Recenze Gothminister – Utopia

gothminister_utopia_sJak se povedla nová "filmová" deska ďáblova advokáta Bjørna Alexandera Brema? To se dozvíte v marttiiho recenzi.

Gothminister – Utopia
Vydal: AFM Records

Tuto norskou formaci docela pozorně sleduju od jejich druhého alba „
Empire of Dark Salvation“ z roku 2005. Po vynikajícím počinu „Happiness in Darkness“ (2008) a spíše průměrné desce „Anima Inferna“ (2011) jsem se novinky s názvem „Utopia“ nemohl dočkat. Již několik měsíců před vydáním alba jsem se dostal ke stejnojmenému klipu, což mě při hodnocení alba asi nemálo ovlivnilo. Ale nepředbíhejme.

(Dnes již nijak zvlášť originální) intro v podobě brečícího dítěte a klapotu podrážek za zvuku smyčcových nástrojů plynule přechází do pořádné vypalovačky s názvem „Someone Is After Me“. Jedná se o pochoďák á la Rammstein, ruší mě ale backvokály a v (nebo spíš po) intermezzu je myslím až příliš protahovaná pasáž bicích. Napadá mě, že by tahleta úderka mohla potěšit rovněž např. fans Deathstars.

A máme tady titulní singl alba. Pro Gothminister tak příznačný hymnovitý refrén ale i v „Utopii“ opět trochu kazí nějaký ženský vokál, resp. spíš hezitační zvuk. Co to je na novodobou módu, moc nechápu – jako by se kapely bály, že samy o sobě nebudou mít zvuk dost cool, tak to různými dalšími až přecpávají. V klipové verzi (z vystoupení v rámci soutěže Eurovize) tento nešvar není alespoň slyšet, a i proto je právě ona klipovka prostě lepší. Na albové verzi můžeme rovněž nalézt jakési intermezzo, opět v klipové verzi „chybějící“, které mi sem však vůbec nepasuje – natolik mě zřejmě (úžasná) klipová verze „Utopie“ ovlivnila.

Gothminister - Utopia

Po minutové pochodové vsuvce přichází na řadu „Horrorshow“, pomalejší, rovněž pochodovější záležitost, tedy až na bicí, ty se vás snaží doslova zasypat ranami. Trochu mi to připomělo mé začátky s GM v podobě „Empire of Dark Salvation“.

V „Nightmare“ slyším v podobě nájezdu jednoznačně Deathstars, píseň pak však přechází v pomalejší sloku a až před refrénem se opět rozjede, tedy alespoň instrumentálně. Myslím si, že by tomuto songu prospěly rychlejší vokály vzhledem ke zběsilé rychlosti nástrojů, jako plánovaný (?) nesoulad by to však byl nápad velmi zajímavý. Zajímavé je rovněž zkreslení vokálů a jakési cyber samply. Rozhodně vás tato skladba donutí se zamyslet – není to žádné „jedním uchem tam, druhým ven“.

Po pompézně orchestrální „Afterlife“, která však celkově nijak zvlášť nezaujme, přichází na řadu „All Alone“ – klávesy na úvod, znějící jako pianino, k tomu nezbytný chorálový zpěv a tajemný šepot – hloubka vokálu je dobře vykreslena v pomalých pasážích, pomalu se také přidávají (a zároveň gradují) i bicí – co do atmosféry jistě jeden z nejlepších kusů alba.

„Eternal“ startuje rychlými bicími, které jsou obecně poznávacím znamením GM, a vlajková loď toho, co si lze pod GM obecně představit, pluje dál – atmosféra se snaží i zde býti hrůzostrašnou, ale podle mě to trochu shazují různé skřeky a samply. Čistě instrumentálně by si s navozením té správné horrorové atmosféry kapela myslím vystačila – v některých fázích působí song překombinovaně.
Následující „Raise the Dead“ se ve slokách nese spíše v rytmech hard & heavy rocku, refrén se pak ke slokám myslím dost nehodí, možná právě v tom je však jeho kouzlo, zejména v jeho nápěvu.

Gothminister Utopia Trailer

Album zavírá více než šestiminutový „Boogeyman“ a nutno dodat, že ho uzavírá důstojně. Rychlejší pasáže se střídají s pomalejšími (orchestrálními) a vše dává tušit, že příchod smrti je již neodvratný. Převážně čistý, protáhlý zvuk klavíru, zvolený na poslední necelou minutku namísto umíráčku, pak vyloženě potěší.

I přes uvedené dílčí výhrady je však konceptuálně jako celek nápad „Utopie“ velmi dobrý. Zvuk kompaktně šlape celé album a dobře navozuje atmosféru „celovečerního“ filmu. Totiž v momentě, kdy víte, že bylo album děláno s tím nebo oním záměrem, zřejmě pohled na celou věc nějak změníte – v mém případě k lepšímu. Bez této informace bych asi v neustálém očekávání pecek na způsob titulní „Utopie“ zůstal ve stadiu mírného rozčarování. Ještě k tomu filmu – musím poznamenat, že je od GM jistě ojedinělé zařazení regulérního DVD jakožto součást limitované edice alba za v podstatě identickou cenu.

Lze snad říct, že GM tímto albem zase trochu nakopnuli jakousi nevýraznost, či spíše uniformitu goth/industrial metalu poslední doby a že dokázali, že v rámci stále se rozrůstající scény disponují něčím ojedinělým, něčím, kvůli čemu se jistě vyplatí věnovat jim pozornost.

Hodnocení 70%

Gothminister