Recenze The Cuts – Zimne Slonce

THE CUTS – Zimne Slonce
S.P.Records, 2012, 37:36

První nahrávka pilské (ano i polské – Pila je prosím město v Polsku) grupy muzyczne mne svého času hodně příjemně překvapila a doteď si velkou většinu hitovek broukám ve sprše (a tak různě). Vkusně promíchaná elektronika s chytlavými kytarovými plochami nechala vyniknout vemlouvavému hlasu Przemka Zdunka a co je hlavní věc, podařilo se jim stvořit silné „písničky“. „Syreny nad miastem“, „Stars and Scars“, „Twarza w twarz“ - to je jen několik stálic, které se mi neomrzely dodnes a jejichž atraktivitě neubral nic ani čas.

O rok později, tedy v roce 2010, vyšla druhá plyta „Czarny swiat“. Kytar ubylo na úkor elektroniky, a i když mám debut asi o něco raději, jedná se pořád o hodně příjemnou záležitost. Je znát, že si mládenci udělali jasno v tom, kam směřovat a taky jejich nouzové klubové vystoupení na Castle Party, které jsem měl možnost zhlédnout, potvrdilo jejich třídu a úroveň.

Nyní tedy mají na kontě třetí nahrávku, a jakožto fanoušek jsem byl hodně zvědavý, zda se povede udržet kvalita a kam se pohne zvuk. Pártyobal může napovědět leccos, název taky (ono zimní slunce je dosti zrádné), ale pravdou je, že rozjezd cédéčka mne překvapil. Je hodně pozvolný, hodně atmosférický... Nevsází se na prvoplánovou chytlavost, dlouho vše tepe jen v pozadí, v očekávání...

„7 minut“ je křehká pocitovka, která chce trochu trpělivosti, ale za tu se náležitě odmění naprostým vyklidněním nitra. Docela pěkně ji vystihl taky klip, který má přesně takovou snovou náladu jako tenhle velkorysý otvírák, jenž má ještě něco málo přes oněch 7 minut. Klip sám sice dobře nekončí, ale hudba je veskrze pozitivní a tak trochu melancholická. Basa drží linku a s rozumem užité kytary i klávesy vše prokreslují náladami.

The Cuts – 7 minut

„Pamietam“ je už živější a naznačuje, jakým směrem se bude ubírat zbytek alba. I ona si vysloužila svoje video a tak si člověk může začátek alba kompletně vychutnat i ve vizuální podobě. Živelná rytmika a roztomilé polské obraty a slova – vše zase funguje jak má. Zaujalo mne taky využití sborů, které mi silně připomínají kouzelnou hudbu Dannyho Elfmana ze Střihorukého Edwarda. Na energii ještě přidává „Internetowy Troll“. Kultovní zvuk kláves (tady opravdu chybí jen discokoule nad hlavou) zjemňuje neúprosnou rytmiku, která člověka nutí k pohybu. Textová témata jsou neúprosně současná, o čemž nejlíp vypovídá právě tahle trollí záležitost. V podobném duchu pokračuje i „Fire“. Veskrze pozitivní průběh nálad se stále víc přiklání k melancholii a později nabírá na vážnosti díky dvojici „Stereo“ a „Ty i ja“.

Jediná potíž téhle desky, která mi tak trochu běhá hlavou, je, že nějak nemůžu najít nějaký ten výraznější „hit“. Až po instrumentálním předělu „Cuts on the Moon“ přichází na řadu „Nie czuje nic“, která by možná mohla tuhle roli plnit.

Zpestřením je pak další křehká skladba „Nie kocham cie juž“, která zvukově i náladou navazuje na úvodní sedmiminutovou. Je rytmičtější, ale je stejná jistým půvabem a podobnou zvukovou paletou. Jiný rozměr jí dodává taky zefektovaný hlas, který vnáší do téhle citlivé záležitosti chlad a odosobnění. Úplný závěr potom tvoří další krátký předěl s rozverným názvem „Balkan Discotheque“, jenž má posluchače připravit na posmutnělý epilog slujneční sbírky „Karuzela smierci“. Neveselá, ale pěkná věc.

The Cuts – Pamiętam

Je moc dobře, že po jisté době přichází v průběhu nahrávky ke zlomu. Jinak by při absenci výraznějších vypalovaček hrozila nuda a zapadnutí mezi tunu dalších nahrávek. Takhle se vše podařilo rafinovaně zachránit a i když třetí elpíčko ty předchozí nepřeválcovalo, co se hitovosti týče, jedná se pořád o hodně pěkný a příjemný výtvor. Minimálně fanoušci kapely zklamáni jistojistě nebudou.

Zimní slunce je ošidné v tom, že zahřeje, udělá člověku příjemnou náladu, ale v momentě, kdy se schová, udeří neúprosná zima a kolotoč smrti se může roztočit. Tak i The Cuts přišli s novinkou, která ve vás asi žár na dlouhou dobu neudrží, ale rozhodně může prohřát nějaké ty chladné dny a večery…

thecuts_zimneslonce