Recenze Novalis Deux - Ghosts Over Europe / Der Blaue Reiter - Nuclear Storm

Blaue DeuxDen před vystoupením Der Blaue Reiter a Novalis Deux v Praze vám přínášíme recenze Pavla Zelinky na aktuální alba obou formací, aby vám pomohly s rozhodováním o případné účasti.

Novalis Deux - Ghosts Over Europe
Vydal:  Ars Musica Diffundere/Black Rain

Německá (dnes již šestičlenná) smečka Novalis Deux z nedalekého Chemnitzu ukazuje na své poslední desce nejmelodičtější stránku neofolku a řadí se tak po bok Jerome Reutera alias Rome, který bere základní postuláty stylu, zasazené na přelomu 80. a 90. let za svatý Grál. Zatímco Rome se, především v posledních dvou letech, vydal s neofolkovou výbavou na vzrušující toulku napříč žánry, Novalis Deux obdělávají základní neofolkové políčko, a v této činnosti dosáhli maximálního mistrovství. Jako neustálý hledač novotvarů dávám osobně přednost první z dvojice kapel, jedním dechem ale musím dodat, že to nesnižuje hodnotu poslední řadovky Novalis Deux, kterou s potěšením protáčím v přehrávači už proklatě dlouho.

Ona i ta základní zahrádka má proměnlivé podloží, ať je hnojena základními kameny Death In June, Current 93 nebo novější generací Ordo Rosarius Equilibrio či Spiritual Front. Zatímco předchozí řadovky Novalis Deux trpěly jistou formou chudokrevnosti, teprve nová deska ukázala bohatším nástrojovým obsazením, že chyba byla v aranžérském stereotypu. Novinka představuje kapelu v tradiční vypravěčské poloze ála Death In June ("Put On Your Shoes", "Your Hell"), v rozvernějším jižanském reji ("The Clown", "One Step"), ale i vypjatém „Tibetovském“ amoku ("Passing By", "Rome"). Navrch přidává opravdu silné melodické nápady, takže na konci desky si budete minimálně nenápadně poklepávat do rytmu. Mínus za nepůvodnost je při závěrečném bodování bohužel nutností.

Hodnocení: 75 %

Novalis Deux - Ghosts Over Europe

Der Blaue Reiter - Nuclear Storm (Chronicle Of A Nuclear Disaster)
Vydal: Ars Musica Diffundere/Black Rain

Dvojice Sathorys Elenorth & Lady Nott ze španělské Barcelony je velmi činorodá. Vedle Der Blaue Reiter ještě obhospodařuje ambientním směrem namířený fantasy projekt Narsilion, Sathoris se brzy vytasí se sólovou deskou jako Endless Asylum a Lady Nott zase podporuje činnost doom metalové bandy Evadne nebo katalánské dark folkové sebranky Fayreririe. Nazpět ale k Der Blaue Reiter. Jejich třetí album je reflexí černobylské jaderné katastrofy. Deska je rozdělena na čtyři části – prolog otevírá chronicky známá Kalinka, první kapitolu dvojice věnovala samotnému neštěstí, prostřední část příběhu zase atmosféře vystěhovaného města Pripjať a závěrečný díl je vzpomínkou na ty, kteří se snažili s nastalou katastrofou bojovat (a často zaplatili cenu nejvyšší).

Po hudební stránce se pohybujeme ve velmi širokém území, které obsahuje dark ambientní blata, jemné, jakoby ranním světlem provoněná místa plná neoklasické romantiky i neofolkové pochody v různém stádiu údernosti. Celou deskou se vine jako červená nit zjitřená mysl infikovaná všemi valéry nestrašnější nukleární katastrofy. Deska jako taková obstojí i bez základní myšlenkové kostry (až na Kalinku a pár vteřin sovětské hymny), přesto si pro zvýšení efektu můžeme přečíst pár informací o havárii a na YouTube vyhledat několik videí, které se váží ke katastrofě i atmosféře vybydleného městečka. Efekt bude zaručený. Ještě, že se Der Blaue Reiter snaží nahlížet na neštěstí s pochopením a snahou o zmírnění bolesti, které elektrárna přinesla milionům obyvatel. Jinak bych totiž rázně nedoporučoval poslech před spaním.

Hodnocení: 80 %

Der Blaue Reiter - Nuclear Sun