Zajímavý pohled Milana Zachy Kučery na styčné body v životech a díle nedávno zesnulého Petra Muka a frontmana jihlavského XIII. století Petra Štěpána.
Článek byl převzat z webu o záhadách a pokladech www.jesen.cz.
Dlouho jsem se chystal napsat tohle povídání a jak to už na konci všech konců bývá, inspiraci brutálně popohnala náhlá Petrova tragická smrt. Takže ze dvou Petrů, o kterých budu psát, je dnes mezi námi jen Petr Štěpán – kytarista a vokalista punkových HNF. Petr Muk, baskytarista a zpěvák punkového Duralu bohužel již odešel z tohoto světa.
Vždy jsem se zamýšlel nad tím, jestli se tihle dva někdy mohli potkat. Dural hrál punk ovlivněný Sex Pistols a Ramones v letech 1981-82, HNF vznikli někdy v roce 1985. Komunikaci jsem pozoroval spíše jednosměrnou, když jeden jako frontman skupiny XIII. století vzkazoval vždy při hraní písně "Zánik Izraele" větu: „Pokoj Tobě, Petře.“ A mínil tím právě Petra Muka.
XIII. století - Zánik Izraele
Naproti tomu Jisrael od Mukova Shalomu je zde:
Shalom - Jisrael
Nevím, čím to bylo, ale snad to bylo způsobeno tím, že Oceán i Shalom měli těch fanoušků vždycky více. A XIII. století má od roku 1999 v Polsku takové postavení, jaké tu Oceán neměl v době největší slávy. Přitom oba umělci se dost často trefili do podobných témat a u obou byla inteligence vysoko převyšující fádní a ubíjející masu.
Společná témata? Oba začínali jako punkeři a oba si z toho vytěžili svoji inspiraci, kterou za sebou táhli jako červenou nit do budoucnosti. Oba jednu dobu jeli v undergroundových projektech - ať už to byl Mukův Gas nebo Štěpánovo HNF. A oba dva se od undergroundu myšlenkově vzdálili – XIII. století je temné, teatrální ale rozhodně ne undergroundové. Ani sólové projekty Petra Muka nejsou žádný underground - to mají společné.
Oba hledali v minulosti archetyp dávné země, prazemě a země zaslíbené. Oba jinak a přesto podobně. Muk hledal v Oceánu Dávnou zem...
Oceán - Dávná zem
...a Štěpán v Třináctce svůj Fatherland.
XIII. století - Fatherland
Oba se potkali v zájmu o duchovno s řádem templářů. Sám jsem se s Petrem Mukem minul na nejmenovaném místě v centru Prahy v roce 1992. Jednalo se o sklep starého domu s templářskou legendou. Bylo velmi brzké ráno, on odcházel a já přicházel, bylo sychravé počasí a venku lilo, dole ve sklepě dohasínaly svíce z Petrovy seance, ostatní podrobnosti podržím ve svých soukromých vzpomínkách. Petr Štěpán na templáře vzpomněl hned v jednom z prvních alb Amulet v písni "Růže a kříž".
XIII. století - Růže a kříž
Dva jezdci v jednom sedle … (zobrazení templářské pečetě). A tady také můžeme hledat rozdíly. Mukovi templáři našli tajemství Šalomounova chrámu, Štěpánovi asi také, ale donesli je rosenkruciánům. Muk zůstal u obdivu ke všemu židovskému, zatímco Štěpán nesl pochodeň směrem ke křesťanství, vůči němuž se částečně vymezuje a částečně se o něj opírá. Ať tak či tak, kabalistickou knihou by nepohrdl ani jeden. Ale i v rané tvorbě Třináctky se objevuje okouzlení městem Jeruzalém.
XIII. století - Jeruzalém
Stejně jako Oceán zažil v písni Večer na zámku setkání s tajemnou Bílou paní...
Oceán - Večer na zámku
kterou ráno možná ztratí, tak i Štěpánova squadra o Bílé paní pozpěvuje. Pojetí Posledního soudu u Muka je ale naprosto jiné než Svatá válka u Štěpána. Ale kde by se oba jistě potkali - na karnevalu. Tady je průnik přesný. Karneval v pojetí XIII. století je dokonalá manýristická paleta masek a tajemství v šeru Benátek. Mukovy Průzory očí jsou vedeny stejným pocitem a stejným archetypem ukrytým kdesi hluboko v nás.
XIII. století - Karneval
Snad se ti dva jednou potkají, oba si se záhrobními silami hráli… snad na nějakém „budoucím“ karnevalu, kde s nimi bude i Mistr Leonard…neboť oba se s Meyrinkem „setkali“ a byli ovlivněni…
Komentáře
Přidat komentář