Po seminární práci na téma "česká gotická subkultura" tentokrát jdeme na CZ Sanctuary blíže k hudbě a hlouběji do historie. To vše díky společnému úsilí Terezy Pavlíčkové a diplomové práci Martina Rychlíka, kteří se podívali na zoubek žánru zvaného EBM. První díl si můžete přečíst právě tady.
Jak jste si mohli všimnout, snažíme se naše stránky plnit vším, co vás čtenáře může v oblasti hudby zajímat. Jsem sama velkým fanouškem stylu EBM, který má v dnešní době již mnoho mutací, a když mi byla doporučena diplomová práce, která se tímto žánrem detailně zabývá, neváhala jsem ani minutu a ponořila své zraky do tohoto materiálu. Zhltla jsem to kompletně a s velkým nadšením. Z tohoto důvodu bych se s vámi chtěla podělit o fakta, skutečnosti a vše, co se týká industriální hudby a subžánru nazvaného EBM.
Je však nutné zmínit, že nebýt kamaráda etnologa Martina Rychlíka, který na Filozofické fakultě UK zpracoval diplomku nejen o tetování, ale na jiném oboru právě i o EBM, tak by tento miniseriál nikdy nespatřil světlo světa. Jemu patří velký dík za to, že nám umožnil zveřejnit a prezentovat jeho myšlenky, postoj a v neposlední řadě ucelený náhled na tento „elektro-bordel“, jak říkává jeden můj kamarád. Důvod, který mě vede k uveřejnění těchto „výpisků z četby“ je ukázat, že i tento směr má nějaký základ, historii a vývoj. A třeba i nastínit, co vede k tomu, že EBM stále žije. Jsem přesvědčena, že po přečtení budete překvapení, jak všechno se vším souvisí. Tak jdeme na to a Martine, ještě jednou díky!
Co se nám to skrývá pod pojmem industriální hudba? Pojem „industrial music“ se patrně poprvé objevuje v jedné odborné práci a to jíž v roce 1912, kde autor popisuje zvuk „v době vlády strojů a vítězného tažení elektřiny“ . Slovem industriální je však myšlena spíše „průmyslová hudba“ než nějaký zvláštní hudební žánr. Přívlastku industriální, konkrétně industrielle Volksmusik, se dostalo i ranným pokusům skupin Devo či Kraftwerk v polovině 70. let 20. století, které místy evokovaly strojový zvuk. Za původce žánrového označení, tak jak je vnímáno dnes, je označován hudebník Monte Cazazza, jenž spolu se spřízněnými skupinami publikoval koncem 70. let své práce na značce Industrial Records s reklamním sloganem: „Industrial music for industrial people“.
„Název vydavatelství Industrial Music má na svědomí přítel skupiny [Throbbing Gristle], hudebník a performer Monte Cazazza. Původně se značka měla jmenovat Death Factory, odtud pramení obliba užívání fotografií z Osvětimi a ,elektrického´ loga skupiny, pak skupina dospěla k názoru, že továrna je pouze skořápka, v níž se teprve skrývá obsah, který chce pojmenovávat. Slogan „Industrial music for industrial people“ společně s P-Orridgovým komentářem ukazuje, že TG nebyli příznivci ultrapravicových konečných řešení, ale že svou šokující image zkoumali a naznačovali míru, do níž je člověk manipulován pop kulturou…“ (citováno dle článku v časopise His Voice, Ferenc 2006/2:18)
U vydavatelství Industrial Records nahrával i soubor Throbbing Gristle, jež je tradičně považován za první opravdovou industriální skupinu: „Svým osvobozením hluku navždy změnili tvář elektronické hudby a šokovali Británii ještě před vypuknutím punkového hnutí. Na rozdíl od rockového křiku dělnické mládeže se však nestali módním hitem, ale skupinou, která svým divokým zvukem a šokující koncepcí útočila proti popovým mechanismům a zároveň s předstihem naznačila mnoho hudebních trendů“ (tamtéž 2006/2:17).
Pojem industrial zaštiťoval zpočátku velmi různorodou kategorii „antihudebních“ projektů té doby: Cabaret Voltaire, Clock DVA , Thomas Leer, zmíněný Monte Cazazza, S.P.K., i experimentální jazzový (sic!) Icebreaker, k nimž se časem přidaly i kapely působící mimo label např. Einstürzende Neubauten, Whitehouse či Test Dept (ibidem). Do škatulky industriální hudby se časem přidávali podobně, nově znějící hudebníci, až se i díky přičiněním skupin Front 242 , Skinny Puppy či Laibach pojmenování ustálilo pro projekty pracující vesměs s elektronikou, užívající samply a zvuky z každodenního prostředí a pracující mimo hudební mainstream.
V samém rozpuku industriální hudby došlo k identifikaci pěti jednotících znaků, které měly poodkrýt, co vlastně industriální hudba přináší (dle Savage 1983). Myslím, že se závěry se dá jen souhlasit.
- přístup k informacím – šíření politických, ekologických atp. názorů;
- šokující taktika – razantní, překvapivé hudební postupy;
- organizační autonomie – síť nezávislých vydavatelství;
- mimohudební elementy a zvuky – samply z filmů, médií, stroje atd.;
- užití syntezátorů a „nehudebnost“ – vše v opozici k populární hudbě.
Rozhodně stojí za zmínku i citace novinářů, kteří se snažili „industriál“ popsat jako „umělecké ztvárnění dehumanizace lidstva a nezvratného znečišťování naší planety průmyslově orientovaným socio-ekonomickým státem“ Možná i tomu tak je, ale tento novinář zcela opomíjí hudební složku a také přehlíží fakt, že pro řadu (i skládajících) lidí není tato muzika uměním, ale „jen“ kvalitní zábavou.
Co jsou vlastně typické prvky industriální hudby? Zkusili jste se někdy nad tím zamyslet? Jsou to – nejen podle muzikoložky Karen E. Collinsové a její dizertace z roku 2002 – především specifické obsahy slov písní, užívání samplovaných zvuků a většinou prezence mužských, proklamativních vokálů. Běžným kritériem klasických elektronických skladeb je absence „živých“ tedy nesamplovaných kytar a dalších akustických nástrojů. Tempo EBM písní se pohybuje průměrně mezi 120 až 140 údery za minutu (BPM), ale zvláštní výjimkou nejsou ani rychlejší, ba ani pomalejší opusy.
Texty písní zahrnují nejčastěji témata futurismu, sci-fi, ekologických katastrof, nových technologií, robotizace, totální kontroly, odlidštění jedince, technokracie, válek, násilí, hororu, apokalypsy, oblasti zájmu sociologie i filozofie aj. U mnoha skupin je výrazný antikapitalistický, antikorporativní a protivládní nádech, podobný někdejšímu vzteku punkového hnutí. Dá se říci, že valná většina nebo přinejmenším značná část industriální produkce je velmi kritická, protestní (instituce, média, cenzura, ideologie, náboženství). Pravdou je, že texty některých skupin jsou spíše „o ničem“, a sami posluchači se dělí na ty, jež zajímá jen zábavná hudba, a ty, kteří vnímají i slova v cizích jazycích (hlavně angličtina a němčina). Například kanadští Skinny Puppy však byli pověstní tím, že improvizovali písňové texty přímo v nahrávacím studiu, nezřídka pod vlivem drogových opojení.
Skinny Puppy – Worlock
Samostatnou kapitolou je užití samplů neboli zachycených částí řeči, zvuků z médií či filmů, jehož poměr je v industriální elektronické hudbě vskutku unikátní. Sampling, v menší míře zastoupený i v jiných žánrech populární hudby, se dokonce stal jedním z hlavních znaků EBM. Dobře zvolená věta dokáže vdechnout požadovanou atmosféru celé písni a rychle směřuje posluchače k náladám a pocitům specifické doby či místa. Samply vlastně dotvářejí svébytnou postmoderní skládačku – dotvářejí celek spolu s texty, hudbou a přímo přinášejí vizuální představy asociované s konkrétními filmy, politickými projevy apod.
Pro mnoho EBM skupin je používání samplů dalším hudebním nástrojem, jehož prostřednictvím a opakováním lze docílit zvukových efektů jinak nedosažitelných. Často zvolenými prvky jsou hlasy ze sci-fi, fantasy, akčních, hororových, válečných, historických, porno a dramatických filmů, projevů státníků, náboženských fanatiků či kněží, televizních dokumentů, zpráv, reklam, počítačových her a rozhlasových relací.
Na opakování samplů nebo slov je celá píseň mnohdy i založena. Dalšími velmi často užívanými složkami v industriálních skladbách jsou zakomponované zvuky. K těm nejčastějším patří ruchy laboratoří, ulice, zvuky nářadí (brusky, vrtačky, kladiva, motorové pily), skřípání zavíraných dveří, smích, pláč, křik, vichr, tlukot srdce, bouře, déšť, výkřiky bolesti, šepot, praskání ohně, našlapování nohou, modlitby, starty kosmických lodí a jejich odpočítávání, hlasy zvířat, z filmů pak i hlasy mimozemských bytostí a vetřelců, jejich zbraní a zařízení, satelitů, aut, kamiónů, střelby, explozí, dunění projíždějícího vlaku, sirény sanitek, policejních výzev megafony, vzlety vrtulníků či stíhaček, televizní znělky, telefonů, hodin, budíků, pokladen atd. atd.).
FLA – Sex Offender
Pro industriální hudbu je rovněž typické většinové prosazení mužských vokalistů. V elektronické hudbě není kvalita hlasu až tak rozhodující, takže pěvecký rozsah mnohých interpertů je velmi omezený. Zpěv je obvykle monotónní, blízký mluvené nebo deklamované řeči, která mnohdy přechází v křik nebo naopak šeptání. Pokud se ve skupině vyskytují dva zpěváci, druhý spíše opakuje a posiluje fráze prvého (např. u Front 242 - hlavní zpěvák Jean-Luc De Meyer a doplňující Richard 23).
Jak již bylo uvedeno, hlasová kvalita nebývá tak důležitá, protože je pravidlem, že hlas je běžně dotvářen vokodéry a dalšími speciálními efekty efekty, čehož výsledkem je na desce i několik hlasových linek přes sebe. K hlasovým efektům patří morphing, modulace, reverzibilita, fázování, zkreslení, ozvěny atd. „Od té doby, co užíváme na všechny hlasy vokodér, je to pro nás vlastně nový hudební instrument,“ řekl například časopisu SideLine frontman skupiny Implant.
Nyní jste se dostali až na samý závěr naší první části o fenoménu EBM. Pevně věřím, že čtení to bylo zajímavé a věřte, až se někde potkáme, vyzkouším si Vás! :)
Pokračování příště
Komentáře
Vskutku velice poučné
a je za tím i kus odvedené práce,
díky, Teri!
Pěkná roštěnka a moc pěkně píše. Smekám brigadírku., :lol:
Přidat komentář
Vzhledem ke zvýšenému množství spamu je diskuse moderována. Schválení vašeho komentáře může trvat až 48 hodin.