Alvaréz Peréz v těchto dnech slaví 20 let na scéně, vydávají novou desku "Království" i s velkým komiksem a po Brnu chystají speciální koncert v Praze. To už je mnoho dobrých důvodů, proč zavolat mozku kapely Yyanovi Peréz a řádně ho kvůli všem těmto věcem (a mnoha dalším) vyzpovídat, ne? Výsledný rozhovor máte tady.
CZ SANCTUARY: AHOJ YYANE, LETOS JSTE TEDY TO DOHO VÁŽNĚ PRÁSKLI VE VELKÉM. MOHL BYS NÁM ASPOŇ VE ZKRATCE PŘEDSTAVIT, CO VŠECHNO KŘTÍTE, SLAVÍTE, CHYSTÁTE?
Yyan: Jasně. V prvé řadě je to dvacet let – dvacet let! – existence kapely, což je neuvěřitelné. A pak taky zbrusu nové CD, které jsme odkládali tak dlouho, až se to nakonec spojilo dohromady v takovou jednu velkou oslavu.
CZ SANCTUARY: TO ALE VLASTNĚ VŮBEC NENÍ ŠPATNĚ, NE?
Yyan: Ne, to je určitě dobře, má to takovou svou symboliku. Doufám, že to není poslední CD, že ještě něco přijde a že ještě fanoušky nějak oslovíme…
CZ SANCTUARY: MIMOCHODEM, UŽ JSTE O VÍKENDU OSLAVOVALI V BRNĚ – JAK SE TO POVEDLO, JAK PROBĚHL KŘEST CD „KRÁLOVSTVÍ“ NA DOMÁCÍ PŮDĚ?
Yyan: Já myslím, že se to nadmíru povedlo. Program jsme připravovali skoro čtvrt roku dopředu, měli jsme tak spoustu hostů z různých kapel, protože jsme chtěli provětrat staré písničky. Přemýšleli jsme, jaké staré skladby zahrajeme, a když jsme se dostali na počet asi šedesáti skladeb, nastalo dlouhé přemýšlení o tom, které vybrat.
Hráli jsme tedy v první řadě novinky, pak starší písničky a k tomu ty nejstarší vály v takových zajímavých provedeních.
CZ SANCTUARY: KDYŽ UŽ MLUVÍŠ O TĚCH NEJSTARŠÍCH VÁLECH, POJĎME ZABROUSIT DO HISTORIE KAPELY ROKU 1993. MŮŽEŠ NÁM PROZRADIT, CO VLASTNĚ STÁLO ZA ZALOŽENÍM ALVARÉZ PERÉZ?
Yyan: No, já jsem tu kapelu v podstatě nezakládal. Přišel jsem na první koncert Alvaréz Peréz, kde byla Ellen, ještě jeden kytarista a automatický bubeník a... bylo to teda šílený, připomínalo mi to Sonic Youth v té nejhorší možné verzi – bicí, vazby, zpívání – takže se mi to líbilo (smích).
Hledali basáka, a tak jsem k nim nastoupil jako basák. Vzápětí se se to tam ale personálně nějak prostřídalo, takže jsme s Ellen zůstali sami a to už pomalu začala být ta tvář Alvaréz Peréz, jak jí známe teď. Už jsem také začal skládat písničky a i když tam ze začátku ještě bylo hodně těch kytarových vazeb, zvolna to začalo přecházet do umírněnější a melancholičtější kytarovky.
CZ SANCTUARY: TAKŽE BY SE DALO ŘÍCT, ŽE SE ALAVRÉZ PERÉZ V ÚPLNÝCH ZAČÁTCÍCH JEŠTĚ NEDALI SPOJIT S GOTIKOU?
Yyan: Já si myslím, že takové temnější to bylo vždycky, i když my sami jsme to nikdy do té gotiky neřadili – nás tam zařadili až fanoušci a kritici (smích). Sice je nám ta scéna blízká, ale nikdy jsme se neoznačovali jako „gothic rock“, spíš jako „dark rock“ nebo podobně. Ale nevadí mi to označení „gotika“, ani být řazen do téhle škatulky. Myslím, že to tam patří.
CZ SANCTUARY: VAŠE PRVNÍ ALBUM NA KAZETĚ VYŠLO DVA ROKY PO VZNIKU KAPELY, MOHL BYS MLADŠÍM POSLUCHAČŮLM PŘIBLÍŽIT, O CZ CZ SANCTUARY: NAKOLIK SE TEHDEJŠÍ ZVUK ALARÉZ PERÉZ LIŠÍ OD TOHO LETOŠNÍHO?
Yyan: No, hlavně tam nebyla vůbec žádná elektronika, byla to čistě kytarová kapela. Přirovnal bych to k nějakým Cranes, Jesus and The Mary Chain, z těch Sonic Youth tam bylo hodně a vůbec kapely, které nás v té době ovlivňovaly. To si myslím, že se do toho promítlo.
Když třeba vyšla ta první kazeta, tak nás přirovnávali k Precedens a podobným kapelám, což mne vůbec neuráží.
CZ SANCTUARY: DÁ SE ŘÍCT, ŽE PRÁVĚ S KAPELAMI TYPU PRIESSNITZ NEBO DESPONDANCING JSTE BYLI NA STEJNÉ VLNĚ?
Yyan: Jo, to byly skupiny, se kterými jsme hrávali na stejných pódiích, s Despondancing jsme dokonce jeli společné turné a i s Priessnitz jsme hráli mnohokrát. Řekl bych, že v tu dobu to byla taková stejná vlna.
CZ SANCTUARY: TAKOVÝM TÍM VĚTŠÍM JMÉNEM NA ČESKÉ TEMNĚJŠÍ SCÉNĚ JE XIII. STOLETÍ, PŘESTO MĚLI ALVARÉZ PERÉZ VĚTŠÍ ÚSPĚCH V ZAHRANIČÍ. NEMYSLÍM TEĎ POLSKO, KDE MÁ PŘECE JENOM TŘINÁCTKA SILNOU ZÁKLADNU, ALE VY JSTE HRÁLI V NĚMECKU, VE ŠPANĚLSKU A DALŠÍCH ZEMÍCH. JAK SE VÁM TO PODAŘILO, DOSTAT SE ZE ZEMĚ, KTERÁ JE V TÉHLE HUDBĚ TROCHU „OUTSIDER“ TAK VEN?
Yyan: Myslím, že je právě tou osobitou cestou, že si jedeme po svém, což oceňují víc v zahraničí než u nás. Tady jsou na tom lépe kapely, které hrají „něco jako...“ a dá se to k něčemu přirovnat. To v Německu, Švýcarsku nebo dalších státech funguje úplně naopak. Tam se to bere jako bod k dobru, když má kapela „svůj zvuk“. Vždycky jsme s tím měli úspěch a nikdy nebyla na překážku ani ta čeština. I tu totiž v zahraničí poměrně oceňovali.
CZ SANCTUARY: VY JSTE ZA CELOU DOBU FUNGOVÁNÍ MĚLI CELKEM VELKOU FLUKTUACI ČLENŮ, HODNĚ JICH PŘICHÁZELO A ZASE ODCHÁZELO… ČÍM TO BYLO?
Yyan: Ani nevím. Řekl bych, že jsme s Ellen vždycky měli poměrně jasnou představu, jak to má fungovat, a nikdy jsme nechtěli dělat kompromisy. Spoustě lidí se to asi nelíbilo – třeba hlavně chlapům asi vadilo, když ženská říkala, jak to má být a jak to nemá být, tak jim to dělalo problémy a vznikaly z toho rozkoly. Řekl bych, že jsme prostě vždycky měli svůj vlastní názor a přes to nejel vlak, tak ti lidé holt odcházeli…
Alvarez Perez – Mechanické sny
CZ SANCTUARY: V ROCE 1999 JSTE VYDALI ALBUM „MARE INGENII“. CO TENHLE NÁZEV VLASTNĚ ZNAMENÁ?
Yyan: To je Moře touhy na odvrácené straně Měsíce a byl to pro nás takový dvojsmyslný název – jak doslova moře touhy, tak to moře na Měsíci. Taky se tak jmenovala jedna písnička, takže jsme to použili i jako jméno pro celou desku, abychom se vyhnuli českému názvu a taky proto, že se nám strašně líbilo, jak to zní.
CZ SANCTUARY: TUHLE DESKU VÁM PRODUKOVAL TEHDY JEŠTĚ TÉMĚŘ NEZNÁMÝ DUŠAN NEUWERTH, DNES VELKÁ PRODUCENTSKÁ HVĚZDA. JAK JSTE SE K NĚMU DOSTALI?
Yyan: No úplně náhodou, když jsme jeli právě turné s Despondancing, kde on dělal zvukaře v Kopřivnici. Udělal suprový zvuk, takže jsme ho požádali, jestli by nám neprodukoval desku a on ochotně přijel a myslím, že už tehdy byly vidět jeho kvality a že to celé dost pozdvihnul. Co se zvuku a zvukařství týče jsme totiž byli absolutní amatéři, takže on to dal zvukově tak nějak do kupy a je to tam slyšet doteď. Hraje to prostě dobře.
CZ SANCTUARY: CO BYS Z VAŠÍ KONCERTNÍ ČINNOSTI VYPÍCHNUL JAKO TAKOVÉ VRCHOLY ZA TĚCH DVACET LET? NA CO JSI NEJVÍC HRDÝ?
Yyan: Tak určitě to bylo hraní na Wave Gotik Treffen, ale nějaké vrcholy nás, doufám, ještě čekají (smích). Hráli jsme v Polsku na Bolkowě a spoustu dobrých malých koncertů i u nás. Myslím, že to není o tom, jak obrovský ten koncert je, ale o pocitu a jak to posluchači vrací zpět. Někdy je tedy i ten „obyčejný“ koncert úplně super.
CZ SANCTUARY: PŘESKOČME NYNÍ DESKY OD „MARE INGENII“ AŽ DO SOUČASNOSTI K ALBU „KRÁLOVSTVÍ“ – TO JE POMĚRNĚ NEZVYKLÝ NÁZEV, CO SE ZA NÍM UKRÝVÁ?
Yyan: To „království“ znamená určitý prostor, který si člověk vytvoří kolem sebe. Je to hodně intimní deska a myslím, že by si ji měl každý poslechnout sám a udělat si na ni názor. Ale tím královstvím je myšleno to osobní bohatství a prostor duše, myšlenek, fantasie… každý si může dosadit, co chce.
CZ SANCTUARY: SOUČÁSTÍ DESKY NENÍ ŽÁDNÝ OBYČEJNÝ BOOKLET, ALE POCTIVÝ KOMIKS. JAK JSTE DOŠLI K TOMU, ŽE SOUČÁSTÍ CDČKA BUDE TAKHLE VÝPRAVNÁ VĚC?
Yyan: My jsme o tom snili už hodně dlouho a teď jsme potkali výtvarnici a spisovatelku Petru Slovákovou, se kterou jsme se domluvili a celé to vytvořili. Já jí dodal písničky a texty, ale celý příběh nechal jen na ní. Deska nevznikala jako koncepční album, takže jsem byl zvědavý, jak si s tím poradí, ale ona to dala dohromady a udělala z toho jeden velký, tajuplný příběh.
CZ SANCTUARY: TAKŽE SPOKOJENOST…
Yyan: Naprostá. Myslím, že CD je takhle něco jako šperk pro milovníky bookletů a podobných věcí, které se dají osahat.
CZ SANCTUARY: …TAKOVÝ AUDIOFILNÍ FETIŠ
Yyan: Přesně tak (smích). Takže doporučuji pustit si CD a listovat komiksem.
CZ SANCTUARY: KDYBYCHOM MĚLI SROVNAT NOVINKU S PŘEDCHOZÍM ALBEM „UNMASKED“, NEUBRÁNÍME SE DOJMU, ŽE „KRÁLOVSTVÍ“ JE PO ZVUKOVÉ STRÁNCE MNOHEM ROCKOVĚJŠÍ, SVIŽNĚJŠÍ. JAKÝ NA TO MÁŠ POHLED TY JAKO AUTOR?
Yyan: No, tempo je rychlejší, to určitě. A hlavně, tu minulou desku jsme dělali ještě s klávesákem Polem, který bohužel musel z kapely odejít ze zdravotních důvodů a úplně přestat dělat muziku. Po tomhle albu jsem tedy hledal další lidi, se kterými bych mohl pracovat na nových věcech. Zkoušeli jsme různé polohy Alvaréz Peréz, až jsem nakonec došel k tomu, že si to udělám celé sám.
Na téhle desce jsem tedy všechno – muziku i texty – dělal já. S Ellen jsme pracovali na aranžích a ona si vymyslela zpěvové linky, ale dalo by se říct, že jinak je to celé moje práce. Takže to bylo takové zrcadlo mých pocitů… a asi jsem cítil, že by to mělo být svižnější.
CZ SANCTUARY: KDYŽ SE BAVÍME O TVÉ MUZICE, NEMŮŽEME VYNECHAT TVOJE VEDLEJŠÁKY, KTERÉ SE KOLEM ALVARÉZ PERÉZ POSLEDNÍ DOBOU VYROJILY. MŮŽEŠ JE TROCHU PŘEDSTAVIT?
Yyan: V první řadě je to projekt LateXjesuS, kde jsem takovým nehrajícím členem a ve kterém holkám pomáhám to celé produkovat. Je to vyloženě elektronická muzika… takový elektronický cirkus, abych tak řekl (smích). Takhle to teď holky dělají a mám velikou radost, že se to teď takhle rozjelo a že to lidi baví.
A pak mám ještě jeden projekt, který je opravdu na hranici umění – to je Cucu a Mimi, kde se míchají všechny možné styly od grindcore k elektronice a je to… fakt drsný, divočina (smích).
CZ SANCTUARY: JE ALE ZAJÍMAVÉ, ŽE SE TYTO PROJEKTY OBJEVILY AŽ PO VÍCE NEŽ 15 LETECH TVÉHO FUNGOVÁNÍ NA SCÉNĚ. ČÍM TO JE?
Yyan: Řekl bych, že to je asi i tím, že když odešel Polo, musel jsem si pořídit vlastní vybavení, takže jsem investoval nemalý peníz do takového domácího studia. Díky tomu ale teď mám ty možnosti dělat hudbu. Navíc se mi nashromáždily nápady, které by se nehodily do Alvaréz Peréz a kterých je mi líto držet v šuplíku, takže jsem jim dal prostor v těchto projektech.
CZ SANCTUARY: TAK TO JE SUPER. YYANE, DÍKY MOC ZA ODPOVĚDI, TAK SNAD UŽ JENOM POSLEDNÍ VĚC – TEĎ MÁŠ MOŽNOST NAŠE ČTENÁŘE POZVAT NA TEN SOBOTNÍ KONCERT V ROCK CAFÉ. CO VŠECHNO JE TAM BUDE ČEKAT KROMĚ BĚŽNÉHO KONCERTU ALVARÉZ PERÉZ? URČITĚ TAM BUDOU NĚJAKÉ SPECIALITKY…
Yyan: Budou tam specialitky v podobě speciálních hostů, máme tam dva bubeníky, kteří budou bubnovat na barely, což je velká show. Budou tam podle mého zajímavé verze starších skladeb, některé akustičtější, s bubínky. Máme i zpěváka, který hostuje také na nové desce, ten bude hrát i na akustickou kytaru, takže koncert bude mít více poloh.
Nejdřív zahrajeme tu novou desku, takže to bude svižnější, elektroničtější, pak nám ji pokřtí VeNa z Depressive Disorder a pak si dáme opravdu ty staré vály v netradičních verzích, takže se lidi mají na co těšit. Plus tam budou ještě další dvě kapely – Phosgene Girls a Jeruzalém – a velká party, takže doufám, že se budou lidi bavit až do rána.
CZ SANCTUARY: MY TAKY, TAK DRŽÍME PALCE, NOVÉ DESCE PŘEJEME VŠECHNO NEJLEPŠÍ A DÍKY.
Přidat komentář
Vzhledem ke zvýšenému množství spamu je diskuse moderována. Schválení vašeho komentáře může trvat až 48 hodin.