Rozhovor s DJ De´Athem

djdeath_sVšichni ho známe z fotek, ale málokdo podle jména. Přitom byl prvním DJem, který přivezl do Anglie deathrock i spoustu nyní slavných kapel a je živoucím důkazem toho, že gotická image nemusí být jen pubertální libůstkou, ale i životním postojem. O kom je řeč? O jedné z nejzásadnějších postav současné britské scény, DJovi, organizátorovi a především gothovi tělem i duší, DJ De´Athovi, kterého budeme mít tu čest premiérově uvítat v ČR jako speciálního hosta šesté PGT. A abychom se s ním trochu blíže seznámili, udělali jsme s ním tento rozhovor, ve kterém se dozvíte rozdíly mezi londýnskou batcave a leedskou gothic scénou, na jaké kapely je DJ Dea´Ath nejvíc hrdý, co dělal před svou aktivizací v gothic subkultuře, jak by zněla jeho kapela (kdyby nějakou měl), jak se kouká na electro na scéně, co ví o České republice, jak se mu jako manažerovi banky daří udržet svou gothic image a spoustu dalších zajímavostí.

 

CZ SANCTUARY: AHOJ DJ DE´ATHE, TAK JAK SI UŽÍVÁŠ LÉTA?

DJ De´Ath: Ahoj – upřímně, i když jsem se narodil ve znamení Hada a Lva, nemám moc rád léto. Teplo je fajn, ale nemám rád ten jas a také nemůžu strávit příliš mnoho času na přímém slunci, aniž bych se spálil. Myslím, že jsem zkrátka až moc spojen se svou upírskou stránkou ;).

CZ SANCTUARY: A KOLIK KONCERTŮ A FESTIVALŮ JSI ZATÍM LETOS STIHNUL OBJET?

DJ De´Ath: Nemyslím, že toho letos bylo nějak moc. Potřinácté jsem navštívil Wave Gotik Treffen a premiérově Amphi festival. Ze samostatných koncertů jsem viděl The Bravery, Killing Joke, The Stranglers, In The Nursery, Sieben, Job Karma, The March Violets, Sol Invictus a 6<omm.

CZ SANCTUARY: ZA PÁR DNŮ BUDEME MÍT TU ČEST TĚ VŮBEC POPRVÉ SLYŠET I V ČESKÉ REPUBLICE. MÁŠ TŘEBA NĚJAKÉ POVĚDOMÍ O PRAZE NEBO NĚJAKÝCH ČESKÝCH KAPELÁCH?

DJ De´Ath: I pro mne bude čest zahrát si poprvé v Praze, a pevně doufám, že to nebude naposled. Nikdy předtím jsem Prahu nenavštívil, a úplně bez použití Google nebo jiných vyhledávačů vím jenom to, že je to velmi staré město, kde žil Franz Kafka a Jaz Coleman, který zde dirigoval filharmonii a že zde proběhlo povstání Pražské jaro. A také jsem slyšel o kostnici v Kutné hoře, kterou (jako milovník lebek) doufám, že jednou uvidím.

Z českých kapel znám akorát XIII. století a Alvaréz Peréz.

dj_death3

CZ SANCTUARY: TO VŮBEC NENÍ ŠPATNÉ SKÓRE! ALE POKUD TI TO NEVADÍ, RÁD BYCH NA CHVÍLI CESTOVAL DO ANGLIE I ZPĚT ČASEM. TY JSI UDĚLAL MNOHO ZÁSADNÍCH VĚCÍ PRO ANGLICKOU GOTHIC SCÉNU – BYL JSI VŮBEC PRVNÍ DJ, KTERÝ V BRITÁNII HRÁL DEATHROCK A STŘEDOVĚK, TAKÉ JSI POZVAL MNOHO POZDĚJI SLAVNÁCH KAPEL NA JEJICH KONCERTNÍ DEBUT DO ANGLIE – JMENUJME TŘEBA ANTIWORLD, ANGELSPIT, THE BIRTHDAY MASSACRE, THE CRUXSHADOWS A MNOHO DALŠÍCH. CO JSI ALE VLASTNĚ DĚLAL PŘEDTÍM A JAK SES VŮBEC DOSTAL KE SCÉNĚ?

DJ De´Ath: Myslím, že jsem měl dostatek štěstí a zažil jsem nejlepší dekádu britské alternativní hudby od roku 1977 do roku 1987. Pamatuju si, že jsem byl na škole, když punková scéna explodovala a tajně jsem poslouchal Sex Pistols (aby to rodiče neslyšeli) z půjčené desky od kamaráda. Jako teenager jsem poslouchal punk, ale hodně mne ovlivňoval i 2-Tone a ska, takže jsem se na škole oblékal jako rudeboy. Pamatuji si také, že když na školních diskotékách hráli punk, pankáči začali pogovat a metalisti házet vlasy, ale když hráli metal a pankáči začali pogovat na Black Sabbath, metalisti se rozzuřili a začali se prát.

Úplně první gotickou kapelu, kterou jsem viděl, byli The Cult jako předskok Big Country na dvacetitisícovém stadionu roku 1984. Později téhož roku jsem byl v bistru na rybě s hranolky a v televizi se najednou objevilo video k „Love Like Blood“ od Killing Joke. Byl jsem úplně ohromený. Vystřelil jsem z toho podniku a spěchal si koupit lístek na jejich noční turné a od toho momentu se ze mne stal Goth – oblékal jsem se do černé a chodil na pět nebo šest koncertů každý týden.

V raných devadesátých začala alternativní britská a hlavně gotická scéna umírat, ale naštěstí jsem měl pár kontaktů v zámoří, které mne upozornily na nově vycházející německé kapely jako Love Like Blood, Goethes Erben nebo Garden of Delight. Takže jsem začal kupovat spoustu německé gotiky a cestovat kamkoliv po Anglii, kde se objevila jakákoliv gotická kapela. Nakonec jsem poprvé navštívil WGT, kam jsem jel hlavně kvůli Ikon, kteří ale vystoupení čtyři týdny před vystoupením zrušili.

Mí přátelé mne přesvědčili, že bych měl začít působit jako DJ, protože jsem měl tolik zajímavé nové gotické muziky a oni už byli unavení z toho slyšet každý týden „Temple of Love“ od Sisters. A tak jsem 4. července 1999 podstoupil svůj DJský debut v Leedsu a zbytek je, jak se říká, historie.

CZ SANCTUARY: A JE NĚJAKÁ KAPELA, NA KTEROU BYS BYL OBZVLÁŠŤ HRDÝ, ŽE JSI JI POPRVÉ DOVEZL DO ANGLIE?

DJ De´Ath: ASP, Antiworld, Butterfly Messiah, The Last Days Of Jesus, Ikon, The Birthday Massacre – myslím, že vlastně všechny…

dj_death1

CZ SANCTUARY: MIMOCHODEM… SPOUSTA ORGANIZÁTORŮ A DJS TAKÉ DĚLÁ VLASTNÍ HUDBU – CO TY? MĚL JSI (NEBO MÁŠ) VLASTNÍ KAPELU, DĚLÁŠ SVOU MUZIKU? A JESTLI NE, JAK SI MYSLÍŠ, ŽE BY VYPADALA KAPELA DJ DE´ATHA?

DJ De´Ath: Než jsem začal hrát jako DJ, krátce jsem hrál na kytaru a napsal i pár skladeb. Také jsem si doma čtyři z nich nahrál na kazetu, na kterou se teď někde práší. Měl jsem i ambientní projekt Perpetual Deathic, který sestával především z mého samplovaného mluveného slova a neobvyklé elektroniky.

Nedávno jsem se začal znovu učit na kytaru, takže možná toho tentokráte udělám víc. Kdybych si měl sestavit kapelu podle svého, zněla by nějak takhle: Zpěv – Anna Varney/Carl Mccoy/Lux Interior; Kytara – The Edge/Geordie KJ/ Poison Ivy; Basa – Raven/ Patricia Morrison, Bicí – Nook (Die Krupps)/ Nigel Preston (The Cult), Klávesy/samply – Suicide Commado/Ordo Rosarius Equilibrio.

CZ SANCTUARY: TO JE SKVĚLÝ VÝBĚR. CHCI SE ALE JEŠTĚ JEDNOU VRÁTIT NA TVOU DOMÁCÍ PŮDU – KDYŽ SE KOUKÁM NA SEZNAM AKCÍ, KTERÉ POŘÁDÁŠ, ZDÁ SE, ŽE V LEEDSU MUSÍ BÝT OPRAVDU SILNÁ SCÉNA. MYSLÍŠ, ŽE BY VŠECHNY TVOJE AKTIVITY BYLY SNAZŠÍ V LONDÝNĚ? JAKÉ JSOU VLASTNĚ ROZDÍLY MEZI LONDÝNSKOU A LEEDSKOU SCÉNOU?

DJ De´Ath: V Británii byly vždycky historicky dvě scény – ta gotická vznikla v Leedsu  – byly to kapely jako Sisters, Red Lorry Yellow Lorry, The 3 Johns, The Cassandra Complex, Ghostdance, March Violets a tak dále – dokonce i používání bicího automatu a nošení černé jako odznaku goth scény se zrodilo tady. Londýnská Batcave scéna měla zase zvuk Specimen, ASF, Bauhaus, Siouxsie a podobně.

Londýn je mnohem jednodušší místo na dělání akcí a parties, protože se tam dá snadno dostat ze zámoří. Někdy dokonce tvoří zahraniční účastníci 60-70 % návštěvníků londýnských koncertů. Do Leedsu se hůře dostává a cestování sem není příliš levné. Sice i sem jezdí hosté z jiných zemí, ale hlavně tu jsou místní.

Scéna sice ani na jednom z těchto míst není tak velká jako bývala, ale lidé, kteří přijdou, jsou zpravidla přátelští nadšenci.

CZ SANCTUARY: POŘÁDAL JSI V LEEDSU TAKÉ SLAVNÝ FESTIVAL BEYOND THE VEIL, ALE POSLEDNÍ DOBOU O NĚM NENÍ SLYŠET. COPAK SE STALO?

DJ De´Ath: Beyond the Veil má za sebou šest ročníků a rozhodli jsme se mu dát na chvilku oddech. Částečně i kvůli tomu, že mí spolupracovníci už neměli čas na něm pracovat. Možná se vrátí v podobě nějakého desátého výročního speciálu, ale je to hodně práce. Většinou trvá půl roku, než se to všechno naplánuje…


dj_death4

CZ SANCTUARY: TAK ASPOŇ, ŽE S TÍM DJOVÁNÍM POKRAČUJEŠ. TY, MIMOCHODEM, NEHRAJEŠ JENOM GOTHIC ČI DEATH ROCK, ALE I SPOUSTU DALŠÍCH ŽÁNRŮ, ELEKTRONIKU NEVYJÍMAJE. TO VYPADÁ, ŽE NEMÁŠ PROBLÉM S ELECTREM NA GOTHIC SCÉNĚ…

DJ De´Ath: Mám rád všechny subžánry gotické hudby, a z rozhovorů s návštěvníky, kteří chodí na mé (nebo v podstatě jakékoliv) akce, lidé mají rádi mix různých žánrů gotiky. Myslím, že to vzájemné oddělování začalo především rozhodnutím některých electro DJů hrát na společných akcích jenom elektroniku, čímž se odcizili části publika. Pak některé kluby začaly hrát jenom kytarovou hudbu, čímž se odcizili jiné části publika. Přitom mícháním obou směrů máte skvělou šanci slyšet něco nového nebo zajímavého, taky je daleko jednodušší dát si na chvilku pauzu od tance, pokud zrovna nehrají „tu vaší“ hudbu. A navíc je to mnohem větší výzva pro DJe.

CZ SANCTUARY: A JAKÝ MÁŠ TEDY NÁZOR NA TY SOUČASNÉ „OLDCHOOL KONFORMISTY“, PODLE KTERÝCH ELEKTRONIKA NEMÁ S GOTHIC SCÉNOU NIC SPOLEČNÉHO A TUDÍŽ BY NEMĚLA BÝT HRÁNA NA TĚCHTO PARTIES, FESTIVALECH A PODOBNĚ?

DJ De´Ath: Gotická scéna se neustále vyvíjí. Věřím, že má své kořeny hlavně v punkové hudbě, nicméně i punk byl o změně a boření norem. Pamatuju si, že přesně z těch samých důvodů nebyly skupiny, které používaly bicí automaty, považovány za opravdové kapely na úrovni těch, které měly živé bubny. Mohlo by se polemizovat o tom, zda to nebyli zrovna Front 242, kteří rozvinuli potenciál bicího automatu a vzali jej do další úrovně.

Když jsem byl na Amphi, měl velmi dobře sestavený program – na jedné scéně Der Fluch, Ordo Rosarius Equilibrio,Clan Of Xymox, In The Nursery, Diorama, Das Ich, Feindflug, Kirlian Camera a Covenant. A vypadalo to, že tahle směs dobře funguje a pod pódiem bylo neustále narváno. Spousta lidí vidělo Ordo Rosarius Equilibrio vůbec poprvé a moc se jim líbili, i když by třeba normálně šli jenom na elektronické kapely.

CZ SANCTUARY: TO NÁS VEDE K OTÁZCE – JAK VIDÍŠ SOUČASNOU SITUACI SCÉNY? ZVĚTŠUJE SE, ZMENŠUJE? MYSLÍŠ, ŽE S SEBOU POŘÁD NESE ALESPOŇ ZBYTKY TOHO PŮVODNÍHO DUCHA, NEBO NE?

DJ De´Ath: Těžko můžeme mluvit o růstu nebo stagnaci scény, protože je to v každé zemi jiné. Německo má pořád jednu z největších subkultur světa, ačkoliv silné scény raší i v jižní Americe a částečně i v Číně. Co se toho původního „gotického ducha“ týče, toho cítím silně zejména ve východní Evropě – řekl bych, že víc než na Západě. Když jsem párkrát na Východě hrál jako DJ, vždycky jsem dostal skvělou, někdy i velmi emotivní odezvu davu, zatímco lidi na západě se mnohem více kontrolují.

Scéna se ale určitě stává čím dál rozmanitější. A to je dobře, když se tolik kultur dokáže spojit skrze gotickou hudbu.

dj_death5


CZ SANCTUARY: GOTICKÁ SCÉNA SE ALE NEPROJEVUJE JENOM SKRZE HUDBU, ALE DRUHOTNĚ I SILNÝM VIZUÁLEM – A TO NEJEN VZHLEDEM KAPEL, ALE I SAMOTNÝCH ÚČASTNÍKŮ. V ČESKÉ REPUBLICE TO ALE BOHUŽEL SPOUSTA LIDÍ, KTERÝM TÁHNE NA TŘICÍTKU, VNÍMÁ JAKO „MAŠKAŘENÍ PRO DĚTI, NA KTERÉ UŽ JSOU MOC STAŘÍ, PROTOŽE MUSÍ CHODIT DO PRÁCE“ A PODOBNĚ. NICMÉNĚ TY ZCELA JASNĚ UKAZUJEŠ, ŽE SI LZE UCHOVAT VÝRAZNOU GOTHIC IMAGE I PO ČTYŘICÍTCE. ODHALÍŠ NÁM SVŮJ RECEPT, JAK SI I PŘES BĚŽNÉ ZAMĚSTNÁNÍ UCHOVÁVÁŠ SVŮJ STYL? ČÍM SE VLASTNĚ ŽIVÍŠ? NENÍ TI TVÁ IMAGE NĚKDY PŘI JEDNÁNÍ S „NORMÁLNÍMI LIDMI“ NA PŘEKÁŽKU?

DJ De´Ath: Jasně, že vypadat jako každý druhý a zapadnout tak do nevýrazného vzoru společenských norem je snadná volba. Možná mám obrácenou pubertu, protože když jsem poslouchal punk a ska, nosil jsem krátké rozcuchané vlasy. Myslím, že jsem zkrátka silně spojen se svými vlasy, které mne hodně propojují s duchem osmdesátých let. Je mi ale jasné, že v některých zemích může být velmi těžké vypadat a oblékat se jinak než dav. Můžou vás označit za satanistu, můžou na vás pokřikovat, můžou vás zmlátit a v nejhorším a nejsmutnějším případě i zabít jen proto, že jste jiní.

Můžu jen říct, že ze srdce miluji gotickou hudbu a odlišný styl, který je s ní spojen a tu svobodu a možnost oblékat se tak, aniž byste vypadali jako kdokoliv jiný. Ze své zkušenosti také vím, že je těžké, aby s vámi v práci jednali fér, protože vás lidi posuzují podle toho jak vypadáte, ne podle vašich pracovních schopností.

Já se do práce musím trochu krotit, takže si svážu vlasy dozadu, učešu je, sundám náušnice, prsteny i makeup. Začínal jsem v RBS Bank na nejnižší pozici a vypracoval se až na manažera banky. Jasně, že mi to trvalo déle, protože mám dlouhé vlasy. Naštěstí mi ale nevadí nosit oblek a ano, někdy se obleču celý do černého, ačkoliv to všechno vypadá dohromady velmi chytře.

Je také těžké jednat s úzkoprsými a zlými lidmi. V gotické scéně je o tolik více inteligence a krásy… A buďte si jistí, že se každičký den hodně těším na konec pracovní doby, kdy si zase budu moci pustit gotickou hudbu a obléci se jak chci.

CZ SANCTUARY: TO JE NÁM ÚPLNĚ JASNÉ. DE´ATHE, MOCKRÁT TI DĚKUJEME ZA UPŘÍMNÉ A VYČERPÁVAJÍCÍ ODPOVĚDI, TĚŠÍME SE NA TVOU ČESKOU PREMIÉRU A JAK JE U NÁS ZVYKEM – POKUD CHCEŠ NA ZÁVĚR ŘÍCI NĚCO ČESKÉ GOTHIC SCÉNĚ, MÁŠ SLOVO…

DJ De´Ath: Život je příliš krátký, tak se z něj vymáčkněte co nejvíce. Žijete jenom dvakrát – jednou, když se narodíte a jednou, když umíráte. Těším se s vámi všemi na brzkou viděnou!

CZ SANCTUARY: TO MY TAKY, TAK NA VIDĚNOU V SOBOTU!

dj_death2

mohlo by vás také zajímat

Komentáře

Bomba! fakt se na nej tesim, takovyho frajera jsme jeste nehostili :)...coz me privadi k otazce - takze neni doopravdy mrtvej jo???

Tak na rozdiel od našej pražskej smečky sa my s dotyčným pánom poznáme osobne od roku 2002,kde nás videl na festivale Dark NAtion Day vo Viedni a následne doporučil na vystupovanie pre festival Kunigunda Lunaria vo Vilniuse.Potom nás pozval na Beyond The Veil do Leedsu,kde spoluporiadal festival aj v roku 2007.Čo Vám budem hovoriť...naozaj zlatý človek so špecificky kladným vzťahom pre kapely z východnej Európy...Tak si to s ním užite ,ako sa patrí a pozdravte ho od nás !Gudrun&LAHKA MUZA

prijemny rozhovor a nejspis prima chlapik

DJ Death z Facebooku: "Looking forward to DJ with Petra from the legend that is XIII Stoleti" :D ...pro vsechny, kterym by to tam uniklo, musim tento krasny skvost preposlat

Ježiš, a bylhrozně milý a na jeho set jsme si skvěle zatancovali:-)

Jej, bych si byla malem nevsimla...rozhovor jen potvrzuje jak sympatickej chlapik to vazne je. Skvely, diky moc, kluci x].

Přidat komentář

Vzhledem ke zvýšenému množství spamu je diskuse moderována. Schválení vašeho komentáře může trvat až 48 hodin.


Zadej správnou odpověď.