Recenze: Cirque d´Ess - Black Synthetic and Dense

Jak by chutnal jedovatý nápoj smíchaný z darkwave, cold wave, dark techna či synth popu, podávaný čarodějnickým párečkem z Itálie?

Cirque d´Ess - Black Synthetic and Dense
Vydal: Cold Transmission, (42 min)

Pod šikmou věží v italské Pise se v roce 2017 dala dohromady (tedy alespoň hudebně) dvojice, která si vetkla do vínku jméno Cirque d´Ess. Valerio Girmenia, nechávající se oslovovat Ryo, si vzal na starost kytary, synťáky a samply, zatímco něžná polovička páru Martina Bufalini, slyšící na umělecké jméno Miriam, se chopila mikrofonu a tvorby industriálních pazvuků. Inspirací jim je od začátku široká paleta temných subžánrů. Darkwave, cold wave, synth punk, dark techno – všude jsou jako doma a ať zahrají cokoliv, zní přesvědčivě a suverénně.

Navíc, jak správně podotýká jejich vydavatelský label Cold Transmission, vše překryli černou kápí a liturgickou atmosférou, která jejich jinak perstrou tvorbu drží pohromadě a tvoří sound, který samotná dvojice výstižně pokřtila jako ritualwave. Zhurta vydané debutové EP nabídlo pětici vyspělých a pestrých songů, které jasně naznačily, že se s toskánským duem bude muset do budoucna počítat. Chvíli jim to trvalo, ale na světě je dlouhohrající debut a pokud ve vás dřímá kus nekromanta, rozhodně jej nepřehlédněte.

Cirque d´Ess - A Spooky Host

Chrámové varhany a studený vokál vás pozvou do vyšinutého světa hypnotického otvíráku „Hole-Frog“, který do spirituální a majestátní atmosféry bez ostychu míchá taneční frenetickou rytmiku. Když si protřete unavené oči, zjistíte, že jste se neocitli na nedělní mši, nýbrž v odsvěceném kostele na drogami, alkoholem a sexem nasáklém večírku, k němuž hraje šílený varhaník s hrbem. „Creacky Leaves“ nemá tolik šílenou atmosféru, zato tu skvěle vyniká cit pro silné melodie, silný hlas Miriam a intimní nálada poprvé a nikoliv naposledy připomene tvorbu Tying Tiffany. Jak by řekl kolega Pavel Zelinka - "nojo Itálie". Rozechvělé kytary a různé zvuky na podvědomí posluchače působí dojmem, jako by byl součástí nějakého strašidelného filmu.

„Road“ je křehká a rozvážná a kdyby byla na poslední (snad ne nadobro) desce Tiff „Drop“, vůbec by mě to nepřekvapilo. Až se mi nechce věřit, že by tahle dvě hudební tělesa neměla nic společného. Dračici z Padovy totiž slyším i v refrénu hitovky „A Spooky Host“. Ta je skvěle propracovaná, protože klame tělem a z rituálního ghost wave zaklínání překvapí mocnou gradací a refrénem, který posluchače zákonitě uvede do tanečního tranzu. Je taky skvěle vrstvená a když máte pocit, že se skladba přehoupla do skvělého refrénu, zjistíte, že ještě skvělejší refrén teprve začíná. „Farenine 514“ potom jedovatě míchá ghost wave a zaklínání zlé strigy s nekompromisním techno šílenstvím.

Cirque d´Ess - Hole-Frog

„Sexxxy Leah“ nabízí aktuální trendy cold wave zvuk, s nímž se na dnešní scéně dvojice určitě neztratí. Ale stále zůstává pro kapelu tolik typický, filmově hororový feel, kterému pomáhá vokál, který je plný pohrdání, chladu i rituální uhrančivosti i zvuk synťáků. Celková nálada songu jasně čerpá z hororových soundtracků. „Lydia for Frankie“ pro změnu tepe v techno základech, které smrdí sírou na sto honů a dojde třeba i na black metalový skřehot, či hysterické saxofonové sólo. To nebude Felix Slováček. Tady fučí do náústku sám Rohatec a udává tempo neúnavným dusotem kopyta.

I „Caustic“ v sobě má něco výhrůžného. I když jen tepe pod povrchem, člověk je nucen se rozhlížet, protože cítí, že je někde něco špatně. A najednou – prásk! Ze všeho toho napětí vykvete příjemný a křehký refrén, který nečekaně pohladí. Koho mi připomněl už znovu říkat nebudu, protože mi to ani trochu nevadí. Naopak. Na závěr desky dvojice šoupla povedený  a schizofrenní remix hitovky „A Spooky Host“ od zpřátelených S Y Z Y G Y X) a tečku „The Neighborhood“, která je čistokrevným zaklínáním, kterým si vás tenhle čarodějnický klan pojistí pro pravidelné požívání jejich lektvarů. Osobně jsem se na nich momentálně stal silně závislým.

Hodnocení: 90%

1. Hole-Frog (Post-edit)
2. Creaky Leaves