Procházka časem s monstry Hammer Horroru (část 4.)

Ve čtvrtém pokračování toulek po hammeráckých ateliérech se (částečně i jako poctu nedávno zesnulému Christopheru Lee) podíváme na dozvuky uvadající série filmů s monstrem Victora Frankensteina a později se vypravíme k rozpáleným pyramidám, kde se zrodila další legendární stvůra, která nemohla zůstat bez povšimnutí studia Hammer. Mumie už si oprašuje obvazy a chystá se na další ze svých zmrtvýchvstání.

THE HORROR OF FRANKENSTEIN (1970)

Tenhle snímek tak trochu vybočuje z ostatních „kladiváckých“ filmů s Frankensteinem. Je jediným, v němž si nezahrál Peter Cushing a spíš než jako součást série se dá brát jako remake původního filmu „The Curse of Frankenstein“. Do hlavní role mladého vědce byl obsazen Ralph Bates a důvodem prý byla snaha režiséra Jimmyho Sangstera, přiblížit se mladšímu publiku. Tomu odpovídá i jeho sukničkářská povaha. Nikdy dřív se Victor s takovým nadšením nevrhal pod sukně a do dekoltů děvčat, jako je tomu zde.

O mladého pána pečuje služka jeho zesnulého otce Alys, jejíž největší předností rozhodně není kulinářské umění. Nafoukaný vědátorek si později začne i s poněkud urozenější blondýnkou Elizabeth, která k němu chová očividné sympatie. Uznejte sami, že mít na krku dvě dračice a jedno nevycválané monstrum je příliš i na génia Frankensteinova formátu. Stvůra samotná se tentokrát naneštěstí příliš nepovedla a je pouhým odvarem původní podoby, jak ji většina z nás zná.

The Horror of Frankenstein - trailer


FRANKENSTEIN AND THE MONSTER FROM HELL (1972)

Poslední film s naším oblíbeným milovníkem sešívání a oživování má krásně klišovitý titul, který je natolik přehnaný, že už tak trochu nechtěně paroduje hororové klasiky. Spolu s dalšími bizarnostmi se tak mohl stát inspirací mnoha dnešních horror punkových kapel. Pokud by název napovídal, že se bude jednat o hloupou slátaninu, pak na tom, co se příběhu týče, možná něco málo bude. Pravdou však je, že konečný výsledek není až tak hrozný. Na režisérskou stoličku se totiž vrátil Terence Fisher a do role Victora Peter Cushing. A už tyhle dva fakty jsou jasnou zárukou, že nebude tak zle.

Co na tom, že Cushing řekl, že v paruce, kterou musel nosit, vypadal jako tehdejší herecká hvězdička Helen Hayes. Co na tom, že monstrum vypadá jako váš strýček, který má na zádech srst jako medvěd brtník. Victor se v blázinci, v němž nedobrovolně pobývá, setkává s mladíkem, který má podobné záliby a společnými silami pracují na přemisťování mozků z hlavy do hlavy. Překvapivé je množství gore scén. Krvavé pahýly rukou, oddeklovaná hlava, podřezaný krk – nic není problém. Monstrum z pekla se nakonec stalo tečkou za režisérskou kariérou Terence Fishera a rozloučením, které se krom krvavých scén pokusilo zahrát i na emocionální strunu diváka, tak jak tomu bylo i v původním příběhu Mary Shelley.  

 


THE MUMMY (1959)

Jiná potvora, stejná parta lidi. I pod první mumií je podepsán Terence Fisher. Samotného chlapíka v obinadlech si dal Christopher Lee a jeho tradičním protivníkem se stal samozřejmě Peter Cushing. Jedná se o první remake, který byl natočen po vzájemné dohodě se studiem Universal (u Draculy a Frankensteina tomu tak nebylo). Exotické prostředí „hammerákům“ překvapivě sedlo a jejich „Mumie“ má opět takřka pohádkovou atmosféru. I když jsou dnes jejich egyptské reálie úsměvné, celkově je radost se dívat jak na africké kulisy, tak na močály z nichž se vzkříšený Kharis vybelhá v mlhavé Evropě. 

Příběh není ničím novátorský. Profesor Banning, jeho syn a bratr otevřou hrob princezny Ananky a probudí tak zlo, které je následuje až do jejich domoviny. V téhle verzi mumii ovládá pomstychtivý Egypťan Mehemet Bey, který posílá stvůru postupně na znesvětitele místa posledního spočinutí princezny. Žena posledního přeživšího (mladého Banninga) – Isobel je však po čertech podobná Anance a v Kharisovi se probudí zbytky jeho lidských citů.     

Zajímavostí budiž, že Lee prkennou chůzi mumie hrál jen částečně, neboť jej natáčení pořádně bolelo. Nejdřív si při scéně, v níž měl rukama rozrazit dveře, vykloubil rameno, protože se chvíli před tím nedopatřením zabouchly. Potom si namohl záda, když nesl Isobel aka Yvonne Furneaux a na dovršení všeho si potloukl v bažině kolena a holeně o trubky a roury, které pod hladinou neviděl. Ještě že byl omotán fáčem již dopředu. Herectví je halt těžká řehole!

The Mummy - trailer


THE CURSE OF THE MUMMY´S TOMB (1964)

O pět let později dostal zelenou další film s mumií. Stejnou barvu má taky samotná stvůra, která v tomhle filmu docela kouzelně funí. Režie se ujal pan Carreras a faktem je, že vlastně natočil dobrodružný film, který se motá kolem amerického zbohatlíka Alexandra Kinga, který se rozhodne neprodat obsah nalezené hrobky prince Ra káhirskému muzeu a vymyslí putovní show, která by jezdila po světě a za vstupné předváděla šlechticovu mumii.

Ta se však ztratí a v poslední třetině snímku začne dělat čistku v řadách neuctivých mamonářů. Teprve s příchodem mumie dostává snímek spád a scény, v nichž ovázaný grobián povstane v mlze na vrcholu schodiště, utlouká oběť soškou, či rozšlápne nohou hlavu nebohé oběti, probudí diváka, do té doby uspávaného ne příliš strhujícím dějem.  

 

 

THE MUMMY´S SHROUD (1967)

Na podobně dobrodružnou vlnu se naladil i režisér John Gilling. Jeho příspěvek se odvíjí okolo rubáše malého Kah-to Beye, syna faraona, který byl donucen uprchnout do pouště před krvavým řáděním otcova bratra. Tam našel svou smrt a byl pochován sluhou Premem. Jak už to tak v hammerovkách a v životě bývá, jeho hrobku našli nenechaví vědci a i když měli ušlechtilé cíle, do všeho se vložil mecenáš Stanley Preston, který ví, že za peníze si může koupit všechno. 

Tentokrát se celý příběh odehrává v Egyptě a do káhirského muzea se cestuje. A to i přes varování a výhružky hlídače hrobky Hasmida. Ten se záhy spolu s místní čarodějnicí a věštkyní stává záporákem filmu a řady vědců i jejich pomocníků začnou pozvolna řídnout. Mumie podpaluje, háže lidmi, rozbíjí hlavy a tak dále. V tomhle případě však její snažení není tolik působivé, jako řádění starší, zelené kolegyně. Nebo vlastně kolegy.

The Mummy´s Shroud - trailer


BLOOD FROM THE MUMMY´S TOMB (1971)

Poslední z filmů o mumii se vyznačuje tím, že se v celém filmu žádná mumie na plátně neobjeví. Stala se tu podobná věc, jako když došly nápady tvůrcům upířích filmů s Draculou a sáhli po Carmille. Když už se nebylo kam hnout s egyptskou tématikou, vzpomněli si filmaři na román Brama Stokera „Klenot sedmi hvězd“. Ten je sám o sobě docela rozvláčný a boduje zejména atmosférou, kterou se do filmu přenést tak docela nepovedlo. Největším lákadlem je tak představitelka hlavní role – Valerie Leon. Ta dostane od svého otce rubínový prsten, který nalezl při jedné z expedic v hrobce královny Tery. Ta se postupně snaží zmocnit dívčina těla a vrátit se zpět na náš svět.

Během natáčení zemřel režisér Seth Holt a jeho práci musel dokončit Michael Carreras, který nakonec nebyl v titulcích vůbec uveden. Hvězdou filmu měl být i v tomto případě Peter Cushing, ale nakonec se zdržel na place jeden jediný den. Další filmování musel zrušit kvůli vážné nemoci své ženy. Zpracovaný námět šlo nejspíš natočit i líp, ale pokud netrváte na nepřetržitě třeskuté akci, potom vám částečně obnažené poprsí krásné Valerie Leon ztrouchnivělou gázu klasických mumií nahradí.

 


Tolik tedy k těm nejprovařenějším a nejvyvařenějším monstrům (nejen) studia Hammer. Příště celé tohle povídání uzavřeme a podíváme se i na některé méně známé zabijáky. Aby jim to třeba nebylo líto…

mohlo by vás také zajímat