Popularita některých skladeb jde často ruku v ruce s jejich nenáviděností. Ostatně i sami umělci se často netají tím, že své největší hity hrajou s nechutí a sebezapřením, ale bez nich to na koncertech zkrátka nejde. Když se některé kapele podaří složit opravdu chytlavý hit s dobře zapamatovatelným textem, dost často jej najednou začnete slyšet úplně všude a z dříve milovaného válu je najednou ta největší odrhovačka, kterou pak prostě nemůžete ani vystát. Ale ruku na srdce: Nejsou právě tohle ty skladby, o které si půjdete říct DJovi na party, když si dáte nějaké to pivo navíc, abyste si je pak s kamarády mohli z plna hrdla vyřvávat ještě po cestě domů?
Tady je dvacítka skladeb, které mívají největší ohlas na parties, i když si je zároveň polovina osazenstva doma už sama nepustí. U většiny z nich stačí znát jen pár slov z refrénu a najednou máte pocit, že s vámi zpívá všechno netopýrstvo světa. Tak schválně, u kolika z nich si zabroukáte refrén, až si o nich přečtete.
PROJECT PITCHFORK - TIMEKILLER
"I am your timekiller
I let your mind expand
I am like quicksand
Lick it from my hand"
Album "Daimonion" znamenalo pro hamburskou partu nejvýraznější komerční úspěch v jejich kariéře a došplhalo až na osmou příčku tamní albové hitparády. "Timekiller" byl druhým singlem, který kapela z této desky vydala (tím prvním bylo "Existence") a stal se naprostou jistotou koncertních setlistů. Za zmínku stojí i verze z dílny And One, která se nejprve objevila na singlu Project Pitchfork jako jeden z remixů, ale povedené přepracování a zájem fanoušků ji taktéž dotlačily na pódia, kde přetrvává dodnes.
THE SISTERS OF MERCY - THIS CORROSION
"Hey now, hey now now, sing this corrosion to me"
Gotický hymnus začínající sborovým zpěvem vyšel v září roku 1987 jako předzvěst druhého řadového alba "Floodland". Text údajně paroduje styl Waynea Husseye, který kapelu za bouřlivých okolností opustil dva roky předtím. Monumentální zvuk potom zařídil producent Jim Steinman, strůjce úspěchu Meat Loafa a autor hitů pro Bonnie Tyler (ale také producent Celine Dion, Boyzone nebo Take That). Diskotékový rytmus (však také název skladby má disco evokovat) z ní i po letech - podobně jako z remake verze starší skladby "Temple of Love" - činí nesestřelitelného plniče tanečních parketů.
SCARY BITCHES - YOU'LL END UP LOOKING LIKE THE SCARY BITCHES
Are you our child or Dracula's daughter?
You don't do nothing to respect our wishes
You'll end up looking like the Scary Bitches"
Dvojice deathrockových tet se vyřítila mezi černoděnce koncem tisíciletí a svou druhou deskou "Lesbian Vampyres From Outer Space" zbourala zažité pořádky o tom, že tahle hudba se má dělat jen vážně. Bizarní kostýmy a propriety, texty plné klišé o vlkodlacích, upírech nebo nekrofilii a koncertní zručnost na úrovni školáků z nich udělaly senzaci, která se od té doby na gotické scéně neobjevila. Tahle pitoreskní kombinace Rocky Horror Picture Show a burtonovské hravosti prostě funguje.
VANESSA - AHOJ CHCÍPNI
"Chcípni – ahoj!"
O tom, že je Samir Hauser vynikající textař, nemusíme dlouho polemizovat. Jeho schopnost vykouzlit posluchači v hlavě živé obrazy s pomocí několika slov se léty ještě zdokonalila, a tak když se Vanessa v roce 2009 vracela na scénu na svém comebackovém koncertu, třináct stovek hrdel jí křičelo na výzvu "chcípni" sborové "AHOJ!", to vše pouhých čtrnáct dní po vydání desky. Legenda českých chlípníků má i jiné hity, tenhle je ovšem všechny hravě strčí do kapsy.
THE ETERNAL AFFLICT - SAN DIEGO
"San diego was a mistake
The sun burns into my face
At six o'clock I awake
Step into this endless race"
Pro kapelu je vždycky prokletím, když stvoří velký hit na samém úvodu kariéry. Přesně to se přihodilo německým The Eternal Afflict už začátkem devadesátých let se skladbou "San Diego". A i když pánové tvoří i hrají dodnes, překonat stín se jim nepodařilo. Sluší se dodat, že velkým populizátorem v Čechách byl DJ Mirage, v jehož setu svého času skladba nesměla chybět.
LÆTHER STRIP - JAPANESE BODIES
Japanese Bodies"
DIARY OF DREAMS - THE WEDDING
I could never doubt the way you do
I could never trace the steps for you
I could never live the way you do"
FRONT 242 - HEADHUNTER
Two - You bait the line
Three - You slowly spread the net
And four - You catch the man"
JOY DIVISION - LOVE WILL TEAR US APART
"Love, love will tear us apart again"
Jedna z vůbec nejznámějších skladeb Joy Division (a gotického hnutí obecně) pojednává o manželských problémech zpěváka Iana Curtise. Kapela ji nahrála celkem ve třech verzích, tu poslední jen pár týdnů před zpěvákovou smrtí, na singlu vyšla až posmrtně. Stala se pochopitelně jakousi hymnou celé tragické události a vyšplhala až na 13. místo britské oficiální singlové hitparády. Samostatnou kapitolu pak tvoří coververze, kterých je několik desítek, možná i stovek. Vzpomeňme třeba na ty od The Cure, Apoptygma Berzerk či Swans, ale také od Paula Younga, Simple Minds nebo Depeche Mode.
VNV NATION - PERPETUAL
OCEÁN - RÁCHEL
"Hvězdu na čele máš má Ester"
Signifikantní hit z pera Petra Kučery nemohl ve druhé polovině 80. let v Československu minout nikoho. Vše stvrdila kapela vydáním svého prvního alba "Dávná zem", čímž rozpoutala na domácí poměry neuvěřitelnou a později už nikdy nikým nezopakovanou hudební revoluci. A právě "Ráchel" byla skladbou, která zaujala Vince Clarka z Erasure natolik, že Oceán přibral na britské turné v době, kdy sami byli na vrcholu slávy.
NITZER EBB - LET YOUR BODY LEARN
"Fast beat the feet
Fast fall the hands"
Britská EBM legenda se s hloubkou textů nikdy moc nemazala. Důležité bylo vždy dostatečně jasné sdělení, které se ideálně dalo skandovat. Podobně jsou na tom i další kusy z jejich dílny, za všechny vzpomeňme třeba "Join In The Chant", postavenou na opakujících se slovech. Že byste si to chtěli v praxi vyzkoušet? Není nic jednoduššího, než dorazit 15. listopadu do Meet Factory na jejich koncert.
THE CURE - FRIDAY I'M IN LOVE
"I don't care if Monday's blue
Tuesday's grey and Wednesday too
Thursday, I don't care about you
It's Friday, I'm in love"
Nakažlivě optimistické skladby se v jinak bezútěšné tvorbě The Cure objevovaly často, vzpomeňme si na hravé kusy "Catterpillar", "Close To Me" nebo "Lovecats", ostatně i první velký hit "Boys Don't Cry" je podobného ražení. Vše ale překonala druhá singlovka z desky "Wish", která učí cizince anglicky vyjmenovat dny v týdnu. Její pozitivní vyznění se zalíbilo i komerčním rozhlasovým stanicím, takže se v pátek můžete zamilovávat v éteru dodnes.
COVENANT - CALL THE SHIPS TO PORT
Will call our ships to port
The countless lonely voices
Like whispers in the dark"
LONDON AFTER MIDNIGHT - SACRIFICE
"I'd sacrifice,
I'd sacrifice myself to you
Right here tonight
Because you know that I love you"
O tom, že i bolestná osobní zpověď o lásce se může stát odrhovačkou, ví své i Sean Brennan. Také jeho opus magnum vznikl už na začátku kariéry London After Midnight a poprvé vyšel na eponymním minialbu v roce 1990 a okamžitě zabodoval u fanoušků. Během let se frontmanovi byly schopny obětovat stovky zlomených dívek pod pódiem.
LAIBACH - TANZ MIT LAIBACH
"Eins, zwei, drei, vier
Meine Freunde, tanzt mit mir
Eins, zwei, drei, vier
Rundherum, das ist nicht schwer"
Slovinští avantgardní provokatéři rozhodně nepatří mezi kapely, které by dobře zapamatovatelné hitovky sypali z rukávu. Ale výjimky potvrzují pravidlo, jednou z nich je i vojenský marš "Tanz mit Laibach", který dobře ukazuje, proč se kapela celou svou existenci musí potýkat s nařčením z propagace extremismu. A taky máte hned jasno, že Rammstein s německým odpočítáváním rozhodně nebyli první.
XIII. STOLETÍ - ELIZABETH
Elizabeth - jsi hledaná, milovaná"
APOPTYGMA BERZERK - SHINE ON
"Shi-shi-shi-shi-shine On"
Apoptygma Berzerk mají coververze rádi a za dobu své existence jich nadělali celou hromadu. Své pevné místo na koncertech u nich má třeba "Major Tom" od Petera Schillinga nebo "Fade To Black" z repertoáru Metallicy. Skladbu "Shine On" si Stephen Groth vypůjčil od britské indie kapely House of Love a podobně jako v originálu donutí posluchače dětinsky šišlat v refrénu. Ale co, funguje to. Bohužel.
Black as your soul
I'd rather die than give you control"
DESIRELESS - VOYAGE VOYAGE
"voyage, voyage
Plus loin que la nuit et le jour"
Náš seznam uzavíráme skladbou, která sice není typickým představitelem temné scény, ale na tematických parties se nikdy neztratí a z osmdesátkových hitů má vždy velký úspěch. Kdo ví, třeba pokud dorazíte příští sobotu 27. června do klubu Famu na PodRoušení live a tento evergreen náhodou zazní, budete to právě vy, kdo refrénové "gvajáž gvajáž" na parketu bude vykřikovat nejhlasitěji.
Tak kterou skladbu jsme podle vás opomněli zmínit a přitom ji z hloubi srdce nenávidíte za její vlezlost? Podělte se s námi do komentářů pod článkem!
Komentáře
Miráž, miráž. Bych prosil zahrát na Batsave!
Včera bylo rizoto,předevčírem byli knedlíky,Guláš,guláš,ten dlouho nebyl.A já bych si ho tak dal,můj milíííí gůlášéék,Guláš,guláš,fajn to je prima jídlo,Guláš,guláš....
Za mě už chybí jenom Trio a Da Da Da (ich lieb dicht nicht, du liebst mit nicht.. nebo tak nějak.)
Za mě už chybí jenom Trio a Da Da Da (ich lieb dicht nicht, du liebst mit nicht.. nebo tak nějak.)
De/Vision-Try too forget či under my your skin. Sorry když sem to AJ napsal blbě,nechtělo se mě šmátrat v cd. Ale vy co znáte,určitě víte
Camouflage-Shine
neřekl bych nejvlezlejší, ale kdo tohle nezná??:
reach out and touch faith, your own, PJ, someone ..
Einz,Zwei Polizei,Guten nacht,zuben nacht,Ooo
Project Pitchfork-I Live Your Dream
P.S.Super remix od Garyho Numena.
Správně asi Numana.
Přidat komentář
Vzhledem ke zvýšenému množství spamu je diskuse moderována. Schválení vašeho komentáře může trvat až 48 hodin.