Recenze Taemarina - Ultramarina

Bylo by libo trochu jiné, současnější a zároveň (víceméně) tuzemské elektroniky? Dejte si recenzi našeho čtenáře Ondraxe a třeba objevíte nepoznané! Zároveň by bylo dobré si připomenout, že si rádi přečteme vaše recenze na novinky, které vás zaujaly a ty povedené zveřejníme. Děláme to přeci pro sebe!

Taemarina - Ultramarina
Vydal: Taemarina

Taemarina je Martin Tomek ze Slovenska. Pro náš zdejší kontext budiž jeho tvorba ukázkou toho, jak může vypadat koexistence modernějších forem beatmakingu / produkce (která díky dostupnosti softwarových prostředků atd. umožňuje i v diy podmínkách dosahovat slušných výsledků) - a klasičtějšího zvuku temnějších elektronických hudeb. V podání mladších tvůrců vycházejících z dobově redefinovaných postojů k žánrovosti.

Ultramarina (30.3.2020) je podle všeho první vydaný větší release autorské persony Taemarina, první vystoupení ze soundcloudových zákoutí. Strukturálně vzato jde o hudbu poměrně strohou. Navzdory tomu ale vykazuje překvapivě eklektický výčet artikulovaných stylistických vykročení. Směrem k artové elektronice ve stylu venezuelského producenta Arca, směrem k hypnotické temné senzualitě jako známe např. od polské elektroniky Sui Generis Umbra, směrem k občasně zašpiněné dystopické post-klubové hudbě ve stylu Amnesia Scanner.

Ultramarina - Full EP

Stylistická vykročení či funkční načrtnutí – popis alespoň nadvakrát doplnitelný skrze fakt nepřítomnosti vokálů (resp. s výjimkou samplování). Zaprvé vokály v několika skladbách na soundcloudu z jiné strany naznačují schopnost intonovat konkrétnější vizi atmosféry, a to i ve slovenštině, čímž potvrzují dojem míry kontroly nad volenými prostředky, ačkoli neeliminují dojem strohosti skladeb zcela. Zadruhé otevírá jejich nepřítomnost možnost poslechu EP jako něčeho, k čemu uvažujeme virtuální doplněk, podobně jako řekněme u Fashion Week, instrumentálního “soundtrackového” alba Death Grips.

Takové uchopení  je přirozeně vystaveno hrozbě odtrženosti svévolné interpretace neúplnosti. V jakém smyslu kdy něco stačí? Organickost vazeb tvůrčích procesů některých současných autorů např. na sociální sítě toto někdy do náležitého kontextu uvést může. Tak I zde. Průběžné instagramové rámování diy fluidní fetish estetikou se tváří konzistentně se senzitivitou jindy dodávanu hlasovým výrazem. Přistoupíme-li na toto spojení, je možné skrze něj potvrdit: EP Ultramarina je jako vykročení sympaticky ambiciózní, nadějná prvotina, vyvolávající otázky ohledně způsobu, jak se do budoucna může zdařit rozvinout rukopis a zároveň podržet vysoce ceněnou schopnost uchopovat různorodé motivy jednoduchými, “střízlivými prostředky”.

1. cancer anthem
2. hot homophobes
3. dancing on the hot ground