Recenze The Young Gods – Everybody Knows

The Young Gods – Everybody KnowsŠvýcarští industriální rockeři The Young Gods natočili po akustickém úkroku v podobě desky "Knock On Wood" znovu tradiční elektrifikovanou desku nazvanou "Everybody Knows". Ještě předtím, než jí přivezou naživo předvést na pět koncertů do naší domoviny, jí kriticky zhodnotil Pavel Zelinka.

The Young Gods – Everybody Knows
Vydal: Two Gentlemen Records

The Young Gods přichází s novou deskou. Po velmi úspěšném akustickém úkroku stranou v podobě placky "Knock On Wood" je tu další album, které vrací do hry švýcarských industriálních veteránů elektroniku a samplery. První singl "No Land's Man" ale velkou zábavu nesliboval. Byl totiž aranžérsky absolutně předvídatelný, a v porovnání s takovými peckami jako "I'm The Drug" nebo "Lucidogen" zcela nevýrazný. Po vydání celé desky "Everybody Knows" si můžeme oddechnout, žádný průšvih se, i přes příšerný singl, naštěstí nekoná. I když...

Dlouho jsem dumal, proč kapela nebo jejich vydavatel propagovali desku nejhorší položkou desetidílné skládanky. Volba na "No Land's Man" padla asi proto, že měla jako jediná tradiční  sound, jaký si s The Young Gods spojují i starší posluchači. Zbytek alba totiž tradiční čtyřčlenku v podobě samplů elektrické kytary, elektroniky, bicích a zpěvu opouští a zřejmě pod vlivem akustického úkroku spojeného s definitivním rozšířením sestavy o živého
kytaristu se vrhá do nových dobrodružství.

The Young Gods – No Land's Man

Už úvodní "Blooming" dává před sekaným kytarovým menu přednost atmosférické elektronice, jemným, takřka metličkovým bicím a akustické kytaře. Podobně působí i členitá "Miles Away", která drží zásadu kapely, že na albu musí být alespoň jedna položka s desítiminutovou stopáží. Na "Everybody Knows" najdeme řadu velmi tichých pasáží "Aux Anges", "Introducing" nebo "Two To Tango" se švýcarskou specialitou – mísami hang. Vůbec vyklidnění, i přes angažování producenta Roliho Mosimanna, který stojí za nekompromisními alby Swans nebo Foetuse, je z desky evidentní.

Znamená to, že nová deska The Young Gods je odvar předchozích nabroušených opusů? Novinka je určitě jiná, dospělejší, ovšem tento výraz spíše než "vyměklá" překládejte jako "rafinovaněji elegantnější". Je pomalejší, šetří siláckými gesty, přesto, jak Francouzi s oblibou glosují, „energii drží více pod stolem“. Co naplat, Franz Treichler a spol. v loňském roce oslavili 25 let fungování a hrát si na pubertální mladíky by stejně jim nikdo nevěřil.

"Everybody Knows" je dobrá deska – nekopíruje předchozí tvorbu, přesto je rukopis čtveřice i přes nové veletoče je stále poměrně zřetelný. Jen škoda, že skok z rockového třeštění předchozích „rockových“ desek směrem k uhlazenějšímu soundu je tak radikální. Zbytečně, dle mého názoru, díky tomu ochudil posluchače o část energie, na kterou jsou po letech tak zvyklí.

Hodnocení: 70%

The Young Gods – Everybody Knows