Druhá část rozhovoru s Franzem Treichlerem. Tentokrát jsme si (opět za pomoci čEndových otázek, kterému tímto děkujeme) povídali o osudech jednotlivých členů, produkování debutu Treponem Pal, smrti bubeníka Franka, předělávkách, soundtracích, turné s Ministry v polovině devadesátých let a dalších zajímavostech.
CZ SANCTUARY: V ROCE 1989 JSI SPOLU S CESAREM MIXOVAL A PRODUKOVAL PRVNÍ DESKU TREPONEM PAL. JAK TA SPOLUPRÁCE VYPADALA?
Franz Treichler: Já to album vlastně produkoval sám. Tenkrát jsem procházel obdobím… jak to říct… kdy jsem se snažil rozšiřovat si znalosti, jak nejlépe využívat ke své práci studio. Byla to pro mne úplně nová oblast zájmu, jak zacházet se všemi studiovými přístroji, jak tvořit zvuk, jak správně nahrávat... A přesně v tomto období přišla nabídka od Treponem Pal produkčně zaštítit jejich debutovou desku. Osobně jsem se znal s jejich zpěvákem (Marco Nevesem – pozn. přek.), potkali jsme se jednou v Paříži. Pouštěl mi tenkrát jejich demáče a já měl pocit, že jim mohu být ve studiu nápomocný.
Má to takhle skoro každá kapela, včetně nás. Když jsme se my poprvé chystali do velkého studia, netušili jsme, jak vysvětlit zvukaři, o co nám jde. Nevěděli jsme, co můžeme od práce ve studiu vůbec očekávat. Dnes už vím, že studio ti nabízí se se svojí hudbou vydat mnoha rozdílnými cestami. Tehdy jsem měl spoustu energie učit se a experimentovat s různými nahrávacími postupy. Ale abych se vrátil k Treponem Pal, mám pocit, že se nám podařilo natočit dobrou desku. Osobně jsem se toho při jejím vzniku spoustu naučil. Měl jsem za sebou dvojitou zkušenost s The Young Gods a od Roli Mossimana jsem se naučil, že producentská práce je především o vyhmátnutí esence kapely, následování jejího jedinečného ducha. S Treponem Pal jsem se ve studiu setkal ještě jednou, když jsem produkoval jejich třetí řadovku.
CZ SANCTUARY: A ŽÁDOST O PRODUKCI PŘIŠLA PO KAMARÁDSKÉ LINII ZE STRANY KAPELY, NEBO TO BYLA OFICIÁLNÍ NABÍDKA JEJICH VYDAVATELE?
Franz Treichler: S první deskou to proběhlo čistě na kamarádské bázi. U třetí desky měli za sebou poměrně významného vydavatele (Roadrunner records – pozn.přek.), který neustále hlídal průběžné mixy a vůbec tato spolupráce byla výrazně komplikovanější. Na druhou stranu je nutno říct, že se jejich label o ně opravdu staral.
CZ SANCTUARY: KDYŽ UŽ MLUVÍME O TREPONEM PAL, JSI S NIMI V KONTAKTU? SLYŠEL JSI TŘEBA JEJICH NOVOU DESKU "SURVIVAL SOUNDS"?
Franz Treichler: Ano, slyšel jsem jí. Marko mi jí poslal. Stále jsme v kontaktu.
CZ SANCTUARY: KDO JE VOCO FAUXPAS?
Franz Treichler: Voco Fauxpas je majitel studia, kde jsme nahrávali první desky The Young Gods a také první album Treponem Pal. Vlastní studio v Curychu.
CZ SANCTUARY: A CO DNES DĚLÁ? POŘÁD MÁ STUDIO?
Franz Treichler: Vůbec netuším. Spíš si myslím, že ne. Ale nemůžu to říci na 100 %, protože jsme na sebe ztratili kontakt.
CZ SANCTUARY: CO VÁŠ URS? JENOM SOCHAŘÍ A KAMENIČÍ, NEBO JEŠTĚ NĚKDE BUBNUJE? OSLOVILI JSTE HO TŘEBA V RÁMCI VZPOMÍNKOVÉHO TURNÉ?
Franz Treichler: Urs se plně věnuje sochání. Kromě sochařiny a kameničiny se také věnuje opravám starých budov, například kostelů. Má na to malou firmičku, které šéfuje. Co se týče turné, přišel se na nás před 2 měsíci podívat na koncert do Curychu. Pokud vím, tak nikde dnes nehraje.
CZ SANCTUARY: CO VLASTNĚ DĚLAL FRANK POTÉ, CO ODEŠEL? VĚNOVAL SE PAK JEŠTĚ NĚKDY HUDBĚ?
Franz Treichler: Ano, po odchodu od nás hrál tu a tam s dalšíma kapelama (bubnoval mezi roky 1989-1991 s kapelou Unknownmix, natočil s ní album Domina Dea – pozn.). Vedle toho dával i lekce na bicí.
CZ SANCTUARY: VÍŠ, CO STÁLO ZA JEHO ÚMRTÍM V ROCE 2005?
Franz Treichler: Myslím, že když byl mladý, choval se ke svému tělu víc než šíleně. Lítal v tvrdých drogách, když s nimi konečně přestal, přesedlal na alkohol atd. Myslím, že mu tělo prostě vystavilo nekompromisní stopku. Zemřel v křesle, když se díval na televizi. Frank – to je opravdu smutný příběh.
CZ SANCTUARY: JAKÝ JE VZTAH THE YOUNG GODS K PŘEDĚLÁVKÁM?
Franz Treichler: To záleží. Může to být legrace, ale pokud mám tuhle disciplínu vzít z pozice zpěváka, často je problém se identifikovat s textovou výpovědí té které skladby. Navíc u každé skladby, kterou jsme předělávali, je příběh jiný. Například „Did You Miss Me“ je žertovný kousek už v originálu, takže vyřádit se na něm bylo velmi jednoduché. Je spousta skladeb, které jsou skvělé, u kterých by sis nejradši přál, abys je napsal sám. Stále ale dávám přednost psaní vlastních písní. Nemyslím si, že by The Young Gods někdy vydali desku postavenou jenom na předělávkách.
CZ SANCTUARY: NEPLÁNUJETE NĚJAKOU KOMPILACI S DŘEVNÍMI ZAČÁTKY KAPELY? NĚJAKÉ RARITKY, NEVYDANÉ SKLADBY, DEMÁČE...?
Franz Treichler: My nemáme moc materiálu, který bychom dosud nevydali. Nikdy jsme si nenahrávali všechny naše koncerty. Dokonce nemáme ani mastery všech našich desek.
CZ SANCTUARY: CO REMIXOVÉ ALBUM? ŘÍKAL JSI, ŽE TĚCH MÁTE CELKEM DOST...
Franz Treichler: Vydavatel si myslí, že současná doba není nakloněná vydávání remixových kompilací. Tedy alespoň v současné době. Možná se toho nakonec chopíme sami a nabídneme je ve formě volného downloadu na našich stránkách. Pokud s tím budou autoři předělávek v míru, rád bych tuhle věc spáchal ještě do konce letošního roku.
The Young Gods – Skin Flowers
CZ SANCTUARY: VYJDOU TŘEBA NĚKDY ALESPOŇ KLIPY THE YOUNG GODS NA DVD, NEBO JE TO KVŮLI PROBLÉMŮM S AUTORSKÝMI PRÁVY NEMOŽNÉ?
Franz Treichler: To by se mi opravdu líbilo. Sám si myslím, že hezká forma by byla knížka věnovaná historii kapely, jejíž součástí by bylo i DVD s našimi videi a živáky. Ale tohle se určitě nestihne dotáhnout do výsledného tvaru do konce letošního roku. Na druhou stranu, většina našich videí je volně k vidění na YouTube. Nemyslím si, že máme v šuplíku nějaké velké množství materiálu, který by na síti sítí už nevisel.
CZ SANCTUARY: KVALITA VIDEÍ NA YOUTUBE ALE NENÍ ZROVNA IDEÁLNÍ...
Franz Treichler: Souhlasím. Videomateriál v DVD kvalitě by stál za hřích. Přiznám se, že už jsem drobný předvýběr pro DVD udělal, ale bude to stát ještě spoustu práce.
CZ SANCTUARY: V ROCE 1992 JSTE ABSOLVOVALI TURNÉ S MINISTRY, NEMÁŠ V RUKÁVU NĚJAKOU VZPOMÍNKU NA TYTO URČITĚ DOST DIVOKÉ ČASY?
Franz Treichler: Bylo to opravdu v roce 1992? Nebylo to v roce 1995 nebo 1994? Teď sám nevím. Ale to nevadí! Al Jourgensen nás během našeho turné v USA maximálně podporoval. Když jsme nehráli, zval nás k sobě domů, tahal nás na večeře, zmiňoval se o nás v dobrém v řadě rozhovorů, které tehdy s médii absolvoval.... teď mi dochází, že turné proběhlo v roce 1996, protože Ministry tehdy vydali desku (Filth Pig – pozn.), které se prodalo výrazně méně, než se čekalo a oni hráli ve velkých sálech, které byly ne vždy zaplněné.
Pro nás to bylo ale něco neskutečného, hrát každý den před 3 až 5 tisíci lidmi. Předpoklad tenkrát byl ale dvojnásobek návštěvníků, takže to sebou neslo i trochu napjatější atmosféru, naštvané promotéry atd. A co se týče historek z turné, tak radši nic říkat nebudu, protože ty jsou až příliš šílené (smích).
CZ SANCTUARY: VYJDE NĚKDY HUDBA, KTEROU JSI SKLÁDAL K FILMŮM? MÁŠ NA SVÉM KONTĚ SPOUSTU NAHRANÝCH SOUNDTRACKŮ...
Franz Treichler: Se soundtracky je to těžké. Dnes je pouze pár filmů, u kterých se automaticky počítá s tím, že k němu vyjde filmový doprovod na CD. Pokud je ale film úspěšný, proč ne? V letošním roce pracuji na hudebních doprovodech ke dvěma filmům a dá se předpokládat, že u jednoho z nich by to mohlo vyjít. Jedná se taneční film založený na 3D technologiích. K němu chystám trochu ulítlou muziku. Druhý film je spíše dokumentárního charakteru a bude mapovat právě vznikající zeď, která roste na hranicích mezi Mexikem a Spojenými státy.
CZ SANCTUARY: JSOU NĚJAKÉ NOVINKY KOLEM PROJEKTU SUPERSONIC AIRGLOW, NA KTERÉM JSTE SE PODÍLELI? VYJDE NĚKDY DESKA V KLASICKÉ DISTRIBUCI?
Franz Treichler: Je to mrzuté, protože Karim Patwa natočil spoustu zajímavého materiálu, ale došly mu peníze při editování celého projektu. Je nasnímáno naše muzicírování v nečekaných konstelacích, například s tříčlennou jazzově improvizační jednotkou a další šílené konstelace s The Young Gods ve středu. Bylo by škoda celý ten materiál hodit do koše.
CZ SANCTUARY: A NEPOMOHLA BY TŘEBA NĚJAKÁ CROWDFUNDINGOVÁ KAMPAŇ?
Franz Treichler: V jedné se Karim o shromáždění potřebné částky pokusil, ale nedosáhl na konci kampaně cílové částky. Bude dobré se o projektu zase rozepsat, aby to nespadlo celé úplně pod stůl.
CZ SANCTUARY: CO TVÁ SPOLUPRÁCE S MOB RESEARCH, BUDE NĚJAKÉ POKRAČOVÁNÍ?
Franz Treichler: Mně se ta spolupráce moc líbila. A pokud vím, tak i kapela byla spokojena, takže je možné, že pokud Mob Research přichystají nový materiál, tak se třeba v další skladbě zase objevím. Záleží na nich. Mark Thwaite ale hodně vytížený hudebník. V současné době křižuje svět jako kytarista Petera Murphyho, Trickyho a dalšího projektů, takže kdy se zase dostane k autorské tvorbě, je ve hvězdách.
CZ SANCTUARY: JE ZAJÍMAVÉ, ŽE JSME MLUVILI O MOŽNÉM ODCHODU AL COMETA Z KAPELY, A ZROVNA DNESKA OD NĚJ PŘIŠLA NABÍDKA VYSTOUPENÍ S KYTARISTOU THE YOUNG GODS VINCENTEM HÄNNIM...
Franz Treichler: Jojo. Oni dva spolu vystupují. Al hraje na sitár a Vincent obsluhuje elektroniku. Pokud jste otevřeni i jiné muzice, než kterou produkují The Young Gods, tak myslím, že budete spokojeni. Za sebe tuhle dvojici můžu jen doporučit!
CZ SANCTUARY: TAKŽE TO NEVYPADÁ, ŽE BY SE STĚHOVAL DO INDIE...
Franz Treichler: Ne, to rozhodně ne. On jen koketuje s myšlenkou opustit ten „rock’n’rollový způsob života“ a věnovat se více svému milovanému sitáru a hrát sólo koncerty.
Přidat komentář
Vzhledem ke zvýšenému množství spamu je diskuse moderována. Schválení vašeho komentáře může trvat až 48 hodin.