mne jako muzikanta není tvorba remixů moc důležitá, často je to spíš výměnný obchod. Já udělám remix pro někoho a on zase udělá zase remix pro mě. Oboustranně výhodná spolupráce po obchodní i vztahové stránce. Někdy si díky tomu člověk může i někde zahrát, protože když děláte remix pro nějaký label, který také pořádá koncerty, máte pak mnohem větší šanci se na soupisku dostat. Jinou kapitolou je remix pro Depeche Mode, který jsem spáchal před 3 lety. To byla pro mne spíše pocta. Říkal jsem si: „Wow, to je moje nejoblíbenější kapela na celém světě a já jí můžu udělat remix!“ Díky remixu máš tu a tam možnost představit svou hudbu kapelu i na jiných hudebních scénách. Takže důvodů, proč dělat remixy, je celá spousta.

 

frost-cevin-key-daniel-myer-wgt


CZ SANCTUARY: ROZUMÍME. V PRAZE JSI V SRPNU HNED DVAKRÁT. POPRVÉ S HAUJOBB JAKO SUPPORT FRONT LINE ASSEMBLY A PAK JAKO DJ NA PRAGUE GOTIK TREFFN. HAUJOBB JSME UŽ VIDĚLI, TAKŽE CO MŮŽEME OD TEBE OČEKÁVAT JAKO OD DJE?

Daniel Myer:
To úplně záleží na publiku. Před pár týdny jsem dělal DJe na party Temple Of Darkness v Oberhausenu a tam po mně chtěli pouze staré hity. Snažil jsem se do playlistu vsunout i něco nového, ale tentokrát jsem zkrátka musel zůstat u staré rutiny. Pokud ale mám v klubu publikum otevřenější novým věcem, je to pro mne větší zábava. Před každým hraním si totiž nakoupím nové věci, do hudby stále investuji spoustu peněz. Když mám otevřené a přizpůsobivé posluchače (což je často spíše v techno nebo house klubech, kde publikum nekastuje hudbu podle stylů), pak se bavím královsky. Oni totiž nepotřebují sledovat, jestli hraju skladby z top ten gotického žebříčku posledních 20 let, chtějí se prostě bavit.

Tak se snažím koncipovat i nedělní party na Wave Gotik Treffen v
Moritzbastei, kterou děláme už skoro 10 let. Je to fajn, protože lidé tam chodí muziku si užít. Samozřejmě hrajeme i The Sisters of Mercy a další věcí, které každý zná, ale je to hlavně o tanci na skladby, které třeba předtím slyšel jen málokdo. A to je zase ten nejzábavnější moment pro mne – hrát pro lidi, kteří se prostě chtějí bavit.

CZ SANCTUARY:  NA ČEM V SOUČASNOSTI PRACUJEŠ? DÍKY UKÁZKÁM NA YOUTUBE UŽ VÍME O NOVÉM ALBU ARCHITECT, KTERÉ ZNÍ TROCHU JINAK NEŽ NA CO JSME ZVYKLÍ Z POSLEDNÍCH ALB.

Daniel Myer:
Ano, je to velmi odlišné. S Architect jsem se vždy snažil jít kupředu a při poslední práci pro Recoil jsem objevil, že hudba s vokály je pro lidi zajímavější. Proto jsem na novém albu pracoval se zpěvačkou. Zároveň ale kutám i na dalších projektech. Aktuálně s Dejanem připravujeme nový singl Haujobb, pracuji na techno projektu Liebknecht, na nové desce DSTR, remixech pro Front Line Assembly a Cryo… Taky pomáhám s jedním popovým projektem ze Švýcarska, který je připravován pro ruský trh, takže je i komplet otextován v ruštině – to je pro mne úplně nové a vzrušující. Ano, pracuji na spoustě rozdílných věcí a nikdy nepřestanu. Všechno, co dělám, je hudba. A chci se neustále rozvíjet a pracovat s tolika různými lidmi, s kolika to jen půjde.

 


Architect – Architect Album Teaser 2 

CZ SANCTUARY:  KOOPERACE S DALŠÍMI HUDEBNÍKY TĚ EVIDENTNĚ FAKT BAVÍ…

Daniel Myer:
Takhle – ve studiu jsem rád sám, ale pro kreativitu je důležité a dobré pracovat s různými lidmi, protože každý z nich do toho přináší něco nového. Proto tak rád spolupracuju s dalšími muzikanty.

CZ SANCTUARY:  POSLEDNÍ OTÁZKA, PROČ JSI VLASTNĚ ZMĚNIL NÁZEV Z DESTROID NA DSTR?

Daniel Myer:
Z několika důvodů. Hlavně proto, že jsme se na novém albu DSTR vydali novým směrem. Když jsme začali s Destroid, byl to jenom jeden z dalších projektů tehdejší scény. Pak se ale label rozhodl vydávat tuhle muziku s mým jménem a mou tváří a bylo to venku. Od té doby se ale s Destroid pořád snažíme rozvíjet a vytvářet něco nového. S novým albem to bude další krok, a proto jsme se chtěli zbavit toho „malého zla“, jdoucího s názvem Destroid. Chtěli jsme být ověřenější.

CZ SANCTUARY:  PARÁDA, DÍKY MOC ZA ROZHOVOR, DANIELI, A TĚŠÍME SE NA TEBE V PRAZE!

Daniel Myer:
Ahoj, já taky!

DanielMyerArchitectThe

mohlo by vás také zajímat