Recenze: Mort Castle - Cizinci

Nakladatelství Golden Dog se dosud specializovalo na české autory, ale tímhle románem odstartovalo i svou edici Světový horor. A start je to nadmíru interesantní!

Mort Castle - Cizinci
Vydal: Golden Dog, (281 stran)

Díky komunistům a jejich klícce, kterou proniklo jen minimum hororového, jsme v tomto směru proti většině civilizovaného světa ve velikánském skluzu, který nejspíš už nikdy nedoženeme. Ať už neexistující tradicí a tím pádem mizivým zájmem čtenářstva o strašidelnou literaturu, nebo taky (a to zejména) spoustou knížek a autorů, kteří u nás nikdy nevyšli. Tohle manko už sotva kdy srovnáme, ale pochváleni budiž nakladatelé, kteří se alespoň pokoušejí zachránit, co se dá a předhodit nám dodatečně ty nejchutnější opomenuté krvavé flákoty.

Poprvé se tedy díky agilnímu nakladatelství Golden Dog českému čtenářstvu představuje americký autor Mort Castle, který svůj román „The Strangers“ vydal v roce 1984. Počkali jsme si tedy nějakých třicet sedm let. Pravdou je, že svým námětem bude tohle dílo aktuální v kterékoliv době. Nerozhlíží se totiž kolem sebe, aby zjistilo, zda právě frčí zombíci, upíři či vyvražďovačky. Kdepak. Tady je v hlavní roli zlo v obyčejném člověku. Nadpřirozená pohádka na dobrou noc se tudíž nekoná a místo toho nafasujete několik bezesných nocí, během nichž si uvědomíte, že nebezpečí možná číhá už ve vedlejším domě nebo bytě. Ba co hůř. Co když vedle vás třeba večer usíná?

Jsou prý mezi námi tací, kteří dokážou vidět barvu aury každého z nás. Otázkou je, zda je to výhra nebo prokletí. Většina z nás ji má laděnou do neškodných odstínů, ale potom jsou tu taky tací, kterým hlavu ozařuje krvavě rudá, odhalující mysl ovládanou čistým zlem. Takový člověk není vláčen ve výčitkách, nemorduje v zatmění mysli, nepanikaří. Takový člověk může být klidně úspěšný chlapík s dobrým zaměstnáním, milující rodinou a neposkvrněnou minulostí. Rád ubližuje, rád vidí krev, bolest a utrpení a dokáže se ovládat v takové míře, aby nikoho nikdy ani nenapadlo, že právě on je – Cizincem. A co teprv, když se podobných Cizinců sejde hned několik a vytvoří rafinovaný spolek.

Ano. Člověk umí být zlý a krutý a právě o tom je příběh úspěšného Michaela a jeho na první pohled submisivní ženušky Beth, která začíná poněkud trpět v roli ženy v domácnosti, jejíž jedinou náplní dní je starost o dvě dcerky a pucování domu. Postupně se seznámíte také s jejich nejbližšími a autor často prokládá přímou řeč Michaela s jeho myšlenkami, které jsou většinou v přímém protikladu a občas je zábavné sledovat jeho starostlivý úsměv, doprovázený myšlenkami, v nichž by svojí manželce či potomkům nejradši zakroutil krkem. Jeho mentor, který má na zmiňované aury čich, s ním však má velkolepější plány a jediným nebezpečím jim může být Michaelova tchýně, která má také schopnosti rozeznat aury lidí.

Mort Castle - Cizinci (trailer)

Mort Castle příběh graduje beze spěchu a nechává rodinu trpět rozkladem pozvolna. Po každém otřesu přichází lepší zítřek, po němž se Beth zdá, že by situace mohla být zase lepší, ale pokaždé přijde další rána a nenápadně se roztáčí spirála, která každému normálnímu člověku způsobí v hlavě nenapravitelné škody. Silnou stránkou románu jsou určitě dokonale vyobrazené kulisy, které vás nechají u Loudenů zdomácnět a o to víc potom člověka zasáhne, když vidí, že zoufalá snaha Beth o dokonalé zvládnutí role ženy v domácnosti a její touha mít dokonalou rodinu, dostává další a další zásahy, které její vypečený manžílek pečlivě plánuje.

Kam až může tento domácí teror zajít si už přečtěte sami a vězte, že vás nečeká nic hezkého. Intenzivní finiš rozhodně stojí za to a možnost doplnit si mezeru ve světové hororové klasice je v tomto případě až žádoucí. Navíc - pokud sami máte kolem hlavy krvavě rudou auru, možná poprvé zjistíte, že na světe nejste sami. Většině z nás naštěstí kolem plešky svítí pozitivnější odstín. Potom  určitě nebude na škodu, pozorně se rozhlížet kolem sebe. Podle toho taky budete Michaela nenávidět, zatímco ti postiženější z nás mu třebas naopak budou fandit.

„Cizinci“ jsou jedním z nejlepších hororů, které u nás v poslední době vyšly a pokud z nich jde občas ten osmdesátkový feel cítit na sto honů, potom to není vůbec na škodu. A pokud čekáte, stejně jako Michael, na to jedno slovo mentora, kdy že si to máte knížku pořídit, potom říkám – TEĎ!