Kanadští iVardensphere nejsou obyčejná dark electro kapela – míchají tvrdou elektroniku s baterií etnických perkusí, vystupují až s pěti bubeníky a sami velcí Front Line Assembly si je vybrali za předskok na turné. My tak iVardensphere poprvé uvidíme živě i u nás, a proto jsme zavolali jejich předákovi Scottovi a popovídali si o spolupráci s This Morn' Omina, Assemblage 23, Aesthetic Perfection nebo skupinou japonských taiko bubeníků, o pilování dovedností skrze remixy, o nejstarším stromě na planetě, Sebastianu Kommorovi a edmontonské scéně a řadě dalších zajímavostí.
CZ SANCTUARY: AHOJ SCOTTE, JSME RÁDI, ŽE TĚ MÁME „NA DRÁTĚ“. TVOJE KAPELA ALE U NÁS ZATÍM JEŠTĚ NEHRÁLA, A TAK BUDE MOŽNÁ NEJLEPŠÍ, KDYBYS MOHL ZAČÍT TÍM, ŽE NÁM VE STRUČNOSTI POVÍŠ NĚCO O IVARDENSPEHRE..
Scott Fox: Ahoj, no jasně! Začali jsme někdy kolem roku 2008, o rok později vydali debut „Scatterface“ a vyrazili na turné po Kanadě. Neuplynul ani další rok a přišli jsme s druhým CDčkem „Bloodwater“, kterému se u nás celkem dařilo, takže jsme vyjeli na šňůru po Státech, odehráli tu pár koncertů s Combichrist i Rammstein a něco sami. Naší třetí desku „APOK“ se rozhodl vydat label Metropolis records, a protože i ta se líbila, mohli jsme zahrát i v Británii na festivalu Resistanz. No a teď pracujeme na další desce… a to by ve zkratce bylo asi tak všechno (smích).
CZ SANCTUARY: NA ZAČÁTEK JE TO ÚPLNĚ AKORÁT, DĚKUJEME. A JAKÉ JSTE TEHDY NA ZAČÁTKU MĚLI HUDEBNÍ VZORY?
Scott Fox: Největší vliv na naší tvorbu měly smečky jako This Morn' Omina, mám moc rád i VNV Nation nebo Iszoloscope. Já původně pocházím z ambientních a rytmicko-noisových kořenů, ale dlouhá léta DJování poněkud rozšířila moje hudební obzory, což jsem pak zužitkoval při psaní vlastní hudby. Chtěl jsem, aby to byla hudba do klubů, ale zároveň ne jen takové to „tuc-tuc“, ale něco zajímavějšího.
CZ SANCTUARY: TĚCH VLIVŮ ALE MUSELO BÝT URČITĚ VÍC. TŘEBA DEBUTOVÁ DESKA JE TYPICKÉ DARK ELECTRO, ALE UŽ NA TÉ DRUHÉ, „BLOODWATER“, JSOU ZŘETELNĚ SLYŠET RŮZNÉ ETNICKÉ RYTMICKÉ PRVKY. ODKUD SE VZALY?
Scott Fox: Já jsem dlouhá léta hrál na bicí a tenhle druh instrumentace mne v hudbě vždycky hodně bavil. Zkusil jsem to už na prvním albu „Scatterface“ ve skladbě „Bonedance“, ale chtěl jsem se tomu pověnovat mnohem víc. Nedaleko odsud žije skupina japonských taiko bubeníků, takže jsme je do pár skladeb na „Bloodwater“ nahráli. Mně se prostě líbí kombinace těch velkých elektronických zvuků s jedním z nejstarších nástrojů na planetě – bubnem. Oboje tvoří jádro toho, co dělám.
iVardensphere – Bonedance
CZ SANCTUARY: DALŠÍ KROK SMĚREM OD TAKOVÉ TÉ KLASICKÉ TEMNÉ ELEKTRONIKY JSTE UDĚLALI S ALBEM „APOK“ – MÁTE NA NĚM SPOUSTU HOSTŮ TŘEBA Z GOD MODULE, THIS MORN‘ OMINA, I:SCINTILLA NEBO CAUSTIC. JAK TENHLE NÁPAD VZNIKNUL A JAKÁ BYLA REALIZACE?
Scott Fox: Většina z těch spoluprací vznikla tak, že jsem ty lidi prostě potkal, jeli jsme spolu turné nebo jsme jen tak šli pařit, a skončili se smíchem u rozhovorů typu: „Hele, měli bychom udělat tohle a tohle…“ a ten druhý řekl: „ Jasně, udělejme to!“ Třeba This Morn‘ Omina jsem napsal stylem: „Hele, pojďme zkusit napsat dohromady pár skladeb“ – a dvě pecky jsme spolu doopravdy složili. Jednu jsem vydal já a tu druhou vydají oni. S God Module jsme zase jeli turné po Státech, takže jsme se s Jasynem dost skamarádili a on pak souhlasil, že si v jedné písničce zazpívá. A tenhle model chystám i na další desku.
CZ SANCTUARY: TAK JO, TO SE BUDEME TĚŠIT. MIMOCHODEM, CO VLASTNĚ ZNAMENÁ „APOK“?
Scott Fox: Slovo „Apok“ je v podstatě zkrácenina slova „apokalypsa“. Myslím, že je původem Řecké – prostě „apokalypsa“, konec světa (smích).
CZ SANCTUARY: KROMĚ VLASTNÍ TVORBY HODNĚ REMIXUJEŠ, VYDALI JSTE UŽ DVĚ DESKY VĚNOVANÉ JENOM TOMU – JAK DŮLEŽITÉ JSOU PRO TVŮJ HUDEBNÍ ŽIVOT REMIXY?
Scott Fox: Dělání remixů je důležité, protože si na nich piluješ dovednosti – je to jako psát hudbu, ale nemusíš mít v hlavě nějakou konkrétnější myšlenku. Můžeš prostě jen experimentovat a uvažovat mimo svůj tradiční rámec. Umožňuje Ti to myslet jinak a zkoušet nové věci. Častokrát jsem se při tom naučil velmi zajímavé věci, které jsem potom vzal a implementoval do své vlastní hudby. To je ostatně i důvod, proč každá naše deska zní tak odlišně od své předchůdkyně – pokaždé mám úplně novou hromadu nápadů a vlivů, které se v tom projeví.
Z našeho pohledu jsou tedy remixy dost důležité, ačkoliv přemýšlím, že bych si od nich teď dal na chvilku pohov. Doteď mi ale posloužily velmi dobře.
CZ SANCTUARY: TO JE PRAVDA, POMOHLY DOSTAT IVARDENSPEHERE I DO EVROPY. MIMOCHODEM, KDE VŠUDE JSTE TADY UŽ HRÁLI?
Scott Fox: Zatím to byl jeden koncert v Británii a jeden v Paříži.
CZ SANCTUARY: TAKŽE TOHLE JE VAŠE PRVNÍ TURNÉ TADY...
Scott Fox: Jo, přesně tak.
CZ SANCTUARY: NICMÉNĚ, JAK JSME SE DOČETLI, VYPADÁ TO, ŽE DORAZÍŠ JENOM TY, BEZ ZBYTKU KAPELY…
Scott Fox: Jo, to je bohužel pravda. Jsem totiž v jednom autobuse s Front Line Assembly a Haujobb, takže by se tam celá moje kapela už nevešla – často s sebou mívám na pódiu čtyři nebo pět bubeníků, takže je to trochu logistický problém. Bohužel to tedy nejde – alespoň ne na téhle tour. Budu se tedy muset soustředit na tu elektroničtější část.
CZ SANCTUARY: PANEJO, PĚT BUBENÍKŮ… TO UŽ JE SOLIDNÍ SESTAVA. TAK NAŠIM POSLUCHAČŮM ASPOŇ POPIŠ, O CO BUDOU OCHUZENI OPROTI KLASICKÝM KONCERTŮM IVARDENSPHERE…
Scott Fox: Normálně to vypadá tak, že jsem tam já na bubny a u elektroniky, kterou ovládá i Yann – mimochodem také součást Iszoloscope. Pak je tu Jamie z ESA na bicí a zpěvy, náš americký bubeník Sean – ten má na starosti hlavně etnické perkuse jako dunduny, dumbeky, djembe a tak – Chuck, hrající na bubny „na stojáka“ a někdy k tomu mívám ještě jednoho nebo dva další bubeníky. Záleží na situaci. Hodně mne bavilo, když jsme jeli na turné s těmi taiko bubeníky, to je na pódiu fakt zážitek.Čili když mám pohromadě celý ten svůj velký ansámbl, je to fakt hodně bicích na stage a to tedy bohužel tentokrát s sebou vzít nemůžu. Ale příště už určitě!
On Tour With iVardensphere
CZ SANCTUARY: TAK DOMLUVENO. TŘEBA NA TURNÉ K TÉ CHYSTANÉ DESCE, KTEROU JSI NAKOUSNUL… MIMOCHODEM, CO NÁS NA NÍ ČEKÁ?
Scott Fox: Nové album se bude jmenovat „The Methuselah Tree“ podle nejstaršího stromu na planetě, kterému je skoro 5000 let, takže rostl už v dobách, kdy Egypťané stavěli pyramidy. Je to pro mne velmi osobní deska, plná složitých divošských rytmů, najdete tu i latinu a k tomu samozřejmě i směs klubových a etnických prvků, které tak rád používám. A i tady mám pár zpívajících hostů – třeba Toma Sheara z Assemblage 23 nebo Daniela z Aesthetic Perfection. Momentálně jsem ve fázi míchání a zatím to zní fakt dobře.
CZ SANCTUARY: A KDY SE NA NÍ MŮŽEME TĚŠIT?
Scott Fox: Měla by vyjít v listopadu.
CZ SANCTUARY: NAŠE KLASICKÁ OTÁZKA NA ELEKTRONIKY – SOFTWARE, NEBO HARDWARE?
Scott Fox: Na nahrávání používám software, ale většina zvuků, které používám, jsou z hardware. Používám spoustu analogových syntetizátorů, bicích automatů, procesorů a tak. Když jsem na turné, ani s sebou nemám počítač.
CZ SANCTUARY: TAK ASPOŇ TOHO Z KANADY NEMUSÍŠ TAHAT TOLIK. MIMOCHODEM, EDMONTON JE PRO ČECHY A SLOVENSKO MĚSTO DOST VZDÁLENÉ – JAK TO U VÁS VYPADÁ S TEMNOU SCÉNOU? JSOU TAM NĚJAKÉ DALŠÍ ZAJÍMAVÉ KAPELY?
Scott Fox: Jo, edmontonská scéna je vlastně celkem plodná, je tu mraky skupin. Nejdéle ze všech míst tu žil třeba Sebastian Komor, který se teď čerstvě přestěhoval do Vancouveru. Přímo tady pracoval na Komor Kommando, Zombie Girl a Melt. Je tu i třeba projekt Psyche, Virtual terrorist a… eh… teď mi ty ostatní vypadly (smích). Ale místní scéna je poměrně silná, hlavně ta klubová. Už hodně let tu máme jednu takovou velikou tvrdě elektronickou party, na které je vždycky několik stovek lidí. A právě ta přivedla některé lidi k tomu, že chtějí začít dělat taky takovou hudbu.
CZ SANCTUARY: TO ZNÍ DOBŘE. TAK DÍKY MOC, SCOTTE, A UVIDÍME SE V PRAZE!
Scott Fox: Jasně, nemůžu se dočkat!
Přidat komentář
Vzhledem ke zvýšenému množství spamu je diskuse moderována. Schválení vašeho komentáře může trvat až 48 hodin.