Rozhovor s Petrem Štěpánem - část prvá

Přinášíme vám první část našeho obsáhlého rozhovoru s leaderem ikony českého gothic rocku, Petrem Štěpánem, který jsme udělali u příležitosti návratu XIII. století po čtyřech letech opět na scénu.








Autor: Ezechiel

CZ Sanctuary: Ahoj Petře, první otázka je asi jasná - jak se cítíš po čtyřech letech opět na scéně? Pracuje nervozita, nebo si to užíváš?

Petr Štěpán: Teď už jsem ve fázi, kdy si to začínám užívat...i když to samozřejmě byla strašná práce dát kapelu znovu dohromady.

CZ Sanctuary: Po internetu koluje celá řada zvěstí a teorií o tom, proč jste se v roce 2004 odmlčeli. Oficiální verze zněla "hlasové problémy", byl to jediný důvod k pauze?

Petr Štěpán: Ony se ty důvody tak trochu prolínají. Byly v tom jak soukromé záležitosti (úmrtí a zdravotní problémy v rodině), tak ty moje hlasivky. Mám za sebou dvě operace krku, kdy mi operovali hlasivky a vazy, takže nic příjemného. Chtělo to klid a nějakou rekonvalescenci.

CZ Sanctuary: Hlavní věc je, že jste zpátky. Můžeš nám trochu představit novou "Třináctku"?

Petr Štěpán: Jasně. Když jsme se rozhodli dát XIII. století opět dohromady a podařilo se i sehnat zkušebnu, začali jsme shánět lidi, se kterými bychom mohli spolupracovat. Baskytary se chopil Mirek "Palda" Paleček, a přes velké problémy s hledáním klávesačky jsme nakonec přijali Janu Havlovou.

CZ Sanctuary: A proč jste se rozhodli sáhnout po nových tvářích do kapely?

Petr Štěpán: Těch impulzů bylo víc. Byli jsme už trochu unavení a hlavně jsme spolu hráli dlouho - poslední sestava držela pohromadě přes sedm let, a za tu dobu se spousta kapel stačí i rozpadnout. Na předešlou sestavu XIII. nedám dopustit. Bylo to skvělé období, rád na něj vzpomínám. Hodně jsme toho společně prožili, odehráli dost koncertů a natočili pro mne zásadní alba "Metropolis" a "Vendeta".

CZ Sanctuary: Nejde se nezeptat, jaké jsou tedy plány v nové sestavě...

Petr Štěpán: Teď máme před sebou dohromady pět koncertů. Vystupujeme každé tři týdny až do léta, pak jedeme na Castle Party, za což jsme moc rádi. Na podzim pokračujeme s hraním až do zimy, přes kterou nejezdíme.

CZ Sanctuary: Takže se teoreticky můžete v průběhu zimy věnovat natáčení nové desky...?

Petr Štěpán: Takhle - když jsem oznámil, že se skupina zase dala dohromady, zvedlo to nečekanou, obrovskou vlnu zájmu, která nás úplně zvedla ze židlí. A toho si samozřejmě všimla i firma, takže jednání o novém albu jsou na docela dobré cestě. Pokud to dobře dopadne, měli bychom do zimy začít album točit, ale rozhodně není ještě nic stoprocentního, udělat dobrou desku je strašně moc práce. Snažím se být stále aktivní, což se dalo poznat i v době, kdy jsme se XIII. stoletím aktivně nehráli - nezahálel jsem, a tak byla realizovaná dvě DVD XIII., podnítil jsem vydání dvou CD alb: "Vampire Songs" a "Gold", napsal jsem hudbu ke dvěma divadelním představením W. Shakespeara, připravil k vydání 3. verzi Knihy Nosferatu, natočil jsem singl "Iglau"...To je přece spousta práce.

CZ Sanctuary: Právě na "Iglau" jsem se chtěl zeptat - pokud vyjde další deska XIII. století, bude na ní tenhle song?

Petr Štěpán: Ne, "Iglau" se teď objevila jako bonus na CD "Land of Bizzare", které vyšlo v remixované a remasterované verzi k limitované edici "Knihy Nosferatu". K té čtenáři dostanou kromě zmíněného CDčka i fotografii, můj podpis a vlastnoruční unikátní číslo výtisku.

CZ Sanctuary: Kniha Nosferatu je v Čechách dnes již téměř kultovní záležitostí, o čemž svědčí její již třetí dotisk. To Tě musí jako autora těšit...

Petr Štěpán: Samozřejmě, že mne to těší, ale přiznávám, že už to tolik neprožívám. Už to pro mě není tak důležité. Užil jsem si s touto knihou dost, a nyní ji chápu už jako jakousi relikvii, která se stala neodmyslitelnou součástí gotického žánru.

CZ Sanctuary: A máš další spisovatelské ambice?

Petr Štěpán: Nerad bych byl nějak konkrétní, ale mám rozepsané dvě knihy. První je kniha básní, povídek a textů, které dosud nebyly nikde publikovány, doplněné fotografiemi mé přítelkyně. Druhou knihu už mám rozepsanou déle, a je to spíše na filozofické téma - existencialismus, krize vývoje člověka, jeho výskyt ve společnosti, kataklysmaty, vývoj, evoluce a podobné věci.

CZ Sanctuary: To zní zajímavě. Ale pojďme zpátky k hudbě - jak to v současné době vypadá s Tvými projekty "Hindenburg" a "Nocturama"?

Petr Štěpán: Bohužel jsem je zatím musel dát k ledu, protože se jim momentálně nemůžu věnovat. Hudbu připravenou mám, ale třeba "Hindenburg" je poměrně náročný a nákladný projekt a navíc mi do něj chybí spojenec. Nerad bych prozrazoval víc, než už se ví, tedy že by to měl být dvou, až trojčlenný projekt, který si bude pohrávat se syntetizátory. "Hindenburg" bude především studiový projekt, který občas veřejně vystoupí. Materiál je připravený i pro "Nocturamu", ale tu jsem musel dát k ledu už úplně, protože bych na ní vůbec neměl čas. A sedět, jak se říká, jedním zadkem na třech židlích se nedá, zvlášť, jestli se teď bude hodně koncertovat. Ono se to možná nezdá, ale koncert jednou za tři týdny je pro nás dost, a já se nechci strhat, nebo podstupovat další operace. Navíc pokud by se začalo dělat album s kapelou, chci se věnovat primárně XIII. století, pokud o něj bude i nadále zájem...

CZ Sanctuary: To určitě bude, a nejen v Čechách. Minimálně v Polsku jste legendární kapelou, o čemž jsme se přesvědčili na vlastní kůži, když jsme na loňské Castle party museli přes angličtinu překládat Polákům texty XIII. století...

Petr Štěpán: To mne celkem těší, protože se mi zdá, že lidi už ty texty vlastně ani moc neposlouchají. Paradoxně v Čechách mám pocit, že moje sdělení k posluchačům příliš nedorazí. Tím je tedy nechci podceňovat, ale ani přeceňovat. Je zvláštní, že v Polsku je ten zájem větší...ale oni se vůbec zajímají o Čechy daleko víc, než Češi o Poláky. Proto jsem rád, že zrovna tam se naše tvorba líbí, protože oni tolik nesoudí, tolik nepomlouvají, tolik nechytračí, a když je něco na hudbě zaujme, tak ji zkrátka přijmou a neřeší to. A to je třeba vidět i na té Castle Party - to je úžasné setkání, na kterém nikdo nikoho nepotřebuje hodnotit, a tak jsou všichni v pohodě. Nikdy jsem tam nezažil nějaký incident, nebo tak.

... pokračování příště

mohlo by vás také zajímat

Komentáře

Děkuji za příjemný rozhovor s Petrem.Zároveň jsem i moc rád,že se XIII.století vrátilo na hudební scénu.Pokud bude nové album tak se na něj těším.Přejí Petrovi i s novou sestavou do dalšíchlet hodně tvůrčích i životních úspěchů. :-) S pozdravem Bob
Fakt díky EZI za tento materiál. Těším se na další část . . .
Chtel bych se zeptat vas, co jste ten rozhovort cetli - souhlasite s tim, ze podle Stepana lidi u nas nezajimaj jeho texty? ...ja mam totiz pocit, ze hudba trinactyho stoleti odjakziva nebyla tak instrumentalne silna, aby si udelali takovy jmeno jen diky ni...naopak mam dojem (tak to bylo alespon u me pred tema 6 lety asi), ze hlavni zajem to vzbudi diky tomu zvlastnimu skladani slov a diky tomu, ze se v textech objevujou porad dokola nejakym zpusobem zajimavy jmena z historie apod...myslim, ze kdyby se takova Elizabeth jmenovala treba Jarmila, tak z toho takova hitovka nebude :D
Co se týče textů Třináctky, tak jsem přesvědčena, že se nedají nezaregistrovat. Ne že bych to považovala za klad, ty texty mi přijdou snad ještě směšnějí než hudba...no a obojí dohromady je nejvíc. :] Když na Nosferatu Night spustili Hej hej dominia Fatherland, málem jsem umřela smíchy...ne, nedá se to přeslechnout, v žádném případě. :] Pokud to někdo nevnímá, tak leda s klapkami na uších, jinak si to neumím vysvětlit. :]
Sadako: Je poslouchali i metalisti...ale mě nikdy nezaujali, takže nějaké texty ani neřešim
Svezlo se to ve slusnou kritiku:D Ted by to vazne chtelo, aby vystoupil nekdo, kdo by ty texty obhajil :-) - ja proste neverim tomu, ze by byli tak popularni kvuli hudbe, (i kdyz pochopitelne ma svoji silnou originalitu na cesky scene)
Já bych si dovolil malou konfrontaci dvou zástupců českého gothic rocku : XIII.Století a Jerusalem. Svého času byli popularitou téměř srovnatelní, hudební vyjádření též podobné, ale rozdíl je v těch textech - Jerusalem se právě vyhýbají "mystickým" tématům a stylizacím, vzletným jménům atd., spíš to je o mezilidských vztazích a pocitech jako takových. Myslíte že právě proto více upadli v zapomění? (Mimochodem, momentálně čile koncertují po Jižních Čechách :-) ).
ja bych rekla, ze jeho texty popularni jsou, co tak soudim podle tech lidi co znam a maji Trinactku radi... rekla bych, ze je to proto, ze ty texty jsou tak primitivni a monotonni... tohle lidi casto pritahuje, hlavne metly a bubu gotyky..
Jistě se považuješ za odbornioci na hudební tvorbu,ale ujišťuji tě,že žiješ v bludu.Za prvé je divné,že tak detailně znáš něco,co se ti nelíbí a za druhé mi vysvětli,proč bylo v Matrixu tak narváno a tak skvělá atmosféra.Proč celý sál s Petrem zpíval?Zažila jsem mnoho koncertů této kapely a všude to bylo podobné-celý sál zpíval s Petrem a to i ten Fatherland.Sdělila jsi nám svá nadutá "moudra",ale pochybuji,že tě někdo z fans bude brát vážně.Jsi spíš směšná.
Nějak se ztratil nadpis-bylo to pro Sadako a spol.
Na tohle jsem celou dobu čekala, až mi někdo přijde sdělit tu JEDINOU MOŽNOU PRAVDU :D <br /><br />1) Jaktože znám XIII. století - celkem jednoduše. Často to hrává někde po hospodách a v Matrixu jsem byla čistě kvůli Hieros Gamos, žel jsem kvůli jistým potížím jinde dorazila o něco dřív, tedy mým očím a slechům neunikly ani kapely, které nemusím. <br /><br /><br />2) To, že nějakou kapelu poslouchá x stovek (tisícovek, milionů) lidí naprosto neznamená, že je tato kapela kvalitní (např. Tokio Hotel má fanoušků ještě víc...je kvalitnější než Štěpán a spol.?)a že je akceptovatelná pro všechny.<br /><br /><br />3) Proč byla většina návštěvníků nadšena - inu, asi proto, že se jim to líbilo. Opakuji, to ale vůbec neznamená, že na tu kapelu musí mít kladný názor všichni ostatní. <br /><br /><br />4) Dík za krásnou ukázku "gotické tolerance". ]:-> A smiř se s tím, že ne každý oblibuje kapely, které máš ráda ty. <br /><br /><br />5) A nauč se dělat mezery za interpunkčními znaménky, blbě se to bez nich čte.
WTF? Proč mi to změnilo čísla 2-5 na jedničky? :D
(nejak nam zlobi ten spamovej filtr nebo to nechapu, ale s komentama to dela podivny veci...zkuste to zatim prekousnout, nez to vyresime prosim :D ) Jinak dekuju Lilith za opacnej uhel pohledu, doufal jsem, ze takova diskuse z rozhovoru prirozene vyplyne :-) Musim ale uznat, ze blby prislovi o kvantite co se nerovna kvalite je skutecne pravdivy a neni to dostatecnej argument..napr. Kabat je asi nejtypictejsi ukazka kapely, ktera strhla obrovsky davy Cechu a diky svy primitivite (jak hudebni tak obsahovy) zaplni stadiony. Rekl bych, ze jednodusse na lidi zabira, kdyz se bez oklik zpiva o tom, co maj radi..mate radi pivo a zensky? tak budem zpivat o pivu a zenskejch a zaplnime stadion....Mate radi vlkodlaky a upiry? ..a dal si to domyslete :-) V tomhle je Trinactka proste vyjimecna, ze se toho chytila jako prvni, objevila se tam dostatecne charismaticka osoba v popredi a uspech byl zarucenej :-) ...ja jim to v tom Matrixu sezral, texty netexty :-)
Paesant: Ty jsi očividně fanda, chtělo by to pohled někoho nestrannýho :D
A když už jsem se nakonec tolik rozepsala, tak ještě něco - mně přijde, že Třináctka zní strašně moc podobně jako kapely typu Bulldog...samozřejmě, ne textově (až na Fádrlend))), ale ta hudba a zpěv - takové halekačky na vesnickou zábavu...ať po mně klidně skalní fans metají vycpané netopýry a papundeklové rakve, ale mně se tohle prostě nelíbí, ba hůř, a jestli to někdo není schopen překousnout, nechť si klidně vyláme zuby.
[15] souhlasim s tebou... od takove Dogy treba se to lisi jen tim bububu nadechem a tematem textu...
Tarake: Fanda bych nerekl, jen jsem jim to jako spousta lidi tam proste sezral...opravdovej fanda jsem byl kdyz jsem na ne narazil kdysi ve 14. Pak jsem si zacal uvedomovat jaky vlastne jsou ty texty a ze hudba je jenom takovej v necem jinej obycejnej ceskej rock :-) ..myslim, ze je dobry, ze tu udelali nejaky zazemi pro scenu..ale jak je nekdo zacne brat moc vazne, tak je to v haji :D :D
Haha, že by mi to nepřipomínalo NS songy jen tak? :D Prosím pěkně, je tu někdo, kdo slyšel následující někdy naživo? :-) <br /><br /><br />Zánik Izraele, zánik Izraele<br />V plamenech, dýmu se boří stěny synagog<br />Zánik Izraele, zánik Izraele<br />v plamenech, dýmu se boří stěny synagog<br />léto měsíců poslední teď prožíváš<br />už nespasí tě šalamounův klíč,<br />kouzla kabaly, zpěvy rabínů, chóry synagog,<br />a tak naposledy pozvedni svou Davidovu hvězdu<br />než nahradí ji svastikový kříž<br /><br />Zánik Izraele, zánik Izraele<br />v plamenech, dýmu se boří stěny synagog<br />zánik Izraele, zánik Izraele<br />v plamenech, dýmu se boří stěny synagog<br />tvý spasený svědomí je Kristus na kříži<br />tvý spasený svědomí je Kristus na kříži<br />tvý spasený svědomí je Kristus na kříži<br />a tak naposledy pozvedni svou Davidovu hvězdu<br />než nahradí ji svastikový kříž<br />Z plamenů pekla slyším tvé poslední šalom<br />Z plamenů pekla slyším tvé poslední šalom<br />Z plynových komor slyším tvé poslední šalom<br />Z plamenů pekla slyším tvé poslední<br />Pokoj tobě
Ano, Zánik Izraele jsem naživo slyšel - i když už je to nějaký ten pátek...
Peasant chtěl někoho nového nestranného, což asi já nebudu. XIII mám naposlouchanou cekem dost. Můj problém s nima je právě v textech (moc teatrální temnoty) a jednoduché hudbě s mizernými syntezátory (vivat midy). Nicméně navzdory tomu mi pár týdnů vydrželi. Bohužel jsem na ně začal být alergický. Uznávám je, osobnostně jsou důležitou součástí české subkultury a na české scéně je můžeme považovat i za zakladatele několika generací kindervamp goths.<br />Bohužel po hudební stránce nikdy nebyli originální.<br />Víceméně souhlasím se Sadako
Kdyz jsem poprve slysela XIII. století, zaujaly me nejvic prave ty texty. Hudba se mi ovsem taky dost libi. Posloucham je uz od 14. a vydrzelo mi to uz 9 let:-) Mam spoustu oblibenych kapel, ale zadnou tak oblibenou jako XIII. stoleti. Muzu je poslouchat porad dokola a nikdy se mi neomrzi a to prave i kvuli tomu, jak blizke jsou mi Petrovy texty, i kdyz samozrejme ne vsechny stejne. Zalezi i na tom, jake ma kdo zajmy (Paesant uz to tu zminoval) a co to pro neho znamena. Kdo se nezajima a nezabyva urcitymi vecmi, smysl a hloubku nekterych textu proste nepochopi. Tim nechci nikoho snizovat a ani nechci, aby to tak vyznelo. Kazdy je holt zamereny jinak a ma pravo na svuj nazor. A rozhodne si nemyslim ze by byly texty primitivni. Prave naopak.

Přidat komentář

Zadej správnou odpověď.