Trochu jiný pohled na módu gotické subkultury (Oldschool = základ) - Díl prvý

joj_sTéměř na každém "temnějším blogu" najdete návody „jak se správně vystylovat jako goth“. Spousta lidí na scéně přijímá zavedená pravidla dresscode, aniž by se zamýšlela nad jejich významem a původem. Přesně to bylo spouštěčem pro vznik tohoto článku, jehož účelem ani v nejmenším není ukázat, „jak být správný goth“ (na to je nesmyslných „zaručených návodů“ na internetu až běda), ale blíže se podívat na doby a souvislosti, ze kterých gotická komunita vzešla a na jakých základech tedy stojí její estetika.


Proto jsme se rozhodli zpracovat tento příspěvek. Domníváme se totiž, že stejně důležitou otázkou jako „JAK se obléct na gotickou akci“ by mělo být i všeobecné povědomí o tom PROČ se ty které věci vlastně nosí a co utvářelo podobu goths, jak je známe. V prvním díle se podíváme na přímé potomky punkového hnutí, kteří stáli u zrodu celé gotické subkultury – oldchool gothic/deathrockery a horrorpunkery.

Pozn: Článek byl kvůli lepší přehlednosti rozdělen do dvou dílů, za ochotu a poskytnutí některých archivních materiálů děkujeme Jonu Kleinovi - a special thanks for the archive photos to Jon Klein.

Oldschool

Zjevně nikoho nepřekvapí, že goths, jako „dítka“ punkerů přijala i celou řadu jejich vizuálních atributů. Hudební návaznosti postpunku, death a gothic rocku na punk a jeho odvětví, jsme se věnovali už v našich předchozích článcích, a proto se podívejme čistě na otázku oblečení.

Klikněte pro zvětšení

Co se týče image, bylo původním záměrem punks v sedmdesátých letech především být co možná nejkontroverznější, dát tak najevo svůj nesouhlas s většinovou společností a provokovat ji. K tomu jim pomáhala především urážlivá trika, na kterých nechyběly nápisy jako „Destroy“ (ničit), obrácené kříže, či nacistické svastiky. Spolu s levicovou ideologií, která se u rebelujících punkerů zdařile uchytila, se začala objevovat i trička s anarchistickými motivy a portréty Stalina, či Marxe. Téměř povinným symbolem se stalo i klasické „áčko“, které se začalo kreslit barvou na kožené bundy, křiváky a kabáty, a stalo se tak jedním z prvních vizuálních znaků, které měly kromě primární snahy šokovat i nějaké poselství.

Klikněte pro zvětšení

Vlivem způsobu života původních punks, kteří nepracovali (vyjadřovali tím odpor vůči začlenění do systému, kterým opovrhovali), a tudíž byli bez peněz, byla metoda DIY (Do It Yourself – Udělej si sám) v podstatě jediným řešením. Oblečení, roztrhané běžným užíváním, se upravovalo (a především spravovalo, zašívalo) zavíracími špendlíky (užívanými i jako náušnice), lepícími páskami, nášivkami místo záplat, apod. Právě tyto atributy se rychle staly jakýmisi „odznaky pravých punkerů“ a začaly se hojně napodobovat všemi sympatizanty punku. Nejrozšířenější obuví byly plátěné kecky (Chuck Taylor All Star) a pevná vojenská obuv z armádních výprodejů – zejména kvůli ceně. Později přišly do obliby i rockabilly boty (creepers) a slavné Dr. Marten’s. V dobách, kdy se punková kultura rozjela na plné obrátky, a začala přijímat i další vlivy (mods, skinheads, glam rock, sexuální menšiny apod.) se objevují i další atributy, které vidíme v pozdějších dobách i u goths, a na které se podíváme podrobněji, takříkajíc od hlavy k patě.

Klikněte pro zvětšení

Před naším výletem se však ještě sluší říct, že na masové oblibě punkové (a související) image má velký podíl kontroverzní postava punku, manažer The New York Dolls a Sex Pistols, Malcolm McLaren. Ten, spolu se svou partnerkou, módní návrhářkou Vivienne Westwood, otevřel v Londýně butik „SEX“, který v mnoha ohledech udával módní směr punku a přidružených žánrů.

Klikněte pro zvětšení

Vlasy

Číro je jedním z nejvýraznějších znaků, které goths na počátku 80. let zdědili po punkerech. Český název „číro“ je zkrácený tvar slova „Čirokýz“, zkomoleniny názvu příslušníka indiánského kmene Čerokézů (tedy správně „Čerokéz“, nebo „Čeroki“). Angličtina nepřipisuje tento účes Čerokézům, ale Mohykánům, a odtud pochází i výraz „mohawk hairstyle“. Ani Čerokézové, ani Mohykáni však pravděpodobně nebyli prvním indiánským kmenem s tímto druhem úpravy vlasů – věří se, že jimi byli Huróni, nebo Irokézové, které si raní evropští průzkumníci spletli s Mohykány. Indiáni si tímto způsobem upravovali vlasy především jako prostředek k zastrašování nepřítele v období válek. Nejstarší dochovaný důkaz o vyholování hlavy po stranách a vztyčování prostředního pruhu vlasů však pochází už z doby železné. Nedaleko Dublinu byla nalezena 2000 let stará mumie s “čírem“ natuženým olejem a borovicovou pryskyřicí.

Klikněte pro zvětšení

Původní punkoví anarchisté převzali číro po vzoru indiánů jako symbol boje proti útlaku (zde představovaný kapitalismem a vládou), který zdůrazňovali barvením vlasů na zářivé barvy (zelená, modrá, nejčastěji rudá) a tužením do úctyhodných výšek. Goths naproti tomu nosili číra především černá, reflektující jejich opozici k mainstreamové barevné „happy disco“ kultuře. Specialitou deathrockerů byl takzvaný „deathawk“ (spojení slov „death“ a „mohawk“) – delší a širší (často zvlněné) černé rozdělené číro.

Klikněte pro zvětšení

Postupem času vzniklo mnoho nejrůznějších variací na „číro“ – dvojité, i trojité různobarevné „kohouty“, obrácené číro (vyholený pruh uprostřed hlavy), pro gotickou subkulturu však zůstal nejtypičtějším deathawk, jak jej známe třeba ze slavné fotografie Johnnyho Sluta ze Specimen (viz výše). Jako prostředek k natužení účesu se v osmdesátých letech používaly propriety jako zubní pasta, krém na boty, želatina, lepidlo, nebo vaječné bílky. V našich končinách byla vždy nejoblíbenější osvědčená kombinace piva s cukrem, nebo mýdlo, kterým mnoho číratců stále dává přednost před moderními gely a spreji prodávanými v drogerii.

Kromě deathawku byly na gotické scéně k vidění i šikmo střižené ofiny a s nástupem Misfits roku 1979 i specifický účes „devilock“ (nakrátko po stranách hlavy a dlouhý natužený pruh vlasů přes obličej), zejména mezi příznivci horropunku. I zde samozřejmě převládala černá barva. Další variantou byla i klasická "tarantule", kterou si po vzoru Roberta Smitha dělali na hlavě příznivci formace The Cure.

Klikněte pro zvětšení Klikněte pro zvětšení

Obličej

Temná estetika goths přinesla divokým punkovým atributům, které měly v první řadě šokovat, jistou dávku estetična, což je dobře patrné i při používání makeupu. Už punkové dívky používaly velmi výrazné líčení, které se „pro slušnou anglickou dámu nehodilo a bylo dobré leda pro lehké děvy“, zejména v oblasti očí. Gotická subkultura rozšířila předtím nepříliš časté používání makeupu i mezi muže - i tady byla primární snaze pobuřovat dána jistá dávka odvrácené strany elegance. Makeup byl často používán za účelem vytvoření hororové image, která se hodila k pocitům, tématům a textům gothic a deathrockových kapel. Fascinace filmovým horrorem přinesla i používání světlého pudru a tmavých rtěnek pro podtržení mrtvolného vzhledu goths. Nezřídka si oldschooleři holili obočí, které si pak dokreslovali tužkou, někdy i pavučinami a dalšími hororovými motivy.

Klikněte pro zvětšení Klikněte pro zvětšení

Klikněte pro zvětšení
Krk

Obojek je jedním z nejviditelnějších pozůstatků raných dob, kdy se punkové hnutí mísilo s dalšími skupinkami „odpadlíků“, jako byli například příznivci netradičních sexuálních praktik. Právě od nich si punks vypůjčili nejrůznější BDSM a fetish prvky (na tomto prolínání má později určitě svůj podíl i výše zmíněný butik „SEX“), které šokovaly konzervativní anglickou veřejnost naprosto spolehlivě. Je tedy logické, že goths, kteří punku propůjčovali estetiku a smyslnost, tyto doplňky nadšeně přebírali a začleňovali do svých šatníků. Jedním z nich je i obojek (nezáleží na materiálu nebo zdobení), původně používaný v kombinaci s dalšími atributy především jako rekvizita pro sex založený na principu dominance a podřízenosti. Obojky se udržely i na punkové scéně až dodnes. Jinou variantou ozdoby krku oldschoolerů byly náhrdelníky s okultní a děsivou tématikou – opět zde vidíme inspiraci horrory, která, jak jsme již zmínili, prostupuje celou gothic/deathrockovou scénou, včetně textů a hudby. Obměnou obojků byly i prosté řetězy, podobně jako u punks, nebo vrstvení klasických náhrdelníků.

Klikněte pro zvětšení Siouxsie
Tělo a ruce

Nejoblíbenějším svrchníkem punkerů byla kožená bunda křivák, zejména pro svou praktičnost (odolnost vůči dešti, částečně i proti znečištění apod.), rebelující vzhled a dobré vlastnosti umožňující DIY úpravy. Koženou bundu hojně nosili i goths, kteří však nahradili anarchistické symboly znakem zkřížených hnátů, prokládaných písmeny D a R (deathrock) a iniciály místa původu (např. DR NY – Deathrock New York, DR GR – Deathrock Germany apod.), které mělo usnadnit identifikaci mezi členy. Často se také objevuje tradiční „Fiend Skull“ logo Misfits, většinou ve formě nášivek, nezřídka podomácku malovaných a připevňovaných spínacími špendlíky. Na bundy a saka se taktéž někdy vypisovala jména kapel, často se objevovaly hororové a kapelní odznáčky, které goths používali více nežli agresivní punkové pyramidky. Žádnou výjimkou nebyly ani dlouhé černé kabáty, ať už zdobené výše popsanou metodou, nebo nikoliv.

Klikněte pro zvětšení DRUK

Klikněte pro zvětšení

Názvy kapel, logo Misfits, či znak deathrocku se u goths často objevovaly i na trikách, ať už napsané barvou, nebo vybělené čistícími chemikáliemi. Ani tady nechyběly hororové, či okultní prvky, horrorpunkeři nezřídka cákali na trika umělou krev pro vyvolání atmosféry děsu. Opět převažovala především černá barva, často doplňovaná černě nalakovanými nehty (u mužů i žen). Pro umocnění dramatického efektu obě pohlaví nosila mohutné (nejlépe hororové) stříbrné prsteny, nebo nátepníky. Punks i goths také často používali návleky na ruce vyrobené z ustřižených punčoch. Výjimkou nebyly ani bezprsté rukavice, které punks převzali spolu s koženou bundou od rebelujících motorkářů 50. let. Nemálo temných slečen kombinovalo elegantní dlouhé „společenské“ rukavice sahající až k nadloktí s alternativním zbytkem.

Klikněte pro zvětšení Klikněte pro zvětšení

Jelikož si goths libovali ve smyslnosti, našly mezi nimi útočiště i síťované vršky jako alternativa triček, která však byla daleko více sexy (lhostejno zda u mužů či žen, dívky však pod sítí nosily většinou spodní prádlo). Síťovina se objevuje i ve formě návleků na ruce, či jako punčochy, a i zde se předpokládá, že se dostala do této subkultury prostřednictvím promíchávání raných punkerů s fetish a dalšími komunitami (k těm se dostaly síťové punčochy na začátku 20. století od francouzských kurtizán).

Klikněte pro zvětšení Klikněte pro zvětšení

Díky tomuto vlivu se začaly už i na punkové scéně (ač na to současní punks rádi zapomínají) nosit i některé fetišistické materiály jako kůže, vinyl a podobně, které se následně velmi dobře ujaly mezi goths (opět ze stejného důvodu jako obojky, či sítě). Podobně lze vysvětlit i zařazení korzetů do šatníku deathrockových slečen, které nasměrovalo jednu z módních podvětví gotického hnutí směrem k viktoriánským dobám (o tom si případně povíme více příště). Díky butiku „SEX“ se později objevují i první bondage košile, inspirované bondage kalhotami.

Klikněte pro zvětšení

Kromě sítí se ale nosily i různě upravované (většinou černé, či bílé) košile, zdobené děsivými znaky (pavučiny, loga kapel) a řetízky, nebo nařasené tak, aby vypadaly jako z horroru či historie, nebo aristokraticky. Totéž platilo i pro dámské šaty.

Klikněte pro zvětšení Klikněte pro zvětšení Klikněte pro zvětšení

Punkery oblíbená džínová (nebo kožená) vesta, vyzdobená nápisy a plackami se u goths příliš neujala, k vidění na gotické scéne jsou však poměrně často nátělníky, opět černé, s názvy kapel, nebo síťované.
Klikněte pro zvětšeníKlikněte pro zvětšení

Druhý díl článku naleznete na CZ Sanctuary zanedlouho

mohlo by vás také zajímat

Komentáře

Vynikajici clanek...pamatuju si kolik jsem toho sama v zacatcich na internetu hledala o goths a kolik takovych prechytralych 'zarucenych modnich' poradcu jeste poznam nazpamet, ale po necem takhle praktickem a k veci...ticho po pesine. Snad tohle teda udela spousta lidem jasno. No a kdyz uz se v tech combat botach parime v letni Praze, tak at alespon vime proc je ti drazi predchudci tehdy vykoupili armade, ze :whistle: :lol:
Taky se připojím s pochvalou. Líbí se mi, že je tady napsaný, proč to tak je, proč se co nosí. To ve většině článků tohoto ražení není a to je velká chyba. Přece na sebe nenarvu něco jenom tak bez důvodu, že? :-)
Moc zajimavy clanek B)
Taky vam vzdycky tak vrtalo hlavou proc Sid, z anarchisticky ikony kazdyho zacinajiciho punkera - mel na vetsine fotek na triku hakovej kriz? :-) To samy i Siouxsie na obliceji nebo Ramones na krku....jinak je to bezvadnej clanek, clovek ma po jeho precteni chut povesit si na krk celou dilnu, na triko si vylejt celou lahev Sava a vyrazit po setmeni strasit do ulic :D
To by ale asi bylo tvoje poslední na tomhle světě, jak znám lidi :D
Opravdu skvělý článek, ale chybý mi tu ještě návody jak ty číra udělat. Já jsem zrovna velký fanda The Cure a taky bych chtěl účes jako má Robert Smith v The Cure. Jenže nikde na netu nemůžu najít jak udělat takový účes nebo ty vysoké číra a pro mě hlavně také zmiňovaný účes deathhawk. Nikdy jsem nechápal jak jim to může držet na hlavě. Bylo by fajn kdyby takový článek nebo rovnou rubryku o oblékání a česání a jak na to, Sanctuary udělalo.
No nejsme zrovna vlasovy studio, abychom kompetentne zodpovidali podobny otazky, ale popravde me tihle borici fyzikalnich zakonu taky vzdycky zajimali:-) jako malej jsem videl v televizi nejakej zapadni teenage serial kde si vzajemne radili patlat na hlavu zloutky z vajicek...nastesti jsem to nidky nezkousel :lol: Tady jsem nasel docela zabavnej video navod jak na to http://www.ceknito.cz/video/347480
v clanku se ale pise jak se to dela: "Jako prostředek k natužení účesu se v osmdesátých letech používaly propriety jako zubní pasta, krém na boty, želatina, lepidlo, nebo vaječné bílky. V našich končinách byla vždy nejoblíbenější osvědčená kombinace piva s cukrem, nebo mýdlo, kterým mnoho číratců stále dává přednost před moderními gely a spreji prodávanými v drogerii."
No jo fakt, tenhle odstavec jsem prehlidl:D
Opravdu moc zajímavý článek. :-) Těším se na další díl. :-) A ještě k těm vlasům, nevím jak ostatní, ale já osobně, i když experimentuju s vlasama ráda a hodně, nevím jestli bych si troufla dát do nich pivo s cukrem, lepidlo nebo vajíčka... To by taky mohl být můj poslední hrdinský čin, co bych s nima udělala... :D I když některé z těch účesů by rozhodně stály za to... :-)
No myslim ze pivo s cukrem jim uskodi mene nez pul kila laku a tuna gelu;-)
Morrigan: mrkni na nějaké zaručené domácí vlasové masky nebo tak.. nikdy jsem se k tomu neodhodlala, ale vajíčko skoro nikdy nechybí. :-)) A pokud to ještě drží, tak není co řešit :-))
Btw: Ted jsem našla i nějakou pivní :-) Ty recepty budou asi taky nějaké pozůstatky z 80tek. Myslím, že by z toho nakonec mohla být rubrika :-)
No mě zajímalo právě spíš než jaký přípravek na vlasy je na to nejlepší, jak se ten účes dělá. Teď mě ale napadlo se podívat na youtube. Nevim proč mě to nenapadlo dřív :D http://www.youtube.com/watch?v=WPuTPe36kqw<br />Opravdu skvělé video.<br />Jinak co se týče té rubriky, myslím že je to zajímavý nápad. Je to snad jediná věc co mi na Sanctuary v hlavním menu chybý. Přece když je to stránka o dění na goth scéně a vůbec celkově o goth lifestyle, tak by tu měla být i rubrika o oblékání a oblečení. O tom co je např. zrovna trendy a co letí, co je nového v goth módě, co se dříve nosilo a co je základ. Nějaké ty návody třeba i s video návody jak na vlasy apod. Doporučené obchody domácí i zahraniční. Prostě aby také Sanctuary taknějak tím udávalo nebo hlídalo směr kterým se to vše u nás žene. Protože občas si řikám kam to vše spěje. Tak vemte si např. kapela Tear a jejich příšerné kostými s oranžovými kravatami. Má to snad něco společného s goth stylem? A to přitom s tím normálně vystupují na goth akcích. Myslím že by právě neuškodila i nějaká ta kritika v té rubrice o goth módě. Navíc začátečníkům kteří přijdou a nevědí o goth oblékání prakticky nic, by také hodně pomohla, protože si myslim že právě i díky začátečníkům kteří o tom nic nevědí se tu pak objevůjí ty příšerné "disco" výstřelky typu oranžové kravaty s bílou košilý :-x
... např. kapela Tear a jejich příšerné kostými s oranžovými kravatami. Co to má společného s goth stylem? A to stím přitom vystupují na goth akcích. Divim se že se nestydí. Navíc začátečníkům kteří se chtějí dát na gothic by ta rubrika také hodně pomohla. Myslím že právě i díky začátečníkům kteří o tom nic nevědí se tu pak oběvují např. ty "disco" výstřelky typu oranžová kravata s bílou košilý připomínajíci kostými duetu Evy a Vaška :-x Fakt je že já na electro moc nejsem. Nejradši mám klasickej starej dobrej goth rock, ale já tím nechci kritizovat tu kapelu. Jde jen o to, že občas a to nejen u Tear, ale i jiných kapel a fanoušků to jde s goth oblékání nějak z kopce.
PS: ta Anonymní zpráva je odemě. Zapoměl jsem se podepsat.
Na obchodech se tu už pracuje (aktualizace jdou pomalu ale v rubrice Gothic něco najdeš)... A nevím spíš jestli už by oblíkání nebylo moc. Chodte takhle, protože takhle se to dělá, když půjdete v takové kravatě, tak se vám vysmějou.. každý má svůj styl a ruku na srdce, každý stejně chce vypadat líp a odlišně než ostatní. inspirace je myslím na netu dost i pro totální začátečníky.
ICE: Vždycky jsem si myslel, že gothic je promárně o muzice a né o módě. Jak píšeš o tom, že začátečníci by měli vědět jak se oblékat... není to pitomost?! Děláte z toho modní styl a přitom to nedůležité (alespoň pro mě), jak kdo na "akci" vypadá. Pokud s ním bude řeč, tak může mít košili třeba žlutou s puntíky....<br />Echt příznivce gothic nepoznáte dle hadrů jsk si mnozí myslí....
Souhlasim s Llew...samozrejme nevim co na to rika CZS, ale pro me by napriklad takova rubrika byla spise neprijemnym prekvapenim. Clanky jako tento jsou super, ale co ma kdo "udavat smer" v goth oblekani?<br />Samozrejme ze kdyz clovek v leviskach a zlutym tricku prohlasi ze je prave oblecen v gothic stylu, tak nad tim asi akorat povytahnem oboci, ale jakmile nekdo touhle kulturou zije se vsim vsudy, jsem presvedcena ze cokoli si do sve image zakomponuje, to do jeho 'gothic stylu' (kdyz uz to tak musime nazyvat) patri. A at se nam to libi nebo ne, myslim ze prave v teto kulture ktera si tak zaklada na toleranci, svobode se vizualne projevit & prijimani vsemoznych alternativnich prvku z ruznych scen bychom do toho vazne nemeli mluvit. Vzdyt pokud te tak vytaceji oranzove kravaty, tak co bys pak chtel udelat polovine tech extravagantnich individui a zijicim michanicim vseho moznyho a castejni nemoznyho na WGT? Taky je posles domu ze nejsou dost goth?
...domu ze nejsou dost goth?<br /><br />Doufam ze se na tebe nesletavame jak hejno vran, ale zkratka si myslim ze jestli by nejaka moda mela byt o volnosti a minimu pravidlech, tak snad tahle.
CZS na to rika, ze uz intenzivne pracuje na spusteni rubriky "SuperIN: The Goth Edition", kde se dozvite nejen, ze sitovane puncochace na rukou uz davno neleti nebo ze je ted IN fialove kvadro s tradicnim ceskym ubrusovym lemovanim, ale napriklad i spousta drbu o celebritach z ceske sceny - co delaji na vecircich a kde s kym zase ti nemravove libali a co z toho bylo za mecheche! :D ......hele, clanek je to bezvadnej, ale myslim, ze Ezechiel ho tady prezentoval v jinem duchu nez polozit pudu pro diskusi o tom, jakej druh kravat ted leti;-) Je dobre, ze se tu rozjely komentare (neni nic horsiho nez psat clanky bez odezvy!!treba i te negativni) - ale zase bych to s tim lifestylem neprehanel, to zavani blogyskama :s
...a jeste podstatnej dodatek: ANITA DO TOHO!! Napsalas to moc pekne B)
jj at se vi proc se to nosi ale nenutit hudba je hlavni, takhle se mi to zda idealni
Vzpomínáte si někdo na první gotiky v Praze? Co já si tak pamatuju, tak první se objevil někdy v 80. letech Pablo de Sax a jeho holka, taková vysoká blondýna. Ale co je s nimi dnes už nevím. Pablo de Sax chodil na Sedmičku, kde hrál DJ Evžen nebo Sedloň. Co vím tak se hodně kamarádil s Ránama Těla a bydlel v domku na Smíchově a jednou jsem u něj byla s kamarádkou s kterou pak snad chodil.
lidi odsuzují Gothický styl podle nich to vypadá divně neposlouchejte je to vy rozhodujete o tom co nosíte

Přidat komentář

Zadej správnou odpověď.