Recenze: Varsovie - L'Ombre Et La Nuit

Dvojice z Grenoblu i na svém čtvrtém albu míchá dokonale postpunk s dark rockem a stále si drží hodně vysokou laťku temně poetické kvality.

Varsovie - L'Ombre Et La Nuit
Vydal: Icy Cold Records, (42 mins)

Zdá se, že Varsovie s věkem pracují efektivněji a pomalu zkracují prodlevy mezi vydanými alby. Na následovníka debutu jsme si museli počkat dlouhých šest let, na třetí desku se čekalo čtyři roky a vida – uběhly tři roky a máme tu novinku nazvanou „L'Ombre Et La Nuit“. Kolekce „Stín a noc“ se tradičně nahrávala ve studiu Drudenhaus, takže pokud vám sound kapely učaroval už dřív, nebudete zklamáni ani tentokrát. Na druhou stranu platí i druhá strana mince. Pokud vás kapela neoslovila do dnešního dne, nic převratně nového vám nenabídne.

Už promo materiály kapely hovoří o tom, že se jedná o nejtemnější nahrávku v diskografii Varsovie a nutno říct, že se s tím dá souhlasit. Na vině je častější využití nervních motivů. Kdysi čisté a chytlavé kytarové melodie místy nahrazují pokroucené, zdánlivě falešné a nervózní party, které však dvojice šikovně ředí těmi přímočařejšími tak, aby z celku nevznikl nějaký nevzhledný binec. Naopak naprosto tradičním triumfem je naléhavost a umění gradovat jednotlivé skladby.

Varsovie jsou dramatici. Jejich francouzský původ jim to nejspíš předurčuje, ale oni zkrátka dělají hudbu podobně, jako ti nejlepší spisovatelé píší svoje novely. Předloží vám zápletku, vy se zaposloucháte, projdete si klidnějšími i rušnějšími částmi, které vás vtáhnou, aby přišlo finále, které vás naprosto pohltí a emocionálně rozdrtí.

Varsovie - L'Ombre Et La Nuit

Stačí si poslechnout úvodní „Sur la nature du vide“. Frenetické harmonie kytary a basy v závěru vám předloží dokonalou ukázku  této schopnosti, kterou jsou Arnault Destal a Grégory Catherina tolik výjimeční. Úvod „Kissa Kouprine“ mi připomněl „Twenty Years“ od hvězdných Placebo a jakkoliv si jde song dál svou vlastní cestou, mohl by právě fandům Briana Molka uhranout podobnou melancholií a intenzitou, která z hudby vibruje.

„Cas Contact“ zase naplno ukazuje Grégoryho využití vokálu, které nespočívá v klasickém zpívání v pravém smyslu slova. Naopak francouzsky psanou lyriku chrlí vztekle, zoufale, zajíká se, ale umí i naříkat, čí recitovat. „Ne plus attendre“ v sobě má až tragický náboj, kytary do vás buší jako nepříčetný chovanec do stěn polstrované cely, Catherina do toho zvláštně blábolí a všemu dodává korunu dokonale čistý a silný zvuk. Ten vás v takové „Série noire“ donutí k vytřesení hlavy a dá se říct, že hrozí, že vás po vyslechnutí alba bude bolet za krkem.

Varsovie - Kissa Kouprine

Jako vždy je veledůležitou složkou alba i jeho grafické zpracování, jehož se tentokrát ujala irská umělkyně Deborah Sheedy, která si vystačila s černobílým spektrem a není překvapením, že ústředním motivem je žena. Ty totiž provázejí obaly Varsovie od jejich začátků. A nejen obaly. Svoji skladbu má na novince třeba Evelyn McHale - americká účetní, která spáchala sebevraždu skokem z vyhlídkové terasy v 86. patře Empire State Building. Byla vyfotografována těsně po smrti po dopadu na limuzínu OSN. Fotografie Roberta Wilese byla později pojmenována „Nejkrásnější sebevražda“. Ano, Varsovie nevyužívají ženský element jako většina kapel a místo prsatých modelek jsou jejich hlavním zájmem silné ženské osobnosti.

Musím říct, že tři singly, které kapela vypustila ještě před vydáním alba, mne nedostaly na kolena tak, jak jsem doufal. Ono je to těžké. Před pěti lety totiž Varsovie vydali desku „L'Heure Et La Trajectoire“, kterou bude v mých uších hrozně těžké překonat, protože je zkrátka dokonalá. Jenže s opakovanými poslechy novinky jsem nadšenější a nadšenější a nakonec nacházím to, v co jsem doufal. Každá deska Varsovie má malinko jiný odstín, ale vnese vám do přehrávačů přesně to, co od ní čekáte. A pravdou je, že se francouzi oné dokonalosti drží pořád setsakra blízko.

Malá poznámka k bodování. "L´Heure et la Trajectoire" ode mne kdysi dostalo 90 procent. Dnes bych dal s odstupem času 95 a novinka je na krásných 90.

Hodnocení: 90 %

1. Sur la nature du vide