Recenze: S. T. Joshi - Cosi z hloubi

Naprostá povinnost pro všechny čtenáře toužící po dalších odkazech na dílo nesmrtelného Howarda Phillipse Lovecrafta neunikla ani naší pozornosti.

S. T. Joshi - Cosi z hloubi
Vydal: Carcosa, (224 stran)

S. T. Joshi u nás dosud nikdy nic nevydal, a přesto jej všichni tuzemští fanoušci H. P. Lovecrafta budou nejspíš znát. Tento odborník na Lovecraftovo dílo totiž stojí třeba za již pěti díly antologií "Černá křídla Cthulhu", pro které sesbíral povídky, inspirované tvorbou podivného pána z Providence. Nyní nám nakladatelství Carcosa představilo amerického milovníka Prastarých jako autora a my si při té příležitosti s dovolením povíme něco o jeho schopnostech.

Výbor "Cosi z hloubi" v této konkrétní podobě nikdy v angličtině nevyšel. Milan Žáček vybral tři povídky a titulní novelu, aby nás alespoň částečně seznámil s tvorbou spisovatele-fandy s indickými kořeny. A hned první kousek "Periodická hrozba" je nezkalenou radostí z odkazu H.P.L.. Jeho jednoduchá premisa odpovídá klasickým dílům Lovecraftovým.

V hlavní roli archeolog a nález tajemného krystalu, hned na začátku přijde řeč na De Vermis Mysteriis, Necronomicon, Cultes des Goules a další notoricky známé svazky, dojde na setkání okultistů a osud lidstva bude viset na vlásku. Autentický náboj povídce dodává jistá naivita, která je možná dána tím, že se jedná o Joshiho rané dílo. Však jde taky o povídku starší čtyřiceti let. Svou nekomplikovaností jde o milé dílko, i když ve chvíli, kdy začne hlavní hrdina za poděšeného běhu číst články za svitu měsíce, je té naivity už možná trochu moc. Ale rozjezd je to fajnový.

Zbylé dvě povídky už tolik vousaté nejsou. Obě vyšly v roce 2015. "Incident ve Ferney" z antologie "That is not Dead" jasně dokazuje, že se v novější tvorbě snaží být Joshi rafinovanějším a nevystačí si s louhováním Lovecrafta. Sedmdesátiletý Voltaire tu pomáhá s pátráním po vrahovi bestiálně zamordovaného dítěte, ale nebude překvapením, že se i v poměrně nelovecraftovském příběhu dostaneme k tradičním monstrům našeho i autorova oblíbeného světa. "Jakýsi omyl" z výběru "Innsmouth Nightmares" je pak důkazem, že všechny cesty vedou do Innsmouthu, potažmo do Dunwiche - lhostejno zda do amerického či anglického.

Kniha graduje tím nejlepším možným způsobem. Titulní novela "Cosi z hloubi" působí nejvyspěleji, dokonale pracuje s lovecraftovskou látkou a přitom ji zpracovává tak, jak by to sám H.P.L. nikdy neudělal. Tak předně je hlavní hrdinka žena a nejen, že je tu ženských postav ještě několikero, ale dokonce dojde i na sex! Alison se vrací do svého rodiště, aby si posvítila na podivné úmrtí svého otce, který pracoval v dole. Místo odpovědí však nalézá ještě víc otázek a zabředává do obludného tajemství, které ovládá nejen celé rodné městečko, ale i životy lidí v něm. Finále je potom natolik rafinované, že téměř zachází do bizarro rozměrů, které jsou v nakladatelství Carcosa tolik v oblibě.

Byl jsem na autorskou tvorbu S.T. Joshiho tuze zvědavý a musím říct, že nejsem ani trochu zklamán. Spíš naopak. Veškeré drobné nedokonalosti působí spíš jako pomrkávání na dobové neduhy díla samotného velikána a Joshimu se daří to hlavní - vlastním způsobem a osobitými nápady navodit deja vu všem obdivovatelům díla H.P. Lovecrafta a místy ho taky posunout do sfér, kterých by se člověk v původní tvorbě velikána rozhodně nenadál. Když k tomu přičtu tvrdou vazbu a úžasnou obálku knihy, nezbývá než poslat nejvřelejší doporučení všem uctívačům Prastarých...