Recenze Kant Kino – LRSBSS

LRSBSS_-_Front_sNa novinku norských Kant Kino se pod velmi detailním a interaktivním drobnohledem podíval jeden z odborníků u nás nejpovolanějších – DJ Papouch. Čtěte zde!

Kant Kino – LRSBSS
Vydal: Alfa-Matrix (www.alfa-matrix.com)

Zpívající hrobník a vážený zaměstnanec norské opery jsou zpět v našich uších. Ano, norská kapela KANT KINO, produkující old school EBM, nás v květnu potěšila svým novým singlem. Titul nese název "LRSBSS", což je zkratka přezdívky frontmana kapely Larse Madsena, která se píše celým tvarem „Larsebass“. Singl byl avizován již od Vánoc roku 2011 a vydání předcházela lehká mediální masáž na sociálních sítích. V neposlední řadě byla tato skladba ve své demo verzi exkluzivně zahrána i na pražské PostApo party v březnu 2012.

Singl vyšel dne 15. května roku 2012 u belgického labelu Alfa Matrix v takzvané „DJ edici“, takže distribuce probíhá pouze v bazálním papírovém obalu. EPCD obsahuje celkem sedm tracků: singlovou verzi LRSBSS, B-Side skladbu „My Game“ a dalších pět remixů LRSBSS.

Na bookletu je retro fotografie, ze které se na nás dívá dětský Lars Madsen se svou upatlanou pusou ;-). Podobnost je celkem nápadná, jinak se cover art netváří nijak stylově ve smyslu EBM nebo tvrdší elektroniky.

1. LRSBSS (Single version)
2. My Game (feat. Komputergirl)
3. LRSBSS (Eddie B. Redux)
4. LRSBSS (Celluloide Remix)
5. LRSBSS (Kant Kino Klubbmix)
6. LRSBSS (SPARK! Remix)
7. LRSBSS (People Theatre's trbl mix)

Logo-kk_s

LRSBSS (Single version)
: Jak bylo řečeno, název skladby v sobě skrývá nick frontmana Kant Kino, kterým je Lars Madsen. Správné pojmenování skladby se tedy vyslovuje „Larsebass“. Celý song je zpíván v norštině a jedná se vlastně o takový simplexně infantilní autobiografický příběh, který ovšem nezavání egoismem ani narcismem. Lars zpívá v retrospektivě o sobě i o kapelách, které ho jako teenagera ovlivňovaly, a také nezapomíná na své zaměstnání hrobníka, práci v supermarketu a v krematoriu … Text ve své podstatě neuráží, „sype se“ v klasickém EBM stylu, ale hlubší myšlenku netřeba hledat.

Hudebně je „Larsebass“ klasický old school EBM track. Dominuje basová linka, která evokuje německé EBM z devadesátých let (např. Orange Sector). Skladba se přímočaře prokousává svou stopáží a úderné bicí s virblem se tváří, jako bychom tuto strukturu znali od pradávna, což se přesně odráží v hudební filozofii Kant Kina. Kant Kino hrají to, co známe, jenom tomu dodávají moderní prvky a vlastní invenci. Ve skladbě se dočkáme i charakteristické „kantkinovské“ vokální „zasekávačky“, která není nijak nadužívaná, je tentokrát spíše upozaděná a neoposlouchá se.

My Game (feat. Kumputergirl)
: B-Side track je rozhodně plnohodnotnou skladbou, která je zcela nazpívaná v angličtině. Jako nejvýraznější atribut můžeme zmínit ženský vokál Kristin Krakereir z norského Osla vystupující pod pseudonymem Kumputergirl. My Game „jede“ hudebně samozřejmě na vlnách „pure old school EBM“, ale jakoby více do electra a je více emotivní. Prolínání maskulinního a feminního hlasu se hezky dokresluje a tento song můžeme označit jako taneční ve smyslu EBM. Emotivita graduje cca po polovině skladby, kde teskné smyčce a hlas Kristin zahrají na temnější notu … Tahle skladba bude mít ještě v budoucnu šanci ukázat, co v ní je, v podobě nějakého remixu, jak se nechal slyšet mozek Kant Kina Kenneth Fredstie.

LRSBSS (Eddie B. Redux)
: První zremixovaný titul na CD má na svědomí  Eddie Bengtsson (bývalý člen švédských S.P.O.C.K.). Remix vyznívá více v retro stylu a hudebně mu dominují spíše prvky synth-popu. Jelikož je zachována dynamika a původní agrese Larsova vokálu, v celkovém pojetí remix nezní příliš uhlazeně. Analogové zvuky dávají skladbě částečně jiný rozměr, přesně tak, jak jsme u remixů zvyklí …

LRSBSS (Celluloide Remix)
: Další remix obstarali francouzští synt-popeři Celuloide, kteří si hlavně pohráli s ústřední basovou linkou. Svým remixem nijak neuráží, ale zároveň na druhou stranu nepřinášejí nic nového a pracují s původními zvuky Kant Kino. Udělali z LRSBSS takový pěkný „kolovrátek“, který se občas plánovitě zasekne, aby se zase v zápětí rozběhnul.

LRSBSS – promo (Alfa Matrix)

LRSBSS (Kant Kino Klubbmix)
: Verze od samotných Kant Kino přináší pár metalických efektů navíc, propracovanou a modifikovanou basovou linku a také úderný spád, který má pravděpodobně nabádat k EBM dancingu. V tomto remixu je více ploch a do uší se vtírá jakási sekundární melodie. Celkově vzato se jedná o perfektní remix, který na mne subjektivně působí malinko jemněji než singlová verze. Snaha o větší tanečnost paradoxně ubírá na tvrdosti. Můj subjektivní pohled na věc nic nemění na faktu, že se jedná o povedený remix, ale v tomto případě si říkám, že „originál je originál“ ;-)

LRSBSS (SPARK! Remix)
: Remixová verze švédských SPARK! je obohacena o několik hlasových samplů ve švédštině. Významnější změnou oproti originálu je přidání poněkud retro syntezátorového zvuku, který malinko vybočuje ze struktury koncepce skladby a na první poslech trochu tahá za uši. Nicméně všechny remixy nemohou být stejné. Přidané bicí dělá z této verze lehce stravitelnou alternativu, která stojí za poslech.

LRSBSS (People Theatre's trbl mix)
: Francouzský synthpopový instrumentalista a producent je známý jako Peter Rainman. Pod názvem People Theatre remixuje obrovské množství kapel, jako jsou Depeche Mode nebo třeba také Nitzer Ebb. Jeho remix je profesionálně propracovaný a plný synthpopových zvuků. EBM basová linka je ovšem potlačená. Přesto tahle verze důstojně uzavírá tracklist.

Resume
: Z pohledů DJs bude na parties pravděpodobně preferována singlová verze, případně Klubbmix. Celé EPCD stojí každopádně za poslech, ať už jste fanoušci Kant Kina, nebo je pro vás tahle grupa nová.

Příznivci „pomalého umírání“ alá Skinny Puppy nebo minimalistických bouří ve stylu The Klinik můžou tenhle počin prozatím vynechat, ale jedno je jisté: Kant Kino letos ještě neřekli poslední slovo a další tracky, které budou následovat, např. s vydáním jejich druhého plnohodnotného alba, osloví jistě široké spektrum EBM fans. Tenhle singl je vlastně jenom ochutnávka toho, co přijde.

kantkino_Bananas_My_Game_s

POST SCRIPTUM: Aby byl výčet novinek od Kant Kino úplný, musím zmínit skladbu Übermensch, která se objevila počátkem tohoto roku na kompilaci labelu Alfa Matrix (Sounds from the Matrix 12). Balada o nadčlověku se hudebně line zcela v charakteristickém duchu Kant Kino a textově nese samozřejmě protixenofobní poselství, ovšem bez okázalé tendenční pózy. Zvukově „nadčlověka“ provází melodické plochy, které hřejí až ve středním uchu. Skladba sice neusadí posluchače svojí tvrdostí, ale přímočarost a spád jí nechybí. Übermensch je celkem vtipně protkán nasamplovaným hlasem jisté norské blondýny, která s jakousi naivitou promlouvá v mediích o problematice rasismu. Skladba je komplexní EBM „rýmovačka“, která také samozřejmě obsahuje „kantkinovské vokální zasekávačky“. Nutno podotknout, že zmíněná absence náležitě tvrdých beatů ubírá na agresivitě, ale tam, kde ztrácí hudba na tvrdosti, skladbu vyvažují celkem zdařile naléhavé vokály. Übermensch je podle mého vkusu dobrá skladba, která si zaslouží poslech vícekrát. Koneckonců vždyť přece: „WE ARE KANT KINO“

Linky :
LRSBSS – oficiálně schválený FAN klip : http://www.youtube.com/watch?v=kxkXAGyzUGQ
Übermensch – oficiálně schválený FAN Klip : http://www.youtube.com/watch?v=qCecum-gRQw