Ezechiel | 27.02.2008 01:37
Zdroj: CZ Sanctuary
**Alternativní elektronika zachycená ve fotografii.**
Fotograf Jan Kruml je známý nejen díky své studiové a dokumentární práci, ale i díky fotografiím zachycujícím jeho lásku k tvrdě elektronické hudbě Za více než dva roky navštívil Honza snad všechny evropské festivaly zaměřené na industriální, ebm a ambientní hudbu, na kterých nafotil celkem přes 85 000 fotografií. Výběr toho úplně nejlepšího z tvorby Jana Krumla, která odráží energii a atmosféru vystoupení jmen jako Klangstabil, Hypnoskull, Xabec, nebo Laibach si mohou příznivci fotografického umění a odvrácené strany elektroniky prohlédnout od 1. do 31. března 2008 v prostorách pražského klubu Rock Café.
A to není všechno. Návštěvníci výstavy, které fotografie Jana Krumla zaujmou, budou mít možnost vidět některé industrial/ambientní projekty živě 8. března 2008 (rovněž v Rock Café) na Dark:Live:Festu, který tento všestranný umělec spolupořádá již popáté.
**CZ Sanctuary: Jak ses vůbec dostal k focení?**
**Jan Kruml:** *Fotografoval jsem moc rád už dětství. S mámou jsme projeli kus světa. Díky ní jsem měl to štěstí vyrůstat v severní Africe a pak chvilku ve Francii. Ráda filmovala na úžasnou osmičku Bolex a já stál vedle ní a fotil.
Dnes jsem rád, že jsem začínal právě na fotoaparátu Petri. Byl čistě mechanický, manuální a prakticky nerozbitný. Byl k němu jen jeden základní objektiv 50ka. To mě donutilo chodit a pečlivě komponovat snímek - žádné zoomování : ) Navíc filmy byly drahé a vyvolávání problematické. Ale k rozhodnutí fotit profesionálně a dát se na volnou nohu ještě vedla dlouhá cesta. Rozhodoval jsem se těžko. Výdělky v této branži jsou zpočátku velmi nejisté. Dopředu se nedalo určit, zdali přijde ta či ona zakázka a jestli vůbec bude zaplacena.
V posledních letech jsem si ale na zakázky stěžovat nemohl. Bylo jich víc, než se dalo v klidu zvladnout. V podstatě denně jsem fotil a do noci upravoval fotky. Reportáže, erotiku a hlavně módu pro velkou Německou reklamní agenturu. V minulém roce jsem už takhle nemohl dál, a tak jsem některé zakázky omezil. Život děsně letí a mně už bude 40, a i když se cítím na 19, to číslo neokecám :).*
**CZ Sanctuary: Co Tě privedlo k foceni tohoto druhu elektronické hudby?**
**Jan Kruml:** *Léta jsem tuhle muziku poslouchal. Pak jsme s partou začali jezdit na koncerty do Německa a pro mne bylo těžké vydržet nefotit, tak jsem s sebou začal brát foťák. Když jsem viděl, že je o fotky zájem, pokračoval jsem v tom.*
**CZ Sanctuary: Jaký byl nejlepší koncert, který jsi viděl?**
**Jan Kruml:** *To se nedá říct. Mě nejvíc zajímají festivaly nebo menší klubové akce. Pokud to jen trochu jde, tak se snažím vidět všechny jak u nás, tak i po Evropě. V Německu jsou to například Elektroaschlag, Forms of Hands, Maschinenfest, Schatfrequenz a Melt. Z klubových akcí hlavně Slagstrom v Berlíně. U nás rozhodně Dark Live Fest. :)
Na koncerty takzvaných "velkých jmen" jdu raději jako divák. Rád přenechám ten maratón jiným. Fotograf tam většinou smí fotit jen 3 první skladby a pak nashledanou, honem běží dělat na fotkách, aby stihl uzávěrku v novinách. Z koncertu bych tak nic neměl.*
**CZ Sanctuary: Máš nějaký sen, nějakou kapelu, kterou bys chtěl live nafotit, a ještě jsi neměl příležitost?**
**Jan Kruml:** *Moc rád bych cestoval v čase a vrátil se na určitá vystoupení, která jsem prošvihnul. A taky mít možnost fotit některé projekty, které už dnes neexistují nebo jsou hudebně jinde. Ne, to byl vtip. Bohužel to nejde a snad to ani nikdy nepůjde. V této oblasti žádný sen nemam, jen skromné přání, abych měl možnost vydržet co možná nejdýl a jezdit dál svobodně po světě a koncertech. Pokračovat v tom, co jsem začal. Teď mě hodně začalo bavit dělat kapelám obaly. Mam radost, když jim moje práce pomůže a CD jim jde na odbyt. Byl bych rád, kdyby se na mne takoví lidé dál s důvěrou obraceli.*
**CZ Sanctuary: Jak si myslíš, že vypadá scéna téhle hudby v ČR? Máš tu nějaké "srdcovky"?**
**Jan Kruml:** *Jasně, že jo :). Vážím si tu celé řady lidí. Einleitungszeit, Schloss Tegal, Midi Lidi, výborní byli Nihilisti. Z taneční scény dělá zajímavý věci hlavně DJ Neo.
Hudebnici mají dnes tu úžasnou možnost bez cenzury skládat to, co opravdu cítí. Jezdit hrát, kam se jim zamane. Navíc je tu internet, díky kterému můžou snadno komunikovat, spolupracovat a remixovat. Sotwary jsou už natolik sofistikované, že nahradí celou řadu nástrojů. Ale ten zaklad je stále na tvůrci. Proto mi nevadí, když někdo hraje z notebooku. Je mi jedno jakými postupy k výsledkům dosel, hlavní je co hraje. Nemám vyhraněný styl. Snažím se mít celkový přehled. Chápu, že někdo fanaticky poslouchá třeba Depeche Mode, a nic jiného pro něj neexistuje už třeba víc než 20 let, ale přesto si myslím, že se vědomě ochuzuje. Scéna u nás v ČR je nepředvídatelná. Někdy lidi přijdou na něco, co by člověk necekal, jindy je zase z tutovky propadák. Dělat tady koncerty nebo festival elektronických kapel je náročné, to ví každý, kdo to zkusil. Spousta lidi ať už ze setrvačnosti, nebo ze sentimentality jde na koncert kapely, která byla zajímavá před 10, 20 lety a pak jsou mnohdy zklamáni, že už to není ono. Ale na projekt, který začíná, nebo který neznají, se podívat nepřijdou. Přitom to může být v budoucnu legendární vystoupeni na které se bude vzpomínat.*
Fotografie z hudebních festivalu můžete vidět na: www.fotokruml.cz/band-photographer.php
Přidat komentář
Vzhledem ke zvýšenému množství spamu je diskuse moderována. Schválení vašeho komentáře může trvat až 48 hodin.