Recenze Litovsk – Litovsk

Ti frantíci ty emo post-punky prostě umějí!

Litovsk – Litovsk
Vydavatel: Symphony Of Destruction, Contraszt!, Et Mon Cul C'est Du Tofu?

Smlouva o brestlitevském míru a anarcho post-punk z Francie? Těžko hledat souvislosti, ale stejně tu nějaké jsou. Třeba už to, že Brest není jen v Bělorusku, ale i v zemi galského kohouta a že právě odtud pochází kapela Litovsk. O bližších konotacích by nám asi víc pověděli sami muzikanti. I ti jsou však tajemní jako hrad v Karpatech a věrni svým postojům ignorují „fejsbuky“ i „internety“ co to jen jde, což je samozřejmě vůči nebohému pisálkovi značně neetické.

Řekněme si alespoň to, že mají členové kapely značně vřelý vztah s Oi! punkovou scénou a kytarista Mitch mimo Litovsk brousí struny i v místních Syndrome 81. Ale zpět k tomu důležitějšímu. Už pětiskladbové demo z roku 2014 naznačilo, že Litovsk mají budoucnost. Celkově parádní byl i split se zmíněnými Syndrome 81, na kterém měla každá kapela po jednom válu z vlastní dílny a jednom coveru. Litovsk si povedeně vyšlápli na „Holding On“ od The Burial a dozrál čas na samostatnou desku, která se oficiálně vylíhla v dubnu tohoto roku.

Litovsk - We Don´t Belong Here

Jmenuje se stejně jako kapela a stejně jako na demu je i tady na obalu pes. Samotný design je jako vystřižený z dob, kdy se nedělaly žádné počítačové šolichy a všechno se pěkně kreslilo, lepilo, stříhalo, kopírovalo a já nevím co všechno. Stejně jako demo i deska startuje svižným otvírákem „Nergenst“, který hned z kraje odhaluje energický projev a nasazení muzikantů. „Are We Going Somewhere?“ potom vyloží na stůl i melodické karty a ukazuje, že kluci umí i něco jiného než nasraně hulákat do mikrofonu a řešit všemožné problémy naší planety. Zvuk je stylově ušpiněný a songům sluší.

Kapitolou samou o sobě je i vokál. Zpěvořev plný emocí a nutkání něco sdělit dodává celému naspeedovanému zvuku přidanou hodnotu, která na plné obrátky zafunguje v hitovce „We Don´t Belong Here“. Tady se z hodně dobré desky stává něco víc, a že kluci dokážou do stylu, který provozují, včlenit málem „kjůráckou“ melancholii (já to v té base a v tom vybrnkávání zkrátka slyším) je v mých uších výhrou, kterou dekoruje gradace v závěru, jež jako by Varsovie z partesu vypadla. Dobrou zprávou potom je, že následná „Adulthood Is a Farce“ pokračuje v podobně strhujícím duchu a definitivně tak tuhle desku vytahuje nad většinu žánrových nahrávek.

„Meaning Nothing“ tempu zvolňuje a dává tak naplno vyniknout všem depresivním, temným až zoufalým náladám, které z kluků jdou naprosto přirozeně bez nějakých póz. Dalším pozitivem je určitě zjištění, že na desce fungují starší songy z dema (jsou tu všechny), ale ty nové jsou ještě lepší. Určitě se tedy máme do budoucna od Litovsk ještě na co těšit. Zkrátka. Až uvidíte v nějakém distru černobílý obal s hafanem – neváhejte a kupujte!

01. Nergenst
02. Are We Going Somewhere?
03. De Wandeling Van Het Vandaal