Recenze Xeno & Oaklander – Par Avion

xenoandoaklander paravion sCo na vás zítra v Basementu vytasí Xeno & Oaklander? To se dozvíte z recenze Pavla Zelinky.

Xeno & Oaklander – Par Avion
Vydal: Ghostly International

Před pár roky to byla právě tahle americká dvojice, která jako hvězda labelu Weird records vnesla na scénu myšlenku revitalizace téměř zapomenutého hudebního žánru coldwave do současnosti. Žánru, jenž byl spjatý s analogovou elektronikou, první polovinou 80. let a především velkým množstvím francouzských projektů uznávaných napříč indie scénou tehdejší doby.

A nešlo pouze o hudbu samotnou. S ní se nesou i vizuály postavené na xeroxové a průklepové estetice, obrazce, jakoby vyšlé z prvních počítačových tiskáren – prostě syrový realismus technické současnosti 80. let. A samozřejmě jakýsi melancholický podtón, který názvu žánru dává i další rozměr.

Xeno & Oaklander – Sheen

Ale nazpět ke Xeno & Oaklander. Ti jsou v současné době svědky mohutné vlivy následovníků, která v Česku přetvořila k obrazu svému například projekt Moduretik a možná i popíchla Miomíra Papalescu, aby svými projekty Magnetik, ale spíše Die Alten Maschinen potvrdili, že retro analogová elektronika a postupy tehdejších muzikantů ve spojení se současnými nápady mohou mít leccos do sebe.

Letošní novinka Miss Lizy Wendelbo a Seana McBridea je přímočařejší a melancholičtější podobou dvojice. Sekvencerové linky, jakoby pluly prostorem (viz. název desky), často jsou doplňovány jednoduchou, přesto melodicky netradičně vedenou basovou linkou a navrch musíme přidat ideálně se doplňující vokály obou protagonistů.

Xeno & Oaklander – Par Avion

Ano, coldwave je přeci jen více retro vlna než směr, který by posunoval současné hudební dění do nových teritorií. Možná ale právě pro svojí pravověrnost se drží tak dlouho v kurzu. Xeno & Oaklander jsou si toho evidentně vědomi, a tak vydávají krátké nosiče osazené pouze silnými kompozicemi. O tom, že i tato hudba se dát přetavit do strhující živé podoby, se budete moci přesvědčit v sobotu 25. října, kdy americká dvojice vystoupí v pražském Basement Baru.

Xeno & Oaklander