Nepřeslechněte!

Pokud naše stránky sledujete pravidelněji, určitě jste dávno zaregistrovali existenci labelu Swiss Dark Nights, který má téměř neomylný čich na kvalitní kapely a projekty. Některé z nich by bylo opravdu škoda minout…


Yabanci

„Cizinci“ se dali dohromady v roce 2011 a dějištěm zrodu kapely, která vzhlíží ke kořenům gothic rocku, se stala švýcarská víska Sessa, kterou najdete poblíž Lugana. Pětici se povedlo během osmi měsíců dát dohromady patnáct songů a s nimi začala hrát po Švýcarsku i blízké Itálii. Díky tomu si jich všiml tehdy začínající label Swiss Dark Nights, který začínal vydáváním živáků. Vzniklo tak dnes už nesehnatelné CD „Live 21.04.12“ na němž je zachycen koncert z klubu Tonino Discobar. Osobitá směs klasického gothic roku a post-punku došla studiového naplnění v roce 2013 díky EP, které má příznačný název „Birth“. To už střídá Krystal u mikrofonu LadyGhost (domovem v italském Turíně) a věci kolem kapely se dávají do pohybu.

Její hlasový projev dává vzpomenout na Siouxsie a do tvorby kapely sedí jako nebožtík do futrálu. V textech se Yabanci zaobírají přirodní filosofií, alchymií i náboženstvím. Debutového alba jim bylo dopřáno v roce 2014 a jeho titul zní „Grimorium“. Že se nejedná o žádnou legraci, dokazuje už úvodní desetiminutovka „Birth – Procession – Lemegeton“. Ta už dle názvu čerpá i z debutového EP a chystá magickou půdu pro zbytek materiálu, který doplňují ještě tři remixy Oskara Terramortise, majitele Gothic Music Records. Místy nejde nevzpomenout na příbuzné The Spiritual Bat. Yabanci jsou však osobití už rozmáchlými keyboardy, které obalují rockový základ notně mystickým nábojem. Jsem moc zvědavý, co LadyGhost, Valerio a Emiliana předvedou na dalších nosičích, protože start je víc než podařený.

 

Geometric Vision


Pokud jsem zmiňoval masivní zvuk předchozí kapely, potom hned z kraje můžu prozradit, že sound tria z italské Neapole je přesným opakem. Jejich osobité pojetí post-punku těží z decentních hrátek s minimalem v duchu soudobých berlínských a britských synth experimentů. Synťáky vás nutí většinu času k nakažlivému pohupování a kytary dotvářejí pochmurnou náladu songů. Ago založil Geometric Vision v roce 2011 a po prvních pokusech, které tvořil o samotě, přibral ještě Gennara a Roberta. První deska „Dream“ vyšlu u SDN v roce 2013 a dostalo se jí takové obliby, že byla letos znovu vydána s několika live bonusy. 

Letos vyšel také následovník debutu, který nese jméno „Virtual Analog Tears“. Už titul značí stesk po „starých dobrých časech“ bez přehnané digitalizace hudby. Zvuk je o něco silnější a živější – a co je podstatné – nálada v posluchači maluje temnější pocity než tomu bylo kdy dřív. Agův hlas je stále chladně hypnotický a ve snivé atmosféře nás vrací zpátky na zem svou civilností. I tak jsou rychlejší songy naléhavější, než dřív. Titulní věc vás potom výpovědí robotického hlasu utopí ve smutku. 

 

Geometric Vision - Hills


Hapax


V Neapoli to momentálně žije. Místní scéna je semknutá a disponuje partou nadšenců, která je schopná prorazit i za hranice. Jedním z nich je i Michele Mozzillo. Ten produkoval obě alba Geometric Vision, ale zdaleka se nespokojí jen s rolí zvukového inženýra. Založil si proto v roce 2014 s kolegou Diegem Cardonem vlastní kapelu, kterou pojmenovali Hapax.    

Netrvalo dlouho a také jejich debut mohli pokřtít Swiss Dark Nights. Jmenuje se „Stream of Consciousness“ a za relativně krátkou existenci se na něj podařilo dvojici Italů nahrát bezmála hodinu muziky. Úsporný zvuk táhnou klávesy, které dávají celku specifickou atmosféru. Tempo alba se většinou nikam nežene, i když i u něj se dá úspěšně vrtět v bocích. Celek je však nasáklý melancholií (v posledním songu „Listen“ plavmo přecházející v čistou depresi) a bude vám dělat příjemného společníka v zamračených deštivých dnech.

 

Hapax - When the Marble Falls


Ash Code


Do třetice všeho dobrého. Když se někdy budete v rámci toulek po Evropě procházet po Neapoli, můžete potkat taky dvojčata Alessandra a Adriana nebo Claudii, členy kapely Ash Code. Ta svůj energický electrowave poprvé představila v roce 2014 na svépomocí vydaném singlu „Empty Room“, na němž byl kromě titulního tracku ještě cover party The Sound „I Can´t Escape Myself“. Následovalo ještě jedno EP se dvěma vály „Dry Your Eyes“ a pak už hurá pro smlouvu ke Swiss Dark Nights.

U těch taky vyšel debut „Oblivion“ (během tvorby ovlivněný Nietzscheho knihou „Untimely Meditations“), který obsáhl ve svých deseti položkách i všechny pecky ze singlů (mimo zmíněného coveru). I tahle nahrávka už má v těchto dnech za sebou druhé vydání, které je bohatší o tři remixy. Spolu s Geometric Vision jsou to jediné placky labelu, kterým se dostalo této výsady. Po úvodním samplu z jímavého a zajímavého snímku „Blue“ prchá hrací čas rychle, jako onen lidský život. Zejména díky chytlavému a svižnému tempu, kterému vládne chladný a odtažitý vokál, jenž je velmi decentně naředěn Claudiíným příspěvkem. 
 

Ash Code - Dry Your Eyes


Snad si mezi těmito čtyřmi jmény najdete to svoje. K labelu Swiss Dark Nights se určitě ještě vrátíme – v jejich případě by byla škoda některé jméno přeslechnout. Všechna alba z jejich katalogu si můžete poslechnout ZDE.   

mohlo by vás také zajímat