Report z Laibach (Kunst Der Fuge)

Laibach Kunst Der FugeOhlédněme se spolu s Godefroiem za nedávným koncertem slovinských Laibach, kteří přijeli Praze představit své aktuální album "Kunst Der Fuge", na němž zpracovali stejnojmenný cyklus J. S. Bacha.






Foto: Kryštof Havlice (se laskavým svolením autora a serveru Freemusic)

Zpracovat Bachovy interpretačně náročné fugy vyžaduje značnou dávku uměleckého sebevědomí a talentu. Laibach se dostává obojího měrou vrchovatou, a tak jsme se po elektronicky ambientním albu KunstDerFuge dočkali i jeho koncertního provedení v pražské Arše, kam byla akce přesunuta ze stylové původní lokace kostela sv. Šimona a Judy.

A jak se dalo očekávat, byli to zcela jiní Laibach než před dvěma roky při Volk turné, postaveném na operních vokálech, doplňovaných patetickou recitací Milana Frase. Laibachovské variace na Bachovy fugy jsou čistě instrumentální záležitostí, zdařile vybalancovanou na pomezí vážné a ambientní hudby, takže pódiová prezentace čítala čtyři klávesisty/notebookáře a jednoho perkusionistu. Po dlouhé době se tak na jevišti objevil Ivo Novak, ústřední postava souboru, který v minulých dobách řídil celou Laibach rodinu od zvukařského pultu.

Zaznělo všech čtrnáct zvukově vybroušených fug ve stejném pořadí jako na albu, s minimem odlišností v instrumentaci (včetně Novakovy vtipné scratchové vložky). Vizuálně byla celá scéna již tradičně umocněna projekcí, oscilující mezi abstraktní grafikou a variacemi na různé symboly. Působivá historie kříže ve všech jeho podobách doprovodila na plátně závěrečnou fugu, a kdo čekal nějaké přídavky, byl zřejmě zklamán. Ale mohl zamířit ke stánku s velmi originálně pojatým merchandisingem a uspokojit se tam koupí prezervativu Laibach nebo pasu laibachovského virtuálního státu NSK.

mohlo by vás také zajímat