Rozhovor s Johnem Fryerem

johnfryerJen těžko byste na temné scéně hledali zavedenější producentské jméno. Debut Nine Inch Nails, desky Fields, Cocteau Twins, Clan of Xymox, Depeche Mode, Die Krupps, Sex Gang Children a mnoha (opravdu MNOHA) z labelů 4AD a Mute dalších – u všech byl. Neobyčejně nadaný John Fryer přijel do Čech produkovat novou desku Bruno Ferrariho, takže jsme nelenili a odchytili. Mluvili jsme nejen o začátcích produkování a Bruno Ferrarim, ale i o mnoha umělcích, se kterými John spolupracoval, o kultovním projektu This Mortal Coil i současné kapelní inkarnaci Dark Drive Clinic, o hudbě pro počítačové hry, výslovnosti, "divném chlápkovi z Out of Line" a dalších zajímavostech.


CZ SANCTUARY: O TVÉ SPOLUPRÁCI S BRUNO FERRARIM SE ASI TOČÍ VĚTŠINA TVÝCH ROZHOVORŮ V ČECHÁCH, TAKŽE BYCHOM SE RÁDI ZAMĚŘILI NA TVOU VLASTNÍ HUDBU, KTEROU JSI DĚLAL V MINULOSTI...

John Fryer: ... a budoucnost patří Dark Drive Clinic. Právě dokončujeme druhé album.

CZ SANCTUARY: TVOJE ŽIVOTOPISY ZAČÍNAJÍ PRODUCENTSKOU PRACÍ. TAKŽE JSI V HUDBĚ ZAČÍNAL PRODUKOVÁNÍM? 

John Fryer: Ve studiu jsem začínal v roce 1980. Vím, že vypadám hodně mladě, ale je to tak. Nikdy jsem vlastně pořádně nebyl hudebníkem, ani teď bych o sobě neřekl, že jsem muzikant. Začínal jsem jako studiový asistent, pomáhal jsem zvučit kamarádovu kapelu na koncertech. Pak šli natáčet nějaké demo do studia a mě v té době zrovna propustili z práce. Chlápek ve studiu právě potřeboval pomocníka, takže slovo dalo slovo a zůstal jsem tam deset let.

CZ SANCTUARY: PRACOVAL JSI SE SLAVNÝMI KAPELAMI V DOBÁCH, KDY PRÁVĚ ZAČÍNALY. DALO BY SE ŘÍCT, ŽE SE TI POVEDLO NASKOČIT NA SPRÁVNĚ ROZJETÝ VLAK? 

John Fryer: Ano, nasedl jsem do správného vlaku ve správnou chvíli ze správného nástupiště.

CZ SANCTUARY: JSI V KONTAKTU S NĚKTERÝMI MUZIKANTY Z TÉ DOBY? TŘEBA S PETEREM MURPHYM A TAK?

Petera MurphJohn Fryer: yho jsem párkrát někde potkal... Práce producenta je zvláštní v tom, že jsi zavřený ve studiu klidně půl roku s jednou kapelou, takže ti zas tak moc lidí do cesty nevleze. Ale doufám, že až teď začnu koncertovat s vlastní kapelou, budu potkávat mnohem víc muzikantů, se kterými jsem dřív pracoval.

CZ SANCTUARY: VYTISKLI JSME SI Z WIKIPEDIE SEZNAM TVÝCH PRODUKCÍ... 

John Fryer: Kolik toho je?

CZ SANCTUARY: ASI OSM STRÁNEK...

John Fryer: Určitě na spoustu věcí zapomněli...

johnfryerstudio


CZ SANCTUARY: HNED NA ZAČÁTKU JSOU FAD GADGED, DOME, COCTEAU TWINS... VŠICHNI Z LABELŮ 4AD A MUTE. ŘEKL BYS, ŽE TO BLO NĚCO JAKO JEDNA VELKÁ RODINKA?

John Fryer: Tehdy se na londýnské nezávislé scéně vydavatelé znali mezi sebou. Daniel Miller z Mute Records začal v našem studiu, pak o něm řekl Ivovi Watts-Russellovi z 4AD, který ho začal taky využívat. Ivo sídlil ve stejné budově jako Beggars Banquet, takže pak sem začali chodit i oni... Měli jsme slušnou reputaci díky práci s indie labely a indie kapelami, jen výjimečně jsme dělali na něčem velkém.

CZ SANCTUARY: OVŠEM POZDĚJI UŽ JSI PRACOVAL TŘEBA S KAPELAMI JAKO JESUS JONES, A TO UŽ JE TROCHU NĚCO JINÉHO...

John Fryer: Ale i oni měli smlouvu s Food Records, licencovanými EMI, takže byli vlastně pořád u nezávislého labelu, ne přímo u majoru. Dělal jsem i nějaké remixy pro Blur, když byli u Food.

CZ SANCTUARY: NA PŘELOMU 80. A 90. LET JSI PRODUKOVAL ALBA, KTERÁ BODOVALA V BRITSKÝCH ŽEBŘÍČCÍCH, JEDNO ZA DRUHÝM – JESUS JONES, HIS NAME IS ALIVE, CHAPTERHOUSE... DÁSE TEDY ŘÍCT, ŽE JSI DĚLAL HLAVNĚ NA HITPARÁDOVÝCH VĚCECH...

John Fryer: Na konci 80. let to hlavně v USA vypadalo tak, že Jesus Jones, Love and Rockets a Nine Inch Nails byli v první dvacítce Billboardu. V žebříčku singlů byli Love and Rockets dokonce třetí – a to jen proto, že první dvě příčky Billboardu okupoval Prince a Madonna!

CZ SANCTUARY: KDYŽ MLUVÍME O NIN, JAK JSTE SE S TOUHLE AMERICKOU KAPELOU VLASTNĚ NAŠLI?

John Fryer: NIN jsou hlavně Trent Reznor. Byl velký fanda This Mortal Coil a různé elektroniky, kterou jsem dělal pro Mute, zvlášť He Said, což byla bokovka basáka Wire. Když Trent podepisoval smlouvu, chtěl, abych na jeho desce dělal já, protože se mu líbilo, co jsem dělal předtím. Takhle to bylo vždycky – založené na předchozí práci. Kapele se líbí, co dělám, ozvou se mi, že chtějí, aby pracoval s nimi. A dodneška to tak funguje.

CZ SANCTUARY: TVOJE VLASTNÍ KAPELA DARK DRIVE CLINIC MI DUCHEM PŘIPOMÍNÁ PRÁVĚ NINE INCH NAILS, SOUHLASIL BYS S TÍM?

John Fryer: Když se podíváš na celou mou kariéru od 80. let do současnosti, na všechny kapely, se kterými jsem dělal, na mém albu najdeš určitý prvek společný všem těm kapelám. Je to jako otázka slepice a vejce – co bylo dřív, John Fryer, nebo Nine Inch Nails? John Fryer je tu o hodně déle...



Dark Drive Clinic - Silhouettes


CZ SANCTUARY: A ŘEKL BYS, ŽE THIS MORTAL COIL JE SPÍŠ PROJEKT NEŽ KAPELA?

John Fryer: Nikdy to nebyla kapela. Jediní stálí členové jsme byli já a Ivo Watts-Russell, hrajeme v každé písni na všech albech. Všichni ostatní byli hostující umělci.

CZ SANCTUARY: JE TENHLE PROJEKT MINULOSTÍ, NEBO PŘEMÝŠLÍTE O NĚČEM DO BUDOUCNA?

John Fryer: Ne, This Mortal Coil skončili se třetím albem.

CZ SANCTUARY: A HOPE BLISTER?

John Fryer: S Hope Blister se Ivo snažil oživit This Mortal Coil, což mu moc nevyšlo.

CZ SANCTUARY: POZDĚJI JSI PRACOVAL S KAPELAMI JAKO WHITE ZOMBIE, SEX GANG CHILDREN A TAK DÁL. V ČEM BYL HLAVNÍ ROZDÍL MEZI 80. A 90. LETY?

John Fryer: V 80. letech jsem fungoval hlavně ve studiu Black Wing v Londýně. V 90. letech se celá moje kariéra přesunula do Ameriky, takže jsem většinou pracoval tam. Často s industriálními kapelami, ale zase proto, že se jim líbil éterický zvuk kapel z 4AD. Chtěli mít industriální zvuk namíchaný s elektronikou a éteričností 4AD a Mute. Tahle metamorfóza se pak odrazila i na This Mortal Coil.

CZ SANCTUARY: JAK SES DOSTAL K SOUNDTRACKŮM?

John Fryer: V devadesátých byl trend zapojit do reklam, her a filmů co nejvíc známých umělců nebo kapel, co dělaly dobrou hudbu. Producenti skupovali muziku do svých filmů. Já vlastně nikdy neskládal soundtracky, ale oni použili mou hudbu ve svých filmech.

CZ SANCTUARY: TAKŽE JSI NESKLÁDAL HUDBU SPECIÁLNĚ PRO POČÍTAČOVÉ HRY NEBO FILMY...

John Fryer: Někdy jsme udělali trochu jiný mix. V podstatě byla písnička hotová a filmaři se ozvali, že se jim líbí, jestli ji můžou použít.

CZ SANCTUARY: PAK SES PŘESTĚHOVAL DO NORSKA...

John Fryer: Ano, před pěti lety.

Fryer800


CZ SANCTUARY: A TVŮJ LABEL SOMETHING TO LISTEN TO POŘÁD FUNGUJE?

John Fryer: Ne, zemřel tragickou smrtí.

CZ SANCTUARY: KOLIK JSI TOHO VYDAL?

John Fryer: Udělali jsme pět kapel, každá vydala EP a album.

CZ SANCTUARY: DAJÍ SE NĚKDE SEHNAT?

John Fryer: Myslím, že někde na internetu budou, na iTunes... Když jsem ukončil činnost labelu, předal jsem práva na hudbu zpátky kapelám. Jestli ji nestáhli z iTunes, měla by tam někde pořád být. Nebo se podívej do bazaru, kde ji koupíš nejspíš tak za korunu...

CZ SANCTUARY: KDYŽ SE PODÍVÁME NA TVÉ POSLEDNÍ PRODUKCE, DĚLÁŠ TEĎ POMĚRNĚ DOST DO TEMNÉ ELEKTRONIKY – RABIA SORDA, ANGELS & AGONY, ASHBURY HEIGHTS...

John Fryer: Ashbury Heights jsou pop. Tohle osmdesátkové elektro je pro mě hodně popové. Hudba Rabia Sorda je taky hodně popová, má jen agresivní, zkreslené vokály... To bylo pro label Out Of Line, dělal jsem pro něj hodně věcí.

CZ SANCTUARY: A POŘÁD DĚLÁŠ?

John Fryer: Už moc ne. Vede to divnej chlápek... :)

CZ SANCTUARY: JAKÁ JE TEDY TVOJE PRODUCENTSKÁ SOUČASNOST A BLÍZKÁ BUDOUCNOST? MŮŽEŠ ZMÍNIT NĚJAKÉ JMÉNA?

John Fryer: Řeknu jen jedno: Dark Drive Clinic. To je budoucnost hudby.

CZ SANCTUARY: TO JE HODNĚ VELKÉ JMÉNO, NEMÁŠ PO RUCE NĚJAKÁ MÍŇ NÁPADNÁ?

John Fryer: Ta jsou tu vždycky. Právě jsem dokončil práci na albu Dead Leaf Echo, což je newyorská shoegazeová kapela, nebo nugazeová, jak se teď říká... Pracuju na albu kapely Pink Side of The Moon, zrovna vyšla Brunova deska...

CZ SANCTUARY: TAK KDYŽ JSME SE VRÁTILI K TOMU BRUNOVI, PŘEKVAPILO TĚ, ŽE TI PÍŠE NĚKDO Z ČECH, JESTLI S NÍM NECHCEŠ SPOLUPRACOVAT?

John Fryer: Nepřekvapilo, v Praze už jsem pracoval s kapelou Project Paperclip. Byl jsem ve studiu Fast, které používají i Killing Joke, takže se o mě zřejmě dozvěděli a kontaktovali mě. Prostě mají rádi desky, na kterých jsem dělal, a zkusili mi napsat.

CZ SANCTUARY: A JAK SE TI SPOLUPRACOVALO S BRUNEM? JEHO HUDBA JE MOŽNÁ TROCHU TĚŽKO POCHOPITELNÁ, PLNÁ IRONIE...

John Fryer: Je to temný humor. Líbí se mi, že se Bruno nebere moc vážně, narozdíl od některých ostatních muzikantů si rád dělá legraci. Což je fajn.



Bruno Ferrari – King Kong


CZ SANCTUARY: ALE STEJNĚ JE MOŽNÁ BRUNOVĚ HUDBĚ HŮŘ SROZUMITELNÁ CIZINCI BEZ ZNALOSTI KONTEXTU...

John Fryer: Dobrá hudba je dobrá hudba. Nemusíš přesně chápat, odkud se bere a kam směřuje. Stačí, že se ti líbí.

CZ SANCTUARY: KDYŽ ALE SLYŠÍŠ BRUNOVU ANGLICKOU VÝSLOVNOST, NEŘÍKÁŠ SI – JE TO FÓR, NEBO TEN ČLOVĚK PROSTĚ ANGLICKY NEUMÍ?

John Fryer: Pracoval jsem se spoustou kapel z celého světa a většina z nich se snažila zpívat anglicky. Některým se to dařilo líp, některým hůř. Potkal jsem hodně kapel se silným přízvukem, takže jsem na to zvyklý.

CZ SANCTUARY: A JAKÉ TO PRO TEBE JE, PRACOVAT SE ZPĚVÁKEM, KTERÝ POUŽÍVÁ ČEŠTINU NEBO SLOVENŠTINU?

John Fryer: Podle mě je hlas další nástroj, takže s ním tak musíš zacházet. Zpívat se dá v každém jazyce. Když slyšíš operu, rozumíš, o čem zpívají?

CZ SANCTUARY: NE :)

John Fryer: Ale je tam hlas, navrchu té hudby.

CZ SANCTUARY: TAK SE RADŠI VRÁTÍME K DARK DRIVE CLINIC. PRVNÍ ALBUM VYŠLO LONI, JE PRAVDA, ŽE JSI NAPŘED DAL NA INTERNET PROMO MATERIÁL A ČEKAL, JESTLI SE PROJEKT ZALÍBÍ NĚJAKÉMU VYDAVATELI?

John Fryer: Zároveň s This Mortal Coil jsem dělal i svou vlastní hudbu. Zabývám se tím vlastně celých 25 let, ale kvůli svému vytížení jsem nikdy neměl čas to dotáhnout. Rozepsal jsem skladbu, pak jsem nahrával tři alba a za rok se k písni vrátil a zkoušel ji dodělat. Pak jsem zase sháněl zpěváka, takže se to táhlo dál a dál. Ve finále jsem materiál dokončil loni a naštěstí ho chtěly vydat hned dva labely.

CZ SANCTUARY: A PAK JSI ZAČAL UVAŽOVAT O ŽIVÉ PODOBĚ KAPELY?

John Fryer: Celou dobu jsem k tomu přistupoval (programoval bicí a podobně) tak, aby se ta věc dala snadno převést na pódium. Navíc když složíš hudbu, která se nedá zahrát naživo, stejně bude asi neposlouchatelná. Mým cílem bylo něco, co si pustíš z desky i poslechneš živě.

CZ SANCTUARY: ZA PÁR DNÍ TĚ ČEKÁ PRVNÍ VYSTOUPENÍ, V LIPSKU...

John Fryer: Ano, v pátek v 6 ve Werk Zwei.

CZ SANCTUARY: ... A PROTOŽE TAM NEMÁLO NAŠICH ČTENÁŘŮ BUDE, CO MŮŽOU OD TVÉ SHOW OČEKÁVAT? V KOLIKA LIDECH VYSTUPUJETE?

John Fryer: Bubeník, dva kytaristi včetně mě, klávesy, zpěv. A nějaké předtočené věci.

CZ SANCTUARY: TAK JSME SE POSTUPNĚ DOSTALI OD ZAČÁTKŮ DO SOUČASNOST, ZBÝVÁ JEN BUDOUCNOST. JAKÉ JSOU TEDY DALŠÍ PLÁNY S KAPELOU? DALŠÍ ALBUM?

John Fryer: Ano, mám napsanou hudbu k dalším osmi skladbám, takže doufám, že je doděláme do konce tohohle roku, aby začátkem příštího vyšla deska. Debutové album Noise In My Head jsme pro ty s vinylovým fetišem připravili i jako placku, která by měla být venku v červnu, až vyrazíme na turné po světě.


Dark Drive Clinic - Litmus Heart (Teaser Two)

mohlo by vás také zajímat

randomnessec13