Recenze Stephen King - Bazar zlých snů

Vypravili jsme se do bazaru zlých snů, abychom prověřili, zda koupě nové knihy Stephena Kinga stojí za to!

Stephen King - Bazar zlých snů
Vydal: Knihy Dobrovský (471 stran)

Měl jsem období, kdy jsem se některými tituly Stephena Kinga prokousával čím dál složitěji a říkal jsem si, že už to zkrátka nějak není ono. Jako by měl veleúspěšný autor nějakou dobu potřebu dokázat si, že umí dělat i „umění“. Jeho čtenář však dobře ví, že Stevovou silnou stránkou je právě to, že svým vyprávěním umí bavit lidi. A k tomu se naštěstí mistr také vrátil. Důkazem je nová povídková sbírka, v níž vás King pozve do pomyslného strašidelného bazaru, v němž si můžete sami vybrat hned z dvacítky kratších prací.

Čím dál častěji se v Kingově díle dostávají do hlavních rolí stáří a umírání. Teď nemyslím násilné mordy. Ty jsou v hororech samozřejmostí. Myslím přirozené a často osamělé umírání způsobené stářím a s tím spojená nostalgie a sentiment. V povídce „Batman a Robin mají spor“ jeden takový nesvéprávný stařík vykročí z mlhy stařeckou demencí stiženého mozku, když jde o život jemu blízkému člověku.

V „Duně“ zase chlapík nad hrobem svému notáři odhaluje děsivé tajemství „jeho“ ostrova, které ovlivňuje právě sepisovanou závěť. „Herman Wouk stále žije“ vypráví o dvojici stárnoucích poetických duší, které se ve zlomku vteřiny postaví tváří v tvář tragické smrti a v „Panu Mňamkovi“ se čtenář dozví, co člověka upozorní na jeho nadcházející konec.

The Bazaar of Bad Dreams - trailer

„Bazar zlých snů“ je však stále dostatečně pestrým souborem a k nejsilnějším příběhům dozajista patří „Smrt“. Překrásná westernová atmosféra se tu míchá s detektivním příběhem a má podobně fatalistické a tragické vyznění jako některé známější Kingovy dojáky. Fandy baseballu zase uhrane „Blokáda Billy“ - výlet do časů, kdy hráči klouzali na druhou metu s hroty na podrážkách napřed a srážky na metě se spíš očekávaly, než aby byly trestány. Tady triumfuje autor svým uměním člověka vtáhnout do děje a dokonale vykreslit dobové kulisy.

Další nosný příběh se odehrává v redakci bulvárního plátku. Představte si, že napíšete článek a on se stane i v reálném životě. A představte si, že píšete „Nekrology“. Rozhodně je třeba zastavit se i u příběhu o růžovém kindlu, který dokáže nahlédnout do všech možných úrovní světa, v nichž se známí spisovatelé dožili různého věku. Weselymu Smithovi se tak odkryjí romány nejvýznamnějších autorů, které náš svět nezná. No nechtěli byste si přečíst další neznámá díla Poea či Lovecrafta? „Ur“ navíc nabízí přidanou hodnotu fanouškům Rolanda z Gileadu.

Skoro pět set stránek toho však nabízí samozřejmě mnohem víc. Znovu se na scénu dostane auto, které si rádo zgustne na lidském mase („Míle 81“) či odsouzenec na smrt, který před popravou vypráví o důvodech jeho zločinu („Zlý chlapeček“). O tom, co nás možná čeká po skonu, rozjímá „Posmrtný život“ a čistokrevný horor zastupuje „Zelený bůžek agonie“. Odlehčení naopak přinášejí „Opilé rachejtle“ či povedené básnické hříčky „Kostnice“ a „Tommy“.

Na úplný závěr musím vypíchnout další silný příběh, který vystihuje už jeho jméno – „Morálka“. Poznání, čeho všeho je člověk schopen pro peníze a jaké morální hráze může tento čin pobořit v lidské mysli má tah na bránu a obnažuje sklony k násilí a moci působené fyzickou převahou, které v sobě člověk nosí. Na úplný závěr si potom dejte melancholickou „Letní bouři“, která je stylově o konci světa a jakkoliv není násilná, depresivní je až až.

To je Stephen King. Umí pohladit, rozesmutnit, vyděsit i pobavit. A tohle všechno má „Bazar zlých snů“ v nabídce. Stačí si jen vybrat, na co máte zrovna chuť.

Zde koupíte knihu "Bazar zlých snů": www.knihydobrovsky.cz/bazar-zlych-snu-678283
Další knihy Stephena Kinga najdete zde: https://www.knihydobrovsky.cz/autori/king-stephen-158977