Asi málokdo čekal, že pražský koncert Laibach, kteří přijeli ukázat svou práci k filmu "Iron Sky", vzbudí v některých českých hudebních médiích tak nečekané reakce. Na vystoupení Slovinců (i související diskuse) se pro CZ Sanctuary podíval jeden z nejpovolanějších – Jaeger. Děkujeme!
Turné se sice neslo v duchu propagace finského snímku Iron Sky, ale dle setlistu to tak příliš nevypadalo. Zazněly sice jen dvě původní skladby pro film, ale do soundtracku se dají započítat i "B Mashina" a "America", které se v přepracovaných verzích objeví i na nosiči k filmové hudbě. Ostatně soundtrack byl hrán před samotným vystoupením a mohu směle říci, že se jedná o výbornou záležitost.
Koncert začal krátce před čtvrt na devět a to hned přepracovanou verzí skladby z prvního eponymního alba "Mi kujemo bodočnost", kterou jsme měli možnost poprvé slyšet již v prosinci 2010 v rámci turné Laibach Revisited. Tím exkurs do minulosti neskončil. Dočkali jsme se ještě několika starších věcí, které potěšily ucho fanoušků (viz níže setlist).
V přídavku zazněla i stařičká "Leben heisst Leben" ve zvláštním, monumentálně-nežném podání, kdy hymnický refrén Leben heisst Leben byl střídán jemným recitativem Miny Špiler. Je skutečností, že album Opus dei získalo Laibach nejvíce mezinárodní pozornosti, neb zvuk tohoto alba zněl, jakoby „Wagner tesal mramor a Moroder ho zdobil šlehačkou“, přičemž si ale nemyslím, že by šlo o nejlepší desku souboru. Pravá kvalita dle mého skrovného soudu spočívá v raných 80. letech.
Na tomto místě mi nedá, abych nereagoval na blábol, který hned v pátek uveřejnil jakýsi Lukáš Benda, kde označuje koncert za slabý (nevím, kolik chlapec viděl vystoupení Slovinců a s čím to tedy porovnával) a kde se spíše zaměřuje na kontroverzní merchandising. Laibach totiž prodávali dvojici čepic s nápisy Arbeit macht frei a Workless. Pochopitelně se jedná o provokaci, která cele sedí laibacherskému smyslu pro humor, i když to pochopitelně vyvolalo negativní reakce, které jsou např. k vidění na webové stránce produktu.
Nicméně Blbenda, autor reportů z koncertů Laibach na Musicserveru, dává okatě najevo svou levicovost, když tvrdí, že tento koncert byl jakýmsi „(ne)ohlášeným srazem neonacistů a jejich sympatizantů“, neboť tvrdí, že došlo k heilování, čehož jsem si skutečně nevšiml. Bylo by de facto zbytečné se tímto člověkem zabývat, kdyby ovšem v minulosti netvrdil, že NSK (již neexistující umělecké sdružení, v rámci kterého byli Laibach hudební sekcí) propaguje němectví (!) a že zpěvák Milan Fras je slovinským Danielem Landou (!!).
Osobně dokážu pochopit, že levicově zaměřeného hocha rozčílí čepice s kontroverzním nápisem, nicméně bych byl autora schopen přijmout, kdyby k věci napsal svůj text v souladu se znalostmi o Laibach a jejich historii provokací. Milý Lukáš pravděpodobně vůbec netuší, že již v roce 1987 se Novi Kolektivizem, takto grafická podsekce NSK, zúčastnil soutěže o plakát k 25. květnu (Den jugoslávské mládeže) s přepracovaným plakátem nacistického umělce Richarda Kleina.
Kdyby mladý autor dělal svou práci a v reportu se zmínil o hudbě, jistě by mu neuniklo, že si Laibach vybrali coververze tří židovských umělců ("Warm Leatherette a.k.a. Warme Lederhaut" od Normal Daniela Millera, takto zakladatele Mute, u kteréžto firmy Laibach vydávají svá alba), "Love on the Beat" Serge Gainsbourga a "Ballad of the thin Man" Boba Dylana. Nehledě na to, že své svědectví o tom, že Laibach nejsou ani fašisté ani nacisté a ani k ničemu takovému neinklinují, vydal i známý slovinský marxistický filozof Slavoj Žižek.
Tento koncert byl prostě plnohodnotným zážitkem a osobně se nezdráhám ho nazvat prozatímním koncertem roku.
Set list
Mi kujemo bodočnost
Smrt za smrt
Brat moj
Ti, ki izzivaš
Die Liebe
Leben – Tod
Le privilege des morts
Across the Universe
Take me to Heaven
Final Countdown
B Mashina
America
Under the Iron Sky
Tanz mit Laibach
Alle gegen alle
Du bist unser
Warme Lederhaut (Warm Leatherette od Normal)
Love on the Beat (cover Serge Gainsbourga)
Přídavky
Leben heisst Leben
Ballad of the thin Man (cover Boba Dylana)
Fotky najdete již brzy v naší nové Fotogalerii.
Komentáře
reportáž z koncertu postavit na dokazování někomu jinému, že on ví prd zatímco já Laibach znám a já jim rozumím, je skutečně vrchol hudební publicistiky:))
Pokud ten "nekdo jiny" najednou v mainstreamovych mediich jednim clankem naprosto pro sirsi verejnost pospini celou scenu a kulturu okolo Laibachu a oznackuje priznivce skupiny za burznoustni neonacisty, na ktere by se mela zavolat policie, myslim ze je comeback od povolaneho vice nez na miste.
možná si ulevil, ale z publicistického hlediska se: 1/snižuje na úroveň toho s kým si vyřizuje účty 2/napsal blábol. jinými slovy Sanctuary degradoval na úroveň pouhého blogu.
Počkej počkej. To, že někoho argumenty usvědčíš z neznalosti, je automaticky blábol? Navíc recenze u nás se více jako polovinou zaobírá koncertem samotným, zatímco ta na Musicserveru se točí, s prominutím, od začátku do konce okolo čepice.... To mě přijde ještě smutnější.
Milý hochu,
v první řadě nejsem hudební publicista, jen občas něco napíši přátelům ze Sanctuary.
A za druhé) Benda se se svým gonzo stylem pasuje do role znalce, kterým není. Osobně toho člověka opravdu nemám vůbec rád, neb v mnoha případech se z jeho textů dozvídám jeho subjektivní, tedy mnohdy krajně zcestné dojmy, které s realitou nemají zpravidla nic společného.
Zrovna zde, na "žánrovém" Sanctuary, jsem měl za to, že je potřeba upozornit na člověka, který si plete dojmy s pojmy, a proto do světa hlásá nesmysly.
To píši jako osvětlení, ne jako omluvu. Psal-li bych tento report znovu, napsal bych ho stejně.
Nojo Benda, podle toho co pise (a kam pise), je to dalsi klasicky vychlastana anarchisticka palice, od nej bych moc necekal.. :)
Jenom bych podotkl, ze v souvislosti s panem Bendou je zde zamena levicovosti s blbosti, i kdyz pochopitelna.
Postrádám další reakci komentátora "Man with big gun" a Jaegerovi patří velký dík za občerstvení článků Sanctuary.cz autorskym reportem s hlubokou fanouškovskou znalostí, který se v mezích klasický hudební publicistiky hledaj jen těžko.
Arbeit Macht Frei je laibachovsky smysl pro humor? zajimalo by me co by na to rekli lidi, ktery prosli Osvetimi nebo jinym koncentrakem. patrne by se smichy potrhali
Nechápu... Slogan na čapce je špatný? Pak je snad tento lepší: [url]http://wtc.laibach.org/arbeit-nicht-frei[/url] . Jde pořád jen o provokaci a manipulaci v duchu Laibach. A hlavně nadsázku. Žádné urážení ani znevažování obětí totalitních, event. demokratických režimů. Už vůbec se nejedná o propagaci nacismu. Např. zde je taky jedna taková podařená, čtvrt století stará provokace: [url]http://www.gla.ac.uk/~dc4w/laibach/poster87.html[/url]
Jak je to s tou prvokací a manipulací taky v prohlášení z r.82. Min. body 6) a 8) ukazují, nakolik to Laibach ne/myslí vážně: [url]http://www.gla.ac.uk/~dc4w/laibach/covenant.html[/url]
Jinak lepší určitě otevřená nadsázka Laibach než tyhle podivuhodnosti, co zůstávají často nedořešený: [url]http://www.discogs.com/label/VAWS[/url] , z čehož se vymanili alespoň Feindflug nebo třeba [url]http://straftanz.de/?p=283[/url] .
Každopádně, z MusicServeru odstranili jak ten imbecilní článek o "hnědých" čepicích, tak i neméně zhovadilou recenzi na samotný koncert Laibach.
[url]http://musicserver.cz/clanek/38781/Kauza-koncentracni-cepice[/url]
[url]http://musicserver.cz/hledat/Laibach[/url]
Jako zadostiučinění by ještě mohli z místa redaktora odstranit p.Bendu :-)
Tak, ze WGT delaji nackove se vi uz docela dlouho.. :) IIRC jeden z orgu snad i nejak ne uple tajne podporuje jakousi nazi politickou stranu, je mi jasny ze [citation needed], ale me se to ted dohledavat nechce :)
Přidat komentář
Vzhledem ke zvýšenému množství spamu je diskuse moderována. Schválení vašeho komentáře může trvat až 48 hodin.