Recenze Skinny Puppy – Weapon

skinnypuppy_weapon_sPřed nedávnem vyšlo nové album "Weapon“ starých dobrých harcovníků Skinny Puppy. Co nám „Štěňátka“ dala dohromady za dobu své odmlky?

Recenze Skinny Puppy –  Weapon
Vydal: Metropolis records

Celkem jsem se obávala, co mé slechy zachytí, neboť hudebně velmi specifičtí
Skinny Puppy jsou někdy pro napsání recenze hůře uchopitelní. Ač je to obecně velmi oblíbená kapela, u nového alba nikdy nevíme, co vlastně můžeme čekat.

Možná ještě stojí za zmínku, že jsem netušila, jak je těžké psát recenzi na "Weapon“ v prostředí, kde je vše zalito sluncem a pozorujete šplouchající moře. Tím chci naznačit, že popisovat Skinny Puppy ve skrze optimistickém klimatu je poněkud obtížnější :).
Jsem ale přesvědčena, že si většina příznivců kapely na albu „Weapon“ najde své „pecky“. Nastupte tedy do elektronické lodi Enterprise.

Při poslechu první skladby
Wornin´ se přesuneme zvukově trochu do osmdesátých let. Nijak složitá hudební linka – zvukově typu „Atari“ – nás provede celou skladbou. Možný underground písně dodává hlas N.Ogreho, který není modifikován žádným vokodérem. Celou skladbou se táhne opakující se rytmika a nese se ve středně rychlém tempíčku.

K radikálnímu obratu dochází hned u druhé skladby
IllisiT . Řekla bych "vypalovačka" celého alba, kterou jistě uslyšíme na různých EBM party. Výborný elektronický základ, který jede jako mašinka. Nevybočí a nevykolejí. Porochňáte se ve skočném tempu, což u Skinny Puppy není až tak časté. Mezihra nádherně natáhne atmosféru, než se opět vrátíme do chladného elektronického rytmu. Tady na vás Skinny Puppy nenechají niť suchou. Opakující se refrén „This is a criminal age“ je absolutně vypovídající o atmosféře celé skladby. Podklad zmutovaného robotického hlasu nadchne snad všechny.

saLvo –
takový je název třetího tracku. Ač je skladba na poslech celkem rytmická, přirovnala bych ji ke klasické tvorbě Skinny Puppy – lehká nemelodičnost je tím znamením. Ke konci skladby se dočkáme trochu „laibachovské“ tečky. Skinny Puppy se zde nepouští do nijak složitých elektronických spletitostí, ale pokud se chce posluchač zamotat v myšlenkách, bude zde mít velký prostor.

První takty a tóny skladby
gLowbeL ve mně evokují tvorbu kapely Legendary Pink Dots. Tady Skinny Puppy ukazují, jak si umí pohrát s jednotlivými tóny. Je to taková všehochuť. Rytmus snad není ani potřeba, jen dychtivě čekáte, jakou zvukovou smršť ještě tato někdy kontroverzní kapela naservíruje do uší. Lehce agresivní refrén vás na chvíli zvedne z jinak spíše kolébavé písně. Pátý track s názvem solvent vás trochu hudebně rozerve. Záměrně monotónní, nevybočující rytmus. Hrajeme si na klasické uspořádání písně, kdy protestující sdělení písně střídá refrén. Jestliže se chcete psychicky tak trošku „odprásknout“, máte velké pole působnosti :).

Dost bylo na albu „psychedelie“ – skladba
paragUn ho zase pěkně nakopne. Ocitneme se zvukově na výrobní lince, která šlape. Mrazivě pravidelně. Elektronický jízdní řád byl nalinkován. Průběžně to podkreslují samply kytar. Rozhodně pro proniknutí do všech tónů doporučuji při poslechu zvýšit hlasitost. Grády songu nesporně dodává vhodně cílený dvojhlas – přesně to sedne.

Skinny Puppy – paragUn

Survivalisto
– sedmička na albu. Mód tracku dostáváte na pár taktech a jednoduchém podkladu. Budete jako na houpačce. Když budete nahoře, necháte se pohltit zapadající elektronickou koncepcí a čistotou. Když poletíte dolů, držte si klobouky a rytmus. Obojí se dobře spojí. Nebála bych se říct, že podklad písně, tzn. bez hlasu by mohl sloužit jako zástupná znělka pro dávný hudební TV pořad Triangel :).

Syrovost, necitelnost, lhostejnost – to je track
tsudanama. Zvuková i hudební různorodost. Chvíli si už myslíte, že jste už „in“, ale opak je pravdou. Zmateně plujete různou rytmikou a hudebními podklady. Ponurý hlas Ogreho podtrhne celý ten elektronický motanec. Neschováte se. Budete v pasti, do které jste záměrně skočili. I když melodicky dojde v tracku ke zlomu, začne gradovat jiným směrem, stejně se poddáte.

plastiCage
– jeden z mála kousků, u kterého si budete moc zaskotačit, tzn. zavlnit se do rytmu. Uslyšíme nijak modifikovaný hlas a otočíme se na melodičnosti songu. Řekněme, že na Skinny Puppy je to taneční záležitost :). Budete hltat plnými doušky. Track je postaven na celkem jednoduché linii, jak tóny, tak různorodým rytmem. Elektronicky si přijdete na své a radost udělají i dobře padnoucí hlasová echa.

A to nejlepší na závěr – poslední věc
terminal. Co všechno lze stihnout ve stopáži 4:02? Monumentální a silný začátek. Hned v úvodu pochopíte, s kým máte tu čest. Ponuré a emočně velmi silné. Necháte se dobrovolně vláčet. Píseň se táhne v pomalém tempu. Vše do sebe zapadá a elektronika krásně protéká mezi prsty. Nechcete to nijak měnit. Je to ten typ songu, který se vám dostane pod kůži a vy nechcete, aby to kdy skončilo.

Na úplný závěr recenze ještě pár faktických informací – album vyšlo u labelu Metropolis a celkový čas je 43:27.

Weapon