Recenze Grooving in Green - A Second Chance...

Do redakce nám dorazilo CD, které by neměl přehlédnout žádný fanda klasického gothic rocku. Už jen díky persónám, které se na jeho realizaci podílely.

Grooving in Green - A Second Chance...
Vydal: Grooving in Green, (48:13 mins)

Tradiční britský gothic rock rozhodně na současné temné scéně není zrovna nejvyhledávanějším tovarem a jeho fandové musejí každou novou kapelu netrpělivě vyhlížet. Grooving in Green se dali dohromady v roce 2008 a hned následující rok dokázali nahrát parádní EP debut „Ascent“. Žádný div, když u zrodu kapely stáli Pete Finnemore a Simon Manning, kteří to tehdy zapíchli u osvědčených Children on Stun a tou dobou spolu pracovali už nějakých 14 let. Později k sobě ostřílená dvojka vzala Trona k mikrofonu a v roce 2010 byl hotov dlouhohrající debut „Post Traumatic Stress“, na němž si zahostoval i Tony Pettit z Fields of the Nephilim.

O dva roky později byla hotova ještě nabušenější druhá deska „Stranglehold“. Sestavu navíc finálně doplnili basačka Switchblade Switch a bubeník Thomas T Cat z The Marionettes. Všechno vypadalo ideálně, kapela měla našlápnuto, ale v roce 2015 zasáhl osud a Simon i Thomas zemřeli. Zbývající muzikanti se z téhle rány však otřepali, doplnil je zkušený harcovník Simon Rippin (Red Sun Revival /Eden House/ Fields of the Nephilim / NFD) za bicími a Grooving in Green se znovu pustili do koncertování. Od té doby kapela nahrála také několik singlů a svou druhou šanci hodlá definitivně popadnout za pačesy novou deskou „A Second Chance…“.

Grooving in Green - A Little Soul

Bez dlouhého napínání prozradím, že i nové album kapely je postaveno na pevných a jasně daných gothic rockových základech. Na druhou stranu je třeba ocenit či vypíchnout některá specifika, kterými se Grooving in Green jsou schopni odlišit a zaujmout. Na prvním místě je třeba zmínit Tronův vokál. Ten je vskutku netradiční a umím si jej spíš představit u některé hair metalové kapely. Je tedy o něco výše položený a nedočkáte se tolik tradičního goth brumlání. Naopak dodává celkovému vyznění jakýsi epičtější rozměr a místy využívané vibráto zase vnáší do songů napětí. Navíc v barvě hlasu místy slyším Václava Neckáře, což však není nic proti ničemu. Zkrátka Tron umí zpívat a má pro daný hudební styl netradiční barvu hlasu.

Grooving in Green jsou specifičtí také tím, že v lyrice využívají a řeší tradiční sociální témata a neutápí se tak v hřbitovních klišé. Tady se potom hodí onen vypjatý vokál, který dští zlost a frustraci ze světa kolem nás. V tomhle směru dává smysl také na gothic rock poměrně tvrdě a kovově znějící basa. Ta vyniká třeba v titulním songu, kde vrní jak vrtulník. Gothic rockové kořeny však pevně prorůstají celým albem díky práci kytary. Ta maluje jeden tradiční goth melodický obraz za druhým. Tahy štětce nikam nespěchá, ale zase se umí pořádně rozmáchnout.

Buď jak buď, taková „A Little Soul“ musí zákonitě rozdovádět každého fandu Fields of the Nephilim, jinde („Entrenched Divides“) se dočkáme i psychedelických kytarových vyhrávek, které by se neztratily u jakékoliv deathrockové divočiny, ani u takových Dead Kennedys (což samozřejmě dobře koresponduje s tím zlostným rozčílením nad lidským neřádem). Už dříve známa singlovka „Post Truth“ zase poměrně výrazně a šikovně využívá synťákového podkladu a pořádné goth rockové temnoty si zase posluchač užije dosyta v pomalejší skladbě „Hope“.

Grooving in Green tedy navazují na svoje předchozí nahrávky, které nesly jednoznačné stigma britské gothic rockové školy. Dnes jsou však členové kapely rozházení také po Severním Irsku a Itálii. Možná i to je částečně důvodem toho, že jsme nedostali nahrávku porostlou lišejníkem dávných hudebních časů. Krom toho poctivého základu totiž nabízí i čerstvé nápady a zatraceně energický náboj, který se neutápí v melancholii, ale raději hodlá lidem i fans pořádně nakopnout zadnice.

01 A Second Chance
02 Entrenched Divides
03 A Little Soul