Německý kreslíř Reinhard Kleist komiksem „Mercy On Me“ k tématu Nicka Cavea rozhodně neřekl poslední slovo.
Nick Cave & The Bad Seeds - Ein Artbook von Reinhard Kleist
Vydal: Carlsen Verlag GmbH. Hamburg 2017 (95 stran)
To se tak uprostřed léta loudáte sychravým Berlínem, až vás otravné mrholení vtáhne do útrob knihkupectví. Na regálu mezi vším Bowiem, Cashem a Stonama vyčnívá hubenej čtverec velikosti vinylový desky a na něm oslím fontem načmáráno: „Nick Cave & The Bad Seeds, Ein Artbook von Reinhard Kleist“.
Knížka, o níž se u nás moc nepsalo, pokud vůbec. V každém případě dosud vyšla jen v německo-anglickém originále a v čistě anglické verzi, kterou seženete např. na oficiálním shopu Nicka Cavea. Jestli někdo chystá český překlad se k nám prozatím nedostalo, ale byla by škoda tento výpravný počin pominout.
Jestliže samotný grafický román „Mercy On Me“ (recenzi čtěte zde) by se dal připodobnit k Caveovské Bibli, pak „Ein Artbook“ je jinotajnou kuchařkou, která v náznacích poodhaluje recept na komiksové dílo o jednom z největších umělců současnosti.
Dříve než se samotným Nickem Cavem se Reinhard Kleist setkal s autorem Nickovi první ucelené biografie, Maxem Daxem. Ten nakonec „Artbook“ opatřil obšírným úvodem, v němž vzpomíná na svá mnohá setkání se členy The Bad Seeds v rámci různých interview. Zmiňuje se o způsobu práce Nicka Cavea při vyprávění příběhů, ať už hudebních, románových nebo filmových a vůbec si tak trochu honí triko a přihřívá polívčičku.
Kreslíř Reinhard Kleist nápad na komiksové zpracování života Nicka Cavea nosil v hlavě dlouhá léta a rozhodně pro něj nebylo snadné toto téma uchopit. Prvotní návrh, ve kterém zpracoval Caveovu biografii chronologicky, se ukázal jako nepoužitelný. Po dalších dvou pokusech začal vyprávět příběh asymetricky, jako dlouhou sérii záblesků, snových vizí a kreseb ilustrujících jednotlivé písně. „Ein Artbook“ spojuje desítky kreseb, z nichž mnohé byly vytvořeny, když se Kleist postupně sbližoval s tématem. Jsou to anatomické a charakterové studie, paralelní a alternativní příběhy. Celkově jde o kresby, které překročily rámec samotného grafického románu. Kromě všudypřítomného Nicka Cavea se tu setkáváme s „podobou“ The Boys Next Door z konce sedmdesátých let, podrobnou studií Blixy Bargelda, svůdnou P. J. Harvey, ale také s Grinderman, kteří v „Mercy On Me“ moc prostoru nedostali. Vše je proloženo komiksovým zpodobněním písní „Deanna“, „The Good Son“ a „Stagger Lee“. Přičemž většina kreseb je vyvedena v tlumených barvách.
Jak v úvodu říká Max Dax: „Když se bavíte s Nickem Cavem, tak nikdy nevíte, kdy mluví o tom, co skutečně zažil a kde začíná fikce. Přesvědčivé je obojí.“ Toho Reinhard Kleist využil a čerpal prakticky ze všech dostupných zdrojů, biografií a rozhovory počínaje, filmy a televizními dokumenty konče. Navzdory jejich občasné protichůdnosti.
V závěru „Ein Artbook“ se Kleist zpovídá z tvůrčích těžkostí a velmi sugestivně popisuje své setkání s Nickem Cavem v backstagi festivalu Greenville, kam mu šel s rozklepanými koleny po koncertě Bad Seeds představit svou prvotní ideu.
V jedné skice Kleist vykresluje sám sebe, jak sedí s Nickem Cavem na gauči v AIR Studios v Londýně, na kolenou laptop s nenakousnutým jablkem, které spíš připomíná třešeň a kometuje: „…and this is the part where you kill the other guy…“ Načež Nick Cave s šálkem čaje v ruce přikyvuje: „Aaa… love it…“
Úplný závěr knihy patří stručné chronologii, která zjevuje milníky Caveova života od data narození v roce 1957, až po vydání alba Skeleton Tree v roce 2016.
Patříte-li k milovníkům tvorby Nicka Cavea a dalších uměleckých počinů s ním spojených, pak by vám ani toto útlé dílko nemělo v knihovničce chybět. Ať už si „Ein Artbook“ budete listovat jako předkrmem před komiksem „Mercy On Me“ nebo jej dáte jako zákusek po „hlavním chodu“, vždycky bude potěchou pro oči.
Hodnocení: 80%
Přidat komentář
Vzhledem ke zvýšenému množství spamu je diskuse moderována. Schválení vašeho komentáře může trvat až 48 hodin.