Recenze Aeon Sable – Visionaers

1795779 10152485965834597 8855797538191875261 nV poklidné době mezi svátky je ideální čas dohnat resty. Třeba posvítit si v recenzi na stále ještě čerstvou desku německých gothicrockerů, kterou protočili ušima hned tři redaktoři v čele se Sudlicí. Jak se tedy "Visionaers" povedla?

AEON SABLE - Visionaers
Vydal: Solar Lodge, (52:13)

Pohled Sudlice

Potemnělým oparem slizkého podzimního rána, kdy hejna černých ptáků lačně rejdí nad čerstvě zoraným polem, k nám ze spleti neviditelné sítě přilétá klubko čerstvě vytanuvších vizí essenských našeptavačů. Pojďme jej spolu nitku po nitce rozplést.

Album Visionaers vyšlo v pátek 17. října 2014 pod hlavičkou Artaudovy stáje Solar Lodge. Na placce najdeme 7 skladeb o celkové stopáži 51 minut.

10685454 10152634358634597 2684341256205150579 n

Počáteční „… Dawn of an era“ je pomalým, rozvážným, všenapínajícím úvodníkem věcí příštích, které nám byly částečně odtajněny skvělou klipovkou „Visions“. Zde absolutně není o čem diskutovat. „Visions“ přináší stylově vybroušenou čistou krásu, s níž můžeme v následujících sedmi minutách nechat duši poletovat v závratných výškách, kam už se ani orli mořští neodváží. „Quaalude Tango“ by mohla být s předchozí skladbou trochu lépe provázaná, ale to je jen drobnost, na kterou brzo zapomenete a necháte se vtáhnout promyšlenou naléhavostí této skladby.

Vzápětí tuším, že následující „Transmigration (Strormed)“ bude svou mnohovrstevnatostí a živostí prokládanou jemně probublávající kytarou dalším velkým hitem hned po „Visions“. Pátá a zároveň nejkratší stopa „Star Causalties“ je jasným přímočarým tahem na bránu s lomeným obloukem. Předposlední šlapavá „Black Swan“ nás na sedmiminutové ploše dokáže několikrát vyšvihnout až někam do hloubi vesmíru a opět stáhnout pevně zpět na zem, abychom tam společně vychutnali závěrečný opus „A Serpente o e Andarilho“.

Aeon Sable - Visions

Nosiči "Visonaers" v podstatě není co vytknout. Leží tu před námi ryzí dílo gothic rocku jednadvacátého století. Pojďme si ale trochu shrnout, co mu vlastně předcházelo.

Od doby, kdy Aeon Sable vydali první počin „Per Aspera Ad Astra„ (tehdy ještě u AF Music) uběhla poměrně krátká doba čtyř let, během níž dvojice Din-Tah Aeon a Nino Sable vydala další dva dlouhohrající počiny „Saturn Return“ a „Aequinoctium“ (oba 2013). Tak málo stačilo této původně spíše experimentální záležitosti k vyzrání do současné podoby, která přináší velmi silné a emocemi naplněné hudební potěšení.

Račte se tedy přesvědčit sami na Bandcamp profilu kapely, kde si můžete celou tvorbu včetně „Visionaers“ nejen poslechnout, ale i koupit. Osobně jsem už teď zvědavá, s čím Aeon Sable přijdou příště a musím přiznat, že „Visonaers“ silně aspirují na mé album roku 2014.

Hodnocení: 85 %

Pohled Ezechiel

O Aeon Sable se v gothicrockových kruzích mluví číl dál víc. A vzhledem k pilné promotérské aktivitě vydavatelství Artauda Setha v kombinaci s  recenzemi jejich aktuálnímu počinu „Visionaers“ se vlastně není co divit.

Už rozvážné hvězdné intro „Dawn of Era“, ze kterého se zvolna plíží basa, nástroje a mnohojazyčné hrození, dává tušit, že nás čeká atmosferická záležitost přesně v duchu Solar Lodge. K tomu přidejte hybnost a nezpochybnitelou hitovost singlovky „Visions“ a všechno do sebe začne zapadat. Trojka „Quaalude Tango“ nás naléhavostí řvaného vokálu posílá skoro až někam k hranicím metalu a odkazy na Fields of The Nephilim jsou čím dál nepřeslechnutelnější – jsou totiž všudepřítomné. A to včetně klidnější, cinkavější „Star Casualities“.

10669077 10152535083439597 5004771173546683415 o

I když se zdá, že sedm skladeb je víceméně stopáž EPčka, při poslechu "Visionaers" má člověk pocit regulérní desky. Nejspíš proto, že každý track na albu má dostatečný prostor vyznít a stopáží neklesá pod pětiminutovku. Po téměř třičtvrtěhodince byste tedy už čekali konec, ale není tomu tak – ze sedmé skladby „A Serpente e o Andarilho“ nás strojové pípání a tikaní, které až nepříjemně píchá do uší, vezme do tajné komnaty přidaného tracku. Tady se čaruje na kytaru a zaklíná jak angličtinou s přízvukem, tak vlkodlačí portugalštinou. Rozhodně atmosferická záležitost.

Nové EP Aeon Sable lze tedy shrnout jako vynikající substituční látku pro všechny závisláky na Fields of The Nephilim, která jim pomůže překlepat absťák po dalším albu zaprášených půlnočních kovbojů. I když je pravda, že některým skladbám by neublížilo trochu prostříhat, zkrátit a zhutnit. Tak či tak ale „Visionaers“ nelze upřít atmosféru a poměrně jasný hudební názor – jakkoliv se stín pana McCoye a spol. nad Aeon Sable vznáší možná víc, než je nezbytné.

Hodnocení 80 %

Pohled Demi

Kdyby vyšel singl "Visions" zvlášť (jakože opravdu vyšel), přemýšlel bych v hodnocení o jedné z nejvyšších známek. Rozhodně se jedná o dosud největší hitovku kapely, která ovládne černě oděné taneční parkety. O to složitější pozici má zbytek alba, jenž je už přeci jen povětšinou klidnější a přemýšlivější. Ani tak nechybí přesvědčivost a jakási magická síla, kterou se daří rozprostřít v náladovém celku, který umí zatlačit na pilu (refrén "Quaalude Tango") i uklidnit (lehce Tiamatem načichlá "Transmigration (Stormed)".

10802071 10152695774234597 974871723904606230 n

Aeon Sable snad ani nemohli skončit nikde jinde, než u Solar Lodge. Stejně jako Whispers in the Shadow pracují s jasným konceptem album od alba. Nebojí se do gothic rockového základu vnést špetku metalových kytar (s citem, který naneštěstí většině "roubujících" kapel chybí). Umí těžit z prapůvodních kořenů gotiky a přitom být zvukově moderní. Jejich novinka tak bude příjemná jak všem "fields of the nephilim pozitivním", tak třeba fanouškům Moonspell, jejichž vliv v posledním songu "A Serpente e o Andarilho" je nepřeslechnutelný. A to nejen díky užité portugalštině, která není žádným překvapením, vzhledem k faktu, že Nino žije už nějaký ten rok v Portu.

Pokud vás víc než dělení hudebních stylů zajímá energie, která z hudby plyne a vaše kroky vedou častěji snovým vesmírem, než po chodnících všedních dnů, pak jste u "vizionářů" správně...

Hodocení: 80 %

Din-Tah Aeon