S ústřední a jedinou postavou velezajímavého postpunk/coldwave/industriálního švýcarského projektu, který se představí na Prague Gothic Treffen.
SANCTUARY.CZ: AHOJ M., JAK SE MÁŠ? POJĎME ZAČÍT TENHLE ROZHOVOR ZHURTA, OTÁZKOU NA VAŠI NOVOU DESKU „FRONT TEETH“. TA VYŠLA UŽ PŘED NĚJAKOU DOBOU, TAKŽE UŽ SE URČITĚ STIHLY NASBÍRAT NĚJAKÉ REAKCE FANOUŠKŮ. JAKÉ JSOU?
M.: Ahoj, děkuju za optání, reakce jsou zatím vlastně dost dobré. Deska vyšla před nějakými dvěma měsíci a evidentně se jí během té doby daří dobře. Zatím jsme jí tedy nestihli moc hrát živě, nové tracky jsme zatím vzali na koncert jen třikrát, ale doufám, že na podzim se nám je podaří představit širšímu publiku. Nicméně i ty tři koncerty s novým materiálem byly dost dobré.
SANCTUARY.CZ: PTÁME SE NA TY REAKCE I KVŮLI TOMU, ŽE TVOJE NOVINKA MÁ POMĚRNĚ JINÝ ZVUK NEŽ JINÝ PŘEDCHŮDKYNĚ. CO BYLO ZA TOU ZMĚNOU?
M.: Chtěl jsem se s touhle deskou vydat ještě industriálnějším směrem. Už na předchozím albu „Ursprung“ jsem s těmihle drsnějšími polohami experimentoval, ale tady jsem chtěl jít ještě dál. Udělat nahrávku, která bude tvrdá, ale zároveň melodická.
SANCTUARY.CZ: TOHO SE PODAŘILO DOSÁHNOUT. POJĎME SE TEĎ ALE PŘENÉST V ČASE PŘED TUHLE DESKU, DO ČASŮ, KDY SE ZRODILI VEIL OF LIGHT. JAK TOMU DOŠLO, BYL JSI PŘEDTÍM V NĚJAKÉ JINÉ KAPELE?
M.: Jo, hrál jsem po kapelách už před tímhle projektem. S tím jsem začal před nějakými čtyřmi lety. V podstatě to začalo tak, že jsem si začal nahrávat věci bez nějakého cíle nebo ambice. Zkoušel jsem si udělat skladby sám, protože to je věc, kterou jsem předtím nedělal. No a zjistil jsem, že mi to vyhovuje a že to zní vlastně celkem v pohodě (smích). No a tak jsem pokračoval a nahrával další nové věci, až jsou z toho tři dlouhohrající desky a hromada EPček. To je prima.
SANCTUARY.CZ: VEIL OF LIGHT JE TEDY ZÁMĚRNĚ PROJEKT, NA KTERÉM DĚLÁŠ SÁM, NEBO V TOM HRÁL ROLI I FAKT, ŽE JSI TŘEBA TEHDY NENAŠEL VHODNÉHO PARŤÁKA NEBO TAK?
M.: Nene, tenhle projekt jsem si chtěl dělat sám. Kolektivní práci jsem znal z předchozí kapely, což bylo super, ale vždycky mne trochu frustrovalo, když jsem přinesl nějaké nápady a ony se nakonec nerealizovaly, protože mne ostatní členové přehlasovali. Proto jsem v kapele nebyl nikdy doopravdy spokojený. Čili jsem si tentokrát chtěl dělat věci po svém. Z toho důvodu jsem vlastně ani žádného parťáka do projektu nehledal, mým záměrem bylo dělat si to podle sebe.
SANCTUARY.CZ: NICMÉNĚ JAK ŠEL ČAS, PŘECI JEN SIS DO VEIL OF LIGHT JEDNOHO KOLEGU PŘIBRAL. JE TEDY ČISTĚ KONCERTNÍM ČLENEM, NEBO I NĚJAK PROMLOUVÁ DO TVORBY?
M.: Je to spíš ta koncertní podpora. Vlastně to byl Markusův nápad, aby Veil of Light hrál i živě a povzbuzoval mne k tomu, abych to udělal, za což jsem mu velmi vděčný. A stejně tak i za to, že ho v té živé kapele mám, protože je to samozřejmě větší sranda i co se týče cestování a podobně.
Nicméně Markus se kolem Veil of Light pohyboval už od první dlouhohrající desky a pomáhal s jejím nahráváním, nějaké klávesy a kytary. A objevil se i na EPčku „Talisman“. Na ostatních nahrávkách ho ale neuslyšíte. Nicméně on má i své vlastní projekty jako Sleep Forever a podobně, čili si myslím, že mu tenhle model úplně vyhovuje a že je celkem spokojený, že u Veil of Light „jen“ hraje živě a nemusí řešit nic okolo (smích).
SANCTUARY.CZ: A JEHO NÁPAD BYL JEN TEN, ŽE BYS MĚL HRÁT ŽIVĚ, NEBO PŘIŠEL ROVNOU I S TÍM, ŽE BY MĚL HRÁT S TEBOU?
M.: Začnu trochu zeširoka - jak jsem říkal, začínal jsem sám a po pár měsících jsem našel label Beläten, který vydal mou první desku. A té se dařilo fakt dobře, rychle si našla své posluchače a tak jsem začal uvažovat o tom, že bych možná mohl začít hrát i živě. Nicméně nebyl jsem si jistý, jestli to zvládnu. A protože mne v tom Markus podporoval, vyšlo z toho tak nějak přirozeně, že začal hrát se mnou. Čili on mne do živého hraní navezl, ale byl jsem to já, kdo ho poprosil, aby se ke mne na koncerty přidal.
SANCTUARY.CZ: TEN TVŮJ ZVUK JE UŽ OD RANÝCH DOB ZAJÍMAVÁ SMĚS POSTPUNKU, COLDWAVE A TAKOVÉ AŽ MYSTICKÉ ATMOSFÉRY. MOHL BYS ZMÍNIT NĚJAKÉ KAPELY, KTERÉ TĚ NĚJAK OVLIVNILY? NEBO SE NAOPAK POKOUŠÍŠ NENECHAT SE NIKÝM OVLIVŇOVAT?
M.: Nene, samozřejmě je hodně kapel, které mne ovlivnily, ale nedokážu vypíchnout jen pár jmen. Obecně ty první moje desky byly hodně nasáklé postpunkem, takže měly takový trochu retro feel. Ty novější si berou víc z industrialu a různých industriálních kapel. Vždycky jsem to měl prostě jako takový mix věcí, co se mi líbí. Ale je i spousta dalších věcí, které mám moc rád a které ovlivňují mé skládání. Jsou to různé věci, různé žánry.
SANCTUARY.CZ: ZMÍNILI JSME TVŮJ PRVNÍ LABEL BELÄTEN, JAK SE TI S NÍM SPOLUPRACOVALO? A V ČEM TO BYLO JINÉ NEŽ TŘEBA SPOLUPRÁCE S AUFNAHME + WIEDERGABE?
M.: Jo, s Beläten jsem byl velmi spokojený. Thomas, vlastník labelu, vydal mé první EP a líbilo se mu, co dělám. Byl si jistý, že se to bude dobré a že se to ujme, takže jsem velmi vděčný, že jsem měl tu možnost vydat svoje prvotiny zrovna tam. Nebýt tohoto vydavatelství, nejspíš bych tu teď nebyl s dalšími deskami. Je super, že to pro mne udělal. Spolupráce s Aufnahme + Wiedergabe byla víceméně podobná. I s Phillipem jsme pracovali víceméně za podobných podmínek.
SANCTUARY.CZ: AKORÁT BELÄTEN UŽ NEFUNGUJE, ŽE?
M.: Jo, já myslím, že Thomas tak trochu uložil k ledu, protože má svůj vlastní hudební projekt Trepaneringsritualen. Ale hádám, že v tom bude pokračovat.
SANCTUARY.CZ: TVOJE PRVNÍ DESKA „Ξ“… MIMOCHODEM, PROČ ZROVNA TENHLE NÁZEV?
M.: To je řecké písmeno, které používám i jako logo kapely.
SANCTUARY.CZ: A PROČ SIS HO VYBRAL, CO ZNAMENÁ?
M.: (smích) To už vlastně ani nevím. Přeci jen, jsou to tři roky. Myslím, že jsem na něj narazil přes nějaké svoje tričko, na kterém jsem tohle písmeno měl natištěné spolu s ostatními. Líbil se mi jeho tvar a tak jsem si ho vybral pro kapelu. Je to tedy věc spíš čistě estetická.
SANCTUARY.CZ: ROZUMÍME, ŽÁDNÁ FILOSOFIE. TAK ALE K TÉ PRVNÍ DESCE. TA JE POPISOVÁNA PŘÍDOMKY JAKO SHOEGAZE, POSTPUNK, GOTICKÝ ROCK… ASI I DÍKY TĚM KYTARÁM TA PRVOTINA ZNĚLA HODNĚ UNDERGROUNDOVĚ. A DOBŘE TO FUNGOVALO I S TAKOVOU TOU AUROU TAJEMNA, KTERÁ KOLEM PROJEKTU BYLA – MINIMUM INFORMACÍ, ŽÁDNÉ FOTKY, NETRADIČNÍ BOOKLETY. TAKHLE JSI TO MĚL V HLAVĚ OD ZAČÁTKU, NEBO TO SPÍŠ TAK NĚJAK PŘIŠLO SAMO?
M.: Jo, to byl záměr. Opět je to směs věcí, které mám rád – ať už je to hudba nebo rituály. Dělám, co se mi líbí, ať už jsou to kapely nebo umění obecně. A určitá rituální část do mého projektu rozhodně patří.
SANCTUARY.CZ: NÁSLEDUJÍCÍ DESKA „URSPRUNG“ V SOBĚ OPROTI DEBUTU NESE MNOHEM VÍC ELEKTRONICKÝCH PRVKŮ. V ČEM TY OSOBNĚ VIDÍŠ NEJVĚTŠÍ ROZDÍLY MEZI TĚMITO DVĚMA NAHRÁVKAMI?
M.: Určitě v produkci. Když jsem začal pracovat na vlastní hudbě, učil jsem se věci za pochodu sám tím, že jsem je dělal. S postupem času se produkce rozhodně zlepšila a s ní podle mého i celé skládání písní. A taky zpěv… čili bych řekl, že „Ursprung“ znamenala zlepšení kapely ve všech ohledech. A snad to má stejnou tendenci i s dalšími deskami. Ve všem jsem totiž samouk a s každou nahrávkou se pokouším vylepšit zvuk, produkci, hraní i zpěv a tak se naučím zase něco nového.
SANCTUARY.CZ: TO JE SLYŠET I NA ALBU „FRONT TEETH“, KDE JE TEDY PATRNÝ I DALŠÍ ZVUKOVÝ POSUN SMĚREM K OLDSCHOOL EBM. TO JE VĚDOMÝ POSUN, ABY SES NEOPAKOVAL, NEBO SPÍŠ PODVĚDOMÁ INSPIRACE MUZIKOU, KTEROU AKTUÁLNĚ POSLOUCHÁŠ?
M.: Jo, nechci dělat pořád dokola to samé. Ale myslím, že to je dost jasné s každou novou deskou, že se pokouším neopakovat ty samé skladby a zvuk a pokouším se posouvat a zlepšovat. Pro mne je to přirozený způsob, jak s tímhle projektem pracovat.
SANCTUARY.CZ: CO SE TÝČE TOHO ZLEPŠOVÁNÍ ZVUKU, TAK JESTLI JE TO NA NOVINCE NA NĚČEM SLYŠET, JE TO TEN SMRTÍCÍ SOUND BICÍHO AUTOMATU. TO JE FAKT ZABIJÁK… MĚL JSI NĚJAKÝ TYP BICÍCH, KTERÉMU SES CHTĚL PŘIBLÍŽIT?
M.: Vlastně ne, mým záměrem bylo udělat tvrdý zvuk – hlavně u toho bicího automatu, který jsem chtěl udělat ničivý. Neměl jsem přímo nějaký vzor, prostě jsem jen chtěl dosáhnout údernosti industriálních kapel, které mne zrovna těmi bicími fakt baví. A chtěl jsem mít co největší a co nejúdernější bubny, které jsem schopen vytvořit. No, musím říct, že jsem s výsledkem celkem spokojený. Je to v nejspíš vůbec poprvé od začátku fungování projektu, kdy s výsledkem dokážu žít i déle než půl hodiny po skončení nahrávání.
SANCTUARY.CZ: JE PRAVDA, ŽE „FRONT TEETH“ JE CELKOVĚ MNOHEM DRSNĚJŠÍ A NÁSILNĚJŠÍ NEŽ JEJÍ PŘEDCHŮDKYNĚ. ODRÁŽÍ TVOJÍ MOMENTÁLNÍ NÁLADU? JE NĚCO KONKRÉTNÍHO, OD ČEHO JSI TAKHLE POTŘEBOVAL „UPUSTIT PÁRU“?
M.: Vlastně ne. Myslím, že obsah textů se moc nezměnil, a i když je hudba mnohem agresivnější, nijak to nesouvisí s mojí náladou (smích). Je to prostě jen cesta, kterou se chci ubírat.
SANCTUARY.CZ: DOKONCE I VIZUÁL SE NA NOVÉ DESCE PROMĚNIL, ALE POŘÁD SI ZACHOVÁVÁ PEL ORIGINALITY. O GRAFIKU VEIL OF LIGHT SE TAKY STARÁŠ SÁM?
M.: Jo, to dělám taky sám. Drtivá většina výtvarna jde za mnou – jak na nové desce, tak na té předchozí. Jen o pár kousků z Beläten se postaral Thomas z vydavatelství, ale zbytek je ode mne.
SANCTUARY.CZ: KDYŽ JSME U TĚCH LABELŮ – TŘI DESKY, KAŽDÁ U JINÉHO VYDAVATELSTVÍ. PRVOTINA NA BELÄTEN, DRUHÉ ALBUM AUFNAHME+WIEDERGABE A AKTUÁLNÍ DESKA U AVANT. BYL JSI S A+W NESPOKOJENÝ?
M.: To ne. Já jsem se před pár lety dal do řeči s Andreou, který vede label Avant, a on měl veliký zájem o to, aby mohl vydávat Veil of Light. Jenže to bylo v době, kdy jsem už měl podepsanou smlouvu s Aufnahme+Wiedergabe, tak jsme se dohodli, že příští desku uděláme spolu. A tak jsme ji udělali.
SANCTUARY.CZ: JAK VŮBEC TVÁ STARŠÍ TVORBA FUNGUJE ŽIVĚ DOHROMADY S TĚMI NOVĚJŠÍMI KOUSKY? HRAJEŠ I TY STARŠÍ? NEBO TŘEBA UPRAVUJEŠ JEJICH ARANŽE TAK, ABY BYLY BLÍŽ TVÉMU DNEŠNÍMU ZVUKU?
M.: My hrajeme skladby ze všech desek a většiny EPček, takže ano, na koncertech můžete slyšet starší i nový materiál. A je to jak říkáte, ty starší věci jsme trochu předělali a přearanžovali, aby se hodily k těm současným.
SANCTUARY.CZ: TY KONCERTY JSOU PODLE VŠEHO PLNÉ ENERGIE… AŽ TO NĚKDY ODNESOU I HUDEBNÍ NÁSTROJE. JAK ČASTO SI MUSÍTE KUPOVAT NOVÉ? A VŮBEC, PODĚL SE S NÁMI O TEN NEJDIVOČEJŠÍ A NEJNIČIVĚJŠÍ KONCERTNÍ ZÁŽITEK VEIL OF LIGHT…
M.: No, my si ve skutečnosti nemusíme kupovat nové nástroje, ale sami si je pokaždé spravujeme. Hlavně opravit kytary je velmi jednoduché, to není problém. A co se týče těch nejdestruktivnějších koncertů… no… nevím… pár jich bylo (smích). Určitě mezi ně patřilo vystoupení v Berlíně a pár dalších.
SANCTUARY.CZ: DOBŘE, NEBUDEME VYZVÍDAT PODROBNOSTI A PŮJDEME DÁL. UŽ OD ZAČÁTKU VYCHÁZÍ VEIL OF LIGHT NA RŮZNÝCH NOSIČÍCH. TAKY SBÍRÁŠ VINYLY, CDČKA NEBO KAZETY?
M.: Jo, mám hromadu CDček, ačkoliv jsem si poslední tři nebo čtyři roky žádné nové nepořídil. Teď už kupuju věci hlavně na vinylu.
SANCTUARY.CZ: NA SOUNDCLOUDU SI FANS MŮŽOU POSLECHNOUT TAKÉ ČERSTVÝ PODCAST, NA NĚMŽ SES PUSTILL DO MIXOVÁNÍ TRACKŮ JINÝCH PROJEKTŮ. MŮŽEŠ NÁM ŘÍCT, JAK K TOMUTO NÁPADU DOŠLO, JAK SIS VYBÍRAL TRACKY A VŮBEC NĚCO VÍC K TOMUTO ZAJÍMAVÉMU POKUSU?
M.: Myslíte „The Forgotten“? Asi před půl rokem se mi ozvali, jestli bych neudělal nějaký v podstatě DJ mix. Šel jsem do toho rád, protože mám rád jak industrial, tak třeba techno. Čili to mne bavilo, poskládat dohromady své nejoblíbenější projekty a kapely všech dob a k tomu přidat to nejzajímavější, co se mne zaujalo poslední dobou.
Jsou tam starší věci typu „Bang Your Box“ od P•A•L, kterou miluju, protože je to úžasný track, tak třeba i skladba od kamarádů VCTR.Ø, které jsem tím chtěl taky tak trochu pomoci představit širšímu publiku. Nebo Elisabeth DIXON, kteří dodali fakt super track.
SANCTUARY.CZ: A TAKŽE HRAJEŠ I JAKO DJ?
M.: Nene, nejsem tak talentovaný, abych to mohl dělat. Zejména takové to skutečné DJování, kdy mícháš skladby dohromady – v téhle oblasti prostě nejsem dost nadaný.
SANCTUARY.CZ: TAK TO NEVADÍ… A CO REMIXY? PTÁME SE I PROTO, ŽE SKLADBY VEIL OF LIGHT SE UŽ REMIXERSKÝCH ZÁSAHŮ DOČKALY, TAK JESTLI JE DĚLÁŠ I TY…
M.: Jo, zrovna minulý rok na podzim jsem dostal nějakou nabídku na udělání remixu, ale bohužel jsme byli příliš zaměstnaní koncertováním, takže jsem na to neměl čas. Ale jasně, nebráním se remixování dalších umělců. Nicméně není to tak, že bych se někde sháněl nebo ptal ostatních, jestli ode mne nechtějí remix. Když to přijde, tak to přijde.
SANCTUARY.CZ: TY JSI SHODOU OKOLNOSTÍ PŘED PÁR TÝDNY UŽ V ČECHÁCH HRÁL NA FESTIVALU CREEPEE TEEPEE. JAKÉ TO BYLO?
M.: Jo, Creepee Teepee v Kutné Hoře bylo super. Vlastně to byl jeden z nejlepších koncertů, které jsme doteď odehráli. Určitě ve trojce těch nejlepších po boku koncertů Ruska a Německa. Publikum bylo úžasné a tak doufám, že uvidím pár známých tváří i v Praze. Čeští posluchači jsou super, srdcaři a zdá se, že si hudbu doopravdy užívají. Takže myslím, že to bude i v Praze super večer.
SANCTUARY.CZ: VĚŘÍME, ŽE URČITĚ A UŽ SE NA TO MOC TĚŠÍME!
Přidat komentář
Vzhledem ke zvýšenému množství spamu je diskuse moderována. Schválení vašeho komentáře může trvat až 48 hodin.