Zajímavý pohled Milana Zachy Kučery na styčné body v životech a díle nedávno zesnulého Petra Muka a frontmana jihlavského XIII. století Petra Štěpána.
Článek byl převzat z webu o záhadách a pokladech www.jesen.cz.
Dlouho jsem se chystal napsat tohle povídání a jak to už na konci všech konců bývá, inspiraci brutálně popohnala náhlá Petrova tragická smrt. Takže ze dvou Petrů, o kterých budu psát, je dnes mezi námi jen Petr Štěpán – kytarista a vokalista punkových HNF. Petr Muk, baskytarista a zpěvák punkového Duralu bohužel již odešel z tohoto světa.
Vždy jsem se zamýšlel nad tím, jestli se tihle dva někdy mohli potkat. Dural hrál punk ovlivněný Sex Pistols a Ramones v letech 1981-82, HNF vznikli někdy v roce 1985. Komunikaci jsem pozoroval spíše jednosměrnou, když jeden jako frontman skupiny XIII. století vzkazoval vždy při hraní písně "Zánik Izraele" větu: „Pokoj Tobě, Petře.“ A mínil tím právě Petra Muka.
XIII. století - Zánik Izraele
Naproti tomu Jisrael od Mukova Shalomu je zde:
Shalom - Jisrael
Nevím, čím to bylo, ale snad to bylo způsobeno tím, že Oceán i Shalom měli těch fanoušků vždycky více. A XIII. století má od roku 1999 v Polsku takové postavení, jaké tu Oceán neměl v době největší slávy. Přitom oba umělci se dost často trefili do podobných témat a u obou byla inteligence vysoko převyšující fádní a ubíjející masu.
Společná témata? Oba začínali jako punkeři a oba si z toho vytěžili svoji inspiraci, kterou za sebou táhli jako červenou nit do budoucnosti. Oba jednu dobu jeli v undergroundových projektech - ať už to byl Mukův Gas nebo Štěpánovo HNF. A oba dva se od undergroundu myšlenkově vzdálili – XIII. století je temné, teatrální ale rozhodně ne undergroundové. Ani sólové projekty Petra Muka nejsou žádný underground - to mají společné.
Oba hledali v minulosti archetyp dávné země, prazemě a země zaslíbené. Oba jinak a přesto podobně. Muk hledal v Oceánu Dávnou zem...
Oceán - Dávná zem
...a Štěpán v Třináctce svůj Fatherland.
XIII. století - Fatherland
Oba se potkali v zájmu o duchovno s řádem templářů. Sám jsem se s Petrem Mukem minul na nejmenovaném místě v centru Prahy v roce 1992. Jednalo se o sklep starého domu s templářskou legendou. Bylo velmi brzké ráno, on odcházel a já přicházel, bylo sychravé počasí a venku lilo, dole ve sklepě dohasínaly svíce z Petrovy seance, ostatní podrobnosti podržím ve svých soukromých vzpomínkách. Petr Štěpán na templáře vzpomněl hned v jednom z prvních alb Amulet v písni "Růže a kříž".
XIII. století - Růže a kříž
Dva jezdci v jednom sedle … (zobrazení templářské pečetě). A tady také můžeme hledat rozdíly. Mukovi templáři našli tajemství Šalomounova chrámu, Štěpánovi asi také, ale donesli je rosenkruciánům. Muk zůstal u obdivu ke všemu židovskému, zatímco Štěpán nesl pochodeň směrem ke křesťanství, vůči němuž se částečně vymezuje a částečně se o něj opírá. Ať tak či tak, kabalistickou knihou by nepohrdl ani jeden. Ale i v rané tvorbě Třináctky se objevuje okouzlení městem Jeruzalém.
XIII. století - Jeruzalém
Stejně jako Oceán zažil v písni Večer na zámku setkání s tajemnou Bílou paní...
Oceán - Večer na zámku
kterou ráno možná ztratí, tak i Štěpánova squadra o Bílé paní pozpěvuje. Pojetí Posledního soudu u Muka je ale naprosto jiné než Svatá válka u Štěpána. Ale kde by se oba jistě potkali - na karnevalu. Tady je průnik přesný. Karneval v pojetí XIII. století je dokonalá manýristická paleta masek a tajemství v šeru Benátek. Mukovy Průzory očí jsou vedeny stejným pocitem a stejným archetypem ukrytým kdesi hluboko v nás.
XIII. století - Karneval
Snad se ti dva jednou potkají, oba si se záhrobními silami hráli… snad na nějakém „budoucím“ karnevalu, kde s nimi bude i Mistr Leonard…neboť oba se s Meyrinkem „setkali“ a byli ovlivněni…
Komentáře
Muk se stal jen jakousi další nováckou mrdkou, nepřeháníte své přecitlivělé dojmy pane redaktore?
pan redaktor za nic nemůže, to já autor textu...
také si myslím, že Muk mezi Oceánem a posledním a předposledním albem muzikálově skomíral, ale v téhle zemi si lidi pletou zábavu a kulturu...
vydělat se bohužel dá jen na tom prvním
pane qwiffe poslechněte si album "V bludišti dnů" a uvidíte sám, že tohle by Nova nedokázala prodat- je to moc hluboké a těžké na jejich jednoduchého diváka...
Já na Oceánu vyrostla a XIII.Století poslouchám dodnes. Zpětně si všímám, že obě kapely, byť se to na první pohled nezdá,mají něco společného.... Nespojojujte starý Oceán s bývalou současnou tvorbou P. Muka....
No samozřejmě že obě kapely jdou v ty takzvaně stejny cestě, tím nemyslím třeba hudebně ale filosoficky.Ikdyž kdo zná ten zná.A co si budem povídat o stylech že.? Neoromantizmus a gothicrock nikdy neměl od sebe daleko.A tak to má byt.Zdravim lidi,Ahoj
nespojovat Oceán s poslední tvorbou Petra Muka není možné. Jsou tam podobnosti a i textař se tam míhá stejný, neplatí to všude a Oceán jako takový měl jen málo slabých míst, o Petrovi na sólové dráze už se to tak říct nedalo...ale i tak, čím Petr svůj život uzavřel...to bylo jedno z nejlepších alb
jenom ta XIII. se teď nějak zapouzdřila sama do sebe a nějak nemuže vyjít z vlastního stínu
Přidat komentář
Vzhledem ke zvýšenému množství spamu je diskuse moderována. Schválení vašeho komentáře může trvat až 48 hodin.