Ačkoliv se na naší scéně znovuoživování středověké hudby a jejímu míchání s darkwave vlnou příliš nedaří, na západ od našich hranic je tomu jinak. Projekty jako Qntal, Faun, nebo Helium Vola úspěšně propojují historické hudební vlivy s prvky world music a temnou elektronikou, čímž si získávají věhlas a respekt velkého množství příznivců darkwave scény. Jedním z takových projektů je Black Wedding Louise Zacherta, se kterým jsme si po telefonu povídali o jeho novém albu „11 000 Virgins“, spolupráci s elektroniky Ionic Vision, hudbě Hildegardy z Bingen, a dalších zajímavostech.
Rozhovor: Pavel Zelinka
Překlad, editace: Ezechiel
Během čtení rozhovoru se můžete naladit na vlnu Black Wedding poslechem níže uvedených tracků:
{mp3remote}http://www.sanctuary.cz/audio/Black_Wedding_Studium_Divinitatis.mp3{/mp3remote}
{mp3remote}http://www.sanctuary.cz/audio/Black_Wedding_Unde_Quocumque.mp3{/mp3remote}
{mp3remote}http://www.sanctuary.cz/audio/Black_Wedding_Et_Ideo_Puelle.mp3{/mp3remote}
CZ Sanctuary: Ahoj Louisi, dneska Ti voláme kvůli vydání debutového alba „11 000 Virgins“ Tvého projektu Black Wedding. To není Tvůj první projekt, že?
Louis Zachert: Ne, to určitě není. Před založením Black Wedding jsem asi 15 let působil v hudebním průmyslu, věnoval jsem se hlavně darkwave a dark electro projektům.
CZ Sanctuary: Můžeš trochu odhalit, o jaké projekty šlo?
Louis Zachert: Například Cycloon se kterým jsme vydali roku 1996 desku a maxisingl. Pak jsem dělal spoustu remixů pro projekty jako Implant, In Strict Confidence a podobně. Většina z nich vlastně už neexistuje….
CZ Sanctuary: Hlavně že Ty hraješ dál…a kromě Black Wedding působíš také v kapele Ionic Vision, s tou jsi dokonce teď vydal nové album „Bitter Isolation“. Jak jsi s ním spokojený?
Louis Zachert: Poměrně ano, ten proces šel celkem hladce a recenze jsou také pozitivní. Osobně si myslím, že je to dobré album – s Ionic Vision spolupracuji již dvanáct let, a z toho takových sedm mne už berou jako třetího člena kapely. Pro Ionic Vision dělám většinu produkčních záležitostí - aranže, nahrávání, mix a další věci. Myslím, že „Bitter Isolation“ je nejlepší deska, kterou Ionic Vision vůbec vydali. Je čistá, bez technických nedodělků, zároveň upřímná…a vysoce taneční…
CZ Sanctuary: Mluvil jsi tu o své pozici v Ionic Vision…to tedy znamená, že jsi něco jako čestný člen? Nevidíme Tě totiž na žádných promofotkách, nebo tak…
Louis Zachert: Ne, a to je dobře, já na nich ani nechtěl být…možná příští rok. Jak už jsem říkal, moje role v kapele je spíš na úrovni míchání, nahrávání, aranžování a živého zvučení…
CZ Sanctuary: …takže podobná role jako má třeba Daniel u Front 242
Louis Zachert: Jo, prostě „ten chlapík od zvuku“
CZ Sanctuary: Okay, vrátíme se zpět k Black Wedding. To je čistě Tvoje dítko, je právě z něj nejvíc cítit, jakou hudbu máš nejradši?
Louis Zachert: Jo, přesně tak…
CZ Sanctuary: A jak je vůbec tenhle projekt starý? První práce Black Wedding, na které jsme narazili, byly coververze Depeche Mode a Kraftwerk zhruba před deseti lety...
Louis Zachert: Přesně tak to je! A přesně touhle předělávkou Depeche Mode to celé začalo…bylo to na desce „Reconstruction time: A Tribute to Depech Mode“. Tou dobou vzniknul i název Black Wedding. Tehdy v něm zpívala moje bývalá přítelkyně, která byla velkou fanynkou Billyho Idola a White Wedding…takže je asi úplně jasné, jak vzniknul název Black Wedding...
CZ Sanctuary: Když už jsme u těch názvů, co znamená jméno Tvého debutu „11 000 Virgins“ – „Jedenáct tisíc panen“?
Louis Zachert: To je legenda ze středověkých dob. Vypráví o svaté ženě z Anglie, která byla v Kolíně nad Rýnem zabita i se svými společníky. Říká se, že v ten moment z nebes sestoupilo 11 000 panen, (andělů), aby pomstily smrt této ženy. Ve dvanáctém století jedna z prvních ženských skladatelek vůbec, Hildegarda z Bingen, vytvořila cyklus písní na motivy této legendy. Ten se jmenuje „Symphonia armoniae celestium revelationum“. Tyto písně jsou o dost přístupnější, než běžná středověká církevní hudba, a proto jsou poměrně oblíbené. Hudba i morální poselství patří k důvodům, proč jsme se rozhodli tento cyklus v podstatě celý převzít a navléknout jej do moderního hávu.
CZ Sanctuary: Takže hlavní myšlenkou pro natočení tohoto debutu bylo přepracovat cyklus písní Hildegardy z Bingen?
Louis Zachert: Přesně tak, a velkou výhodou bylo, že jsem měl k disposici vystudovaný operní hlas zpěvačky Franciscy, který tomu všemu dává ten správný rozměr. Nejprve jsme se rozhodli tuto myšlenku zrealizovat, potom Francisca přišla ke mně do studia, během týdne nahrála veškeré vokální party, a teprve pak jsem začal pracovat na hudbě. Stavěl jsem tedy hudbu kolem už hotového zpěvu…což mi trvalo zhruba pět let.
CZ Sanctuary: Je pravda, že Francisca má nádherný soprán…kde jsi jí vlastně našel?
Louis Zachert: No (smích)…my jsme oba členové stejného sportovního klubu.
CZ Sanctuary: Tak to jsi neměl s hledáním moc práce...
Louis Zachert: Ne, to ne, měl jsem veliké štěstí. Já jsem Francisce už předtím pomáhal s nahrávkami na její diplomovou práci, a tehdy jsem zjistil, jak má krásný hlas. Proto jsem se jí zeptal, jestli by neměla zájem spolupracovat na Black Wedding. Ona souhlasila, a tak to bylo vlastně celkem lehké…
CZ Sanctuary: Kromě specifického vokálu je v Tvé hudbě cítit i silný vliv world music, a Ty jsi dlouhou dobu pobýval v Tunisku. Myslíš si, že jsou Black Wedding ovlivněni především tuniskou hudbou?
Louis Zachert: Slovo „především“ bych sice nepoužil, ale určitě lze v mé hudbě najít spoustu arabských vlivů. Ostatně, jak asi víš, celá středověká hudba byla hodně ovlivněna hudbou arabských zemí. Hlavně proto, že většina hudebních nástrojů, jako například loutna, což je předchůdce dnešní kytary, pochází odtamtud. Upřímně mám hodně rád arabskou hudbu, ale někdy si poslechnu i jiné druhy world music jako gamelan, a podobně. Arabské vlivy jsou ale ve zvuku Black Wedding asi nejpatrnější - používám totiž arabské nástroje, jako je oud, arabská loutna, nebo saz, což je taková turecká trojstrunná kytara. Také používám hodně perkusí…
CZ Sanctuary: …které jsou živé…
Louis Zachert: Ano, ty jsou živé…zezačátku jsem používal samply, ale později jsem je chtěl nahradit živými nástroji, a co nejvíce se tak držet akustického zvuku. To bylo možná trochu zdlouhavější, protože samozřejmě nehraju na každý nástroj perfektně. Ale nahrával jsem pokaždé maximálně 32 taktů v kuse, které jsem se pokaždé snažil zapracovat do kontextu skladby.
CZ Sanctuary: A jak se daří spojit tyhle středověké prvky s temně elektronickou hudbou?
Louis Zachert: Znáš Qntal? Znáš Helium Vola? Ti pracují víceméně na stejném principu. Tenhle druh potemnělé středověké hudby je na darkwave scéně velmi populární. Pokud přijdeš do klubu a pustíš třeba píseň od Qntal, budou na ní tančit lidi stejně, jako tančí třeba na Deine Lakaien, a určitě si to užijí. Proto také skoro všechny recenze na „11 000 Virgins“ pocházejí z darkwave scény a jejích médií.
CZ Sanctuary: Zmínil jsi tady Qntal – v čem si třeba myslíš, že se Tvoje tvorba odlišuje právě od nich?
Louis Zachert: Tak to nevím. Samozřejmě mám Qntal hodně rád, mám všechny jejich desky, a zejména na první dvě alba nedám dopustit. Myslím, že Qntal mají podobný přístup ke středověké, nebo klasické hudbě, ale věnují jí daleko větší pozornosti než já. Moje hudba se snaží tyto prvky více spojit s vlivy world music a ubrat elektroniku.
CZ Sanctuary: Deska je venku, plánuješ jí představit i živě?
Louis Zachert: Ano. A teď se trochu rozpovídám – ačkoliv deska už je venku, není k dostání v žádném shopu, takže jediný způsob, jak si jí pořídit, je objednat si jí přes internet – buď přes oficiální stránky, nebo iTunes. Na tomhle řešení jsme se dohodli spolu s vydavatelem Cop International - nejdříve vydáme tuto unikátní, limitovanou, signovanou verzi, a teprve koncem ledna vyjde normální, standardní CDčko. To obsahuje většinu tracků z limitované edice + jeden extra track + několik remixů. Tato verze bude již distribuována oficiálně a najdete jí v obchodech. Původně jsme si říkali, že první verzí vyzkoušíme, zdali bude o „11 000 Virgins“ vůbec zájem. Zatím to vypadá dobře, a tak Black Wedding čeká nejen vydání té „pravé“ desky, ale i spousta koncertování, zejména v první polovině roku. Trochu se to sice komplikuje se zpěvačkou, která se odstěhovala do USA, ale vzhledem k tomu, že stále jezdí hodně koncertovat do Evropy, to určitě nějak vymyslíme.
CZ Sanctuary: Myslíš, že Tě budeme moci vidět živě třeba na Wave Gotik Treffen?
Louis Zachert: Zatím nevím, ale myslím, že ne, protože lineup letošního festivalu už asi bude hotový. Tak snad příští rok, zatím jsem to příliš neplánoval. Zatím jsem se soustředil hlavně na shánění muzikantů, kteří by mi na živo vypomohli, protože samozřejmě nemůžu hrát všechno sám. Pár lidí už jsem sehnal, už mají i studijní materiál a cvičí, tak jsme téměř připraveni vyrazit – tedy samozřejmě záleží na Francisce.
CZ Sanctuary: Kolik muzikantů s Tebou bude na pódiu?
Louis Zachert: Nejméně čtyři, ale možná i víc, záleží na tom, kolik živých elementů se mi podaří zapojit do hudby. Já budu hrát většinu kytar a část kláves, mám dva perkusionisty a hráče na saz, tak uvidíme.
CZ Sanctuary: To zní slibně….a co další plány, třeba s vydáváním desek?
Louis Zachert: Ano, v tom budu pokračovat, už jsem našel i další „oběť“. Opět se bude jednat o cyklus písní ve středověkém hávu, půjde ovšem o něco úplně jiného. Už pracuji na materiálu, ale není to jednoduché – jde o francouzské básně ze 14. století, ke kterým není hudba, takže ji musím složit, najít ty vhodné melodie a přizpůsobit je konceptu Black Wedding.
CZ Sanctuary: Ještě nám zbývá doplnit, jaké jsou webové stránky Tvého projektu?
Louis Zachert: www.blackwedding.de
CZ Sanctuary: Díky moc a ještě taková poslední otázečka – na čem aktuálně pracuješ? Vím, že se věnuješ hudební produkci a podobně…
Louis Zachert: Ano, to je pravda. No, čerstvým přírůstkem na Machineries of Joy je belgický ebm projekt nazvaný „Darkman“, jehož album právě masteruji a stejně tak masteruji jednu záležitost s akustickou kytarou mého kamaráda.
CZ Sanctuary: Louisi, díky za Tvoje odpovědi, hodně štěstí jak Black Wedding, tak Tobě osobně a třeba se jednou uvidíme živě i v Čechách.
Louis Zachert: V to pevně doufám, protože miluji Českou republiku, jsem jejím opravdu velikým příznivcem. Ostatně, budu tam v březnu….
CZ Sanctuary: V Praze? Se svou hudbou?
Louis Zachert: To bohužel ne, jedu pouze na návštěvu. Díky a mějte se…
CZ Sanctuary: Děkujeme za rozhovor.
Komentáře
Díky za rozšíření obzorů, Qntal i Faun mám hodně ráda, takže nepohrdnu ničím podobným, stejně tak dík i za zmínku o "Helium Vola" na začátku článku... neznám, takže hurá na rapid :-)
Rádo se stalo, bylo nám potěšením ;-) Mylsím, že i ty songy, které jsou součástí tohoto rozhovoru zní celkem dobře...inu těch 15 let v hudebním průmyslu je v tom nejlepším slova smyslu poznat :-)
Přidat komentář
Vzhledem ke zvýšenému množství spamu je diskuse moderována. Schválení vašeho komentáře může trvat až 48 hodin.