Nejen upíry byl živ Hammer Horror v dobách své největší slávy. Další notoricky známou postavou je monstrum stvořené Viktorem Frankensteinem, kterému ve svém románu vdechla život Mary Shelley (1816!). Chlapík, sešitý z kusů různých těl a znovu přivedený k životu šíleným vědcem, poprvé vyděsil publikum již v roce 1910 ve čtvrthodinovém snímku J.S.Dawleyho. Na proslulosti pak získal díky filmu studia Universal (v roce 1931 si legendární monstrum nedostižně střihl Boris Karloff) a nakonec se zabydlel i v ateliérech Hammer Studios…
THE CURSE OF FRANKENSTEIN (1957)
První film s Victorem von Frankensteinem měl být původně černobílý. Měl si v něm dokonce zahrát sám Karloff, leč studiu Universal se tenhle plán nezamlouval a pohrozil „hammerákům“ soudní pří. A výsledek? Přepsaný scénář, který se dočkal notných změn, film v barvě a úplně jiný "dyzajn" monstra. Zároveň se při natáčení seznamují pozdější přátelé Peter Cushing a Christopher Lee, tedy dvojka, o které jste si toho u nás už přečetli víc než dost a která táhla velkou většinu Hammer hororů.
Frankensteina (Cushinga) na začátku zastihneme v cele, čekajícího na vlastní popravu. Na prahu smrti si spolu s knězem vyslechneme jeho příběh. Ten je obecně víc než notoricky znám. Šílený vědec skládá jako mozaiku části různých mrtvol (některé jsou exhumovány, některé si později doktůrek musí „vyrobit“ sám) a snaží se převzít roli boha. Tedy stvořit vlastní živoucí bytost (Lee). To se mu nakonec také podaří a v domě i přilehlém okolí začíná být veselo. Samozřejmě, že je v tom baron zcela nevinně a za celý průšvih může jeho pomocník Paul, který podle zneuznaného génia poškodil mozek stvůry, ještě před jeho instalací. Ach ti egoisti.
The Curse of Frankenstein - trailer
THE REVENGE OF FRANKENSTEIN (1958)
O rok mladší film je přímým pokračovatelem prvního vzpomínaného. Šílený vědátor prchá na poslední chvíli před gilotinou díky sluhovi Fritzovi a otevírá si pod rafinovaným jménem Stein lékařskou praxi v Carlsbrucku. Peter Cushing tak může nadále provádět tajné experimenty a oživovat kusy mrtvých těl sešitých dohromady. Tentokrát se divák nedočká žádného děsivého monstra. Naopak se Steinovi podaří stvořit fešáka, který by mohl balit děvčata na potkání. Kdyby se ovšem později neprozradil kulháním, hrbem, slintáním a nepříčetným pohledem.
Roli monstra tedy po Leem převzal Michael Gwynn a i když nemá žádnou děsivou masku, dokáže v závěru filmu zahrát poctivého magora se vším všudy. Však byl prý deník Daily Telegraph snímkem natolik pohoršen, že BBFC (Britská rada filmové klasifikace/cenzury) navrhl novou kategorii, do které by snímek spadal - "Pouze pro sadisty". Dnes už se jedná spíš o dílko, které si dáte k obědu místo nedělní pohádky. Elektronky tedy znovu svítí, ze zkumavek se kouří, dráty probíjejí…všechno je jak má být a monstrum i jeho stvořitel nadále žijí a vesele děsí okolí.
THE EVIL OF FRANKENSTEIN (1964)
Jestli jste se v předchozím filmu cítili ošizeni o obludu, pak se ve třetím titulu série dočkáte zadostiučinění. Studio (a pro změnu režisér Freddie Francis) se pokusilo vrátit s monstrem, které je zjevem dosud nejblíž „universaláckému“ předobrazu. Jenže. Barva odhaluje nedokonalosti, maska působí opravdu jako maska (navíc přejetá náklaďákem) a zatímco se profesorova stvůra z „Frankensteinovy pomsty“ proháněla po plátně s mrštností normálního člověka, pak ta ve „Frankensteinově zlu“ je pravým opakem a šine se po scéně jako opravdový retard. Podoba s původním monstrem není náhodná, neboť tentokrát na filmu spolupracovalo i samo studio Universal a bylo tak konečně dovoleno využít stylových propriet.
S touto výhodou však nebylo naloženo příliš šťastně a nový film vlastně působí daleko laciněji, než ten původní. Jeho děj začíná nějakých deset let po „pomstě“. Baron se se svým sluhou Hanzem vrací na zámek v Karlstaadu, kde vše začalo. Tady zjistí, že mu veškeré majetky zrekvíroval starosta, který by vědce rád šoupnul zpátky pod zámek. Ten však prchá a při úprku nachází monstrum, roky zamrzlé v ledu. To je záhy rozmrazeno a za pomoci hypnotizéra Zoltána přivedeno zpět k „životu“. Tenhle vykuk se vzápětí stává hlavním záporákem filmu, neboť se rozhodne prostomyslný kolos využít ve vlastní prospěch a necouvne ani před vraždou.
The Evil of Frankenstein - trailer
FRANKENSTEIN CREATED WOMAN (1967)
K režii se po pauze způsobené autonehodou vrací Terence Fisher. Cushing je rozmrazen (jak vidíte, zamražování lidí a příšer bylo tehdy módní a dokonale funkční) doktorem Hertzem a začíná se místo sešívání mrtvol zaobírat metafyzikou a úlohou duše v lidském bytí. Pomocníkem je jim nepříliš důvtipný, leč milý, Anton - syn popraveného vraha. Ten se proti místním zbohatlickým výrostkům pokusí bránit čest své milé, na polovinu těla ochrnuté Christiny, leč okolnosti se seběhnou tak nešťastně, že se mladík ocitne před gilotinou. Stejně jako kdysi jeho táta. Nešťastná Christina chce po exekuci skoncovat se životem a Frankenstein má znovu šanci na nějaký ten vědecký experiment.
Jak už je z výše řečeného jasné, tvář i tělo baronova stvoření tentokrát patří bujaré blondýnce (Susan Denberg), která se pustí do pomsty. Tentokrát se tedy nešije. Dá se říct, že je skoro škoda propojení celého příběhu s postavou Frankensteina. Funguje totiž dobře sám o sobě, kulisy jsou opět kouzelné, atmosféra skvělá, napětí tu je, jen spojení s šíleným vědcem je tak trochu násilné a zbytečné. Nadlehčení měl přinést doktor Hertz, který je tu jednoznačně za komickou figurku.
FRANKENSTEIN MUST BE DESTROYED (1969)
V pátém filmu série Fisher přitvrzuje. Kašle na metafyzično a udělá z Frankensteina většího psychopata, než kdy jindy. „Frankie“ se zde nerozpakuje žnout obětem hlavy srpem či znásilňovat ženy. Právě scéna znásilnění vyvolala i u samotného Cushinga negativní reakce. Byla dodána až v závěru pro americké publikum a v britské verzi vůbec není. Problémem je, že Victor nikdy nebyl sexuální násilník a člověk jen kouká, jestli se na stará kolena na dobro pomátl doktůrek, či tvůrci samotní.
Přijdeme opět o všechna udělátka a přístroje na oživení monstra. Baron se totiž tentokrát soustředí na transplantaci mozku. Donutí mladého doktora Karla a jeho snoubenku Annu ke spolupráci a unáší s jejich pomocí z ústavu zešílivšího génia, doktora Brandta. Ten dosáhl v hrátkách s mozky jistých úspěchů a právě těch chce zvídavý šílenec využít. Brandtova tělesná schránka je však u konce svých sil a je tak třeba urychleně najít nový domeček pro geniální mozkovnu. Ale co na to paní Brandtová?
Frankenstein must be Destryoed - trailer
V posledním zmíněném snímku se dozvídáme, že baron Frankenstein pobýval svého času i v Čechách, čemuž jsme určitě všichni rádi. Snad se mu u nás zamlouvalo a našel nejednu příhodnou mrtvolu pro svoje pokusy. Povedou jeho osudy někam dál? Z plamenů, v nichž skončil v závěru filmu z roku 69´? To si povíme v dalším pokračování našeho povídání o hammerovských strašidlech. A tentokrát do bestiáře přibude ještě jedna exotická posila. Jdu zkontrolovat jestli máme dost obvazů!
Přidat komentář
Vzhledem ke zvýšenému množství spamu je diskuse moderována. Schválení vašeho komentáře může trvat až 48 hodin.