Pokud hledáte akci, na které byste udrželi hladinku vyžití mezi Postapo Party a Dead Dolls Disco III, máte možnost zavítat do Chapeau Rouge, kde v pátek 20. března 2009 můžete vidět přehlídku chladného severského darkambientu.
Pátek 20. března 2009 - Svartsinn (NO), Northaunt (NO), Taphephobia (NO), Trist (CZ)
Trojice norských projektů Northaunt (labely Fluttering Dragon, Cyclic Law), Svartsinn (labely Eibon Records, Cyclic Law) a Taphephobia (ex-Northaunt, labely NOTHingness Records, Reverse Alignment) představuje minimalističtější větev dark ambientu. Společná fascinace přírodními reáliemi, izolací a melancholií jde ruku v ruce se společnými oblíbenci, jejichž vliv lze vysledovat – zahuštěné prázdno a nekonečný prostor Thomase Könera nebo B.J. Nilsena (aka Hazard), klasický temný ambient Raison d'Être nebo odlehčenější pojetí Roberta Riche vzdáleně koketující s new age.
Přestože se občas přibližují k přílišné doslovnosti a jemnému patosu, v důsledku převažují imaginativní zvukové plochy. Zajímavostí je, že debut Northaunt byl předlouhou dobu ojedinělou nahrávkou, kde se objevila Tania „Nacht“ Stene po rozpadu kultovních Aghast (jinak též autorka mnoha obalů a fotek z norské blackmetalové scény raných 90.let – mimo jiné trilogie Ulver, dále Darkthrone, Thorns, Burzum nebo Satyricon, z poslední doby obal Dømkirke od Sunn O))).
Speciálním hostem bude česká legenda hypnotického black metalu Trist. Jedna z mála zdejších kapel v žánru, co nelpí na klišé typicky strukturovaných skladeb. Plovoucí masa zkreslených kytar má svou formou mnohem blíž k ambientu a vzdáleně připomíná pojetí skupin jako Velvet Cacoon nebo Wrath Of The Weak, ovšem v depresivnějším a přeci jen čitelnějším hávu.
Svartsinn (NO), Northaunt (NO), Taphephobia (NO), Trist (CZ)
20. března 2009
Praha, Chapeau Rouge (Jakubská 2, Praha 1)
Vstup 250,- na místě (možnost zlevněné vstupenky za 200,- Kč při zakoupení permanentky na oba koncerty - k prodeji pouze na místě v pátek 20. března).
Sobota 21. března 2009 - Xela (UK), Alienist (Nicholas Bullen) (UK), Gustav Tutre (CZ)
John Twells alias Xela je pozoruhodný už svým hudebním vývojem. V počátcích čistě syntetizovaná tvorba v duchu „domácké“ elektroniky přelomu tisíciletí (mikrotonální IDM, glitchové beaty, ambientní uvolněnost) později ustoupila mnohem hřejivějšímu pojetí. Výrazné zastoupení skutečných nástrojů, i když nadále efektovaných laptopem, posunulo jeho hudbu až k příjemným indie popovým songům.
Výrazný zlom, úspěch a masivní ponor do temných vod nastává se třetím albem "The Dead Sea". Xelova pocta hororovým soundtrackům je zároveň příklonem k mnohem syrovějším vyjadřovacím prostředkům, špinavější produkci a žánrové abstrakci. Následující vinyly, kazety i různé spolupráce pokračují v sestupu k základům zvuku – psychedelický noise vstřebávající folk, drone nebo dokonce lo-fi black metal v nejlepší tradici proudu nevědomí aktuálního hlukového undergroundu.
Xela stojí taky za Type Records, jež patří k nejzajímavějším vydavatelstvím současnosti. Po lednovém koncertu spřízněných Svarte Greiner a Elegi jde o další kontakt ČR s tou pochmurnější částí mladé scény okolo Type a pravděpodobně o jedno z posledních evropských vystoupení Johna, než se přestěhuje do USA. Novinkové album In Bocca Al Lupo, tematizující religiozní motivy, bylo původně zkomponované pro uměleckou instalaci zaobírající se strachem ve všech podobách. Doposud nejvíc temná a neutěšená Xelova nahrávka; pád obvykle nemá v nočních můrách konce...
Nicholas James Bullen, shodou okolností stejně jako John rezident anglického Birminghamu, je dnes už nestorem experimentální hudby. Podílel se na začátku 80. let na Final (projekt Justina Broadricka) a stal se zakládajícím členem Napalm Death, u nichž byl součástí původního line-upu debutu Scum, aby poté s Mickem Harrisem stvořil Scorn, kde se v roli hostů zjevuje opět kromě Broadricka také třeba James Plotkin (OLD, Khanate a další). V polovině 90. let nahrál společné album s Billem Laswellem – doposud jediné pod svým vlastním jménem – Bass Terror, excelentní mix ultratemného dubu a downtempa. Poté zdánlivě zmizel z jakéhokoliv hudebního dění, věnoval se nadále studiu, založil si však vlastní label (Monium) a věnuje se obskurním kolaboracím převážně elektroakustického charakteru, např. s Black Galaxy nebo kREEPA.
Jako Alienist prozkoumává okrajové oblasti zvuku a možnosti živé improvizace. Poškozená elektronika, přeskakující vinyly a klasické instrumenty kombinované s efektováním a smyčkováním v reálném čase utváří subbasově bzučivé chuchvalce, ventilační hukot, zkratované scratchování, znásilnění snímačů, hluk a ticho. Krom vlastní produkce se věnuje zvukovým instalacím a designu, rádiu, vede semináře na univerzitě, kurátoruje filmové i hudební festivaly.
Gustav Tutre je vlastním jménem Matěj Schneider, student muzikologie v Brně a především talentovaný zvukotepec. Jeho často kontemplativní miniatury postavené na zvukové manipulaci spojuje přes rozdílné vyznění cit pro náladu.
Xela (UK), Alienist (UK), Gustav Tutre
21. března 2009
Praha, Chapeau Rouge (Jakubská 2, Praha 1)
Vstup 250,- na místě (možnost zlevněné vstupenky za 200,- Kč při zakoupení permanentky na oba koncerty - k prodeji pouze na místě v pátek 20. března).
Přidat komentář
Vzhledem ke zvýšenému množství spamu je diskuse moderována. Schválení vašeho komentáře může trvat až 48 hodin.