Prapor české goth scény bude letos na Prague Gothic Treffen držet trojice Das Funus. Blíže vám o ní povypráví frontman, muzikant, DJ i zvukař Pavel "Ice" Cajthaml.
Sanctuary.cz: Ahoj. Jak se daří Das Funus v horkých letních dnech?
Pavel: Ahoj, bez klimatizace je to teď ve studiu jako v pekle. Radši bysme se teď na léto zavřeli někam do krypty v kostele. To ale bohužel nejde. Není tam elektřina.
Sanctuary.cz: Můžete se čtenářům představit? Kdo jste, kde jste předtím hráli a takové ty klasické informace…
Pavel: Jsme nadšenci do časů poctivě dělané temné hudby analogové éry. Kapela vznikla z popela darkwave kapely The Crypt a převzala nejen její logo, ale i několik skladeb. Ty však byly předělané do více synthové podoby. Hrajeme hudbu na pomezí darkwave, synthwave, synth gothic rocku, minimal synthu a coldwave, míchanou s kabaretní a death rockovou teatrálností živých vystoupení. Hráli jsme např. na brněnské akci Clubbers Day Younger s Golden Apes, s kapelou Noví Lidé v Hradci Králové, nebo na pražských akcích Minimal Funus a Gothic Fusion.
Sanctuary.cz: Proti dřívější tvorbě tvojí kapely The Crypt inklinuje Das Funus mnohem víc ke coldwave a minimal elektronice. Dá se z toho odvodit i jistá změna preferencí vámi poslouchaných kapel během těchto let? Dají se vyjmenovat nějaké nejvýraznější hudební vzory, které zvuk Das Funus ovlivnily (ať už vědomě, či nevědomě)?
Pavel: Coldwave a minimal synth není úplně správné zařazení. Tedy jen coldwave a minimal synth. Je to spíš ta menší část naší inspirace a vlastní hudby. Vůči The Crypt je stále největší složkou darkwave, jenže oproti The Crypt kde byl záměr smíchat darkwave s death rockem, je zde velmi silnou složkou místo death rocku gothic rock, hlavně díky mému hlasu. Všechny ty změny nejen v hudbě se ale nědějí na základě nějaké změny hudebních preferencí, ale spíš čistě z praktického hlediska. I když čím jsme starší, tím větší hudební záběr máme v tom, co posloucháme. Nicméně když Gary Chain odešel z The Crypt, rozhodl jsem se, že opustím basu a budu zpívat. Bylo to proto, abych už po těch deseti letech završil snažení založit českou kapelu, na kterou může být domácí scéna hrdá.
The Crypt - Audrey
Aby se neděly neustálé personální změny, které nepůsobí dobře. Jenže tím jsem svou hudbu připravil o baskytaru. Můj hluboký zpěv zároveň zní více gothic rockově a tak se už mix death rocku s darkwave nehodil. Pořád to ale neznamená, že se změnily moje hudební preference. Jen prostě dělám všechno, co musím proto, abych podpořil českou scénu a aby Praha mohla už jednou konečně říct – ano, i tady máme goth kapelu. Je mi jedno jakého stylu. Jen to musí smrdět starou dobrou gotikou, batcavem a 80. léty. Největší inspirací byli už pro The Crypt The Frozen Autumn a Clan of Xymox. A to se s přechodem na Das Funus umocnilo ještě mnohem víc. Zároveň přišel před rokem do kapely Tom – velký Depešák. Jeho skladby se velmi často podobaly těm mým a často mi připomínaly právě Frozen Autumn a Clan of Xymox. A tak jsme to dali dohromady a přinesl tím do kapely několik jeho skladeb, které také brzy vyjdou.
Sanctuary.cz: Hodně jste zabodovali singlem „Six Feet Under“, který se objevil na kompilaci československých dark kapel „Dark Tunes from Czech and Slovak Caves“. Má účast na podobných kompilacích smysl? Pomohlo vám to něčím?
Pavel: Určitě ano. Především pro začínající kapely je to velká pomoc a všem doporučuji. Pro kapelu to také může být dobré pro srovnání se zvukem ostatních. Nejvíce to ale v zápětí pomohlo ve velkém nárůstu sledovanosti na youtube - jak po vydání na vaší kompilaci, tak i ostatních kompilacích jako La Danse Macabre 4 a Young and Cold Festival VI.
Sanctuary.cz: Vzápětí jste navázali kontakt s německým labelem Young and Cold Records. V čem zatím tahle spolupráce spočívá? Plánujete u tohoto labelu vydat debutovou nahrávku?
Pavel: Neformálně jsme s tímto labelem plně spojení už od doby o které mluvíš. Máme velmi dobré vztahy a v poslední době se chystá oficiální smlouva. Ta zahrnuje mimo jiné brzské vydaní alba a následné turné a koncerty po Evropě a USA.
Sanctuary.cz: Jak jste na tom vlastně momentálně s materiálem. Kolik věcí máte na živé hraní a dala by se z něj poskládat zmíněná studiová nahrávka? V jaké fázi se v tomhle směru nacházíte? Viděl jsem nějaké fotky z pražského Golden Hive studia…
Pavel: Na Prague Gothic Treffen a Young and Cold festival máme připravených 8 skladeb. K tomu máme ještě další dvě skladby a jednu bonusovou k tomu, které však potřebují ještě poladit a proto je budeme hrát až v listopadu na liberecké Depeche Mode party 14. Pokud půjdou plány jak mají, tak tou dobou zároveň dotočíme celé album.
Chtěli jsme zahrát celý repertoár deseti skladeb už na Prague Gothic Treffen a před ním vydat i album. Na jaře jsme však měli spoustu velkých technických problémů – odešel počítač, studiové reproduktory a některé důležité části vybavení pro živá vystoupení – páskový magnetofon, sampler... Zamrzli jsme doslova na 3 měsíce. To nás nejen velmi zbrzdilo. Důsledkem toho je, že i když to není náš styl, musíme odehrát nastávající dva koncerty s podporou počítače a omezit počet našich vintage syntezátorů na podiu ze sedmi na tři. Vše je hrané stejně co nejvíc živě jako předtím. Jen musíme zahrát s mnohem modernějším vybavením, než se opraví to staré a místo páskového magnetofonu a samplerů používat počítač. Takže tím utrpí jen naše retro vizuální stránka. Zvuková a hudební kvalita však zůstane stejná.
Sanctuary.cz: Když člověk sleduje Facebook, snadno si odvodí, že máš slabost pro různé technické hračičky, které pomůžou s výsledným soundem. Co říct k téhle muzikantské zálibě?
Pavel: Pro nás to není ani tak slabost jako nutnost pro docílení autentického zvuku osmdesátkových kapel. A nejen zvuku. Zároveň chceme dělat i retro live show, nepoužívat počítač a vše hrát co nejvíc živě. Bicí a basové podklady hrát přes páskový magneťák a celkově mít i 80´s goth vizuální image.
Sanctuary.cz: Ty máš, pokud vím, také vlastní studio. Co říct k této aktivitě?
Pavel: Tady bych mohl dál pokračovat s odpovědí na minulou otázku a více ji rozvézt. Celé to začalo u The Crypt. Tehdy jsme to oba brali více punkově. Ale mě děsně vadilo, že když jsem pokaždé vypustil ven novou nahrávku, tak zněla tence, nevýrazně a málo nahlas. Zprvu jsem si myslel, že je to tím, že všechny instrumenty byly ze softwaru. A tak vznikla moje velká sbírka vintage analog syntezátorů vyrobených do konce 80. let. Pak jsem si všiml, že to není stále ono. A tak jsem se začal zajímat o samotnou zvukařinu a studiové vybavení dřívějších analogových let. Začal jsem studovat, jak se dělá studiová zvukařina a jak se hlavně dělala dříve.
A k tomu jsem začal sbírat vintage studiové vybavení. Slyšeli jste například někdy o pružinové ozvěně? A nakonec mě celá ta honička za starými časy zlatého věku analogu zavedla až tak daleko, že jsem přestal dělat svářeče v Ústavu Jaderného Výzkumu a začal se živit jako zvukař. V současnosti jsem už otevřel svoje studio i pro veřejnost. Natáčím, míchám, dělám mastering. Moje nahrávací studio chce podporovat hlavně alternativní hudbu a goth komunitu a i všechny, co chtějí neotřelý, jiný, analogový zvuk nahrávek, lišící se od dnešního digitálního, ostře a uměle znějícího zvuku. Abych mohl podporovat undergroundovou scénu v jejím růstu, mám k tomu nastavené ceny ,které jsou víc než lidové. Co si budeme povídat, lidi co dělají goth a alternativní undergroundovou hudbu, na ní moc nevydělávají a tak jim tím chci pomoci. Doufám, že s tím snad vznikne časem i nějaká spolupráce se Sanctuary.cz.
Das Funus - Six Feet Under
Sanctuary.cz: Vaše promo fotky naznačují, že se nestydíte za příslušenství ke goth subkultuře. Naopak. Takže jaký vztah máte ke goth scéně a co říkáte na její momentální stav u nás? Sami se aktivně podílíte pořádáním parties. Povězte něco o nich…
Pavel: Valggrind a já jsme duší „staří“ batcaveři. Tomáš, který přišel do kapely později, je ještě o dost starší depešák a mimochodem geniální hráč na klávesy. Takže obecně vztah nás všech ke gotice je velký, ale spíše té původní. Na druhou stranu, v poslední dekádě vzniká spousta nových kapel, které tak jako my znovu ctí staré časy (záměrně neříkám jen 80´s...). Takže se nám velmi líbí i současná hudba a scéna, obecně hlavně to, co vzniká v Německu. Rád bych ale zdůraznil jednu věc – všude na pražských goth akcích slýchávám jak je scéna slabá a jak je málo lidí a že tu nejsou kapely...
Minulý týden jsem tohle četl i na vašem webu v jednom článku. Musím říct, že tohle není pravda. Jezdím na akce do Německa, Polska, Rakouska. Nikde není více lidí na klubových akcích než tady. Možná tak v Berlíně. Tam jsem nebyl. Ale co je důležitější, když jsem začal dělat zvukaře, všimnul jsem si, že na úplně jiné akce jiných hudebních stylů v dnešní době nechodí o moc víc lidí. Vždy je to kolem 80ti nebo 100 lidí. Někdy více. A jindy se akce nevydaří s návštěvností a přijde jich třeba jen 30. Nebudu jmenovat kapely nebo akce, na které konkrétně přišlo tak málo lidí, ale obecně můžu říct, že ať jsem zvučil v klubech Queen revival, Xindla X nebo Olympic, vždycky to bylo s návštěvností podobné a nepředvídatelné. A když pak jedu do Augsburgu na německou party a pokaždé je tam jen kolem třiceti lidí i s organizátory, pak musím říct, že v Praze to přece jen žije!
Sanctuary.cz: Několik živých vystoupení jste už odehráli. Jaké jsou vaše silné a naopak slabší stránky na pódiu? Co od vás můžou návštěvníci Prague Gothic Treffen očekávat? Je pro vás důležitá vizuální prezentace na koncertech nebo kladete největší důraz na hudební složku?
Pavel: To už jsme tu taky trochu naťukli. Myslím si, že tohle je dost individuální a každý člověk na to bude mít jiný názor. Podle nás je naše silná stránka v tom, že se vše snažíme dělat poctivě po staru, hrát živě s co nejméně backing tracky, s poctivými starými mašinami a tím z větší části vytvářet i náš jedinečný vizuál. Na druhou stranu je to i naše mínus. Protože příprava pódia trvá mnohonásobně déle než kapelám, které si přinesou na podium jeden laptop a jedny nebo dvě klávesy propojené s počítačem.
Jak jsem už řekl předtím, kvůli poruchám několika našich strojů se teď i my musíme uchýlit k modernějšímu přístupu ke koncertům pro vystoupení na PGT a Young and Cold festivalu. Každopádně na vizuální prezentaci a show klademe stejný důraz jako na hudbu. Neděláme v tom rozdíl. Bereme to jako celek, který k sobě patří, obzvlášť v gotické subkultuře (nebo v dnešní době už kultuře?). Tak vemte si to sami – nevím jak vás, ale mě děsně štve, když jdu například na koncert The Sisters of Mercy (ale i spousty jiných kapel) a on, navíc jako uznávaný gotický velikán, si tam najednou přijde v maskáčích s havajskou košilí, jako kdyby zrovna vylezl z obýváku svého pokoje. Kazí to atmosféru. A nám se vždy líbila i myšlenka zahrávání si s kabaretními a divadelními prvky, podobně jako se to dělá často například v death rocku. Takže na podium připravujeme i nové kulisy, složité video projekce vytvářející dojem iluze atd.
Sanctuary.cz: Jaký je vůbec váš vztah k Prague Gothic Treffen obecně?
Pavel: Ah, jedna z našich prvních goth akcí, potkání svých lásek a jejich pády, poznání spousty nových přátel za ta léta a v neposlední řadě hlavně láska na první pohled s Valggrind, která nám trvá už tři roky až do dnes. Náš vztah a vzpomínky k PGT za těch asi 12 let je velký a nepřeberný.
Sanctuary.cz: Nějaká vysněná kapela, s níž byste si rádi zahráli na jednom pódiu?
Pavel: Tak rozhodně The Frozen Autumn a Clan of Xymox. A kdyby to bylo ještě někdy vůbec možné, tak Siouxsie and the Banshees, Virgin Prunes, Alien Sex Fiend... Nebo třeba The Sisters of Mercy a The Cure, ti ještě hrajou.
Sanctuary.cz: Na závěr nám prozraďte nejbližší plány Das Funus a my se na vás těšíme na PGT. Díky za váš čas!
Pavel: Po našich dvou blížících se koncertech v srpnu a září se vrhneme na dokončení desky a opravení našeho vybavení, abychom byli zase na podiu „vintage“. Doladíme také ty kulisy a videoprojekce. Natočíme videoklipy. Na rok 2020 se pak chystáme koncertovat, co nejvíc to půjde. A tím pádem druhá deska, na které dostáváme nápady už teď, vyjde nejspíš nejdřív v roce 2021. Ale to už hodně předbíhám.
Moc se na vás těšíme, doufáme, že se vám náš dramatický zvuk syntezátorů s gothic rockovým hlasem bude líbit!
Přidat komentář
Vzhledem ke zvýšenému množství spamu je diskuse moderována. Schválení vašeho komentáře může trvat až 48 hodin.