Ezechiel | 10.09.2008 09:21
Autor: Ezechiel
Možná si někteří z vás pamatují na článek "Chcete si zahrát ve filmu?", uveřejněný u nás na webu téměř přesně na den před rokem. V něm jsme upozorňovali na možnost zahrát si jako "gothic komparz" v připravovaném filmu slovenského režiséra Vladimíra Fischera, a jak správně tušíte, film, o kterém byla řeč, je právě "Poločas rozpadu".
Předlohou snímku byla divadelní hra "Gotika" (vítěz ceny Alfréda Radoka v kategorii "nejlepší česká a slovenská hra roku 1995"), kterou její autor Viliam Klimáček přepsal do filmové podoby. Nikoho tedy asi nepřekvapí, že se ve filmu objevuje postava gotha Konziho, který ve svém pokojíčku mezi plakáty Antiworld, Gothics a The Last Days of Jesus drnká na kytaru se samolepkou Frank The Baptist. Spolu s ním a jeho partnerkou Miou navštívíme ve filmu bratislavský Subclub plný goths (takže pokud jste byli přítomní natáčení, dost možná se uvidíte na plátně), kde Konzi vystupuje jako kytarista The Last Days of Jesus. Herec Marián Geisberg si s Maryem a kluky z opravdových TLDOJ před kamerou střihli songy "London Bridge is Falling Down" a "Positive" z aktuální desky "Dead Machines Revolution".
Zaujalo vás to? Tak tradá do kina, dokud film ještě dávají! A pokud chcete vědět víc, podívejte se na trailer a třeba si přečtěte následující stručnou recenzi.
Být režisérem na Slovensku není žádný med. Zaprvé se u našich sousedů točí o poznání méně, než je tomu zvykem u nás, a zadruhé slovenských filmů, které by se poslední dobou nějak zásadněji uchytily, není mnoho. Novinka režiséra Vladimíra Fischera však ukazuje, že nad Tatrou sa blýská na lepší filmové časy.
Viktor (Ján Kroner) je úspěšný podnikatel, který sice miluje svou ženu Karlu (Klára Trojanová Pollertová), ovšem občas se vyspí se svou obchodní partnerkou Lucií (Slávka Halcáková), nebo arménskou číšnicí, která vypadá jako Madonna (Kristína Turjanová). Karla má však svých problémů dost - právě se dozvěděla, že nikdy nebude mít děti a situaci jí neulehčuje ani její maminka (Iva Janžurová), které se různými kleptomanskými výstřelky pokouší upoutat pozornost. Vše se ještě více zamotá, když Viktor vyloví z Dunaje mladičkou, ale pohlednou fotografku Miu (Tatiana Pauhofová). Ta je zároveň dcerou Viktorových přátel, moderátorky Bibi (Diana Mórová) a biologa Patrika (Matěj Landl), kteří trpí nezřízeným sexuálním apetitem. Zámožný čtyřicátník se začne s Miou vídat, což se však ani trochu nelíbí jejímu příteli, svéráznému kytaristovi gothic kapely Konzimu (Marián Geisberg). A na pozadí všech těchto událostí utíká Madonnina sestra z Arménie, aby zachránila holý život.
Vladimír Fischer, původně režisér Slovenské televízie, se rozhodl postavit na vlastní filmové nohy a natočit výpověď o drobné, ale často společensky tolerované morální špíně v životech kolem nás. A jak to dopadlo? Rozporuplně.
Začněme klady. K těm patří na prvním místě audiovizuální stránka věci, v čele se skvělou kamerou Ivana Finty a vynikající hudbou jak Oskára Rózsy, tak The Last Days of Jesus. Specifickou roli ve filmu hraje i břitký humor, který čas od času nekompromisně šlehne, aniž by však rozbořil atmosféru snímku. Mezi klady se dají počítat i velmi pěkné herecké výkony (zejména na Táňu Pauhofovou a Ivu Janžurovou je radost pohledět), z nichž na nejslabší hranici (ale stále ještě koukatelného) průměru zůstává paradoxně trčet představitel hlavní role Ján Kroner. Těžko říct proč, ale člověk mu roli zkrátka příliš nevěří. Posledním plusem filmu je pak zajímavá dramaturgie a scénář.
Ten však může být pro někoho zároveň spíše vadou na kráse, neboť se čtyři různé příběhové linie někdy těžko sledují, dost často zdržují děj (například téměř zbytečné "utíkací" sekvence, nebo mystický "čichač") a jsou roztahané. Na druhou stranu v okamžicích, kde se tyto proudy protnou, se ve filmu opravdu něco stane a situace dostanou nový rozměr (např. opilecká scéna s Viktorem, Madonnou a její sestrou). Je ovšem pravda, že některé příběhy jsou nedovyprávěné (těžko odhadovat, zdali se jednalo o záměr, nebo nikoliv). Navíc nemusí každému sednout celkové pojetí filmu, které obsahuje spoustu záměrně (jak upozornil pan režisér na tiskové konferenci) přeexponovaných, až groteskních momentů, včetně dost nečekaného kontroverzního konce. Poslední věc, která by mohla útlocitnějšímu divákovi vadit, je naturalistická drsnost snímku a s tím spojené vulgarismy. Ale na druhou stranou, mluví snad svět kolem nás slušně (pokud tedy nepracujeme na plný úvazek v Ústavu pro jazyk český, nejezdíme výhradně autem, a nechodíme do kina, trafiky, ani obchodů)?
Co říci závěrem? "Poločas rozpadu" je poměrně tvrdou, místy zmatenou, roztahanou, ale i humornou výpovědí o lidských slabůstkách v reálných kulisách současného velkoměsta. Novinka režiséra Fischera vás nenechá na pochybách, že takoví lidé mezi námi opravdu žijí, a dost možná některé z nich i doopravdy znáte. K tomu přidejte velmi vydařenou kameru, hudbu, dobré herecké výkony, Subclub plný goths a The Last Days of Jesus. Buď vám to musí stačit, nebo na film raději nechoďte ;).
Komentáře
Uprimne mi to prijde jako variace na tema Milenci a Vrazi. Nesnasim ty filmy o tom, jak se lidi nudi a kvuli tomu ojedou co se hybe. Mozna se mylim. Treba tam bude neco hlubsiho. Jako v novem Batmanovi :D
No..vidím vidím, že Slovnekso sa nejako rozbehlo s tými filmami a seriálmi. Najprv rôzne nové seriálny, k tomu aj Báthoryčka a ešte aj toto. Každopádne si to určite pozriem, keď sa k tomu dostanem. Heh...chcem vidieť ten náš slávny Subklub..(aspoň vo filme, keď sa tam zatiaľ osobne nedostanem :D )
No..a škoda, že som som na túto stránku pred rokom tak veľmi nechodila. Fnuk..mohla som tam ísť..aspoň by bola sranda :D
No nakolko som sa zucastnil toho koncertu kde sa aj scenka z filmu natacala, musim povedat ze to bolo super, mozno to bol ako aj prvy tak mozno aj posledny pokus u nas dostat goths trosku na platno:-) co sa tyka filmu, da sa to pozriet ale skvost to urcite pre mna nieje, ale ak mate chut ist do kina urcite uprednostnim pred batmanom:-)
Přidat komentář
Vzhledem ke zvýšenému množství spamu je diskuse moderována. Schválení vašeho komentáře může trvat až 48 hodin.