Rozhovor s Natashou Scharf

natasha_sAsi zbytečně bychom vám představovali zajímavou knížku "Gotický svět", který vyšla i u nás a která ukazuje gotiku z hlediska historie i jednotlivých zemí. A právě autorka knihy Natasha Scharf přijede na PGT nejen zahrát jako DJ, ale i na besedu, kde popovídá o svých zkušenosti s gotikou celé planety a kde si můžete knížku nechat podepsat. Proto jsme jí ještě předtím zavolali a popovídali si o zajímavostech z psaní knížky a reakcích na ní, o stavu scény, o witch house, svobodě slova, XIII. století, definici gotiky a jejích podobách a dalších zajímavostech.

 

CZ SANCTUARY: AHOJ NATASHO, UŽ UBĚHLY SKORO DVA ROKY OD DOBY, CO JSI VYDALA SVOU KNIHU „GOTHIC WORLDWIDE“ – JAKÉ JSOU NA NÍ REAKCE?

Natasha Scharf
: Ahoj, musím říct, že ty reakce jsou vlastně velmi dobré… až mne to doopravdy překvapilo. Bylo to určitě i tím, že jsem nikdy předtím žádnou knihu nenapsala, takže jsem netušila, co čekat a jak lidi moji práci přijmou. Dopadlo to ale úžasně, což se mi potvrdilo při autogramiádách, kniha se prodává. Navíc je teď přeložená třeba i do češtiny, což je fantastické! Prostě, mám z reakcí na knihu vážně radost.


CZ SANCTUARY: PŘEDTÍM JSI ALE DĚLALA S BBC PÁR DÍLŮ DOKUMENTU O GOTICE, TAKŽE JSI MOHLA ASPOŇ TROCHU TUŠIT, JAK SE KNIHA CHYTNE…

Natasha Scharf:
Jo, spoluprodukovala jsem jeden dokument pro Radio 1, ale mám pocit, že se tehdy moje jméno ani nikde neobjevilo. Ono být koproducent není zase taková sláva. V podstatě jsem dělal průzkumy, sbírala materiály a vyzobávala střípky z rozhovorů. Navíc jsem na volné noze a nepracuji pro BBC.

CZ SANCTUARY: JASNĚ, CHÁPEME. POVÍDEJME SI TEDY O KNIZE – DOSTALA JSI NĚJAKOU REAKCI, KTERÁ BY TĚ NĚJAK EXTRA POTĚŠILA NEBO PŘEKVAPILA?

Natasha Scharf
: Zrovna ty autogramiády, o kterých jsem mluvila, mne zahřály u srdce. Konkrétně jedna v Yorkshire. Rozložila jsem si stoleček, chvíli jsem pod ním štrachala a vyndávala věci z krabice. Když jsem se pak zase narovnala, zničehonic stála před stolkem ta dlouhatánská fronta trpělivě vyčkávajících gotiků, stojících přes celou budovu. To mi vyrazilo dech. Já jsem celkem skromný člověk, a tak jsem si říkala, že se tam možná staví pár lidí – a najednou taková fronta. Ale i reakce, které mi lidé říkají živě, píšou e-mailem nebo po Facebooku jsou velmi milé. Tohle všechno mne prostě moc těší.

book_signing_whitby_2011


CZ SANCTUARY: TO JE MOC DOBŘE, TAKY SIS S TÍM DALA SPOUSTU PRÁCE. JAK DLOUHO JSI VLASTNĚ NA KNIZE PRACOVALA?

Natasha Scharf:
To je věc, na kterou se teď taky snažím přijít, protože bych řekla, že „Gotický svět“ je v podstatě moje celoživotní dílo. Podklady jsem začala sbírat někdy kolem roku 1998, takže toho mám nahromaděno celkem dost. Tou nejtěžší prací bylo všechny je projít a protřídit, protože vydavatel mi dal jasný formát, kterého jsem se musela držet. Byla to pěkná hromada stránek, kterou bylo třeba obtížně nacpat do tohoto malého formátu, který by byl pro vydavatelství komerčně životaschopný. Pokud bych do nich totiž dala všechno, byly by to ohromné díly knih na pokračování, což by samozřejmě stálo hrozných peněz. Dokonce tolik, že by si je asi ani nikdo nemohl dovolit (smích). To tedy bylo těžké.

Ale poté, co jsme podepsali smlouvu, jsem samozřejmě ve výzkumu pokračovala, protože se objevily všechny ty nové scény, o kterých jsem do té doby ani nevěděla, že existují. To byla tedy druhá vlna práce, ale ten původní průzkum se datuje do roku 1998.

CZ SANCTUARY: A KDYŽ MÁŠ TEDY TOLIK NASBÍRANÉHO MATERIÁLU, BUDE NĚJAKÝ „GOTICKÝ SVĚT 2“?

Natasha Scharf:
No, není to zrovna „Gotický svět 2“, ale je pravda, že pracuju na další knize. Bohužel jsem smlouvou vázaná k mlčení, takže vám k tomu nemůžu říct víc než jen to, že píšu další knihu o gotice a vyjde příští rok. A to je asi všechno, co smím prozradit (smích).

CZ SANCTUARY: DOBŘE, MY SI POČKÁME. MIMOCHODEM, CO BYLA PRO TEBE ASI TA NEJDIVNĚJŠÍ VĚC, KTEROU SES DOZVĚDĚLA O GOTICKÉ SCÉNĚ, KDYŽ JSI PRACOVALA NA „GOTICKÉM SVĚTĚ“?

Natasha Scharf:
Neřekla bych přímo „nejdivnější“, ale určitě mám jednu, která byla „nejnečekanější“. Pátrala jsem po scéně i na těch odlehlejších místech, v zemích s velmi přísnými zákony jako mají na Středním východě. Musím říct, že jsem nečekala, že bych tu našla vůbec nějakou scénu, a byla jsem opravdu překvapena, že tu jsou. Proto bych neřekla, že to bylo „divné“, jen „nejvíc nečekané“. Myslím, že mi to dost otevřelo oči a donutilo mne podívat se na věc z jiného úhlu pohledu. 

Když si totiž vezmete, z čeho gotická scéna vzešla, a podíváte se k těm punkovým kořenům, byla tehdy velmi otevřená a přímočará. A najednou tu v těch zemích Blízkého východu (nebo třeba v jižní Africe) s velmi striktním režimem máte situaci, že když se třeba nějak oblékáte, nějak mluvíte nebo posloucháte nějaký druh hudby, můžou vás za to zavřít. Tihle lidi tedy doslova riskují své životy, aby se mohli oblékat jako goths a poslouchat tuhle hudbu. A to je fakt neuvěřitelné.

low_pose-By_Taya_Uddin_1


CZ SANCTUARY: JO, TO JE FAKT. LETOS BYLA NA TOHLE TÉMA NA WGT I PĚKNÁ VÝSTAVA O TOM, JAK VÝCHODONĚMECKÁ STASI BOJOVALA PROTI GOTIKŮM… HRŮZA.

Natasha Scharf:
A jak vidíš, tak tyhle věci se v některých zemích pořád dějí…

CZ SANCTUARY: TO JO, ZAPLAŤPÁNBU ZA ČESKOU A SLOVENSKOU REPUBLIKU…

Natasha Scharf:
Jo, já si myslím, že my všichni už moc neuvažujeme nad nějakou svobodou slova, bereme ji jako samozřejmost. Tím ale rozhodně myslím i sebe, protože jsem si nějak neuměla připustit, že i v dnešní době jsou místa, kde je svoboda projevu luxusem, který si ne každý může dovolit.

CZ SANCTUARY: POJĎME RADĚJI K NĚČEMU VESELEJŠÍMU – CO JSI POSLEDNÍ DOBOU ZAJÍMAVÉHO ČETLA?

Natasha Scharf:
Jako o gotice?

CZ SANCTUARY: KLIDNĚ I O NĚČEM JINÉM…


Natasha Scharf:
Momentálně hlavně pracuji na výzkumech k nové knize, takže čtu spoustu zajímavých věcí (smích). A taky mi v e-mailu přistála informace o nějaké další kapele ze Středního východu. Nebyla to sice typická gotika, ale spíš takový temnější druh metalu, ale i tak mne to zase přivedlo na myšlenku toho, jak tam tyhle scény asi fungují. A to mne určitě zajímá.

CZ SANCTUARY: TAK ČLOVĚK SE POŘÁD NĚCO DOZVÍDÁ. CO BYS TŘEBA DOPLNILA DO „GOTICKÉHO SVĚTA“, KDYBYS HO BÝVALA NEDOPSALA PŘED DVĚMA LETY, ALE KDYBYS HO DOKONČOVALA PRÁVĚ TEĎ?

Natasha Scharf:
Scéna se pořád vyvíjí, což je podle mého dobře, protože to znamená, že je zdravá a jde s dobou. Já jsem s psaním knížky skončila na začátku roku 2011 a za ty dva roky se toho samozřejmě dost změnilo – dokonce i za ten rok, kdy „Gotický svět“ vyšel v Čechách. A bylo toho mraky – objevila se spousta nových kapel, některé se rozpadly, některé si udělaly vedlejší projekty… ale to je jen takový základ. V zemích, kde scéna byla už předtím, se gotická subkultura obměňuje, roste a vzkvétá. V nich se také objevují nové skupiny.

Z těch větších celků – v knize jsem se zmiňovala třeba o tanečním žánru witch house, který už evidentně není tak oblíbeny a podle všeho tedy šlo o takový chvilkový módní výstřelek. Myslím, že tuhle část bych přepsala a zároveň začlenila styl „pastle goth“, který je hlavně o módě a půjčuje si prvky z japonského visual kei, něco z ema a míchá to s klasickou gotickou image – všechny ty kříže, netopýry, lebky a tak. Pastle gotiku bych tam tedy teď určitě přidala, ale ta je na světě zhruba tak rok. Když jsem tedy dokončovala knihu, ještě se o ní nevědělo, ale určitě už někde byla zaseta její semínka, která později vyklíčila.

Worldwide


CZ SANCTUARY: TO JE PRAVDA. A STEJNĚ TAK TEĎ PŘICHÁZÍ Z LONDÝNA SPOUSTA ZAJÍMAVÝCH COLDWAVE KAPEL JAKO NOI KABAT A PODOBNĚ. A ČISTĚ SUBJEKTIVNĚ JIM TO VĚTŠINOU HRAJE LÍP NEŽ TAKOVÝM TĚM KLASICKÝM NĚMECKÝM COLDWAVE SKUPINÁM…

Natasha Scharf:
Je to jiné. On si ale taky každý vykládá slovo „gotika“ po svém. A jedna z věcí, které jsem jako novinářka vypozorovala, je to, že třeba ty obrovské německé hvězdy, mají takovou mediální podporu, že byste čekali, že budou ohromně populární i v Británii. Když je sem ale přivezete, většinou nerozumí tomu, že anglické publikum nemusí nutně pochopit německou gotiku. A totéž samozřejmě platí i pro britské kapely, které nemusí nutně dojít pochopení v jiných částech světa. 

A to je druhá věc, kterou jsem během svých výzkumů zjistila – gotická scéna je v každé zemi úplně jiná. Neexistuje něco jako přesná definice „tohle je gotika“, každý to může chápat po svém – ale pořád je to gotika. Pořád má nějaké společné aspekty, které jsou jasně identifikovatelné jako gotické. Přesto se gotická scéna liší stát od státu – a to dokonce i v rámci USA. Každá je jiná – britská, francouzská, česká, německá, ruská, japonská… to je zajímavé.

CZ SANCTUARY: JO, TO MÁŠ PRAVDU. U NÁS JE NEJVĚTŠÍ TUZEMSKOU HVĚZDOU GOTHIC ROCKU KAPELA XIII. STOLETÍ, KTEROU TŘEBA ANI NE VŠICHNI ČEŠTÍ GOTICI POSLOUCHAJÍ, ALE KDYŽ JE PAK SLYŠÍ NĚJACÍ POSLUCHAČI NEBO KAPELY ODJINUD, VĚTŠINOU JE TO HODNĚ BAVÍ, PROTOŽE TO PODLE NICH PROSTĚ „ZNÍ TAK NĚJAK JINAK NEŽ KLASICKÝ GOTHIC ROCK Z BRITÁNIE NEBO NĚMECKA“. NĚKTEŘÍ I ŘÍKAJÍ, ŽE JE XIII. STOLETÍ ZAJÍMAVĚJŠÍ PRO CIZINCE NEŽ PRO ČECHY….

Natasha Scharf:
To je vážně zajímavé, ale věřím tomu.

Natasha Scharf


CZ SANCTUARY: ALE TAK VŠUDE JE NĚCO… MIMOCHODEM, JAKÝ JE PODLE TEBE SOUČASNÝ STAV SCÉNY? MLUVILA JSI O TOM, ŽE SE NEUSTÁLE VYVÍJÍ, ALE MY TŘEBA LETOS HODNĚ POZORUJEME NA ZAHRANIČNÍCH FESTIVALECH, ŽE GOTICKÁ SUBKULTURA POMĚRNĚ STÁRNE. JE TO JENOM NÁŠ DOJEM, NEBO TO VIDÍŠ STEJNĚ?

Natasha Scharf:
Máte pravdu, scéna se neustále vyvíjí, neustále roste, neustále se mění. Dokonce, i když se podíváte do historie na začátek 80. let, tak, jak jsem psala i v knize, tu byly kapely jako UK Decay, které přicházely do gotiky z toho punkového prostředí. Pak se objevili všichni ti Specimen, The Sisters of Mercy nebo Fields of the Nephilim a Abbo, předák UK Decay, vypráví, že když tyhle kapely slyšel, řekl: „Tohle ale není žádná gotika! Pokud tohle lidi považují za gotiku, tak se strašně pletou a v tom případě už nechci být součástí gotické scény.“ A je zajímavé, že o tolik desetiletí později se děje úplně to samé. 

Mladší lidé se zajímají o gotiku, ačkoliv třeba není toho druhu, který bychom nutně označili za gotiku my. Je to jejich interpretace, na kterou pak ti starší reagují slovy: „Tohle není žádná gotika!“ Přitom ale dochází k tomu, že počet zavedených akcí a kapel, které tahle starší generace považovala za „pravé“, začíná klesat. A to je věc, o které si myslím, že se děje úplně všude – původní následovníci scény o něco zestárnou a to je znát. Do toho tu jsou ti mladší lidé, kteří jsou zvyklí konzumovat hudbu úplně jiným způsobem. Říkají si gotici, i když poslouchají úplně jinou muziku. Přesto jsou ovlivněni tradičními gotickými kapelami. Takhle tedy vznikají na scéně všechny ty různé frakce. 

Zajímavé je, že německá gotická scéna tímhle příliš netrpí, a já si myslím, že je to tím, že slouží v podstatě jako takový zastřešující termín pro všechny ty jednotlivé subžánry. Když tedy třeba jeden styl přestane být oblíbený, většinou se objeví nějaký nový, populárnější, který to tak nějak vyváží. A proto počet gotiků v Německu tolik neklesá. Proto jsem do své knihy musela zahrnout i různé temnější metalové kapely nebo skupiny jako Motionless in White, kteří hrají takový emometal.

Když totiž přijdeš na jejich koncerty, fanoušci těchhle kapel jsou oblečení jako goths a na otázku: „K jakému stylu se řadíš?“, odpoví, že jsou gotici. To jsou většinou lidi kolem 15-16 let, kteří třeba ani nechodí na gotické parties, protože jsou na to příliš mladí, taky se nezbytně nemusí napojovat na gotickou komunitu (ani na internetu), ale to jim nijak nebrání v tom, aby se považovali za goths. A myslím, že důležité je zjistit, co se jim na tom vlastně líbí tak nějak jim zkusit představit věci, které se líbí nám a říct si, v čem se to potkává.

To považuji za zdravý přístup k tomu, aby se scéna mohla neustále vyvíjet a neustále růst. Pozor, neříkám, že se musí měnit, ale že by měla růst, což jí jenom prospěje. Kdyby se totiž gotika od těch osmdesátých let nijak nevyvíjela, tak by tu teď s námi vůbec nebyla.

Gotický Svět


CZ SANCTUARY: TO JE PRAVDA. LONI JSME TŘEBA DĚLALI KONCERT ULTERIOR, KTEŘÍ SE NERADI OZNAČUJÍ ŠKATULKOU „GOTHIC“, ALE KDYŽ PAK POSLOUCHÁŠ JEJICH HUDBU, NEMŮŽEŠ PŘESLECHNOUT ODKAZY THE SISTERS OF MERCY A DALŠÍCH KAPEL… A STEJNĚ TAK JE ZAJÍMAVÉ, JAK NAOPAK MAINSTREAM OZNAČUJE NĚKTERÉ VĚCI JAKO GOTIKU….

Natasha Scharf:
To je fakt. Ale já si myslím, že to pořád souvisí s tím neustálým vývojem scény. Kdybychom se vrátili v čase do roku 1981 a pustili tehdejším proto-gotikům věci, které v rámci scény posloucháme dnes, třeba ty elektroničtější typu Combichrist nebo Suicide Commando, myslím, že by se upřímně zděsili (smích). Úplně to slyším: “Tohle není žádná gotika!“ (smích)

Když třeba přišli na scénu The Cure, bylo spoustu goths, kteří říkali: „The Cure přece nejsou gotika“ a dokonce i teď najdete pár lidí se stejným názorem. Přesto jsou The Cure spojováni s gotickou scénou, obrovské množství gotiků je poslouchá a považuje je za gotickou kapelu.

CZ SANCTUARY: NO SUPER. TO SE TĚŠÍME, AŽ SI O TĚCHHLE VĚCECH PODROBNĚJI POPOVÍDÁME V PRAZE. MIMOHOCDEM, UŽ JSI TU NĚKDY BYLA?

Natasha Scharf:
Nene a přitom je to místo, na které jsem se vždycky chtěla podívat, takže se na to fakt těším!

CZ SANCTUARY: TO JE MOC DOBŘE. TAKŽE TADY ROVNOU PROZKOUMÁŠ I NAŠI SCÉNU A KAPELY…

Natasha Scharf:
V to pevně doufám! Nikdy nemůžeš o něčem vědět dost, takže se neustále dozvídáš něco nového. Proto doufám, že bude čas a příležitost se o československé scéně dozvědět víc.

CZ SANCTUARY: TAK MY TI TO USNADNÍME A UDĚLÁME TI KOMPILACI ČESKÝCH KAPEL, AŤ JSI V OBRAZE…

Natasha Scharf:
To by bylo krásně, díky!

CZ SANCTUARY: MALIČKOST. MIMOCHODEM, NA STEJNÉ SCÉNĚ S TEBOU BUDE HRÁT ZASLOUŽILÝ DJ MARTIN OLDGOTH, KTERÝ JE V BRITÁNII LEGENDOU, ALE U NÁS MOŽNÁ ZASE TAK ZNÁMÝ NEBUDE. CO BYS O NĚM ŘEKLA?

Natasha Scharf:
Martin je skvělý. Na scéně se pohybuje už strašně dlouho a stejně tak dlouho i hraje jako DJ. Řekla bych, že je jedním z nejznámějších britských DJů, mnohokrát hrál třeba na Whitby Gothic Weekendu, pořádá i vlastní gotické večírky. Mám ho moc ráda právě i jako DJe, má skvělý styl, hraje spoustu velmi dobré muziky, které vás nutí vstát a jít tančit. On má moc rád tradiční gotiku, ale baví ho i některé novější kapely. Fakt se těším, že si s ním zahraju.

CZ SANCTUARY: A CO NÁM TEDY ZAHRAJEŠ TY?

Natasha Scharf:
Já hraju spoustu věcí. Chtěla jsem udělat i nějaký internetový dotazník, abych zjistila, jaké skladby by ode mne účastníci PGT chtěli slyšet, protože já ráda hraju pro lidi. Proto i míchám písně na přání se svým vlastním výběrem. Jsem tedy otevřená všemu, ráda hraju modernější gotické kapely, které mixuji s klasikami. Snad se to tedy publiku bude líbit a budou tančit, protože já ráda tančím a hraju k tanci.

CZ SANCTUARY: TO SE MÁME NA CO TĚŠIT, PARÁDA! TAK JEŠTĚ NAŠE KLASICKÁ POSLEDNÍ OTÁZKA NA ZÁVĚR – JE NĚCO, CO BYS CHTĚLA VZKÁZAT ČTENÁŘŮM SANCTUARY.CZ, NÁVŠTĚVNÍKŮM PGT, PROSTĚ ČESKÝM A SLOVENSKÝM GOTIKŮM?

Natasha Scharf:
Snad jen, že se opravdu moc těším na návštěvu Prahy a na to, že vás všechny potkám, popovídám si s vámi a že zahraju nějaké pecky jako DJ. A taky, že poznám českou a slovenskou gotickou scénu. Prostě na všechno. Pokusím se toho stihnout co nejvíc za tu krátkou dobu, co tam budu (smích).

Alchemy_jewellery_Taya_Uddin_low_res_1

mohlo by vás také zajímat

Komentáře

Zdravim, pri maximalizaci fotek v clanku se objevi maly bily ctvrcek. To je skoda, protoze v clankuz jsou pekny fotky. Muzete to opravit. Diky. Maun
nevim jestli opraveno, ale me se fota zvetsuji normalne.
Dotaz. Nemá být místo "castle goth", "pastel goth"?
Odpověď. Je to úplně klidně možný, ta slova znějí dost podobně, zvlášť cezená přes mobilní telefonní síť do Anglie a zpět (kór když člověk "pastle" odnož nezachytí, pač sleduje ty hudebněji zaměřený odnože) :). Čili ano, nejspíš máš pravdu a jak tak na to koukám, dávalo by to smysl – opravujem, díky ;).
Dovolím si Natashu opravit ohledně kapely Motionless In White. Emo metal jako takový neexistuje, navíc tato kapela hraje metalcore v kombinaci s industrial a gothic metalem a ani samotný metalcore se nedá zařadit do emo stylu. :)
... to asi jo... ale tak ono by se dalo polemizovat i o tom, jestli vůbec existuje "gothic metal" jako takový, nebo je to (podle mého mnohem spíš) prostě jen sympho či doom metal, kterýmu se kvůli lepší prodejnosti (a ignorantství hudebních publicistů) dala nálepka "gothic", protože to bylo "temné" :). <br />... ale to nechme na učené diskuse na PGT :)

Přidat komentář

Zadej správnou odpověď.