Dva měsíce od vydání desky, měsíc od koncertu v pražském Lucerna Music Baru je čas ohlédnout se s užitečným odstupem za letošní novinkou “Improvised. Electronic. Device“ kanadských EBM hrdinů Front Line Assembly.
Front Line Assembly - Improvised. Electronic. Device.
Vydal: Depedent rec. (www.dependent.de)
Osobně považuji čtyři roky starou desku “Artificial Soldier“ za nejlepší album Front Line Assembly od placky “Hard Wired“, to znamená od roku 1995(!). Vhodně se zde namíchal elektronický základ Billa Leeba a Chrise Petersona s melodickou genialitou Rhyse Fulbera a nápady dravého mladí Jeremy Inkela, který přinesl do přeci jen příliš zaběhaného stroje čerstvý vítr. Na albu rozhodně došlo k provětrání stereotypů, kterými déletrvající partička musí automaticky oplývat.
Před kohortou stál těžký úkol navázat tento prvotřídní materiál. Na začátek přišla komplikace v podobě pracovní zaneprázdněnosti Rhyse Fulbera, která zrušila jistou dvojpolaritu, příznačnou právě pro “Artificial Soldier“ a kladení prvotních impulzů připadlo na dvacetileté „mladíčky“ v sestavě, už ozkoušeného Jeremyho a jeho spoluhráče z Left Spine Down, kytaristu a novice Jareda Slingerlanda. Náznaky tohoto procesu proběhly už před čtyřmi roky, jak ale Bill Leeb osvětluje v promo materiálech, prvotní nápady pak byly obráběny celou čtveřicí a tím se kapele podařilo docílit toho, že “Improvised. Electronic. Device.“ zní jinak. Je kytarovější, dalo by se říci nejrockovější od dob desky “Millennium“, přesto s ní sdílí pouze jednu spojnici - zaměnitelnou valivou skladbu "Release". Zato na začátek Front Line Assembly překvapí komplikovaným a přitom na komoru jdoucím titulním otvírákem v 5/4 taktu(!!!), nekompromisním electro trhákem "Hostile" i singlovkou "Shifting Through The Lens", která je už teď ozdobou bohaté diskografie FLA a na pražském koncertu strhla v Lucerna Music Baru pravé šílenství. Na emocionálně opačné straně stojí balada "Afterlife" ozvláštněná akustickou kytarou a textem, ve kterém se Bill svěřuje s opravdu niternými emocemi.
Když už jsme u textů, tak ty jsem osobně u Front Line Assembly nikdy nebral za významnou součást tvorby kapely. U “Improvised. Electronic. Device.“ se ale vyplatí si booklet s lyrickou výplní písniček pečlivě pročíst. Samostatnou kapitolou je pak kooperace s Al Jourgensenem z Ministry, která vyústila v nášleh "Stupidity". Základní materiál FLA byl Alem naspeedován do podoby ztraceném tracku z legendární desky “Psalm 69“. Základní tracklist pak zakončuje tradiční ztišení a nutno podotknout, že osmiminutový vál "Downfall" se věru povedl.
Netřeba teď dodávat, že mám z nové desky Front Line Assembly i po prvotním zamilování upřímnou radost. Obsahuje totiž, jak už jsem naznačil výše, horu silných melodických nápadů, nezvykle zaznamenáníhodné texty a produkční mnohovrstevnatou vzdušnost, která je vzorem celé sériovostí oplývající scéně. A jen pro dokreslení „top formy“ kapely zmiňuji i dvě bonusové skladby, které získáte zakoupením alba v elektronické podobě. Především druhá z nich "Attack The Masses" je hitem jen mírně zaostávajícím za oficiálním singlem.
Hodnocení: 85%
Přidat komentář
Vzhledem ke zvýšenému množství spamu je diskuse moderována. Schválení vašeho komentáře může trvat až 48 hodin.