Lakeside X: producentský vklad Daniela Myera na nové desce je velký

Byli výraznou součástí domácí temně elektronické i popové scény. Jejích alba v licenci vydávali zahraničí vydavatelství. Na křest jejich poslední desky dorazil sám Alan Winder z Depeche Mode/Recoil. Teď se trojice Lakeside X vrací zpátky na scénu a my v rozhovoru se zpěvákem Janne Marvannenem prosvištíme jak historii kapely, pozadí vzniku návratové desky „Love Disappears“, tak podrobnosti okolo křtu, který proběhne v neděli 23. října 2022 v pražském Lucerna Music Baru.

PROTOŽE SE JEDNÁ O PRVNÍ ROZHOVOR PRO SANCTUARY.CZ, POJĎME NEJPRVE K PŘEDCHOZÍMU ŽIVOTU KAPELY. CO BYLY ZÁKLADNÍ INSPIRAČNÍ ZDROJE KAPELY? TEDY KROMĚ DEPECHE MODE, KTEŘÍ SE SAMI NABÍZÍ PŘEDEVŠÍM SKRZ SOUND DEBUTOVÉ DESKY…..

Janne: Všichni zakládající členové kapely jsme byli fandové Depeche Mode, a je fakt, že prvotní myšlenka založit kapelu vznikla na cestě z jejich koncertu. Nikdy jsme ale nebyli úplně ortodoxní, že bychom neposlouchali nic jiného. Takže postupem času se tam přidávala i jiná inspirace, poslouchal jsem tenkrát třeba EMF, Jesus Jones, pak třeba Mobyho, taneční věci jako Faithless nebo Underworld, triphop jako Massive Attack. Když bych to měl nějak spojit, tak tam většinou je elektronika, spíš temnější, ale nevyhýbáme se ani kytarovkám. V poslední době mě hodně oslovuje kapela Archive, která přesně tohle umí spojit dohromady v neuvěřitelný mix elektroniky, kytar a naléhavých vokálů - to mě hodně baví.

JAK BYLO TĚŽKÉ PŘEKLOPIT FUNGOVÁNÍ KAPELY Z FANOUŠKOVSKÉHO FUNGOVÁNÍ DO POZICE, KDY JSTE BYLI SCHOPNI VYDÁVAT DESKY A HRÁT KONCERTY?

Janne: To je dobrá otázka a byla to docela dlouhá cesta, která trvá v podstatě dodnes. Každou další deskou se snažíme zlepšovat a nastavovat si vyšší laťku a to samé platí o koncertech. Pár let nám to ze začátku trvalo, než jsme získali na pódiu jistotu a našli vhodný model, jak naši muziku prezentovat naživo. Dneska je taky situace pro projekty našeho typu jednodušší - kolikrát stačí vzít laptop a mikrofon a je hotovo, zatímco když jsme začínali, tak kapela bez basy a s laptopem byla pořád trochu úkaz, a podle toho s námi zvukaři zacházeli.

 

Lakeside Church - Looking At You

 

PO PRVNÍ DESCE „SUNRISE“ JSTE ZMĚNILI JMENO Z LAKESIDE CHURCH NA LAKESIDE X. PROČ?

Janne. No měli jsme asi zvolit název “Lakeside Chvrches” a bylo by to jednodušší. :) Neuvědomili jsme si, že to je v podstatě název církve, a začaly nám chodit divné maily, jestli hrajeme náboženskou muziku a podobně. Trochu nás to vyděsilo, ale album už bohužel bylo venku, takže s tím nešlo nic moc dělat. Na druhou desku jsme ale už název změnili. Od té doby máme od církví pokoj, a jediný, kdo s tím měl problém, byl bubeník od IAMX, který na nás v Brně, kde jsme s nimi hráli, pořád něco pokřikoval.

DO SOUNDU DRUHÉ A TŘETÍ DESKY SE ČÍM DÁL VÍCE ZAČALY PROSAZOVAT AKUSTICKÉ NÁSTROJE. NEBYL TO KONTROVERZNÍ KROK SMĚREM DEPEŠÁCKÉ, RESPEKTIVE TVRDĚ ELEKTRONICKÉ/SYNTHPOPOVÉ KOMUNITĚ?

Janne: Zpětným pohledem asi ano, ale myslím, že je škoda se při tvorbě omezovat na nějaké škatulky nebo styly a nikdy jsme si nemysleli, že bychom byli kapela jen pro tuto scénu. Koneckonců i DM začali používat kytary a bicí, stejně tak jeden z idolů scény Trent Reznor a další elektronické kapely používají akustické nástroje. Přišlo nám to v tu chvíli jako přirozený vývoj.  Jinak ty akustické nástroje a kytary na druhé desce byly často samply nebo synťáky prohnané přes nějaké krabičky a efekty, jen některé z těch kytar byly skutečně nahrány živě.

UKONČILI JSTE SVOU ČINNOST V DOBĚ, KDY JSTE SE ZAČALI POMĚRNĚ VÝRAZNĚ PROSAZOVAT V ZAHRANIČÍ. VAŠE DESKY LICENCOVALI VYDAVATELSTVÍ BLACK RAIN Z NĚMECKA A TWILIGHT RECORDS Z ARGENTINY. NEMRZÍ VÁS TO ZPĚTNĚ?

Janne: To je relativní věc. Neřekl bych, že jsme se začali výrazně prosazovat. Bylo a je strašně těžké pro kapelu z východní Evropy (pokud nejseš čistě žánrová věc, třeba metal) se dostat ven. To, že nám vydali v licenci desky Black Rain v Německu a Twilight v Argentině, je fajn, ale jen vydání desky nestačí. K tomu, aby se interpret dostal do povědomí, do playlistů a rotací rádií a měl možnosti hrát i naživo, je třeba spousta další práce. Spousta štěstí - třeba že se Tvoje muzika zalíbí lidem, kteří to mají možnost posunout někam dál, ale hlavní je práce na tom, aby člověk byl vidět a slyšet, což je úkol jak pro kapelu, tak pro vydavatele a celý tým. Zůstali jsme tenkrát někde na půli cesty. Sice máme v zahraničí docela dost příznivců a aktivních podporovatelů, což je skvělé a jsme za to rádi, nikdy jsme ale nepřekročili nějakou tu hranici, za kterou bychom třeba v Německu dostali výraznější šanci, a to ani v rámci té synthpopové scény, kde nemáme úplně špatné jméno. V určitou chvíli jsme (hlavně já, to přiznám) cítili, že se ta spousta energie vložená do tvorby nevrací zpátky a taky jsme všichni řešili světské starosti, rodiny atd. Nikdy jsme oficiálně neřekli, že končíme, jen jsme se prostě uložili do hibernace.

BYLA TEHDY MOŽNOST VYJET HRÁT VÝRAZNĚJI I DO ZAHRANIČÍ? OD ZAČÁTKU, CO JSEM O VÁS PSAL, JSEM VÁS MĚL ZA KAPELU, KTERÁ MÁ ŠANCI USPĚT V ZAHRANIČNÍ KONKURENCI.

Janne: Nějakou výraznější příležitost si zahrát v zahraničí jsme bohužel nedostali, byť si také myslím, že bychom nedělali úplně ostudu. :)

 

 

DNES JE TO DEVĚT LET OD POSLEDNÍHO KONCERTU, DESET LET OD PUBLIKOVÁNÍ POSLEDNÍHO „WONDER EP“. BYLA DEKÁDA NÁSLEDNÉHO TICHA ZPŮSOBENA „ÚNAVOU MATERIÁLU“ NEBO JINÝMI OKOLNOSTMI?

Janne: Jak jsem říkal, byla to kombinace únavy materiálu a světských okolností. Prostě v jednu chvíli jsem měl dojem, že bylo řečeno všechno a je třeba udělat nějakou pauzu, po které se třeba zase, nabití novou energií, budeme moc vrátit. Nečekal jsem, že to bude tak dlouhá pauza, ale zase to dává možnost začít s čistým štítem, jako by to byl nový debut, s nějakou malou vzpomínkou do minulosti.

JANNE, TEBE JSME ZAZNAMENALI V SOUVISLOSTI S PROJEKTEM BLACKCARBURNING, VEDLEJŠÁKU MARKA HOCKINGSE Z MESH. BYLY DALŠÍ AKTIVITY, NA KTERÝCH JSTE SE BĚHEM UPLYNULÝCH DESÍTI LET PODÍLELI, A MNE OSOBNĚ UNIKLY?

Janne: Těch deset let jsem se v muzice věnoval hlavně tvorbě ozvučení her a aplikací, veřejně jsme toho moc nedělali, kromě několika remixů (třeba pro německou kapelu Minerve, Oceán nebo pro Moimira Papalescu). Různé nápady jsem si skládal do šuplíku, ale jinak moc nebyl na nic čas.

CO BYL KLÍČOVÝ MOMENT PROTO, ABYCHOM SE ZNOVU BAVILI O LAKESIDE X V PŘÍTOMNÉM ČASE? TEDY POKUD BYL NĚJAKÝ TAKOVÝ….

Janne: V průběhu času jsme se občas sešli na pivu a bavili se o tom, že bychom třeba zase něco zkusili, ale nikdy k tomu reálně nedošlo. Až někdy v roce 2019 jsem postupně začal něco zkoušet psát, jako by to mělo být do budoucna pro kapelu. Bylo i víc času chodit na koncerty a mezi lidi. Klíčový byl asi můj výlet do Berlína a Lipska na synth festival, kde měli hrát Iris. Reagan, zpěvák z Iris je náš fanda a dlouho jsme se domlouvali, že se musíme potkat, až zase budou v Evropě. Takže takhle na začátku listopadu jsem nasedl do vlaku, v batohu notebook, a jel jsem tam, jako divák. V Berlíně jsem se toulal po městě, poslouchal jsem Nicka Cavea a Bowieho, psal jsem si kousky textů, a večer jsem šel na fesťák, kde jsme se potkali s Reaganem a taky jsem se tam seznámil s klukama z Mesh. Některý fandové mě i po letech poznali, což bylo příjemný a celkově jsem měl dojem, že ta scéna je pořád nějak živá a my tam patříme a byla by škoda to nechat plavat. Druhý den v Lipsku jsme se potkali znovu, společně ještě s Timem z Rotterdamu, což je DJ a také náš dlouholetý podporovatel. Nakonec jsem v backstagi absolvoval docela dlouhý rozhovor s Markem z Mesh o všem možném, a pak jsem si cestou zpátky domů uvědomil, jak moc mi ta scéna a muzika vůbec, chybí. To byl asi klíčový moment, který mě nakopl k tomu, že jsem zavolal klukům, a zeptal se jich, jestli by šli do další desku LX. No a za pár měsíců přišel Covid :)

 

Lakeside X - Fire In The Sky

 

KOLIK MATERIÁLU UŽ JSTE MĚLI PO KUPĚ PŘED TÍM, NEŽ JSTE PRVNĚ VEŠLI DO STUDIA A KOLIK VZNIKLO V PRŮBĚHU POSLEDNÍHO ROKU NAHRÁVÁNÍ? POUŽILI JSTE NĚJAKE NÁPADY, KTERE JSTE MĚLI K DISPOZICI JEŠTĚ PŘED PAUZOU KAPELY?

Janne: Začal jsem psát v podstatě od mého návratu z Berlína a Lipska, takže všechny songy jsou nové, netahali jsme žádné nápady z archivu. Chtěli jsme, aby to byl skutečné nový začátek, takže nemělo smysl se vracet do minulosti.

JAK SE ZMĚNIL PROCES VZNIKU NOVÉHO MATERIÁLU OD PŘEDCHOZÍ ETAPY? ZASÁHLY DO NĚHO I NĚJAKÉ NOVÉ TECHNOLOGIE, KTERÉ SE BĚHEM DOBY OBJEVILY NA TRHU?

Janne: Hlavní změna byla v tom, že jsme tvořili v podstatě na dálku, online, na home office, nebo jak to říct :) a to kvůli situaci s Covidem. Igor se navíc odstěhoval na Slovensko, takže místo klasických setkání jsme měli online konference. Jinak myslím, že ten proces tvorby demoverzí byl v zásadě stejný, jak v minulosti. V jedné věci jsme ale měli jasno, a to, že chceme, aby tentokrát kromě mixu album mělo i producenta. Tedy někoho, kdo nejen zmixuje to, co vytvoříme, ale přinese i vlastní pohled a vstup.

HNED OD POČÁTKU VAŠEHO NÁVRATU BYLO JASNÉ, ŽE JE SPOJEN S NOVÝM MATERIÁLEM A OSOBOU DANIELA MYERA. PROČ JEHO, A JAK TĚŽKÉ HO BYLO PŘESVĚDČIT PRO PRODUKCI VAŠÍ NOVÉ DESKY?

Janne: Daniela znal Igor a kamarádí se od dob, kdy spolu pracovali pro Alana na věcech pro Recoil. Když jsme přemýšleli nad tím, jakého producenta oslovit, byl Daniel první volba. Líbila se mi jeho deska Architect “Mine”, jeho remixy pro Recoil a celkově jeho práce se zvukem. Říkali jsme si, že by mohl ty naše songy posunout tím směrem, kterým jsme chtěli jít. Měli jsme plán udělat skutečně synťákové album, které by mělo ambici uspět v rámci scény a vrátit nás tam, kde si myslíme, že je naše místo. Domluvili jsme se docela rychle, a možná tomu pomohla i ta covidová situace, protože tenkrát z ničeho nic všichni zůstali doma, nebyly žádné turné ani koncerty a nikdo nevěděl, jak to bude. Poslali jsme mu tři věci, s tím, že bychom udělali třeba jednu na zkoušku a pak se uvidí, pokud se mu to bude líbit samozřejmě. Myslím, že docela brzo psal, že do toho jde, a první věc, kterou poslal, byla ta basová linka k “RIsing”. A my zase věděli, že to je přesně to, co chceme.

 

Lakeside X - Rising
 
 

JAKOU MĚL DANIEL ROLI U VZNIKU NOVÉ DESKY? VSTUPOVAL I AUTORSKY DO PODOBY VAŠICH PÍSNIČEK?

Janne: Autorsky, to se asi nedá říct, ale jeho producentský vklad je velký. V zásadě všechna dema byla (až na výjimky) skoro hotové skladby, a on ty skladby vzal, dekonstruoval a pak složil zpátky, s tím, že někdy použil více, někdy méně z původního materiálu, a dodal spoustu svého. Třeba beaty, basy, všechny ty super znějící perkuse, to je jeho specialita a dokáže dát tomu tracku úplně jinou energii. Za mě jsou ty songy o 2 patra výš, než co jsme kdy vytvořili a byla radost pracovat s někým, kdo je tak výborný muzikant a zvukař. Myslím, že jsme se dobře sešli i lidsky. Museli jsme si na sebe ze začátku trochu zvyknout, ale velmi brzo jsme se naladili a našli dobrý způsob práce. Posílali jsme si různé verze online a nakonec Daniel přijel vždycky na pár dní do Prahy, pronajali jsme si u Amáka v Golden Hive control room a věci jsme tam domixovali a dokončovali do finální podoby. Mám od Daniela i nějaké jeho nápady, nakonec ale všechny songy na desce jsou autorsky ode mě. Je ale možné, že na nějaké ty jeho nápady ještě dojde, při nějaké příští spolupráci nebo projektu.

JE MOŽNÉ NA NOVÉ DESCE OČEKÁVAT NĚJAKÉ HOSTY? POKUD ANO, JAKÉ?

Janne: Když jsme měli (a byla s tím spousta práce) finální verzi songu “Inner Vision”, napadlo mě, že by se tam hodil přidat ženský vokál. Daniel oslovil Emke (Emese Arvai-Illes z projektu Black Nail Cabaret), jestli by nezkusila do toho něco nazpívat a výsledek nás úplně omráčil. Emke s Danielem spolupracuje dlouhodobě, dělala vokály na jeho ceněné album Architect - Mine, a zvládá spoustu poloh. Tentokrát zní hodně zasněně, a do toho songu se to skvěle hodí, jako by byl ten song napsán přímo pro ni.

ALBUM SE JMENUJE LOVE DISAPPEARS. TO NEZNÍ MOC OPTIMISTICKY.

Janne: Je to část textu ze singlu Rising, kde se to opakuje jako taková hlavní fráze. Vůbec slovo “love” a “disappear” se objevuje ve více songách na albu a je to takový spojovací článek. Je pravda, že to nezní moc optimisticky, ale když se podíváš dneska kolem sebe, tak moc optimismu ti dnešní doba nenabízí. Vypadá to, jako by skutečně láska, dobro, nebo jakékoli pozitivní hodnoty mizely, nebo ztrácely na síle, a dopředu se derou emoce jako hněv, strach, nenávist. Když jsem začal psát první songy, bylo to pod vlivem knihy Krajina půlnočních stínů od Michaela Straczynského, o člověku, kterému ukradli duši, a on ji musí najít. Jsou tam lidi, kteří mizejí ze světa, protože na ně ostatní zapomněli, protože ztratili cestu, protože nebyl nikdo, kdo by je miloval. Témata odcizení, mizení, samoty, to jsem vždycky nějak v textech měl, a teď to jen nabralo na intenzitě. Ale stejně jako ta kniha není úplně bez naděje, tak taky v textech našeho alba se tam postupně dostávalo víc a víc naděje. Je to o pádech, ale i vzestupech. Člověk ztrácí naději, bloudí a padá dolů, aby se nakonec v té největší beznaději vzepjal a zkoušel to znova a znova škrábat se nahoru. Nakonec tedy deska, když se podíváš na všechny ty texty, vyzní daleko pozitivněji, než bys čekal. Je tam víc naděje a světla, než by se na první pohled zdálo.

 

 

NOVÉ ALBUM JSTE PROPAGOVALI CELOU SERIÍ SINGLŮ. KE VŠEM VZNIKLY I VIDEOKLIPY. JAK JSTE SPOKOJENI S TÍM, JAK BYLY PÍSNIČKY PŘIJATY? S NĚKTERÝMI JSTE USPĚLI I V NĚMECKÉ NEZÁVISLÉ HITPARÁDĚ.

Janne: Tentokrát jsme se rozhodli uveřejňovat singly postupně, před vydáním desky, dokonce ještě v době, kdy velká část desky nebyla hotová. Tak, abychom se po letech zase připomněli. A taky doba je dneska trochu jiná, místo alb se poslouchají playlisty, singly, kouká se na videa. Nechtěli jsme, abychom pracovali 2 roky na desce, tu pak vydali a nikdo si toho nevšiml. Takže se snažíme přiměřeně našim možnostem pracovat i na tom, aby se o naší hudbě dozvědělo co nejvíc lidí, kterým by se mohla líbit. Zatím jsme spokojení, každý ze singlů byl trochu jiný, s jiným příběhem a jiným vizuálem, a ohlasy máme zatím kladné. Mám za to, že lidi vidí, že jsme se zase posunuli o kousek dál.

NOVÉ ALBUM VYDÁVÁTE U MUSICRAFT. O KOHO JDE A JAK JSTE DOPOSUD SE SPOLUPRACÍ SPOKOJENI?

Janne: Musicraft je nová nezávislá hudební platforma, distributor, který působí hlavně v digitálu. Zakladatel Radek Vašíček se brání slovu label, ale podle mě to, co dělá, je v zásadě nezávislý label. Nemluví vám do toho, co a jak vydat, co má být singl atd., ale postará se o vaši muziku a zajišťuje distribuci ve všech možných digitálních kanálech plus ještě navíc dělá playlist pitching, což je dneska nutnost. Doporučil nás tam Moimir Papalescu, se kterým dlouhodobě spolupracujeme, hodně nám pomáhá a můžu říct, že jsme přátelé a vzájemně se respektujeme. Takže když jsme hledali label, který by mohl naši novou desku distribuovat, dali jsme na jeho doporučení a myslím, že za rok spolupráce s Musicraftem můžeme být víc než spokojeni. Myslím, že o Radkovi a Musicraft bude v budoucnu ještě hodně slyšet, v souvislosti s novými modely distribuce hudby, NFTs a podobně. Myslím, že je to velký vizionář. Kromě toho je fanda elektronické muziky a je radost s ním spolupracovat.

NOVÉ ALBUM POKŘTÍTE UŽ BRZY NA KONCERTU V PRAŽSKEM LUCERNA MUSIC BARU. NA CO SE MŮŽEME TĚŠIT?

Janne: Dali jsme dohromady set složený z nových i starších věcí, připravili nové projekce a light design a bude to naše první vystoupení po osmi letech. Také máme nového hostujícího kytaristu, kterým je Jakub Zachoval, kterého můžete znát z projektu Smrtislav. Teď pilně zkoušíme, a myslím, že to bude stát za to, takže tímto všechny srdečně zvu!

 

Lakeside X - pozvánka na křest alba Love Disappears

 

KOLIK NOVÝCH SKLADEB Z DESKY ZAHRAJETE? NA VAŠEM FB PROFILU SE OBJEVILA I UKÁZKA ZAJÍMAVEHO COVERU….

Janne: Zatím to vypadá, že bychom měli zahrát až 6 věcí z nového alba a nějaké časem prověřené starší věci, nechte se překvapit. A ten cover - to si rádi dáme, co by to bylo za koncert, kdybychom si nezahráli To The Hilt, a trochu nezbourali pódium :)

MOHLI BYSTE PŘEDSTAVIT I HOSTY VEČERA?

Janne: Jako hosté vystoupí Daniel Myer se svými projekty DSTR (Destroid) a Architect, takže si na své přijdou i příznivci tvrdší elektroniky. Vystoupí s ním (a s námi) i Emke Arvai-Illes, která je pro mě neuvěřitelným objevem a její hlas je úžasný. Podívejte se na její věci, které dělá s Black Nail Cabaret nebo poslední singl s Junksista, je fenomenální. A protože jsou druhý den v Praze The Cure, bude DJ Ron hrát mix elektroniky, DM a The Cure, aby to byl správný warm-up.

CO ČEKÁ KAPELU PO SAMOTNEM KŘTU? JAKÉ JSOU DALŠÍ PLÁNY LAKESIDE X? TŘEBA PŘEDSKAKOVÁNÍ NA EVROPSKEM TOUR DEPECHE MODE? ;)

Janne: Tak určitě :) všichni víme, že předskokani DM často schytávají těžkou bídu od ortodoxních fandů, takže nevím, jestli je o co stát. Ale možná je už dneska trochu jiná situace, takže proč ne. Jasně, že by to pro nás byl tak trochu splněný sen, ale uvidíme. Jinak máme zatím naplánováno během podzimu / zimy několik koncertů, kde budeme hosté Dušana Vozáryho, Petra Kučery a kapely Jerusalem v rámci projektu Religion Night Tour a další koncerty a festivaly budou příští rok. Rádi bychom se zaměřili hlavně na akce v rámci synth-elektro scény a určitě jsme se ještě nevzdali plánu představit naší muziku naživo v zahraničí.

 

 

mohlo by vás také zajímat