Totenwald: Nikdy nic neočekávejte, alespoň pak v životě nebudete zklamaní!

Totenwald si v pátek zahrají v Praze už potřetí, ale premiérově přivezou svůj dlouhrající debut. Dřív než se tak stane, popovídali jsme si s kapelou o jejich původu, důležitosti image, osmdesátkách i o stavu temné scény v Berlíně.

SANCTUARY.CZ: AHOJ. NA KONEC BŘEZNA JSTE SI NAPLÁNOVALI PÁR KONCERTŮ, COŽ JE FAJN, PROTOŽE SE KONEČNĚ OTEPLUJE... MÁTE NĚJAKÉ VÝHRADY K TEPLOTÁM, NEBO JE VÁM JEDNO, JAKÉ POČASÍ PRÁVĚ JE? KDE VŠUDE BUDETE BĚHEM PŘÍŠTÍCH MĚSÍCŮ HRÁT?

Totenwald: Vybrali jsme si víkend na konci března, protože to budou Velikonoce a tím pádem si nebudeme muset brát volno z práce. Zpravidla se o počasí vůbec nezajímáme, dokud neprší nebo nesněží přímo na stage, je nám to jedno. Po tomto víkendu máme naplánováno plno koncertů vlastně až do konce léta, všechny štace budou různě po Německu.

SANCTUARY.CZ: V PRAZE JSTE UŽ DVAKRÁT HRÁLI, PAMATUJETE SI NA TY KONCERTY? JAK NA VÁS REAGOVALI LIDÉ A JAK JSTE SI TY AKCE UŽILI? KAŽDÝ Z TĚCH KONCERTŮ BYL TROCHU ODLIŠNÝ, HRÁLI JSTE PRO JINÉ PUBLIKUM A TAK...

Totenwald: Poprvé jsme hráli v legendárním klubu 007 po boku Horror Vacui, to bylo v rámci Prague Gothic Treffen, a to byl skvělý koncert! Podruhé jsme byli v nějakém baru v jakési filharmonické budově pár metrů od Karlova mostu (klub FAMU – pozn. red.) v rámci festivalu Pravěkfest, hrála tam spousta noiseových a experimentálních kapel, taky tam byly nějaké hardcorové nebo grindové soubory, takže jsme se logicky obávali, jak na nás budou diváci reagovat, ale koncert samotný byl super a já osobně nikdy nezapomenu na ten guláš, který pro nás organizátor uvařil! Takže na další návštěvu Prahy se moc těšíme!

 

 

SANCTUARY.CZ: VŠIML JSEM SI, ŽE VAŠE DEBUTOVÉ EP NAHRÁVAL KROMĚ SERGEJE JEŠTĚ BORIS A CELÉ TO PRODUKOVAL KOSTJA. TA JMÉNA NEZNÍ TYPICKY NĚMECKY, ODKUD JSOU ČLENOVÉ VAŠÍ SOUČASNÉ SESTAVY A JAK JSTE SE DALI DOHROMADY?

Totenwald: Všichni jsme imigranti, co se přestěhovali do Berlína, teda kromě Ruby, ta jediná se v Berlíně narodila a taky tam vyrostla. Boris je z Izraele, Sergej pochází z Litvy a Trish je Italka. Všichni jsme se poznali na různých koncertech nebo akcích v Berlíně.

SANCTUARY.CZ: SERGEJ V MINULOSTI HRÁL S TANZKOMMANDO UNTERGANG? JAK TO S NIMI MOMENTÁLNĚ VYPADÁ? JAK SE STALO, ŽE SE SERGEJ STAL ČLENEM SESTAVY TOTENWALD?

Totenwald: Tanzkommando Untergang se rozpadli v roce 2013, protože se jejich zpěvačka rozhodla zaměřit spíš na svůj minimal wave projekt.

SANCTUARY.CZ: NĚKDE JSEM SE DOČETL, ŽE JSTE KAPELU ZALOŽILI, PROTOŽE JSTE POTŘEBOVALI LOKÁLNÍ SUPPORT PRO KONCERT KAPEL METRO CULT A DYSTOPIAN SOCIETY, KTERÝ TENKRÁT POŘÁDAL SERGEJ. MŮŽEŠ NÁM O TOM POVĚDĚT NĚCO VÍC?

Totenwald: Pořádal jsem ten koncert pro Dystopian Society a Metro Cult a potřeboval jsem ještě předkapelu, a protože třetí kapela by stála peníze navíc a tím pádem bych musel zvednout vstupné, řekl jsem jim, že mám novou kapelu, která by byla jako support ideální. Od té chvíle jsem měl celkem pět měsíců, abych sehnal nějaké lidi, a abychom s nimi složili a nazkoušeli celý koncertní set. Boris, kterého jsem poznal potom, co se Tanzkommando rozpadli, měl zájem, ale jen za předpokladu, že kapela nakonec bude existovat delší dobu, Trish si zase chtěla vyzkoušet, jaké to je zpívat. Tak jsem koupil bicí automat, dal dohromady pár songů a pak jsme od začátku roku 2014 zkoušeli vlastně až do koncertu, který proběhl koncem dubna.

 


Totenwald - Shadows in Paradise

 

SANCTUARY.CZ: EP „WRONG TIME WRONG PLACE“ SKLIDILO SAMÉ POZITIVNÍ OHLASY. VAŠÍM DŮLEŽITÝM POZNÁVACÍM ZNAMENÍM JE ORTODOXNÍ A HODNĚ STYLOVÁ IMAGE. JAK DŮLEŽITÁ PRO VÁS JE?

Totenwald: V rocku, popřípadě i v popu, byla image vždycky strašně důležitá, je to součást celkové podoby projektu a důležitý prvek, který kapelu odliší od ostatních. Máme rádi takové skupiny, které na svou image hodně dbají, ale samozřejmě, pokud jejich hudba stojí za starou belu, jejich vzezření to nijak nezachrání, musí v tom být určitá rovnováha. Dobrá hudba a cool image znamenají dobrou show, ale hudba musí být vždy na prvním místě. Na druhou stranu ale, naše image není žádný fake a nehrajeme si na někoho jiného jenom pro potřeby koncertu, takhle nás můžeš potkat i kdykoliv jindy, oblékáme se tak každý běžný den.

SANCTUARY.CZ: PŘEBAL VAŠÍ NOVÉ DESKY „DIRTY SQUATS & DISCO LIGHTS“ OPROTI OBÁLCE VAŠEHO EP ZÁŘÍ NESPOČTEM NEONOVÝCH BAREV. TY OSMDESÁTKOVÉ DISCO BARVY FUNGUJÍ JAKO KONTRAST K TEMNÉ PUNKOVÉ IMAGE, BYL ZÁMĚR VYTVOŘIT TAKHLE SILNÝ KONTRASTNÍ COVER?

Totenwald: V názvu desky „Dirty Squats & Disco Lights“ je velká dávka ironie (dokonce spíš sebeironie). Často totiž hrajeme ve špinavých squatech, zapadlých klubech nebo sociálních centrech, kde běžně hrají crustové nebo metalové kapely, které mají zpravidla hodně potemnělou image. A najednou na pódium vlítneme my s tou řekněme až glamovou barevností, proto jsme se rozhodli, že tahle osmdesátková estetika půjde ruku v ruce s názvem. A nakonec myslíme, že jsme to zvolili perfektně.

SANCTUARY.CZ: JAK SE TVÁŘÍTE NA SOUČASNÝ BOOM A POPULARITU VĚCÍ SPJATÝCH S 80. LÉTY? VŠECHEN TEN SYNTHWAVE A HUDBA, KTERÁ ZNÍ JAK Z OSMDESÁTKOVÝCH AKČŇÁKŮ, WALKMANY JSOU TAKY ZASE NA VZESTUPU. CO MÁTE NEJRADŠI Z TOHOTO OBDOBÍ?

Totenwald: Osmdesátá léta byla, alespoň co se týče hudby, skvělá. Kořeny většiny současné muziky sahají do osmdesátek, a nemám na mysli jen rockovou hudbu, byla tam spousta popové muziky, kterou jsme všichni poslouchali jako děti. Z čeho mě ale mrazí, je, že se v dnešní době nevracíme do 80. let jenom hudebně, ale zdá se, že i politicky – vypadá to, že se blíží druhá studená válka, je tady stejná rétorika, země se předhánějí ve zbrojení a tak dál. V 80. letech byla alespoň mírová revoluce, ale v dnešní době to tak nevypadá, zdá se, že lidé se starají jen o sebe a o své konzumní výhody.

 

 

SANCTUARY.CZ: V SESTAVĚ MÁTE NOVOU POMOC. MŮŽETE NÁM PŘEDSTAVIT RUBY?

Totenwald: Jak už jsem řekl, Ruby se jako jediná z nás skutečně narodila v Německu, v kapele hraje na saxofon a v některých písních zpívá druhý hlas. Je velkou kamarádkou Trish a Sergeje a obdivuje Totenwald vlastně od začátku, ale to, že se stala členem kapely, byla vlastně náhoda. Jednou se zeptala Sergeje, jestli neví o někom, kdo by s ní chtěl založit kapelu, on se jí zeptal, na jaký nástroj hraje, a když mu sdělila, že na saxofon, rozhodli jsme se, že zkusíme, jestli by to nešlo nějak propojit s Totenwald. Nakonec vše vyšlo skvěle, tak se také stala naší novou členkou.

SANCTUARY.CZ: JEJÍ PŘÍNOS JE SNADNO ROZPOZNATELNÝ, PROTOŽE SAXOFON NENÍ TYPICKÝM NÁSTROJEM V TOMTO HUDEBNÍM RANKU. SNAŽILI JSTE SE NAJÍT NÁSTROJ, KTERÝ BY VAŠI HUDBU TROCHU OŽIVIL, NEBO JSTE SE DOSTALI K RUBY A K SAXÍKU, ANIŽ BYSTE TUHLE ZMĚNU PŘÍMO PLÁNOVALI? JAKÉ JSOU VŮBEC OHLASY NA TUTO ZMĚNU OD ORTODOXNÍCH FANOUŠKŮ?

Totenwald: My si naopak myslíme, že saxofon skvěle funguje v tomto hudebním žánru, spousta kapel tenhle nástroj využívá, třeba Stooges, X-Ray Spex, Skeletal Family, Malaria!, Screaming Dead nebo Sad Lovers And Giants, když bych měl pár jmenovat. Vždycky jsme chtěli saxík dostat alespoň do jedné naší skladby, a když se tak stalo, zjistili jsme, že to zní fakt skvěle. Náš zvuk je najednou bohatší a lidé zpravidla reagují nadšeně.

SANCTUARY.CZ: NA NOVÉ DESCE JE SLYŠET TAKÉ TROCHU TÉ PSYCHEDELIE, KTERÉ KAPELY Z TOHOTO ŽÁNRU VÁS NEJVÍCE OVLIVNIILY?

Totenwald: Hlavně Van Der Graaf Generator, King Crimson, The Mars Volta a Soft Machine.

 


Totenwald - Terror Age (live)

 

SANCTUARY.CZ: UŽ JSME SE BAVILI O SERGEJOVI, KTERÝ POŘÁDÁ KONCERTY V BERLÍNĚ. MŮŽETE NÁM DOPORUČIT KLUB NEBO PÁRTY, KTEROU BY GOTH NA NÁVŠTĚVĚ BERLÍNA NEMĚL OPOMENOUT? EXISTUJE NĚJAKÉ MÍSTO, KAM CHODÍTE PRAVIDELNĚ? JAK SE V BERLÍNĚ VŮBEC DAŘÍ TEMNÉ SCÉNĚ?

Totenwald: Bohužel scéna v Berlíně je v posledních letech zaměřena víc na elektroniku. Parties, které se dřív věnovaly převážně minimal wave se najednou zaměřují na EBM a dark techno, což je docela frustrující pro lidi, kteří mají stále zájem poslouchat klasickou kytarovou goth muziku. Ale pořád tady máme pár akcí, kde se hraje postpunk, gothic rock a darkwave, jako třeba „Kiss my blood“, „Trash me“ a „DisTanz“. Ty další, jako jsou „TIQ“, „Flowers of Romance“ a „Tanz den Untergund“ jsou teď spíš elektronické. Ale naštěstí se v Berlíně stále koná dost koncertů, kam můžeš zajít na kytarovou muziku, punková vlna je tady taky dost veliká.

SANCTUARY.CZ: STEJNĚ JAKO VY I MY SE SNAŽÍME STÁLE HLEDAT NOVÉ KAPELY, KTERÉ BY MOHLY VYSTOUPIT JAKO SUPPORT NA NAŠICH AKCÍCH. MŮŽETE NÁM DOPORUČIT NĚJAKOU ZAJÍMAVOU A SLIBNOU BANDU Z BERLÍNA, KTERÁ HRAJE GOTIKU, DEATHROCK NEBO DARKWAVE?

Totenwald: Todesstrahlen je kapela, která se inspirovala u Einstürzende Neubauten, ale pojí svou hudbu s vlivy new wave a dark wave. Aus jsou zase silně ovlivněni muzikou X mal Deutschland. Máme tady ještě synthpunkové P.u.f.f., postpunkové Fox Devils Wild, kteří zase místy koketují s neue deutsche welle. A taky můžu doporučit nováčky Exit Group.

SANCTUARY.CZ: V PRAZE TEĎ BUDETE HRÁT NA CELKEM ZAJÍMAVÉM MÍSTĚ, PŘEDPOKLÁDÁM, ŽE TAKHLE VYSOKO NAD ZEMÍ JSTE JEŠTĚ NEHRÁLI. MÁTE V PAMĚTI NĚJAKÉ HODNĚ ZAJÍMAVÉ MÍSTO, KDE JSTE MĚLI KONCERT?

Totenwald: Jednou v Polsku jsme hráli v opuštěné továrně, klub hudební akademie v Praze byl taky velmi nezvyklý. Jednou jsme taky hráli v techno klubu, ten se vůbec nehodil na živé koncerty, zvuk tam byl strašný a lidé, kteří přišli na techno párty, taky vůbec nechápali, co se děje. Jeden zajímavý koncert byl i během festivalu nezávislého filmu. Měli jsme se taky zúčastnit biker festivalu, ale to nakonec, bohužel, nevyšlo.

SANCTUARY.CZ: NA CO BY SE VAŠI FANOUŠCI MĚLI PŘIPRAVIT, CO JIM V PRAZE PŘEDVEDETE? A JE NĚCO, CO BYSTE JIM CHTĚLI SDĚLIT?

Totenwald: Nikdy nic neočekávejte, alespoň pak v životě nebudete zklamaní! 

 

 

mohlo by vás také zajímat

Komentáře

... takže zítra ... hurááá :-))

Přidat komentář

Zadej správnou odpověď.