Recenze Goth - Magická stránka temné kultury

Goth - magická stránka temné kulturyO vydání vůbec první knihy o goths v češtině jsme Vás na CZ Sanctuary již podrobně informovali. Jelikož však chceme našim čtenářům poskytnout ještě hlubší vhled do této práce, a svůj postoj jsme již vyjádřili v tištěném doslovu (najdete jej i na našich stránkách), poprosili jsme o názor respektovanou překladatelku a spisovatelku Katrin Taillefer, která se zajímá jak o gotickou subkulturu, tak o magii, a dokázala tedy knihu posoudit z obou stran.

Spojení gotické subkultury a magie se jeví jako logické a zcela přirozené. Vždyť co dělá gotika gotikem? Poslech určitých kapel a černé oblečení asi stačit nebude… Autor této knihy je toho názoru, že gotik je temný umělec, a tudíž by se neměl spokojit s pouhou konzumací umění, ale také sám něco tvořit. A mezi umění rozhodně lze zařadit i tzv. umění černá: magii, mystiku a vše, co přesahuje náš materiální svět.

Zpracování tohoto náročného tématu se skvěle ujal Raven Digitalis, mladý americký DJ, který dobře zná prostředí gotiků, v němž se za nocí pohybuje. Zároveň je také novopohanským knězem řádu Opus Aima Obscurae, takže disponuje vynikajícími znalostmi jak gotické subkultury, tak magie. V příjemně čtivé knize se dozvíme o historii dávných Gótů, od nichž se odvozuje samotný název gotiky. Dále se můžeme pokochat či pobavit rozdělením současných gotiků na různé typy podle image či hudebního vkusu – to vše samozřejmě i s ilustračními fotografiemi. Další část knihy stručně osvětlí základy různých magických směrů. Nicméně autor nepředpokládá, že toto je první kniha o magii, kterou čtenář drží v ruce, takže se zbytečně nerozepisuje o naprostých základech magického smýšlení ani technikách, a místo toho uvádí seznam doporučené literatury, což celému dílu jen přidává na kvalitě.

Autor v knize rozebírá rovněž magické aspekty líčení, česání/cuchání, piercingu, tetování, dalšího zdobení těla a pochopitelně také oblékání. To dovedl k takové dokonalosti, že si dokonce magicky nabíjí ponožky :)! Krom toho se ale dočteme i o magickém užití tance, sexu a drog, což skvěle vystihuje heslo „sex, drogy a rock’n‘roll". V celé knize se bohužel odráží autorův americký původ, a tím pádem i orientace na prostředí USA. S množstvím zmiňovaných záležitostí se tudíž tuzemský gotik téměř nesetká.

V překladu se stále vyskytují termíny „pohané“ a „pohanský“, které mají vyjadřovat magicky konajícího jedince. V naší kultuře ovlivněné mnoha staletími křesťanské nadvlády je ovšem zažito, že pohan rovná se neznaboh či vyznavač polyteistického náboženství. Spousta lidí, kteří magii praktikují, by se ale nejspíš urazila, kdyby jim někdo přisoudil nálepku „pohan“. To, co autor tímto výrazem míní, žádné pohanství není. Stinnou stránkou českého překladu Kateřiny Pickové je bohužel i to, že zhusta ponechala anglické termíny, které se do češtiny běžně překládají – například kapitolka o satanismu je bůhvíproč nazvaná „Satanism“, o chaos magii „Chaos Magick“ atd. Taktéž odkazy na literární zdroje zůstávají nepřeloženy, ačkoli mnohé knihy vyšly i u nás. Překladatelka se dopouští také magických faux-pas, když třeba při vyjmenování živlových bytostí přisoudila ohnivým bytůstkám salamandrům název "mloci", nebo pátý element označuje jako "Spirit", zatímco v češtině je vžitý termín "éter". To jsou ale jen drobné chybky na kráse celé knihy a rozhodně ji nijak drasticky neznehodnocují.

Kdo se chce dozvědět něco zajímavého o gotice a o magii, nechť se tedy pustí do čtení. Kdo hledá návody na vyvolávání démonů, ať si nejdřív přečte jiný druh literatury a hlavně ať nepřestává pracovat sám na sobě, protože jak praví Raven Digitalis: „Cesty magie a duchovního vědomí máme v kostech, v DNA i v jádru našich duší.“

Webové stránky Katrin Taillefer najdete zde.