Říjnové strašání

Tento měsíc je výživný a jak se na dýňové období sluší a patří, hrůza na nás čeká na každém kroku...

Snůšku filmových novinek nakousneme z jiného konce, než tomu většinou bývá. Žádný více či méně nablýskaný Hollywood. Kdepak. Ve snímku "Ada" Valdimara Jóhanssona vyrazíme na ovčí farmu kdesi v islandské pustině, kde se jistý pár snaží se svým trápením vyrovnat po svém a trailer vypadá mimořádně mrazivě... 

"María a Ingvar vlastní ovčí farmu kdesi na zapomenuté výspě Islandu. Jejich život uplývá v poklidné rutině práce a odpočinku. Každý rok je o něco lepší než ten předchozí, nebo se v tom alespoň manželé utvrzují. Něco mezi nimi ale zůstává nevyslovené, něco bolestně schází. María a Ingvar se snaží smířit se ztrátou, na kterou zdánlivě neexistuje lék.

Divoká islandská krajina jim ale nečekaně nabídne řešení v podobě bytosti, která dostane jméno Ada. Je to dar, nebo prokletí? Debut Islanďana Valdimara Jóhannssona, který na scénáři spolupracoval se slavným krajanem, spisovatelem Sjónem, je minimalistickou baladou o truchlení, přijetí jiného a magické síle mateřské lásky."

 


Ada - trailer

 

Pokud máte raději poněkud tradičnější pojetí hororového žánru, možná vás víc než ovčí teror potěší návrat Michaela Myerse na plátná kin. "Halloween zabíjí" ("Halloween Kills") Davida Gordona Greena navazuje tam, kde taktéž jeho "Halloween" z roku 2018 skončil (v pátek 22. října si ostatně můžete zajít do kina Aero na double feature obou těchto filmů).

"Laurie Strode (Jamie Lee Curtis) tak dlouho utíkala před tichým vraždícím monstrem jménem Michael Myers, až se rozhodla změnit taktiku. Přestala utíkat, začala bojovat. Nalákala Michaela do dokonalé pasti. Ta sklapla, jenže… Příběh filmu Halloween zabíjí začíná v okamžiku, kdy předchozí film skončil. Těžce zraněná Laurie odjíždí v doprovodu dcery a vnučky do nemocnice a v protisměru se k jejímu hořícímu domu řítí hasiči.

V jeho útrobách je v ohnivém pekle uvězněný zabiják, který ji pronásledoval celý život. Bohužel, nejen kočky mají sedm životů. Uběhne pár minut a Michael Myers už zase chodí ulicemi města, které se připravuje na halloweenskou noc, a úspěšně zvyšuje počet svých obětí. Zpráva o tom, že z její pasti unikl, se dostane i k Laurie, která si je jistá, že když Michaela porazila jednou, porazí ho i podruhé. Jen bude potřebovat pomoc. Bude ale nutné přesvědčit obyvatele městečka, aby se Myerse přestali bát."

 


Halloween zabíjí - trailer

 

Nene. Tenhle horor není o nevěře. Máme tu místo toho jednu bájnou bytost, která je, zdá se, je skutečnější, než by si hlavní postavy filmu Scotta Coopera "Paroží" ("Antlers") přáli.

"V izolovaném městě v Oregonu se učitelka střední školy a její bratr, místní šerif, zaplete s jedním ze studentů, jehož temná tajemství vedou až k děsivému setkání s legendární bytostí, která zde byla dávno před nimi."

 


Paroží - trailer
 

Filmoví fanatici mají určitě v kalendáři označený poslední víkend v měsíci, protože na něj připadá Podzimní sklizeň Festivalu otrlého diváka. 
 
V jeho rámci si budete moct užít třeba arcidílo Cliva Barkera "Hellraiser" a připomenout si, že rozhodně nemáte chodit na remake, protože se jenom vytočíte. Šetřete si nervy.
 
"Debutový film splatterpunkového spisovatele Cliva Barkera se měl původně jmenovat „Srdce určené peklu“, což byl titul novely, podle které je natočený. Producenti ale měli pocit, že film s takovým názvem by lidé mohli považovat za romantické drama. Barker jim nabídnul titul, který nakonec výsledný film vystihuje docela dobře – „Sadomasochisté ze záhrobí“. To ale znělo v půlce osmdesátých let až moc explicitně. Jedna šedesátiletá členka natáčecího štábu pak prý přišla s vlastním alternativním názvem, také poměrně výstižným – „Co je ženská schopná udělat, aby si dobře zapíchala“.
 
Těžko říct, jaký by byl osud Barkerovy sadomasochistické variace na faustovský mýtus, kde Ďáblové nenabízejí vědění, ale ultimátní slast, která je totožná s ultimátní bolestí, kdyby dostal některý z těchto alternativních titulů. Pod názvem Hellraiser se z něj každopádně stala hororová klasika. Barkerova vizuálně vytříbená, delikátní směs až gotické mystiky s drsnou torture porn estetikou za pětatřicet let od svého vzniku příliš nezestárla. Naopak, kromě Tonyho Randela, který natočil vynikající druhý díl, se vlastně nikomu nepovedlo na první film úplně důstojně navázat. Přijďte si nechat roztrhat duši na kusy charismatickým plešounem s hřebíkovou hlavou. O vašem utrpení se i v pekle budou vyprávět legendy."
 
 
Hellraiser - trailer

 

Fandové animace a ujetých podivností si přijdou na své díky fungl novému snímku "Mad God" Phila Tippetta.

"„Finální forma Šíleného boha není film samotný, ale vzpomínka na něj poté, co ho vidíte. Přináší vás do okamžiku těsně po probuzení ze sna, kdy se vracíte k útržkům vlastní rozklížené mysli předtím, než se rozplynou ve stínech. Přesně ten moment. Šílený bůh je způsob, jak se do něj dostat.“ Takhle režisér, animátor a dlouholetý mistr speciálních efektů Phil Tippett popisuje svůj celovečerní animák Šílený bůh. Tippett je známý hlavně jako člen slavného trikového studia ILM a tvůrce efektů pro Hvězdné války, Indiana Jonese a Chrám zkázy, RoboCopa, Jurský park a další filmové klasiky. Ve svém srdcovém projektu se ale vydal na vyloženě otrlý terén.

Šílený bůh vznikal s přestávkami třicet let a dokončený byl v covidovém lockdownu. Výsledkem je řádně vymazlená i mazlavá procházka krajinou nočních můr. Film nemá žádné dialogy ani vysvětlující komentáře, ale klidně se bez nich obejde. Bohatě nám postačí, že sledujeme cestu hlavního hrdiny krajinou stojící na hraně postapokalypsy a pekelné říše monster, kterou sám Tippett popsal jako kombinaci Hieronyma Bosche a Bustera Keatona. Osmdesátiminutová erupce chorobných fantazií je zároveň milostným vyznáním analogovým speciálním efektům a animaci. Ostatně animačních a trikových technik Tippettův film vystřídá úctyhodné množství. Abyste se mohli dostat do bodu, kdy budete na Tippetovu noční můru vzpomínat, musíte ji nejdříve vidět. Nejlépe na velkém plátně kina Aero v rámci Festivalu otrlého diváka."

 


Mad God - trailer
 

Pokud se chcete raději zasmát a máte rádi kočky, vyražte na slibně vypadající kousek Greydona Clarka "Zrzavý pasažér" ("Uninvited") z roku 1987.
 
"Bylo nebylo, v jedné laborce na kraji města zas nedovřeli dveře a utekla jim infikovaná kočička. Čičiny se v dobré víře ujme rozjívená partička studentů, doštrachá ji na jachtu zámožného obšourníka a peklo na moři a na plátně může začít.
Film Zrzavý pasažér se snaží nahnat úlitby přes tři herecká esa v rolích postarších gangsterů. Na lodi se nám tak motá zralá televizní hvězda Alex Cord (Airwolf) smyslně mrskající knírem. Dále tu tajtrlíkuje zkušený filmový harcovník Clu Gulager (Návrat oživlých mrtvol), který vybaven umělým chrupem a jogurťáky blábolí z cesty. Trio završuje nezaměnitelný šedivák George Kennedy (Frajer Luke), jenž buď imrvére vymrmlává, nebo řve jak Tarzan. Ve společnosti spoře oděných mládežnických amatérů a srandovního vraždícího monstra jsou ale hereckým matadorům veškeré profesní zkušenosti a léta před kamerou platné jak mrtvému zimník.

Zatímco režisér Greydon Clark tento spektákl za búra svědomitě posílá ke dnu, povážlivými záblesky řemeslné zručnosti se tuto snahu pokouší sabotovat aspoň kameraman Nicholas Josef von Sternberg, syn režijního velikána Josefa von Sternberga. Zjevně za zpocenou čočkou dělá první poslední, aby aspoň jakž takž vyloudil hororovou atmosféru. Ale marná snaha nebohého kameramana stejně vychází vniveč, díky poctivému patlalství trikařů, kteří namísto děsivé zrzavé šelmy vytvořili zhůvěřilou chlupatou matrjošku od kontejneru. Překvapivě se mladý von Sternberg o svém angažmá na Pasažérovi už nikdy moc nechtěl vyjadřovat.

Béčkový (head)scratcher o nemocné micině, která kouše, saje a rdousí výhradně zlobidla, dotuníme trademarkovým simultánním dabingem naživo. Svoje kočičí jazýčky tentokrát rozmrská trio Bifidus – Fostrá – Vokurka. Tak vzhůru na palubu, drápky volají."
 
 

Zrzavý pasažér - trailer


Jdeme do finiše. Chybět nemůže ani Troma a její fekální gejzír zábavy "Shakespearovské sravnosti" ("ShakespearesS***storm").

"Je libo barda z Avonu vyráchaného v proudu vlahého velrybího trusu? Pak je nejnovější produkce věhlasného studia Troma soustem právě pro vás. Po odvázané shakespearovské variaci Tromeo a Julie napřel stárnoucí prezident Tromy Lloyd Kaufman svou kreativní potenci směrem k mistrově pozdnímu dramatu Bouře. A výsledek společného tvůrčího kvasu obou gerontů jsou čisté Shakespearovské sravnosti (byť tento duševní výměšek i zván jinak, voněl by stejně).

Pro Kaufmana platí, že svět je jeviště, jehož prkna jsou ovšem promazaná všemi myslitelnými tělními tekutinami. Jeho nejnovější opus bývá kritiky označovaný za manifest věku pohoršení a svérázný žertéř si tu vskutku bere na paškál nejrůznější internetové iniciativy a agendy a daří se mu sebejistě kráčet na ostré hraně mezi jízlivou kritikou a prostým humpoláckým ignorantstvím. Kaufman zkrátka opět s tváří v škrabošce (a prstem v análu) obrací v posměch naši důstojnost. Blít či neblít, to je oč tu poběží."

 


Shakespearovské sravnosti - trailer


Vrcholem bizáru potom bude sobotní promítání nejnovějšho díla Glena Danziga "Verotika". Myslím, že tentokrát "otrlec" vskutku nabízí pro každého něco.

"Dočkali jste se. Je tu Verotika: jedno z nejpůvabnějších uměleckých selhání od dob Tommyho Wiseaua (Pokoj) či Jamese Nguyena (Ptákodemie: Děs a hrůza). A česká premiéra proběhne rovnou v podobě speciální interaktivní projekce. Vaše smysly znásilní nejen jakostní filmová fantasmagorie, nýbrž i přidružené otrlácké kejkle v sále Aera během samotné projekce tohoto vředu světové kinematografie. O něj se postaral samozvaný král „horror punku“, zpěvák a textař kapely The Misfits, znalec dějin filmu a klasické hudby, podnikatel, okultista, mistr bojových umění, autor oplzlých komiksů – a nyní také producent oplzlých filmů, režisér, skladatel, kameraman i herec: Glenn Danzig.

Nedoceněný všeuměl s nejušlechtilejšími úmysly zadaptoval svou komiksovou tvorbu do hororové antologie, názvem kulišácky odkazující ke slovům violent a erotic. Namísto vytouženého potlesku ke svému překvapení rozpoutal mezinárodní jatka vyhřezlých bránic nevěřících diváků. Skutečně málokdy se najde výtvor, který s až zvrácenou důsledností filmařsky selhává v každém okamžiku. A to navzdory okatě proinvestovaným financím a urputné snaze jeho tvůrce, jíž se může rovnat pouze jeho nebetyčná nesoudnost. Trojice povídek měla být poklonou (mimo jiných) Mariu Bavovi, Georgesi Franjuovi či Davidu Cronenbergovi. Výsledkem je něco mezi namachrovaným metláckým videoklipem, kýčovitým softpornem a televizní estrádou pod režijní taktovkou vyžilého Eda Wooda. Prasácky nonšalantní příběhy uvádí šestirukého snovače mordujícího lehké děvy; striptérku vynalézavě aplikující pleťové masky; a našinci dobře známou průkopnici lesbismu Alžbětu Báthoryovou s jejími slovutnými lázeňskými procedurami."

 


Verotika - trailer

 

Ani knižní vydavatelé nezahálejí a hororové publikum bude mít co dělat, aby přečetlo veškeré nabízené drasťáky. Neztrácejme tedy čas a pojďme se projít nabízeným tovarem. Další novinka vychází u Dobrovských Stephenu Kingovi. Jmenuje se "Později" a poznáme v něm další dítko s nadpřirozenými schopnostmi.

"Syn svobodné matky, Jamie Conklin, nechce nic víc než prožít obyčejné dětství. Jenže Jamie není obyčejné dítě. Jamie se narodil s nadpřirozenou schopností, matka ho ale nabádá, aby to tajil. Může vidět to, co nikdo jiný nevidí, a naučit se to, co se nemůže naučit nikdo jiný. Ale cena za užití této schopnosti je vyšší, než si Jamie dokáže představit. Zjistí to ve chvíli, když ho detektiv vtáhne do pronásledování vraha."

 


Nového vydání se navíc dočká koncem měsíce taky doják "Pytel kostí", který bude k dostání v pevné vazbě s novou obálkou. Vydává jak jinak než Beta Dobrovský.

"Ústřední postavou románu je slavný spisovatel Mike Noonan, který ztratil tragicky ženu a s ní i nenarozené dítě. O to urputněji se ujme mladé ženy Mattie, která ovdověla a jejíž movitý tchán jí chce připravit o dcerku. Po celou tu dobu je trýzněn nočními můrami a jeho dům se mění v čím dál tím záludnější past.

Je na vině Noonanova žena, která mu zatajila, že čeká dítě, či někdo, kdo bydlel v domě kdysi dávno? Odpověď je skryta v umně provázaném ději, jenž spojuje horor a love story a nalézá přirozené řešení v propojeném osudu děvčátek, jejichž jména začínala, či měla začínat písmenem „K“. "

 


S neutuchající vervou útočí na naši českou kotlinu australská autorka Darcy Coates. Kniha "Fantom z Blackwoodu" je první ze série Strašidelné domy, která bude vycházet i s ilustracemi u Fobosu.

"Mara je dcerou spiritualistů. Její dětství bylo plné seancí, podvodných zaříkávačů duchů a řečí o jejich přítomnosti. Když odešla z domu svých rodičů, přísahala, že do svého života už nikdy nevpustí pověrčivost. Je připravena se svým snoubencem Neilem začít nový život ve světě, který je založený na racionalitě a faktech. Její minulost se jí ale ještě nechce pustit.

Mara a Neil koupí dům u Blackwoodu, zchátralou budovu daleko za městem. Jsou varováni, že se v rozpadající se budově dějí podivné věci. Dveře se samy od sebe otevírají, hlasy uprostřed noci šeptají, na zdech se objevují zakrvácené otisky rukou a ve sklepě se vyskytují studená místa tam, kde byl zavražděn původní majitel domu. Dům byl ale opravdu levný a Mara ho miluje, takže je rozhodnutá si varování nevšímat. Protože duchové přece nejsou skuteční…

…nebo snad ano?"

 


Fobos vydává taky literární předlohu kultovního filmu "Věc". Tu napsal John W. Campbell a v knihkupectvích ji najdete pod titulem "Ledové peklo".

"Krátký román Ledové peklo (Frozen Hell) byl v roce 2018 objeven mezi písemnostmi Johna W. Campbella Jr., uloženými v knihovně Harvardské univerzity. Jde o dřívější, delší a za autorova života nevydanou verzi jeho slavné povídky „Kdo je tam?“, v níž vědci z antarktické výzkumné stanice objeví pod nedotčeným ledovým příkrovem obludnou mimozemskou bytost. V důsledku několika neuvážených kroků dopustí, aby se zdánlivě mrtvý a neškodný vetřelec probudil k životu. Následuje napínavé a tísnivé dobrodružství, boj lidí s tvorem ovládajícím stěží představitelné umění transformace.

Příběh patří do zlatého fondu science fiction a je obecně známý především díky filmovému zpracování Johna Carpentera pod názvem Věc. Ledové peklo publikovanou povídku rozšiřuje o tři kapitoly, příběhu dodává plastičtější pozadí a kontext a je verzí, v níž chtěl Campbell svůj příběh původně předložit čtenářům. Z tohoto hlediska jde o pozoruhodný literární artefakt, který by neměl uniknout pozornosti žádného fanouška klasické science fiction."

 


Vánoce se pomaloučku blíží. Každým dnem očekávám v ulicích umělohmotné vločky a sousedi budou zase konečně moct rozsvítit rampouchy, které mají celoročně rozvěšené po střeše. Proto taky nakladatelství Malvern vydává knžku "Šťastné a hrůzostrašné".

"Vánoční čas, kdy temnota uchvacuje největší část dne a srdci všech smrtelníků prostupuje zvláštní směs veselí i neklidného očekávání, je dobou jako stvořenou pro vypravování tajuplných a strašidelných příběhů. Předložená antologie představuje šestici do češtiny dosud nepřeložených strašidelných vánočních povídek od známých i méně známých britských autorů 2. poloviny 19. a počátku 20. století v čele s Algernonem Blackwoodem a Charlotte Riddellovou.

Příběhy nesoucí se v duchu klasické viktoriánské tradice, v nichž se často stírá hranice mezi naším a oním světem, čtenáře zavedou do starých panských sídel, kde není nouze o tmavé kouty a legendami opředené pokoje, i na skalnaté pobřeží, jehož nespoutaná malebnost učaruje mladému páru, který se zde navzdory neblahé pověsti rozhodne usadit. Zažehněte svíčku a vkročte do světa, kde smrtí nic nekončí."

 

 

Dalším autorem, který u nás vydal už slušnou řádku děl a získal si jistou fanouškovskou základnu je taky bizarro expert Carlton Mellick III, kterému Carcosa vydává další kousek "Dům na tekutých píscích".

"Klíštěk a Polly jsou děti, které se nikdy nesetkaly se svými rodiči, ačkoliv s nimi žijí v jednom domě. Vedou pohodlný život v izolaci, v péči staré chůvy a několika robotických zařízení, ale čím jsou starší, tím víc otázek si kladou. Kromě záhady nepochopitelného nezájmu ze strany rodičů chtějí odhalit tajemství svého příbytku, hermeticky uzavřeného komplexu několika pokojů ztracených kdesi v rozlehlé rezidenci, do níž jim brání vstoupit příšery šramotící za hlavními dveřmi a chůvina důrazná varování před smrtelným nebezpečím. Otazníků přibývá, navíc začne selhávat dosud hladce fungující technika a dětem nezbude než udělat krok, který dosavadní idylu změní v hororové dobrodružství plné napětí a zvratů."

 


Jednu novou bizární podivnost nabízí i domácí scéna a díky jménu autora jde o sázku na jistotu. Není jím totiž nikdo menší, než prověřený Petr Boček, jehož "Hřbitov trpaslíků" vydává Golden Dog.

"Co svede dohromady trpaslíka, kterému unesli přítelkyni, odborníka na hřbitovy a pohřbívání, sužovaného despotickou matkou, a zoufalého otce, jemuž někdo z hrobu ukradl tělo zavražděné dcery? Jakou roli v tom všem hraje mystický Lovec, ghúlové a trpasličí magie? Mohou mrtví zpívat „Holka modrooká“? Kdo je „vrahem andílků“? To vše se dočtete v černohumorně laděném hororovém románu Hřbitov trpaslíků.

Co všechno může člověka přivést ke zlu? Chtíč, zoufalství, pomsta, ochranitelský komplex či touha po lepším životě…"

 

 

Máte vybráno? Dejte vědět, v čem jste se našli a co vás naopak vůbec nezajímá...

mohlo by vás také zajímat