Historie české gotické hudební scény - I.díl

První díl rozsáhlého seriálu, který má za cíl seznámit naše čtenáře s hudebními kořeny české gotické subkultury... Článek exkluzivně pro CZ Sanctuary napsal a hudebními ukázkami opatřil Nephilim.


Autor: Nephilim
Na úvodní fotce Modrý tanky (1987)

Pozn CZ Sanctuary - respektujte, prosím, publikační etiku. Pokud máte zájem tento článek použít, kontaktujte laskavě autora, nebo někoho z redakce. V opačném případě se dopouštíte krádeže a porušujete autorský zákon. Díky za pochopení.

Internet je mocné médium. Na stovkách českých blogů a jiných stránek je možné najít biografie kapel, recenze alb i dalších článků různé kvality, které se dotýkají gothic rocku. Jen pár kliknutí dnes stačí k tomu, abyste v teple domova během několika málo minut mohli vychutnávat tvorbu vašich oblíbenců. Jen jednomu tématu se internet vyhýbá a tím je česká gotická scéna, konkrétně její historie.

I přesto, že důstojných reprezentantů žánru u nás dnes moc nenajdeme, nebylo tomu tak vždycky. Obzvlášť v porevolučních devadesátých letech se vyrojilo velké množství hudebních seskupení, které byly více či méně spjaty s gotickým hnutím. Následujícím článkem bych chtěl vzpomenout na některé interprety a formace, z nich většina skončila v propadlišti dějin, nebo je dnes jejich tvorba diametrálně odlišná od pojetí, se kterým začali brázdit česká a moravská pódia. Nosiče těchto kapel je dnes poměrně obtížné sehnat, ale případný zájemce může alespoň částečně zažít sběratelské vzrušení, které prožíval fanoušek hudby mimo mainstream při shánění nahrávek před takovými patnácti lety. Zároveň bych také chtěl zavřít ústa všem pochybovačům kteří tvrdí, že česká scéna v pravém slova smyslu nikdy neexistovala.

 

Klikněte pro zvětšení
Rány těla (foto Jan Krofta)

 


Úvodem je třeba poznamenat, že první polovina devadesátých let byla při škatulkování kapel mnohem shovívavější, než je tomu dnes. Čerstvě otevřenými vraty na Západ k nám proudila řada hudebních vlivů, bylo těžké stanovit hranice mezi styly a taky je nikdo nijak zvlášť neřešil - šlo v prvé řadě o hudbu samotnou. Proto berte označení stylů jako velmi orientační, jedná se o můj subjektivní pohled. Následující výčet skupin samozřejmě není úplný, přesto by se mělo jednat o jakýsi hrubý přehled toho, co se v našich končinách rodilo pár let potom, co padla železná opona. A vzhledem k tomu, že se jedná o velké množství hudebních formací, rozhodl jsem se článek rozdělit na několik částí. V té dnešní se podíváme na tvorbu těch, jež nejvíce ovlivnil postpunk a počátky gothic rocku.

Začněme pražskou scénou. Koncem osmdesátých let v Praze působí hned několik seskupení, sdružených kolem strahovského klubu 007, tehdejším kultovním místem rockových koncertů a mimořádně spletité pavučiny různě personálně propojených kapel. Už někdy v roce 1986 tu vzniká skupina Rány těla (původní název Rány z těla), ovlivněná především tvorbou The Birthday Party a Joy Division. Jedním ze zakladatelů je kytarista a zpěvák Jindřich Hoch (který se později proslaví pod pseudonymem Hank Jesus Mancini v electroclashových The Nihilists). Kapela se sice během své existence od gothic rocku distancovala, jeho vliv na tvorbu RT je však více než patrný. Existuje několik demonahrávek a jediné oficiální album Polyester, které však vychází až v roce 1996 (Indies).


Rány těla - The Gangster (album Polyester, 1996)

 

Tamtéž jako čistě punková skupina vznikají v roce 1986 Modrý tanky, mající mezi svými členy např. Iana Gregara (kytara), nebo Jana P.Muchowa (basa), budoucí patrony českých kytarovek. Po několika změnách v sestavě a několika punkových demech se zvuk přiblíží postpunku The Cure, u kterého soubor zůstane až do svého rozpadu v roce 1991, kdy oba výše jmenovaní založí Ecstasy of St.Theresa.

  


Modrý tanky - Modrý tanky (demo Beznaděj, 1987)

 

Stejné místo zplodilo i postpunkový soubor Čínská čtvrť (vznik r. 1988), hledající inspiraci u Joy Division a raných The Cure. Na rozdíl od Ran těla se Čínská čtvrť ke gotické vlně hrdě hlásila a pod jejím vlivem vznikla také jediná polooficiální nahrávka Čínská čtvrť (1989). Z hlediska hudebního vývoje je tato skupina důležitá především proto, že se v ní sešly výrazné hudební persóny : Samir Hauser (zpěv), Daniel Rodný (klávesy, zpěv), nebo také znovu Ian Gregar (kytara). Prvně dva jmenovaní se později stanou pilířem české EBM scény pod vlajkou skupiny Vanessa - všemi se budeme podrobněji zabývat v některém z příštích dílů tohoto seriálu.

 

Klikněte pro zvětšení
Čínská čtvrť - Samir Hauser


V roce 1989 vzniká ve strahovském podhoubí další zajímavé seskupení Kurtizány z 25.avenue. Jejich tvrdě znějící verze britského gothic rocku příliš nekorespondovala s jemnou cureovskou image, kterou tehdy vyznávali. První oficiální nahrávka, bezejmenné čtyřpísňové promoEP vychází až v roce 1993 jako předzvěst prvního alba Ubiquity (Monitor, 1993), kdy už se K25A pyšnili vítězstvím v tehdy ostře sledované vyhledávací soutěži Marlboro rock-in. To už ale skupina tvrdila nebývale agresivní noise, kterému potom zůstala věrná po celou dobu své existence. Jaký byl původní sound skupiny můžeme slyšet na albu 2000? (Indies, 1997), kde kapela oprášila skladbu "Evelyn" z doby jejich gotických začátků.

 


Kurtizány z 25.avenue - Evelyn (album 2000?)

 


S postpunkem začínala také pražská hardcoreová legenda Majklův strýček (později M.O., ještě později Michael´s Uncle, datum vzniku 1987). Z tohoto období se však žádné demo nezachovalo. Jejich pozdější tvorba má už s postpunkem pramálo společného. Jako postpunk se dají označit i hudební začátky obskurní pražské postavičky jménem Vincent Venera. Tento multižánrový umělec, autor knihy Tak pravil Vincent, abstraktní výtvarník a zakladatel vlastní církve Svatého Vincenta zakládá koncem 80.let soubor Svatý Vincent. Jeho hudební směřování se postupně mění od postpunku až k poměrně děsivé vlastní verzi hardcore. Monitor tomuto umělci vydává dvě desky (Svatý Vincent, 1990 a Tančete na hrobech, 1991). Jak neuvěřitelný byl hlad po hudbě v porevoluční době dokresluje fakt, že první deska Svatého Vincenta dosáhla zlatého statutu (!).

 

Klikněte pro zvětšení
Svatý Vincent (obal debutové desky 1990)


V revolučním roce 1989 vzniká v Praze také jedna z nejvýraznějších skupin vyznávajících tradiční podobu gothic rocku, Jean Marais Salvation. Zpěvák a kytarista Daniel Materna své první hudební krůčky udělal v polovině 80.let v punkové formaci Mrtvý miminka po boku legendárního punkýše Jana Peterky. Jako (téměř) výhradní autor hudby JMS vytvořil zajímavý sound, kterým kapela již od svých počátků uchvacovala koncertní publikum (viz demo Live in Rock Café). Převážná část textů pocházela od básníka Michala Wernische (publikujícího pod pseudonymen Ewald Murrer). Z původně smluveného vydání desky (1992) u Bontonu nakonec sešlo, a tak jediná deska JMS vychází až v roce 1994 u firmy Panton.

 


Jean Marais Salvation - Víly (album JMS, 1994)

 


Další zajímavou formaci pražské scény založil v roce 1989 baskytarista Ondřej Veselý, jedná se o skupinu N.I.C. (v prapůvodní podobě bez teček). V kapele hrávala mimo jiné na klávesy i Dana Janovská, pozdější členka temné undergroundové skupiny Terra Ignota. N.I.C. tvořili zajímavou směs melancholie a agresivity, inspirovanou zvukem labelu 4AD. Dvě výborná dema Jeskyně (1990) a Hrdinové (1991) jsou bohužel jedinou připomínkou jejich činnosti, neboť krátce po vydání druhého z nich se Ondřej Veselý rozhodl dobrovolně ukončit svůj život. Jako gothic rocková, případně postpunková se dá charakterizovat také hudba seskupení Houseboat, v jejíž sestavě se nachází například bubeník Wratislaw Placheta. Kapela hudebně vycházela z The Birthday Party nebo The Sisters of Mercy. Placheta se potom mihne v sestavě již zmiňovaných Ran těla a později se stane koncertní součástí The Nihilists. I v tomto případě pátrejte pouze po demonahrávkách (např. Naděje), oficiální nahrávky neexistují.

 

Klikněte pro zvětšení
N.I.C. (kolem roku 1991)


Za tvorbou pražsko/benešovské formace Der Marabu (vznik 1986, do roku 1990 pouze Marabu) hledejme především skladatele a instrumentalistu Vladimíra Hirsche. Při prvních koncertech kapely (1987) stojí za mikrofonem Samir Hauser (viz výše), který ale zakrátko skupinu opouští a zpěvu se ujímá Hirsch a zpěvačka Martina Sanollová. Počátky souboru jsou čistě postpunkové (demo Marabu I.), později tvorbu sami členové kapely označují jako dark-core, i když by se dala zařadit do industrialu. Skupina nahrála ve vlastním nákladu řadu neoficiálních nahrávek, v roce 1996 Hirsch ukončuje její činnost a společně se Sanollovou zakládá martial industriální Skrol.

Pardubickou skupinu Rozmazané děti (vznik 1987) bychom zařadili také na pomezí postpunku a industrialu (viz bruska a popelnice, které na koncertech používal zpěvák a performer Milan Bača). Skupina vydala kromě živého dema i singl Jaro/Dětství, vydaný u amerického Cherry Red Records (1990). V roce 1991 pak vychází jediné album Mexico Family (Monitor).

 

Klikněte pro zvětšení
Rozmazané děti (1988)

 

Jihlavského zástupce gothic rocku asi není třeba představovat. XIII. století (vznik 1990) se zrodilo z trosek legendární punkové formace Hrdinové nové fronty, přičemž už ve tvorbě HNF bylo možné vystopovat prvky gothic rocku a především horror-punku (dema Horrorový věk, Nová Drakulomania). Skupina okolo bratrů Petra a Pavla Štěpánových vydává pod novým názvem nejprve dvě dema (Vampire Songs for Agnes a Demoniac, obě 1991) a následně i první řadové album Amulet (Monitor, 1992). XIII. století vychází především z tvorby The Sisters of Mercy a dalších gothic rockových kapel leedského střihu a nabízí přímočarou kytarovou jízdu s texty zpěváka Petra. Na následujícím albu Gotika (Monitor, 1994) je poměrně zřetelný příklon k rockovému mainstreamu, na albu Nosferatu (Happy Music, 1995) naopak dostává slovo hutná kytara. I přes personální obměny kapela funguje dodnes a v nepravidelných intervalech vydává řadová alba. Existuje celá řada neoficiálně vydaných demonahrávek skupiny. Zmiňme také popularitu v zahraničí, především v Polsku.

 


XIII. století - Jerusalem (demo Demoniac, 1991)

 

V roce 1992 vzniká v Jihlavě další formace, Missale. Vedle kapelníka Lubomíra Peltana ze sestavy jmenujme alespoň baskytaristu Martina Soukupa, který koncem milénia doplní sestavu XIII. století. Původní punkový sound se brzy přetavil na čistokrevný gothic rock britského ražení. Skupina vydává demo Kykyrys (1993), po změnách sestavy vychází další demo Jsi člověk? (1995) už pod názvem Dorian Grey. Později kapela zkrátí název na Dorian, první řadové album Haleluja vychází ale až v roce 2003.

Za další kapelou se podíváme do Havířova. Už v roce 1981 zde působí punková skupina P.O.K. (Parta ohryzaných kostí), kde zpěv a kytarové party obstarává Vlastimil Dlabaja, přezdívaný Klec. Podle něj se soubor někdy v polovině 80.let přejmenovává na Klec a stylové zaměření se mění na syrový postpunk. Skupina funguje až do začátku 90.let a zanechává za sebou několik demonahrávek, než se členové rozutečou po různých (především punkových) kapelách.

 


Klec - esp I (demo, cca 1987)

 

Tento článek berte jako první část několikadílného seriálu. Je ještě celá řada skupin a projektů, které se dají zařadit do "gotické škatulky" a budu o nich podrobněji hovořit v následujících dílech. V tom příštím se zaměřím na tzv.kytarovou scénu a její představitele. Zároveň děkuji všem, kteří mi pomohli svými vzpomínkami či s dohledáváním informací, aby mohl tento článek vzniknout. Pokud jsem na někoho z nich zapomněl, omlouvám se a rád doplním.

Použité zdroje:

  • časopisy a fanziny Rock&Pop, Melodie, UNI, Beng!, Big Beng!, Report, Vokno, Riff Raff a další
  • weby jednotlivých kapel, o kterých je v tomto článku řeč, případně jejich pokračovatelů a obdivovatelů
  • web České televize, seriál Bigbít
  • vlastní archív, archívy kamarádů a známých

Osobní poděkování: Jan Šída, Milan Slezák, Jaroslav Špulák, Luboš Mikula, Pierre Beneš, Bob Lučan, DJ Fakír, DJ Mirage, Petr Homola, Standa Ertl, Ivan Barvínek, Jiří Kotlík a další.

mohlo by vás také zajímat

Komentáře

Moc hezké, muselo dát práci.. :-)

llew: staci byt trochu jina generace ;-)
ale kazdopadne dobrej napad, tenhle clanek

článek je perfektní! Dobrá práce. Těším se na další díly

Fakt super článek.

moc zajímavé čtení. :-)

Jelikož mi přišlo, že tento článek tak trochu zapadl na úkor toho mumraje kolem radia Wave, rozhodl jsem se ho hodit sem nahoru, abyste ho nepřehlédli a měli připadně co číst během nabírání energie před Moonlight Mayhem - jo a Happy Helloween! ;-)

Supr článek, díky:-)

skvostny clanek tesim se na pokracovani opet jste mi dokazali ze tenhle web jde prudce nahoru jen tak dal 8-)

Nedá mi to...musím chválit. Zase jsem se dozvěděla něco novýho. Evelyn zní docela schůdně, asi si zas budu mít co zpívat. No neva, neměla jsem potuchy že by se toho v čr vyskytovalo tolik.

Tak jsem si vzpoměla, jak jsem už v pozdější době jejich tvorby viděla Kurtizány, kdy si ten jejich kytarista rozřezal o struny prst a pokrvácel si kytaru. Nějak mi to utkvělo v paměti :-)

desku Svatého Vincenta mám... - to je nepopsatelná sračka, něco tak amatérského a nesmyslného jsem snad nikdy neslyšel.. jen rozladěné kytary a řev, prostě úplnej bordel.. o textech ani nemluvě... "vyloup sem se ze smradlavé ku*dy... bez komoušů homoušů, životem se prokoušu, Václav Havel aaaaaa, eeeee Vááááclav Havel".. ale tak pobaví to no :-)) ovšem že ta deska, jak z textu vyplývá, se fakt prodávala - je pro mě tedy záhadou 8-O :-D

jinak článek jeden z nej co sem tu četl, chválím

Velmi povedený článek,který je evidentním přínosem pro všechny kteří se zajímají o historii tuzemské scény...Modrý Tanky mám na staré MC kazetě ze štítkem napsaným na psacím stroji.V té době jsem hodně poslouchal HNF a Rozmazané Děti,Oceán,Precedens,Stromboli atd.Když se dívám jaký je v dnešní době bordel v politice,jak stoupají ceny a jak se lidi honí za prachama,tak musím konstatovat,že osmá dekáda je pro mě tradiční,překrásnou nostalgií . ;-)

Tenhle clanek jsem nekolikrat rozecetla a vzdycky me neco vyrusilo. Ted s klidem muzu rict, precteno. Muselo to vazne dat praci. Pousmivala jsem se u datumu, kdy jsem se narodila:D a nebo byla lidove receno na houbach:D..
Tak vstrebavam informace a tesim se na dalsi dily, takovahle osveta je zasluzna:o) Kor napriklad pro me, ktera spoustu informaci v tomhle clanku slysela poprve =D Super, Nephi =)

Starý sen - inspirace The Cure je nabíledni: http://www.youtube.com/watch?v=hU81qpwkm8Q

proč zmizely odkazy na jednotlivé skladby na youTube?

[quote name="J"]proč zmizely odkazy na jednotlivé skladby na youTube?[/quote]

Došlo k tomu při přechodu na nový redakční systém. Podobné odkazy se musí znovu ručně nastavovat, takže je možné, že něco podobného objevíš i v některých dalších článcích. Tady už by to mělo být v pořádku. Díky za upozornění :-)

Omlouvám se, nepodepsal jsem odpověď ;-)

není zač :-) mimochodem, kdy bude další díl seriálu?

Dakujem je o skvely clanok uz sa tesim na dalsie vydanie druheho dielu est diky..

Náhodou jsem natrefil na tyto stránky. No , dobrý,no. Ke skupině Dorian. Malé doplnění nepřesností.
Kapelník,skladatel i textař jsem byl vždy jen já.Ve skupině Dorian jsem vždy hrál na kytaru nebo klávesy, někdy i na flétnu a taktéž jsem byl zpěvákem. Ve XIII. Století jsem hrál na baskytaru a něco málo také na klávesy. S pozdravem Martin Soukup

Zdravím kapelníka Dorian!
Plánujete nějaký nový release nebo aspoň koncert?
Na každý pád good luck.

Co měly Modrý tanky společnýho s gotickou scénou? Nic. Navíc Muchow přišel do Modrých tanků až v 90. letech, v podstatě v době, kdy už kapela byla v hluboké krizi.

Co měly společnýho Michael´s Uncle s gotickou scénou? Nic. Navíc to nebyl žádný punk ani postpunk, žádné demo z toho období není, protože žádný nenatočili, ale dochavaly se živáky (87, 88).

Co má Sv. Vincent společnýho s gotickou scénou? Nic. Navíc to nebyl žádnej punk ani postpunk. Autorem knihy Tak pravil Vincent není Vincent Venera, ale Pablo de Sax.

Co mají společnýho Rozmazané děti s gotickou scénou? Nic. Navíc to nebyl žádnej postpunk ani industrial (pravda, prvky industrialu tam jsou, ale je to nová vlna, žádnej postpunk proboha).

Klec není postpunk (co furt máte s postpunkem, to když nevíte, kam kapelu zařadit, tak je to postpunk?)

Hm, takže co jsme se dozvěděli? Nic moc, pár opsajech blábolů z netu... Gotická scéna tady v Čechách před revolucí nebyla, ať se kapely hlásily k čemu chtěli, žádnej gothic nehrály (vesměs to byla všechno nová vlna s různými prvky). Jediným výrazným zástupem je XIII. století. Čerpat z bigbítu ČT chce hodně odvahy, protože větší snůšku blábolů na netu jen tak nenajdete.

Slyšel autor vůbec někdy ty kapely o kterých tu píše?

Hele, půlka z toho, co je v tom článku jsou nesmysly, ten zbytek může bejt v pohodě, ale chce to přepracovat. Za prvé - vůbec nedej na to, co kapely o sobě prohlašujou, vždycky se chtěj někam škatulkovat a někam patřit, ale to, co skutečně hrajou musíš posoudit sám. Za druhé - vykašli se na bigbít ČT, je to snůžka sentimentálních blábolů s hromadou faktických chyb.

Hm, takže co jsme se dozvěděli? Nic moc, pár opsajech blábolů z netu... Gotická scéna tady v Čechách před revolucí nebyla, ať se kapely hlásily k čemu chtěli, žádnej gothic nehrály (vesměs to byla všechno nová vlna s různými prvky). Jediným výrazným zástupem je XIII. století. Čerpat z bigbítu ČT chce hodně odvahy, protože větší snůšku blábolů na netu jen tak nenajdete.

Slyšel autor vůbec někdy ty kapely o kterých tu píše?

Hele, půlka z toho, co je v tom článku jsou nesmysly, ten zbytek může bejt v pohodě, ale chce to přepracovat. Za prvé - vůbec nedej na to, co kapely o sobě prohlašujou, vždycky se chtěj někam škatulkovat a někam patřit, ale to, co skutečně hrajou musíš posoudit sám. Za druhé - vykašli se na bigbít ČT, je to snůžka sentimentálních blábolů s hromadou faktických chyb.

to troomar: Znám z minulosti všechny popisované kapely a za jejich zařazením si stojím. Při sestavování článku jsem vycházel především z tištěných materiálů a konzultací s dlouholetými hudebními redaktory (viz děkovačka). Že by se všichni tehdejší hudební pisálkové mýlili ve škatulkách? Hm...

ad Modrý Tanky: nikde ve článku nepíšu dobu působení Muchowa. Kde je tedy problém?

ad Svatý Vincent: Píšu počátky, nikoliv pozdější tvorba. V čem je problém tady?

...a takhle bych mohl pokračovat. Přesto díky za názor ;-)

Modrý tanky neměly nikdy s gotikou nic společnýho. Byla to texty čistě punková kapela a cítěním především novoromantika. Byl jsem celou dobu jejich účinkování přímo u toho a všechny jsem dobře znal..

"Tamtéž jako čistě punková skupina vznikají v roce 1986 Modrý tanky, mající mezi svými členy např. Iana Gregara (kytara), nebo Jana P.Muchowa (basa)"

Tahle věta to říká.

Sv. Vincent není punk ani dřív ani pozdějc (krom toho, že je to sračka, jak tu napsal někdo už dřív :-))

Mě by zajímala definice toho úžasnýho "postpunku", co to vlastně je, slyšel to někdo už vůbec někdy, existuje to vůbec? V čem se hudebně liší punk oproti postpunku? V čem se liší nová vlna oproti postpunku? V čem se liší hardcore nebo gothic oproti postpunku? To je důležitá otázka, zajímala by mě tvoje odpověď.

"Při sestavování článku jsem vycházel především z tištěných materiálů a konzultací s dlouholetými hudebními redaktory"
V tom je právě ten problém, ale na vysvětlení tu není prostor, na to je tohle okno příliš malé.

viz odpověď v poště

V jaký poště? Mně nic nepřišlo. Můj email je troomar@gmail.com. Dík.

to troomar: odesláno znovu

návrat Kleci na scénu? http://klec.info/

jj, no sice už nezpívá jako zamlada, ale pořád daleko lepší, než většina současných sraček... mám jedno jejich demo z poč. devadesátých let a musím říct, že jejich tvorba se mi nikdy neomrzela... snad začnou hrát častěji...

ten singl Rozmazaných dětí někdo někdy viděl? existuje vůbec, Cherry Red je UK label ne US (sice v 70' existoval v US nějaký Cherry Red ale to byl jen nějaký lokální a v 90' už nebyl)

Zdravím. Neví někdo, kde by se dalo sehnat demo Jean Marais Salvation - Live in Rock Café ? Klidně i za nějaký peníz.

Do gotiky nesporně patří i kapela JERUSALEM. Její první album V Kruhu je toho důkazem.
Prvky gotiky v sobě měla Brněnská legenda BRATRSTVO. Také Brněnská kapela VÝLET,mnozí jistě nezapomenem na písen Hej Donny. Pak tu byli PROUZA,PEZTALOZZI,TOYEN,HRABĚ-X. Vzpomene si dnes někdo na tyhle skvosty???

Díky,Rádo se stalo

Přidat komentář

Vzhledem ke zvýšenému množství spamu je diskuse moderována. Schválení vašeho komentáře může trvat až 48 hodin.


Zadej správnou odpověď.