Náš externista Extravaganza Controverso se vypravil do Brna na oslavu čtvrtých narozenin Clubbers DieYounger a při té příležitosti omrknul vystoupení Massenhysterie, Digital Angel a ESA.
Fotky by Ivan Černický
Na akci jsem se těšil již delší dobu, a když se mi podařilo zajistit si lístky přes Sanctuary, byl jsem nadšený dvojnásobně. Na místo jsem dorazil okolo 20 hodiny, a ač Clubbers die younger avizovali začátek na 20:30, v klubu bylo ještě tak málo lidí, že koncert reálně začal o něco později. To je ovšem na Melodce i v jiných klubech dobrým zvykem.
Nu což, pustil jsem se do komunikace s děvčaty prodávajícími lístky. Zejména mne zaujala Zlyhad a její info o novém českém postapo filmu, kde s kamarády hráli steampunkové role. I když nesměla sdělovat podrobnosti (a je třeba říci, že jich ani moc osobně nevěděla), tak to vypadá, že se nejednalo o film nízkorozpočtový a úplně amatérský, zřejmě se tedy máme v budoucnosti na co těšit. Dále mne ještě zaujaly krátké vlasy Alexe Icedolla z Plague Called Humanity (ti na akci ale nehráli). Vlasy si dle zvěstí z budoáru nechal ostříhat, aby získal seriózní a slušnou image. No, užili jsme si s dámami na vstupu legraci.
Noc se nachýlila a byl čas započít koncert. Jako první jsme měli možnost spatřit Rakušany (či spíše Rakušanky) Massenhysterie s jejich fetišistickou show. Bylo to velmi příjemné temné taneční disco, holky si vystoupení viditelně užívaly a přicházela k nim i pozitivní odezva z publika. Vrcholem vystoupení bylo zapojení roztancovaného diváka z publika do hudebně-performačního spektáklu. V paměti mi zejména uvízly jejich skladby „Jesus Christus“ a „Hart is der stiefel“, kdy zejména první jmenovaná mi v lecčems připomenula brněnské LateXjesus, které měl divák tu možnost spatřit na předchozích ročnících.
Po těchto milých roztančených fetišistech následovali gothrockoví Digital Angel a i když nejsem zrovna tím „pravým“ zapáleným fanouškem gotického rocku, jejich vystoupení jsem si užil. Kapela hrála spíše v pomalejších rytmech a místy mi připomínala o něco slavnější Fields Of The Nephilim – hlavně zastřeným hlasem zpěváka Krzysztofa Steffana Kmieće, který je i autorem veškerých textů.
Člověk při takových rytmech a zpěvu spíše dostal chuť na „ploužáčky“ než na divoké křepčeni za zvuku Massenhysterie. Rovněž na rozdíl od předchozích Massenhysterie bylo jejich vystoupení vizuálně o něco komornější. Ale i tak se lidé bavili a lze říci, že se polští Digital Angel zhostili svého vystoupení se ctí. Publikum jejich výkon ocenilo několika žádostmi o přídavek. Věřím, že v Polsku si s nimi někteří lidé i jisté pasáže písní zazpívají společně. V Brně se tak nestalo, ale lidé jsou zde vděční za jakoukoliv temnější kulturu a dovedou ji také vřele ocenit.
Nakonec následovala show v podání industriálních ESA tajemná zkratka pro Electronic Substance Abuse z Velké Británie, která tvořila dle mého skromného úsudku vrchol večera. Show to byla dostatečně temná a násilnická. Jednak pro poněkud drsnější zvuk kapely a jednak pro absenci ženského hlasu, jak si ho můžeme poslechnout třeba v písni „The Hold“. V setu ESA zazněly písně z alba „Devotion Discipline and Denial“, ale i z alb dalších. Za zmínku by určitě stály i projekce kapely. Šlo z nich poznat, že hlavní kapelník Jamie Blacker dříve působil na UK black- a deathmetalové scéně.
Z červeného podsvícení a občas děsivých zvuků provázených místy až noisovými ruchy člověk dostával pocit apokalypsy a lidé i hudebnici byli propojení v jeden děsivý celek (z některých pasáží mi běhal i mráz po zádech). Ono takové strašidelné syntetické zvuky člověk neslyší zrovna každý den. Rád kapelu uvidím v budoucnosti i na nějaké specializované akci.
Koncert to byl i přes menší účast (odhadem pod 100 lidí) povedený, především díky zajímavému lineupu a dobrému ozvučení. Pokud se bude pořádat další série Clubbers Die Younger, opět se ji rád zúčastním.
Přidat komentář
Vzhledem ke zvýšenému množství spamu je diskuse moderována. Schválení vašeho komentáře může trvat až 48 hodin.